Фирми залязват заради "Тракия"
Малки строителни компании са пред фалит заради неплащане на 10 млн. лв. от изпълнителя на недовършената част от магистралата
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Близо 30 строителни компании демонстративно погребаха бизнеса си заради неплатени пари за работата им по последния участък (лот 4) на магистрала "Тракия" и отсечката между Димитровград и Харманли (лот 2) на "Марица". Изпълнители и по двете отсечки са обединения от фирми с водещ партньор свързаната с Васил Божков "ПСТ холдинг".
Шествието на подизпълнители се събра в сряда в района на град Зимница, където се строи последната недовършена отсечка от магистралата. За около два часа протестиращите преминаха по стария път към Ямбол и изкопаха импровизиран гроб за бизнеса си. По думите им неразплатените средства само за строителството на лот 4 от магистрала "Тракия" са между 8 и 10 млн. лв.
Конкретният протест е част от по-голям сюжет. Междуфирмената задлъжнялост е проблем за всеки сектор вече от години. При пътищата обаче протестите на малките фирми станаха често явление. Държавата плаща навременно (най-често това са проекти с еврофинансиране), но проблемът е, че сумите не стигат до компаниите по веригата. А вероятните причини могат да се търсят както в изпилените цени в търговете за магистрали, така и в недотам коректните практики на главните изпълнители на поръчките.
Бунт за втори път
Протестиращите са малки и средни фирми от различни райони на страната. Според управителя на казанлъшката компания за строителна техника "Спартан" Айдън Даил на шосето към Ямбол са излезли не само компании от региона, но и такива от Северна България, ангажирани в строежа на магистралите. Повечето чакат парите си от месеци, но има забавени плащания и за над година.
От дружествата определиха случващото се като гавра, тъй като за реално свършена, но неразплатена работа се поставят на колене стотици семейства, а десетки фирми са на ръба на фалита.
Айдън Даил, чиято фирма е работила по договор за наем на строителна техника и чака парите си от 10 месеца, обясни, че първоначално участие в протеста са заявили 60-70 компании. "Много от тях обаче си замълчаха след натиск от главния изпълнител. Въздействаха им със сплашване, със закани, че няма да бъдат допускани до бъдещи обекти. Също – да забравят за парите си, ако излязат да протестират", обясни предприемачът.
За подобни методи преди няколко месеца разказа и собственикът на старозагорската компания "Башев транс" Алекси Башев. Той и други компании от региона излязоха на аналогичен протест през октомври миналата година. Поводът тогава бе неразплатено строителство за 1.8 млн. лв. по лот 4 на "Тракия". Фирмите бяха сред строителите на пуснатия в експлоатация през август участък между Ямбол и Петолъчката.
Някои от тях, включително "Башев транс", получиха парите си през декември, както им беше обещано след намеса на Агенция "Пътна инфраструктура". Други обаче още чакат средствата и сега отново са сред протестиращите.
Познатата схема
И тогава, и сега компаниите разказват за една и съща схема на договаряне. Фирмите се наемат с договори за доставка или наем на техника. При това не директно от главния изпълнител (в случая с лот 4 "ПСТ холдинг"), а от свързана с него компания (в случая "Пътища Стара Загора"). Тя обаче е с незначителни активи и дори да я осъдят, наетите от нея фирми няма с какво да покрият вземанията си.
В същото време никоя от тях не фигурира в договора, с който Агенция "Пътна инфраструктура" е възложила строителството на лот 4 на "Тракия". Така случаят минава в графата "търговски спор" и потърпевшите не могат да претендират за намеса на държавата.
От пътната агенция обясниха пред "Капитал", че строителството на магистралата се разплаща по график, като до момента са разплатени 165.5 млн. лв. на изпълнителя на отсечката. Последният транш от 10.4 млн. лв. е от 30 януари. Ръководството на агенцията е било известено за протеста при Зимница и е потърсило обяснение от сдружение "Тракия IV", в което "ПСТ холдинг" е водещ партньор. Оттам са обяснили, че са се договорили с 15 от поддоставчиците си за разплащане на задълженията към тях до 15 февруари.
В съобщение до медиите от "ПСТ холдинг" отрекоха сдружението да има забавени плащания и обясниха, че то спазва стриктно клаузите в договорите си. "През последните дни с недоумение забелязваме повишена активност от няколко фирми, които се опитват чрез организирани публични действия да наложат нови, извъндоговорни правила. Опитът им да внушат, че между нас има некоректни взаимоотношения, е недопустим", заявиха оттам.
Според холдинга протестиращите са незначителен брой от всички ангажирани с изпълнението на лот 4 на "Тракия". В писмото се споменава, че за строежа на магистралата сдружението е работило коректно с над 300 компании.
От холдинга също така определиха отношенията си с протестиращите фирми като чисто търговски и заявиха, че оттук нататък те ще бъдат решавани единствено в съда. Строителството на магистралата ще завърши с договореното качество и срок, допълват от компанията.
И ако конкретният казус може и да се разреши, то за здравето на строителния сектор е добре при бъдещи поръчки да се търси по-работещ модел. Засега засегнатите фирми разчитат единствено на държавата като медиатор в споровете, но това невинаги помага.
Магистрала с препятствия
Сдружение "Тракия IV" спечели през 2010 г. търга за лот 4 на "Тракия" с цена 209.6 млн. лв. с ДДС. Водещ партньор беше "Холдинг Пътища", контролиран от Васил Божков, който скоро след подписването на договора се оттегли от обединението, а изграждането на пътя бе поето от дъщерната компания "ПСТ холдинг". В "Тракия IV" бе и компанията "Мостстрой" - също свързана с Божков, която пък влезе в процедура по несъстоятелност. Скоро след старта на строителството преовлажнени почви по трасето на аутобана принудиха пътната агенция и държавното дружество "Напоителни системи" да обявят два търга за стабилизиране на терените за над 25 млн. лв. И двете поръчки отидоха при фирми, свързани с Васил Божков. Тежката зима на 2011-2012 създаде допълнителни проблеми за изпълнителя - разрушиха част от съоръженията на отсечката Ямбол – Карнобат (49 км), които трябваше да се изградят наново. На "Тракия IV" им се наложи да правят и невключени в първоначалния проект бетонови ограждения за костенурки. Всички тези допълнителни дейности оскъпили строителството с около 8 млн. лева по думите на ръководителя на обекта Динко Георгиев от края на миналата година. Освен цената проблем за изпълнителя се оказа и крайният срок, заложен в договора за лот 4. Отсечката трябваше да се открие на 23 февруари 2013 г., но "Тракия IV" поиска отлагане заради форсмажорни обстоятелства. В средата на януари пътната агенция се съгласи да промени срока и той вече е краят на май 2013 г.
83 коментара
Къде ли го Югозомбито, да ми обясни, как така все фирми които нямат нито хора нито техника, печелят търговете?!
Заглавието какво трябва да внуши? Че асфалт не само не се яде, ами и фирми залязват заради него ?!
ПСТ на Васил Божков? Защо ли не съм изненадан...
До коментар [#1] от "ajsaider":
Те може да си имат достатъчно техника и хора, но ако има как някой да им свърши работата без пари, за какво да се хабят? Възложителят има достатъчно рискове, които трябва да съобрази, за да не попадне в положението на Летище София и Дунав мост 2. Възложителят трябва да си подплати добре своя интерес, а подизпълнителите да се погрижат за техния. Когато някой не плаща, просто няма да се работи с него. Още повече че дежурните неплащачи са не само отдавна известни, ами нещо повече: те са направо "популярни". Ех, ако имаше и един кредитен регистър като немската Шуфа, срещу 10 лева такса да разбереш на секундата кой колко фактури не си е платил, тогава подобни тарикати щяха да бъдат задушавани в зародиш, далеч преди да са натворили големите бели на партньорите си.
Ето заради такива нещастници в България, бизнесмен е мръсна дума. Може да са мултимилионери, но като хора са пълен въздух. Жената, която ми продава сутрин вестници, ако и дам повече пари погрешка, ще ме гони да ми ги върне. А тези винаги близки до властта, са пълна трагедия. Нали на всички им е ясно, че това неплащане не води само до фалити, а до неплащане на заплати, до разбити семейства, до невърнати кредити и т.н.
Престъпниците наречени бизнесмени ... значт само да взимат.. но не и да плащат..
По подобна схема бе построено половината Черноморие.. Големите мутри построиха хотели, без даплатят на подизпълнителите.. Чиста далавера..
До коментар [#1] от "ajsaider":
Те пак същите фирми печелят. После тия с техниката им стават подизпълнители и си чакат парите с месеци и с години.
Очаквайте включване на "Човекът -оркестър"- ББ и неговата "хвърковата чета" - ординарци, които тутакси ще решат проблема ....
Той може всичко....
Вервайте му...
АПИ са в паника, че с тези темпове лот 4 няма да бъде готов и в удължения срок до края на май 2013г. Обществена тайна е, че от няколко дни се привикват големите строителни компании за да помагат. Проблемът е, че парите, които са останали по договора са недостатъчни за приключването на обекта!
[quote#1:"ajsaider"]Къде ли го Югозомбито, да ми обясни, как така все фирми които нямат нито хора нито техника, печелят търговете?![/quote]
Не сте разбрали правилно.
Те, които имат техника и хора са спечелили, но последните наемат подизпълнители през "кухо" свое дружество, и само прфактурират.
Та и да го съдеш после ...ядец.
Умен е Божков...... Жалкото е че хората от липса на поръчки и дейности в частният сектор, се цанят при този "предприемач", които успя да прецака ОББ, през фалита на Мосстрой, както и акциотерите в Холдинг Пътища.
Абе ....
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.