ДКЕВР получи пълна свобода да променя цените на тока

Спорните промени може да доведат до несигурност и непредвидимост на енергийния пазар

Предложението на Деян Червенкондев (ГЕРБ)(на снимката )и Мартин Димитров (СДС) ще бъде гласувано в пленарната зала в четвъртък
Предложението на Деян Червенкондев (ГЕРБ)(на снимката )и Мартин Димитров (СДС) ще бъде гласувано в пленарната зала в четвъртък    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Предложението на Деян Червенкондев (ГЕРБ)(на снимката )и Мартин Димитров (СДС) ще бъде гласувано в пленарната зала в четвъртък
Предложението на Деян Червенкондев (ГЕРБ)(на снимката )и Мартин Димитров (СДС) ще бъде гласувано в пленарната зала в четвъртък    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

В последните дни от работата на 41-ото Народно събрание депутатите се разбързаха да приемат законодателни промени, които поне частично да удовлетворят исканията на протестиращите. Ако не са премислени добре обаче, те може да се окажат и нож с две остриета.

Пълни привилегии

Възможността Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да определя цената на електроенергията служебно или по своя преценка по всяко време на годината е вече почти факт. От една страна, предложението на депутатите Мартин Димитров (СДС) и Деян Червенкондев (ГЕРН) е разбираемо, тъй като само с подобна поправка ДКЕВР ще получи правото да промени цената на електроенергията от началото на март или най-късно от април, както вече обещаха премиерът и председателят на комисията в оставка. В момента това може да става само веднъж годишно от началото на юли, когато изтича съответният регулаторен период. Самите поправки бяха внесени в деловодството на парламента в понеделник, във вторник минаха на първо и второ четене в икономическа комисия, а в четвъртък се очаква да бъде приета в пленарната зала.

С риск да навлекат проблеми

Те обаче са доста непълни и създават риск да навлекат куп проблеми в бъдеще. Така например в тях не се уточнява при какви обстоятелства ДКЕВР ще има право да променя цените, нито на какъв период. Подобна възможност крие няколко риска. Първо, създава се непредвидимост за енергийните предприятия, които няма да могат да планират добре своите разходи и инвестиции. Това се отнася и за малките и средните фирми, които все още са на регулирания пазар. Второ, в преследване на политически и електорални цели това може да изкуши управляващите да се намесват в работата на регулатора. Нещо, на което вече станахме свидетели, въпреки че той се води независим.

Промяната на цената освен това не означава, че тя непременно ще бъде намалявана. В тази връзка депутатът от ДСБ Иван Иванов коментира, че не трябва на ДКЕВР да се дава абсолютна възможност да променя цените по свое усмотрение. По думите му очевидно определянето на цената на едногодишен период е прекалено дълъг срок, като предложи това да става на не по-малко от 3 месеца.
Николай Кискимов, който е адвокат на Българската фотоволтаична асоциация също коментира, че с възможността, която поправките дават - количеството енергия за нерегулирания свободен пазар да се променя по всяко време, няма да има никаква сигурност на свободния пазар. Оттам в момента купуват големите индустриални потребители, а в близките месеци и по-малките фирми, които ползват средно напрежение. Това означава, че бизнесът няма да може да сключва дългосрочни договори за електроенергия, тъй като никога няма да има яснота какви ще са наличните количества. Реално това може да доведе и до разваляне на вече сключени договори и сериозни неустойки за централите. Освен това поправките дават  възможност на регулатора да съкрати процедурата за определяне на цената, без да се уточнява какво точно се има предвид. Вместо обаче депутатите да попълнят тези празноти в закона, единственото предложение, което беше прието, бе това на Рамадан Аталай (ДПС) за създаване на обществен съвет към министъра на икономиката и енергетиката, в който да участват представители на неправителствения сектор и синдикатите. Реално такава възможност е съществувала и преди в закона, но такъв съвет досега никога не е бил свикван, коментира министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев. Той все пак подкрепи предложението, след което това направиха и депутатите.

Предложението депутатите да се избират с две-трети от гласовете на народните представители пък изобщо не беше подложено на обсъждане и вероятно ще остане за след изборите. Мотивът за неговото отлагане бе, че все още не е ясно дали ако промяната бъде гласувана, сегашният парламент ще има време да избере новите членове и председател на комисията. Поправките на Георги Анастасов, свързани с топлофикационния сектор също бяха отложени.

В изчакване

Даването на право на ДКЕВР да променя цените на електроенергията по всяко обаче не е единствената спешна промяна, която депутатите трябва да приемат. Според министър Добрев има важен текст засягащ разделянето на Електроенергийният системен оператор (ЕСО) от Националната електрическа компания, заради което забавяне ЕК вече ни направи предупреждение. Става въпрос за това сделката да няма данъчен ефект, от който НЕК може да изгуби 20 млн. лв., обясни министърът. Добрев също призова да се направи промяна в Закона за приватизацията, която да позволи закупуването на 50% от "Набуко" от консорциумът "Шах Дениз 2". Споразумението за това вече беше подписано от акционерите в проекта, но според думите на Добрев подобна сделка в момента се тълкува като приватизация и по закон трябвало да се обяви по реда за приватизиране, което явно трябва да се избегне с въпросните поправки.

Добрев също коментира, че трябва да се направят промени в начина на плащане на зелена енергия, като се създаде фонд, в който тези средства да се събират заедно с тези от търговията с квоти за вредни емисии и при нужда средствата от квотите да покриват разходите за зелената добавка.

 
БЕХ в надпревара с времето

До края на седмицата ще стартира процедурата, с която Българският енергиен холдинг трябва да осигури средствата по заема на НЕК към БНП "Париба", чиито падеж изтича през май, каза министърът на енергетиката Делян Добрев. Става въпрос за 250 млн. евро, които НЕК взе заради проекта "Белене" и от които все още дължими са 190 млн. евро.

По думите на Добрев все още се обсъждат алтернативите дали да бъде взет нов синдикиран заем, или да бъдат пуснати облигации на БЕХ. "Възможно е да бъдат стартирани и двата варианта с оглед да се избере този с по-добър резултат", каза Добрев. В тази връзка днес трябва да стане ясен и кредитният рейтинг на БЕХ, каза изпълнителният директор на холдинга Михаил Андонов.
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


18 коментара
  • 1
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    ДКЕВР, ЕРП-та и възможни регулации
    За постигане на ефективен контрол на пазара на електроенергия за бита и малкия бизнес, намиране на решения за защита на крайния потребител, както и за създаване на конкуренция на този пазар, може да бъдат разгледани следните
    ПРЕДЛОЖЕНИЯ :
    1. Промени в закона и намаляване на ДДС на ТОКА на 10%. Така всяка сметка ще поевтинее веднага с 10% !!!
    Това намаляване няма да е прецедент и е възможно, особено след като ДДС за туристическите услуги, дадено преди години, е 9%. То ще създаде немалък дефицит на приходи в държавния бюджет, което ще наложи орязване на някои социални разходи, поради което е малко вероятно да се приеме.
    2. Втори вариант : Да се въведе по-нисък ДДС в размер на 5/10% за консумации на електроенергия, примерно, до 100 квтч на месец.
    Това ще бъде реална политика за облекчаване и подпомагане на социално слаби и самотни семейства и хора. Загубата на приходи ще е минимална.
    3. В срок от един месец ДКЕВР да открие процедура за лицензиране на още по един търговец на електроенергия в районите, където действат ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про.

    ОБЯСНЕНИЕ : Знае се, че Законът задължи ЕРП-тата да разделят разпределението от търговската доставка на електроенергия. От една страна имаме снабдяване с електроенергия от търговец на ток, търговско дружество, а от друга страна - мрежата за неговата доставка, собственост на друго дружество. Мрежата включва цялата верига от: подстанции /под 110 киловолта/, вериги от напражения 10/20 киловолта, трансформатори до всяка сграда и доставката на 220 волта до електромерите на на потребителите. Така отделена, мрежата става достъпна от различни търговци на ток. Целта е да има повече от един търговец на ток във всеки район и хората да могат да избират кой да им го продава. По този начин ще се създаде реална конкуренция на пазара и стремеж за предлагане на по-ниски цени, борба за всяка стотинка, дори в рамките на една стотинка. ДКЕВР може да извърши тази важна за пазара процедура в кратък срок.

  • 2
    sukhoi avatar :-|
    sukhoi

    тези да не се разработиха бе.....машала. Не можело, нямало как. ДЕПУТАТИ мръсни, ако сте в частна фирма, ден няма да ви траят да не правите нищо и да заривате неправенето после. За това пък вие цял живот си работите на държавен гръб, нещастници такива...

  • 3
    mi6kro avatar :-|
    mi6kro

    До коментар [#1] от "cobourga":

    Все пак огромно е намалението на процентите, които предлагате. Как така загубата не приходи ще е минимална? Кой ще компенсира?

    Добре е да се увеличи двойно ДДС за тока консумиран над прага, който трябва да е определен според състава на семейството. Тези които топлят стаите на отворени прозорци ще се позамислят.

    Защо налагате ограничение на само още по едно ЕРП ? Не е ли по-добре да се даде лицензия на трите ЕРП за цялата страна?

  • 4
    pepataneva avatar :-|
    pepataneva

    ДКЕВР въобще не изпълняваше функциите си. Задачата му е да регулира цените на еленергия, толоенергия и природен газ на всеки 3 месеца в изпълнение на съответните Наредби за определяне на съответните цени. Ако разгледате Решенията им за годините 2009-2012 на практика са приемани безкритично всички обявени разходи на съответните дружества. Вземам за пример само централите с комбинирано производство: на ред очаквани годишни приходи в Решенията са посочени цифри, които, освен печалбата и другите разходи биха позволили на тези централи да се закупи много по-голямо количество природен газ от необходимото по разходни норми. Това веднага налага извода, че високоефективното производсво на енергии въобще не е високоефективно и ДКЕВР е узаконил големи преразходи на гориво на тези централи. Същото е и с природния газ. Регулиране и контрол са необходими в много сфери на икономиката на страната (горивата, банките), но хората в тези органи трябва да са много компетентни честни

  • 5
    pruch avatar :-P
    pruch

    Вся власть советом! И так дале ... педерастии-простотии.Изглежда политическото статукво в България ще се промени ,когато токът стане безплатен.¬ак тогава останалото по тези земи ще се сети ,че токът му е проблема а невъзможноста дори тока да си плати с честен труд.Сега остава и Костов да дойде на белият кон и ... ша си развеем червеното знаме.

  • 6
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Не виждам някаква особена драма. Половината бизнес му се менят цените ежемесечно, ако не и ежеседмично и се оправя. Тези искали да планират по-дълго- ами и аз искам, ама пазар братче. Политиците щели да се изкушават да влияят на регулатори- и сега го правят и е все тази дали ще го правят през месец или през три.

  • 7
    barckley avatar :-|
    barckley

    Най-важен е според мен е последния абзац
    "Добрев също коментира, че трябва да се направят промени в начина на плащане на зелена енергия, като се създаде фонд, в който тези средства да се събират заедно с тези от търговията с квоти за вредни емисии и при нужда средствата от квотите да покриват разходите за зелената добавка."

    Това е един добър начин задължението на държавата да развива зелена енергия да се поема от самата държава, а не от гражданите чрез сметките!

  • 8
    barckley avatar :-|
    barckley

    [quote#1:"cobourga"]3. В срок от един месец ДКЕВР да открие процедура за лицензиране на още по един търговец на електроенергия в районите, където действат ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про. [/quote]
    Това е важно и изпълнимо си мисля - не смям таче би довело до сваляне на цените защото сега например Чез Електро работи на загуба (мисля че и другите две електроснабдителни) и това идва от цените определени от ДКЕВР - печалбите са в електроразпределителните.
    Но пък ще има конкуренция и хората които се съмняват в точното отчитане ще могат да сменят фирмата в която се съмняват. А това е важно!
    Няма да открием топлата вода, трябва да копираме пак западни модели!

  • 9
    milena_82 avatar :-|
    milena_82

    Този регулатор не можа сегашната работа да свърши като хората-да защити населението от наглите грабители,сега ще ми получава още права и задължения!Просто тия депутати съвсем му изпуснаха края!За мен първо трябва да се накажат виновниците,после променете начина,по които работи и чак тогава да се вменяват още отговорности и задължения!

  • 10
    niki2003 avatar :-|
    niki2003

    Аз не мога да разбера как може при условие,че ДКЕВР с калпавата си работа допусна сметките за ток да достигнат половината от месечните доходи на пенсионерите и изкараха хората на улицата,сега депутатите още работа ще му дават,с това да могат да определят цената на тока по-често,не само веднъж през годината! Нямам думи!Следващият път не половината,а цялата пенсия ще отиде за ток бъдете сигурни!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход