През 2015 г. метрото ще достигне дължина от 39 километра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

През 2015 г. метрото ще достигне дължина от 39 километра

От станцията на метрото при летище София ще се открива панорамна гледка към пистите за излитане и кацане на самолетите

През 2015 г. метрото ще достигне дължина от 39 километра

Изграждането на третия лъч ще е най-големият инфраструктурен проект през следващия програмен период

Кристина Климентиевна
19863 прочитания

От станцията на метрото при летище София ще се открива панорамна гледка към пистите за излитане и кацане на самолетите


Веднага след гласуването на оставката на кабинета "Борисов" ГЕРБ започна предизборната си кампания, използвайки обичайните методи - показност и пари. Предхождащите откровения на Бойко Борисов, че "Тракия" няма да бъде завършена, ако правителството подаде оставка, се оказа "козът", който вече е изигран. Сега партия ГЕРБ се нуждае от нова силна карта, с която да поддържа рейтинга си и да подгрява аудиторията за предстоящите избори. И именно тук на сцената се появява не кой да е проект, а този за метрото - безспорно най-успешният през последните години.

Проект за пример

Така ден след като оставката на кабинета беше приета, Столичната община извади проекта за метрото, като го представи с позитивни визуализации и като добър пример за усвояване на европейски средства не само за България, но и в рамките на Европейския съюз.

"Много удобно се забравя и продължава да се забравя, че работим в условия на тежка икономическа криза. За мен инвестициите, които се случват в София, се дължат до голяма степен на работата на правителството", каза кметът на София Йорданка Фандъкова. По нейни думи никога толкова бързо, евтино и качествено не се е строило, така както през последните 4 години.

"Ще си позволя да кажа, че съм работила като заместник-кмет в момент, когато правителството и столицата воюваха, а това е изключително вредно за хората. И имах възможността да работя в ситуация, в която нещата се случваха изключително добре и екипно - метрото е конкретният резултат, който виждате от тази работа", допълни кметът.

Според изпълнителния директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев проектът се ползва с изключително добро отношение в Европейската комисия и се дава за пример в работата по оперативните програми в България.

В очакване на 2015 г.

Единственият сигурен проект, който продължава да се развива, след две години ще достигне дължина от 39 км и 34 метростанции. Повече от 30% от хората, които ползват градски транспорт, ще го заменят с метро, което означава около 380 хил. пътника дневно.

По изграждането на отсечката до втори терминал на аерогарата, която е част от разширението на първия метродиаметър, вече активно се работи. Срокът, в който трябва да бъде изпълнен участъкът от близо 5 км и 4 метростанции, е до пролетта на 2015 г. Той е разделен на три, като първите две отсечки са подземни, а третата е надземена. Началото на трасето е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище София.

Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата са от оперативна програма "Транспорт". След като заработи новата отсечка, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 90 хил. дневно.

Метростанцията на летище София  ще има пряка връзка с корпуса на Терминал 2, както и изход при подземния паркинг на аерогарата. През входът на метростанцията ще се открива панорамна гледка към пистите за излитане и кацане на самолетите. Това е и първият изцяло завършен архитектурен проект за станция по отсечката. Според Стоян Братоев през следващите месеци предстои да бъдат готови и тези за оформлението на другите три спирки от трасето.

Още за напредъка

През март започва и изграждането на участъка от "Младост 1" до "Бизнес парк София", който трябва да приключи заедно с разширението на подземната железница до летището. Отсечката е изцяло подземна и с дължина малко под три километра. Ще има и три спирки - една до кръстовището на бул. "Александър Малинов" и бул. "Андрей Ляпчев", една зад хипермаркет "Хит" и при кръстовището на околовръстното шосе и ул. "Самар".

Това е последното разклонение, което ще се изпълнява със средства по оперативна програма "Транспорт" през настоящия програмен период. Стойността на отсечката ще е малко над 85 млн. лв., което е далеч по-ниска цена от индикативната - около 110 млн. лв. Общо от търговете за продължението на метрото до летище София и бизнес парка са спестени над 50 млн. лв. "Желанието ни е тези средства да отидат за продължението на метрото до кв. "Хладилника", каза Стоян Братоев.

Три за щастие

Строителството на последния от основните лъчи на метрото - третият, е най-големият инфраструктурен обект, който се предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014- 2020 г.). Прогнозната стойност е над 1.4 млрд. лв., като за финансирането се разчита на оперативна програма "Транспорт".

Проектът за него се разработва от чешката компания "Метропроект" и по думите на Стоян Братоев трябва да бъде готов в следващите месеци. "Строителството на отсечката ще започне на етапи, като при осигуряване на финансирането на цялата линия третият лъч може да бъде готов още през 2018 г.", каза изпълнителния директор на "Метрополитен".

Третият лъч на метрото ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала", следващата ще е на Орлов мост с връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия на метрото. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов" с друга метростанция, кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще достигне жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.

Генералният план на метрото цели всяка от трите линии да има отклонение в периферията и по тях да функционират шест маршрута, като по този начин се постигне почти 70% обслужване на града. "Крайният резултат ще бъде четири спирки, обвързани с националната железопътна мрежа, девет спирки с трамвайни линии и една с летището", допълни Братоев.

Веднага след гласуването на оставката на кабинета "Борисов" ГЕРБ започна предизборната си кампания, използвайки обичайните методи - показност и пари. Предхождащите откровения на Бойко Борисов, че "Тракия" няма да бъде завършена, ако правителството подаде оставка, се оказа "козът", който вече е изигран. Сега партия ГЕРБ се нуждае от нова силна карта, с която да поддържа рейтинга си и да подгрява аудиторията за предстоящите избори. И именно тук на сцената се появява не кой да е проект, а този за метрото - безспорно най-успешният през последните години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

187 коментара
  • 1
    angelboy8008 avatar :-|
    angelboy8008
    • -64
    • +111

    "Стойността на отсечката ще е малко над 85 млн. лв., което е далеч по-ниска цена от индикативната - около 110 млн. лв."
    Работя в една ф-ма в Англия, произвеждаме продукция в Бг.
    За да са сигурни, че англичаните ще поръчват и няма да си преместят бизнеса другаде(в европа няма къде по-ефтино, китай е далече и не е в ЕС), българите работят на смешни цени. Произвеждат ни продукта за £130, а ние тук го продаваме за +£800 и нагоре.
    И с метрото същото. От еврофондовете дават 110млн, но ф-та която го печели, го печели с 85млн(в офертите най-се гледа цената).
    Фирмата гледа да го спечели и дава нереални ниска цена, после за да построи птсечката и за да и стигнат парите, ще плаща заплати по 500лв.
    Според мен, след като от европа са преценили и са отпуснали значително повече пари, за да не се работи за без пари в Бг, по тези проекти държавата освен най-ниската оферта, трябва да изисква и работниците по този евро проект да им се плаща заплата по-голяма от средната в региона. Ако в София средната заплата е 800лв, трябва фирмата, която печели конкурса, преди това да бъде принудена да си калкулира тези над средни заплати за райина на работниците си и тогава няма да печели конкурса с цена 20% по-малка от реалната за сметка на служителите си!

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • -10
    • +101

    Добри планове, дано да се реализират.....!!!

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "angelboy8008":

    Това дето го предлагаш е прекалено сложно за българската бюроклация.... не се хаби, няма да те разберат....

  • 4
    angelboy8008 avatar :-|
    angelboy8008

    До коментар [#3] от "boby1945":

    Точно затова за да не печелят търговете с смешни оферти и после да плащат стотинки на работниците си за да ги изпълнят, държавата трябва значително да вдигне мин.раб.заплата и оттам ще се повиши и средната раб.зап. за страната.
    Дали ако тая ф-ма е принудена да плаща примерно 1200лв заплата средно, ако минималната е 500лв. ще си позволи да даде с 20% по-ниска цена на търга.
    Заплатите в бг са нереално ниски заради смешната мин.заплата от €150, която кретена дянков замрази за 4г. за да сме втори в европа по макроикономически резултати, за сметка на смешните заплати.
    Според мен е по добре в едно семейство единия да е безработен, но другия да взима €1000, а не и двамата да работят за по €300.
    Затова и в гърция и 30% да стане безработицата, пак ще са по-добре от нас.

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#4] от "angelboy8008":
    +++ за този коментар, но
    Кажи го на "бизнесмените" от форума. Според тея пишман бизнесмАни увеличаване на МР3 ще докара фирмите до фалит и от тук натам държавата до пълена катастрофа.

    Щото аз като го обяснявах това под една друга тема ме оплюха, даже и на кръст щяха да ме разпнат.

  • 6
    carmello avatar :-|
    carmello

    До коментар [#4] от "angelboy8008":

    е, няма как да принудиш 4астна фирма да плаща еди какви си заплати ;)
    а от повишаване на минималната заплата е яссно 4е има нужда, оба4е ако ми кажеш откъде то4но ще дойдат тези пари? то им притрябваха 800 милиона, и се видя 4е няма откъде да ги вземат та взехме заем, представи си за да се вдигне минималната заплата със 100 лева примерно откъде ще доийдат? А да пе4атим не можем, и слава Богу

  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    И малко да се обърна към пишман бизнесмените:
    Ето как, драги ми отрепки, може да увеличите заплатите и да не фалирате: като не предлагате цена с 22% под пазарната за дадена услуга.

  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#6] от "carmello":

    Ей сега ти казвам ВЕДНАГА от къде ще идват. От начина по който се разпределят. Вместо шефа да зима 30 000 лева, а работниците по 330. Може шефа да зима 6 000 лева, а работниците по 1 130 лева.
    Ето от тука ще дойдат парите, ясно ли е сега или пак има неразбрали?

  • 9
    carmello avatar :-|
    carmello

    До коментар [#8] от "realismisthename":

    гОлем си разбира4, как пък ти ще кажеш шефът колко да вземал? А да конфискуваме имуществото на шефа и да го раздадем на служителите не искаш ли?
    Доста по сложно е отколкото си го представяш, най- важното е така да се увели4и минималната заплата, 4е наистина да не докара до фалит примерно 10 000 малки бизнеси. И хайде, понеже не ти харесва думата фалит- примерно аз ако имам фирма със 100 шива4ки, и държавата ме накара да им увели4а заплатите с по 100 лева, това са еди колко си пове4е на месец и на години. ОК, примерно фирмата ми минава добре през кризата, и това няма да ме доведе до фалит- оба4е аз защо да не си кажа, абе, аз що ли не затворя бизнеса, не осребря вси4ко и не ги сложа на някъв 6% депозит в банката, пък тия 100 шива4ки- да се оправят....
    Разбираш ли къде е проблемът, разбира4? Щото като си кажат така 1000 такива малки фирми по малките град4ета и гледай да видиш какво става- вместо 2 ма да вземат по 400 лева, 1 в семейството ще взема 500. Така по добре ли е ? Ей, голям популизъм, голямо нещо !

  • 10
    carmello avatar :-|
    carmello

    До коментар [#8] от "realismisthename":

    гОлем си разбира4, как пък ти ще кажеш шефът колко да вземал? А да конфискуваме имуществото на шефа и да го раздадем на служителите не искаш ли?
    Доста по сложно е отколкото си го представяш, най- важното е така да се увели4и минималната заплата, 4е наистина да не докара до фалит примерно 10 000 малки бизнеси. И хайде, понеже не ти харесва думата фалит- примерно аз ако имам фирма със 100 шива4ки, и държавата ме накара да им увели4а заплатите с по 100 лева, това са еди колко си пове4е на месец и на години. ОК, примерно фирмата ми минава добре през кризата, и това няма да ме доведе до фалит- оба4е аз защо да не си кажа, абе, аз що ли не затворя бизнеса, не осребря вси4ко и не ги сложа на някъв 6% депозит в банката, пък тия 100 шива4ки- да се оправят....
    Разбираш ли къде е проблемът, разбира4? Щото като си кажат така 1000 такива малки фирми по малките град4ета и гледай да видиш какво става- вместо 2 ма да вземат по 400 лева, 1 в семейството ще взема 500. Така по добре ли е ? Ей, голям популизъм, голямо нещо !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK