Последнатa седмица на кабинета Борисов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последнатa седмица на кабинета Борисов

Последнатa седмица на кабинета Борисов

Какво се случва в министерствата, докато правителството е в оставка

14390 прочитания

Кабинетът в оставка на Бойко Борисов най-вероятно ще продължи своето съществуване още седмица. Това стана ясно днес, след като ГЕРБ върна на президента Росен Плевнелиев първия проучвателен мандат. От изказването на държавния глава стана ясно, че той ще връчи мандат за създаване на правителство на БСП в сряда. В случай, че и те го върнат (както казаха от "Позитано" 20), в петък мандат ще получи ДПС. Последните също завиха, че ще се откажат. "Ако и трите политически сили откажат, в понеделник излизам с ясни послания от президент, който си носи кръста. Тогава ще чуете приоритетите на служебното правителство" коментира днес Плевнелиев и уточни, че конкретни имена на министри в него ще са ясни от следващата "сряда до петък."

При това подреждане на картите, при положение, че БСП и ДПС спазят обещанието си да върнат мандата, а президентът Плевнелиев не реши да го връчи на друга партия (Иван Костов единствен призовава за съставяне на програмно правителство в рамките на този парламент), кабинетът на Бойко Борисов ще функционира още десетина дни. През това време, според конституцията, правителството в оставка ще продължи да изпълнява правомощията си, а парламентът ще продължи да функционира до момента, в който президентът не издаде указите за прекратяването на мандата му, свикването на избори и създаването на служебен кабинет.

"Капитал" направи обобщение какво се случва в министерствата в момента, докато страната се управлява от правителство в оставка, и кои са някои от важните неща, които отиващият си кабинет може да свърши в оставащите си дни, или да завещае на наследниците си.

Едно от най-спешните неща е договарянето на еврофондовете за периода 2014-2020 г. "Голямото ми притеснение е за преговорите по новия програмен период 2014-2020 г. Сега започва голямата работа в тази посока – разпределяне на финансовата рамка по оперативни програми, определяне на приоритетни оси, подготовка на проекти и т. н. През юни всичко това трябва да е вече уточнено и да залегне в новия договор за партньорство между България и ЕС," казва пред "Капитал" Стефан Чайков, председател на Българска браншова камара "Пътища". Затова според него е много важно служебното правителство, което очакваме да сформира президентът, да включва хора, които биха могли да продължат преговорите за европейските средства. "За мен това ще е най-важната задача на този кабинет и според това как ще се справи с нея, ще бъде оценяван впоследствие. Ако не успее, ни чака вакуум при усвояването на европейските средства, подобен на този през 2007-2009 г. Това ще е пагубно за икономиката ни, защото все пак става въпрос за ресурс от над 12 млрд. лв. А и в момента парите от европейските фондове са почти единствен източник на финансиране за редица сектори," посочва Чайков.

Ето как изглеждат нещата в момента:

Министерство на финансите

Оказва се, че Симеон Дянков е от министрите, които продължават да ходят на работа, въпреки че е с "двойна оставка". Една от най-важните задачи на министерството в последните дни беше извънредната емисия държавен дълг, с която да се изплатят субсидии на земеделските производители. Тя мина успешно, въпреки драмите с министъра.

Министерство на икономиката и енергетиката

В следващите няколко месеца МИЕТ трябваше да въведе в действие нов механизъм за изплащане на преференциалните тарифи на производителите на възобновявам енергия. Идеята беше "зелената надбавка" да влиза в специален фонд, към който да се добавят и средствата от продажбите на въглеродни квоти. Така щяха да се попълнят липсващите средства за зелена енергия, без да се увеличава отново добавката (в момента във всеки киловатчас за потребителите, те я една стотинка). Утре в парламента ще се гледа Закона за енергийната ефективност, както и Закона за енергетиката, където тези промени може да влязат.

МИЕТ трябваше да надзирава държавната НЕК в преговорите по няколко много важни проекта. Първият е предоговарянето на договорите с ТЕЦ AES "Гълъбово" и ТЕЦ "КонтурГлобал Марица Изток" 3. На второ място е финансирането за газопровода "Южен поток".

Пред МИЕТ стоеше и въпросът за окончателния край на АЕЦ "Белене". Все още не е решено какво ще се прави с оборудването и дали и за какво/колко ще ни съди Русия. Министерството трябваше и да изчисти и оставащите проблеми в Оперативна програма "Конкурентноспособност", примерно проекта за "София Тех Парк". 

Министерство на регионалното развитие и благоустройството

"Създадени са всички необходими, включително и законови мерки, за това да има делегирани права до ниво директори на дирекции, до ниво администрация, за да може тя във всеки един момент да може независимо да работи по същия начин по който и досега", коментира днес министърът на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова по повод на това как ще продължи работата на ведомството. По думите й администрацията е мобилизирана и фактът, че министрите са в оставка в оставка, не е причина за спиране на работата. Павлова даде пример с директора на "Дирекция жилищна политика" Десислава Йорданова, от която зависи развитието на програмата за обновяване на жилищните сгради с европейски средства." Тя е упълномощена с всички правомощия, които могат да й бъдат дадени, за да може да продължи да работи със и без наличието на министър", каза Павлова.

От регионалното министерство зависи изпълнението на проектите по Оперативна програма "Регионално развитие", а от подчинената му Агенция "Пътна инфраструктура" довършването на големите инфраструктурни проекти, финансирани от Оперативна програма "Транспорт".

От ведомството се очаква и стартирането на реформите във ВиК-дружествата, предвидени за тази година, както и приемането на генералните планове за нужните инвестиции във водния сектор.

Министерство на земеделието и храните

Според информация на "Капитал" в  момента Мирослав Найденов не ходи на работа и не е ясно дали ръководи нещата дистанционно и дали е упълномощил заместниците си да подписват вместо него (което и досега беше практика по някои "чувствителни" сделки). В земеделското министерство остават промени в няколко наредби, целящи улеснения при кандидатстване за отделни мерки от програмата за развитие на селските райони, както и за предстоящата от март кампания за кандидатстване за директни плащания. Ведомството има да приключва още преговорите в ЕС за правилата за разпределение на парите за земеделие след 2014 г., както и различни процедури като например предизвикалите много коментари спорни търгове за земя срещу компенсаторки.

Ведомството трябваше да започне работа с други министерства по искания на готвещите се за стачка зърнопроизводители. Животновъдите пък казват, че има започнати, но все още недовършени преговори за износ на агнешко месо към Франция и някои източни държави, част от които са на държавно ниво заради нуждата от различни междуправителствени споразумения.

До март България трябва да предложи в Брюксел план за действие за създаване на адекватен контрол на заболяването "луда крава". Преди около месец земеделският министър предложи промени в закона за храните, с които се забранява коленето на животни в дворовете, като по думите му това е изискване на Брюксел. Около това твърдение се разрази сериозен спор, тъй като производителите казват, че няма изрично изискване за такава забрана. Според тях Брюксел иска от България да гарантира правилното обезопасяване на животинските отпадъци и взимането на определен норматив от проби на животните. Каквато и да е истината обаче, страната трябва да предложи как ще разреши проблемите с превантивните действия за това заболяване.

Министерство на външните работи

Въпросът с Македония е от нещата, които ще останат за следващото правителство. България поиска от съседната държава да подпише Договор за добросъседство, преди да одобри кандидатурата й за започване на преговори с ЕС. Преди да подаде оставка, Бойко Борисов отиде на посещение при македонския си колега Никола Груевски, но не стана ясно дали нещо е било договорено на срещата. Така засега този проект остава блокиран, най-малкото защото едно програмно или служебно правителство надали ще има за своя първа задача изясняването на отношенията със Скопие. Предвид политическата ситуация в страната, е съмнително дали такъв договор изобщо ще бъде подписан преди през лятото ЕС да разгледа отново македонската кандидатура.

Министерство на отбраната

Най-скъпата сделка, която се канеше да сключи кабинета "Борисов" – за закупуването на многоцелеви изтребители за военно-въздушните сили на армията, се провали. Минималната стойност на сделката беше 400 млн. долара, а като потенциални продавачи се сочеха няколко страни – Германия, САЩ, Португалия, Израел, Италия и Швеция. Планираше се също така покупката да стане без конкурс, а договорът щеше да бъде сключен директно с избраната държава. На последното заседание на Министерски съвет в края на миналата година правителството даде мандат на военния министър Аню Ангелов да води преговори по сделката. В началото на март той трябваше да докладва за резултатите от преговорите с държавите-продавачи и да предложи инвестиционен проект за закупуването на конкретен тип самолет. Според източници от Министерски съвет миналата сряда, когато премиерът обяви, че подава оставката на правителството, делегация на МО, водена от зам.-министъра на отбраната Валентин Радев, е трябвало да замине за Португалия за преговори за покупката на 9 изтребителя F-16. Но след съобщението на Борисов си е останала в България.

Министерство на околната среда и водите

След запитване на "Капитал" от прес центъра на министерството съобщиха, че дейността им не е блокирана дейността им не е блокирана от оставката на правителството. Единственото спешно нещо за министър Нона Караджова е да разпише писма, свързани с кампанията "Да изчистим България". По отношение на исканията за втори лифт в Банско нещата са в режим на изчакване, тъй като още няма внесен коригиран проект. Според прес центъра няма висящи важни нормативни документи с изключение на Закона за климата, който е блокиран в парламента.

Министерство на образованието

В Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) по-скоро няма някакви важни решения, които в момента да са на режим изчакване. В последните два дни преди оставката на кабинета министър Стефан Воденичаров успя да издаде заповеди за назначаване на нов изпълнителен съвет и управител на фонд "Научни изследвания". Те ще трябва да подготвят нов правилник на структурата, който (ако въобще стане бързо) ще трябва да изчака за подпис новия образователен министър.

Може би най-важната задача на МОМН - работата по новия закон за училищното и предучилищното образование, е блокирана от това, че Народното събрание не успя да го гласува целия на второ четене. Първо министерството се забави много с писането на текстовете, а след това депутатите не стигнаха и до средата на обемния закон. Заедно с него би трябвало да се пишат важните стандарти за учебните програми, учебниците и критериите за учители и директори. Те зависят от приемането на закона и сега не е ясно кога ще бъдат готови.

Закони за службите

Още когато дойде на власт, ГЕРБ обеща да приеме закони за Националната разузнавателна служба, Национална служба за охрана, военното разузнаване и общ закон за управление на системата за сигурност. Въпреки това Борисов отложи създаването им, тъй като влезе в конфликт с тогавашния президент Георги Първанов, и за да не бъде подозиран в отнемането на правомощия на държавния глава. (Приема се, че НРС и НСО са на подчинение на президента, тъй като това са военизирани структури и са подчинени на върховния главнокомадващ според военния закон.) Въпреки това Министерски съвет подготви общ закон за управление на системата за сигурност, в който се регламентират задачите и правомощията на Съвета за сигурност към Министерски съвет, а НСО, НРС и военното разузнаване предложиха свои законопроекти. През април миналата година те бяха разгледани в Консултативния съвет за национална сигурност при президента, където всички политици се обединиха, че такива закони трябва да бъдат приети, но доработени. Идеята беше проектозаконите за службите за сигурност да бъдат приети през април тази година. В крайна сметка четирите проектозакона бяха приети от Министрески съвет в края на 2012 г. и внесени в Народното събрание. Преди месец проектите бяха гласувани на първо четене в парламента и внесени за доработване в Комисията по правни въпроси. Но очевидно и при това управление, въпреки заканите, специалните служби няма да влязат в законова рамка. Така вече повече от 23 години НРС, НСО и военното разузнаване ще продължават да работят с подзаконови актове и незаконно.

Фотограф: Георги Кожухаров

Кабинетът в оставка на Бойко Борисов най-вероятно ще продължи своето съществуване още седмица. Това стана ясно днес, след като ГЕРБ върна на президента Росен Плевнелиев първия проучвателен мандат. От изказването на държавния глава стана ясно, че той ще връчи мандат за създаване на правителство на БСП в сряда. В случай, че и те го върнат (както казаха от "Позитано" 20), в петък мандат ще получи ДПС. Последните също завиха, че ще се откажат. "Ако и трите политически сили откажат, в понеделник излизам с ясни послания от президент, който си носи кръста. Тогава ще чуете приоритетите на служебното правителство" коментира днес Плевнелиев и уточни, че конкретни имена на министри в него ще са ясни от следващата "сряда до петък."

При това подреждане на картите, при положение, че БСП и ДПС спазят обещанието си да върнат мандата, а президентът Плевнелиев не реши да го връчи на друга партия (Иван Костов единствен призовава за съставяне на програмно правителство в рамките на този парламент), кабинетът на Бойко Борисов ще функционира още десетина дни. През това време, според конституцията, правителството в оставка ще продължи да изпълнява правомощията си, а парламентът ще продължи да функционира до момента, в който президентът не издаде указите за прекратяването на мандата му, свикването на избори и създаването на служебен кабинет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    jugozombi avatar :-?

    Министерство на икономиката и енергетиката според мен трябва да бъде разделено на две или три министерства, понеже поради огромния обем от най-разнородни икономически и административни дейности, които то трябва да управлява, на практика министърът и заместниците му не са в състояние да провеждат целенасочена политика по повече от няколко направления, отлагайки останалите за неопределеното бъдеще.

  • 2
    umeren_optimist avatar :-|
    a.

    До коментар [#1] от "Югозомби":

    Така е - има задачи за решаване в прекалено много области.
    Обаче се страхувам, че разделяне на министерството на 2 или повече ще означава автоматично увеличаване на броя на държавните служители... А и в момента 500 000 гърла, чакащи на бюджета, тежат ужасно на малкото работещи в частния сектор...

  • 4
    ju_li avatar :-?
    ju.li

    Изборите чукат на вратата. Какво става в МВР?

  • 5
    pixtura avatar :-|
    oIo

    за мен най-важно е какво става в МОСВ по казуса с Пирин.

  • 6
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "a.":

    Ефективността се постига не с малък, а със съответстващ на необходимия брой държавни служители. В случая с това огромно и разнопосочно министерство изглежа мантрата, че колкото по-малко са те, толкова по-ефективна ще е администрацията, стигна до своето отрицание.

  • 7
    umeren_optimist avatar :-|
    a.

    До коментар [#6] от "Югозомби":

    ефективността се мери и с други показатели, освен брой хора на задача...
    поне в частния сектор
    не знам в държавния кой как мери ефективност...

    иначе, като гледам проблемите в енергетиката, едно министерство само за енергетиката трябва да има поне 500 високо квалифицирани експерта... които обаче да работят за малко пари, че бюджетът не плаща високи заплати...

  • 8
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#7] от "a.":

    Да, ефективността не се измерва с броя хора на задача, но има задачи, които с под определен брой хора не могат да се решават ефективно. Съкращенията не бива да са самоцел.

  • 9
    balyk avatar :-P
    batak

    Гледам, гледам ,чета, гледам,пак чета,пак гледам.. ееемии браво на министерството на Диана Ковачева само то явно си е свършило всичката работа :) :) :)

  • 10
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    Страхотно заглавие. Ще си го сложа като уолпейпър!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK