София ще обжалва отмяната на винетките за синята зона

Правото на локално платено паркиране е предоставено единствено на собствениците и наемателите на имотите, но не и на хората, които живеят в жилищата в съответните зони.

София ще обжалва отмяната на винетките за синята зона

Наредбата за платено паркиране остава в сила

Кристина Климентиевна
7010 прочитания

Правото на локално платено паркиране е предоставено единствено на собствениците и наемателите на имотите, но не и на хората, които живеят в жилищата в съответните зони.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Съдът изцяло е отменил разпоредбите, с които са предоставени правомощия на общинското дружество "Център за градска мобилност".

Столичната община ще обжалва на следваща инстанция - Върховния административен съд, решението на Административния съд в София от понеделник вечерта, с което съдът премахва  винетките, които дават право на част от живеещите в синята и зелената зона в столицата да паркират там безплатно.

Съдът мотивира решението си да отмени преференциалното паркиране за собствениците и наемателите в центъра на столицата с това, че кръгът от хора, които имат такова право, не е достатъчно широк. Преференции за паркиране в синя и зелена зона е предоставено единствено на собствениците и наемателите на имотите, но не и на тези, които живеят в същите зони, без да са собственици или наематели - например хора в близки родствени връзки или в съжителство със собственика на жилището, които имат постоянен или настоящ адрес на мястото. Съдебният състав е приел, че разпоредбата трябва да бъде отменена, защото, ако критериите за предоставяне на привилегировано паркиране са свързани с местожителството, то би следвало такива права да имат всички столичани, които живеят в зоните.

Без права

Съдът изцяло е отменил разпоредбите, с които са предоставени правомощия на общинското дружество "Център за градска мобилност" (ЦГМ) да извършва оперативна дейност по премахване и изземване на прегради, знаци, табели и съоръжения, също така да издава, активира, анулира и контролира винетните стикери. Отнема се правото на ЦГМ за контрол и върху картите за паркиране на автомобили за служебни нужди, както и принудителното преместване на коли, поставянето на скоба или таксуването на шофьорите.

Препоръките на Административния съд към Столичната община относно бъдещата работа на общинското дружество са за сключване на публично-частно партньорство с центъра или за преобразуването му в общинско предприятие. Целта на мерките е да се въведе по-строг контрол върху упълномощаването на Центъра за градска мобилност.

Същевременно съдебният състав обяви за незаконосъобразни и привилегиите на столичните общинари да паркират безплатно в центъра на столицата във въпросните зони, но отхвърли жалбите срещу правото на общината да въвежда почасово платено паркиране в синя и зелена зона, както и платения служебен абонамент.

Не сме съгласни

Мотивът на местната управа да обжалва решението на съда, е че "общината е длъжна да защити интересите на хората, живеещи в центъра на града". "Съдът не отменя работата на наредбата и нейната философия за платено паркиране. Има забележки, които ще обжалваме, но заедно с това ще предприемем някои мерки", каза Радослав Тошев, председател на комисията по транспорт в Столичния общински съвет. По негови думи синята и зелената зона функционират точно както трябва. "Живеещите в тези зони трябва да имат преференции, защото това е практика по целия свят", каза Тошев.

Спрямо решението на съда да анулира правомощията на ЦГМ от Столичната община заявиха, че юристите на общината ще подготвят решение за упълномощаването на ЦГМ в следващите две седмици и ще преценят как да бъде преобразувано дружеството. Но тези действия ще бъдат предприети, след като се произнесе и Върховният административен съд.

Как е сега

Няколко месеца след въвеждането на новите правила за паркиране в столицата обаче недоволството в централните части на града остава високо, показва проучване на "Алфа Рисърч" по поръчка на ЦГМ за ефекта на новите условия и наблюдението върху трафика в двете зони. Като по-негативно настроени се открояват живеещите в синята зона. Въпреки критиките обаче изследването показва, че част от хората виждат и положителен ефект от новите правила, като например по-бързото намиране на места за паркиране. Оценката спрямо условията в зелената зона е малко по-позитивна - както по отношение на цените, така и по отношение на времето.

Проучването сочи, че новите мерки все още слабо провокират хората да променят начина си на предвижване. На фона на 89% от интервюираните, които заявяват, че не биха променили транспорта, с който основно се движат, едва 6% смятат да предприемат такива действия, а 3% вече са го сторили.

По-добре, но не точно

Въвеждането на нови правила за паркиране в столицата оказва положително влияние най-вече върху придвижването с градски транспорт и придвижването пеш, както и донякъде върху намирането на места за паркиране, твърди изследването. Въпреки това нагласите са отрицателни по повод трафика – затруднено движение, твърде много коли, недостатъчно велоалеи и пешеходни зони. Противоречиви са позициите по въпроса с таксите за паркиране. От една страна, идеята за диференцирано заплащане в различните части на града среща по-скоро подкрепа, а, от друга, мярката живеещите в центъра да плащат по-скъпо, включително за паркиране, по-скоро не се одобрява. Само една трета от интервюираните подкрепят напълно или частично тезата, че трафикът в тази част на града е облекчен вследствие на мерките. Мненията са противоречиви и за това дали новите условия са облекчили предвижването без автомобил.

Данните от изследването показват още, че според мнозинството софиянци общественият градски транспорт не се отличава с видим за хората напредък в последните години. Изключение от тази тенденция прави метрото, което единствено според столичани се е развило (87%). За останалите възможности за придвижване в града доминират мненията, че няма промяна в последните години, включително и за развитието на автомобилния транспорт. За основен фактор при проблема с трафика се посочва интензивността, с която се ползват колите, а не броят на шофьорите. Като цяло въпросът с паркингите остава нерешен за мнозинството от хората.

По-висока цена, по-малко нарушители

Данните на Центъра за градска мобилност сочат, че броят на принудително премахнатите автомобили за неправилно паркиране намалява. Така през 2012 г. вдигнатите с паяк коли са около 38 800 - с близо 10 хил. по-малко от 2011 г. Това се дължи както на увеличението на цената в синя зона, така и на тарифите за вдигане на кола с паяк и поставяне на скоба. От началото на септември принудително се премахват неправилно паркирани автомобили само след края на работното време на синя и зелена зона. През останалото време на нарушителите се поставят скоби, като свалянето им струва 30 лв. Ако в края на работното време в зоните останат коли със скоби, то те се вдигат с паяк и се откарват на наказателния паркинг. За да си я вземе, собственикът на колата трябва да плати 60 лв.

Съдът изцяло е отменил разпоредбите, с които са предоставени правомощия на общинското дружество "Център за градска мобилност".

Столичната община ще обжалва на следваща инстанция - Върховния административен съд, решението на Административния съд в София от понеделник вечерта, с което съдът премахва  винетките, които дават право на част от живеещите в синята и зелената зона в столицата да паркират там безплатно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Не, че нещо, ама нищо не разбрах - съдът постановява, общината не изпълнява и обжалва, а хората какво правят, пак ли духат супата?

  • 2
    wds23355772 avatar :-?
    wds23355772

    А какво става след като се забранят винетките? Живущите в синя и зелена зона просто си плащат почасово, както всички други ли?

  • 3
    tukashen avatar :-|
    tukashen

    тукашен.Важно е да се знае: АПК, ЧЛ. 177.АЛ 2 ВСИЧКИ АКТОВЕ И ДЕЙСТВИЯ (продажба на стикери,скоби, паяк) НА АДМИНИСТРАТИВНИЯ ОРГАН ,ПРОТИВОРЕЧАЩИ НА ВЛЯЗЛО В СИЛА СЪДЕБНО РЕШЕНИЕ СА Н И Щ О Ж Н И.

  • 4
    2.5 avatar :-|
    2.5

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    deja vu!

    Същият филм, както преди години. Общината въведе промените, ВАС ги отмени. Общинарите на инат ги пробутаха отново с ясното съзнание, какво ще последва. Терорът над гражданите си е налице.

    Редно би било някой да подаде оставка, ама надали. По-скоро, ще го отнесат хората, които са купили винетни стикери за паркиране по местоживеене.
    С 2 думи електората винаги духа супата!

  • 5
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#4] от "2.5":

    Някой да подаде оставка? Кой ли? Къде това? Тук, в България? Ха-ха, това да го видя не го вярвам, тук всеки, който има малко власт дори се бори с нокти и зъби до края, защото са безгрешни в своите решения и не пускат кокала, бетери хиени са...

    Революцията май трябва да придобие други измерения...

  • 6
    pruch avatar :-P
    pruch

    Със съд или без навсякъде по света да живееш в центъра на столица е скъпо удоволствие.И също така навсякъде да си паркираш в центъра е скъпичко.Разумните отдавна са намерили решението.Който не може да си позволи да паркира в центърът -продава колата и пеша или с автобусчето.Който не може без кола, а паркинг таксите са му в повече-сменя адреса.И най-важното :"Някои могат, а други не", както Мечо Пух рекъл на Прасчо.Раята да свиква.

  • Реалист

    "Мотивът на местната управа да обжалва решението на съда, е че "общината е длъжна да защити интересите на хората, живеещи в центъра на града"."

    Аз живея в центъра, под наем. Около нас навсякъде е зелена зона. За да ми издадат винетка да паркирам безплатно, трябва да си сменя постоянния адрес, с което идва и смяна на лична карта, шофьорска книжка и пререгистрация на автомобила. Дори и да имах желанието да изсипя 300 лева за тоя, дето духа, това няма как да се случи на практика, защото за да си сменя постоянния адрес, ми трябва съгласието на собственика на жилището. Е, тя живее в държава, с която нямаме дипломатически отношения и няма как да получа такова съгласие. Та по какъв начин от столична община защитават интересите ми, след като не ме пускат да паркирам безплатно до жилището, където реално живея, ами ме карат да плащам, при това имам право да ползвам зоната за ограничено време и то само ако си намеря място за паркиране.
    На всички ни е пределно ясно, че ЦГМ в момента е поредната мутренска организация и събраните пари отиват в частни джобове. Ако общината реално искаше да търси решение на проблема с паркирането, то щеше да изгражда гаражи във всеки район, които да са безплатни за живеещите в района или на някаква символична сума.

  • m17

    До коментар [#7] от "марто":

    Т.е вие живете в центъра на софия под наем и поради това си въобразявате че имате право да паркирате безплатно върху улиците изградени и подържани с парите на СОФИЙСКИТЕ данъкоплатци !?!
    Е няма да стане.

  • 9
    azyty avatar :-|
    azyty

    добре де ама аз живея в синята зона от 60 години - какво ще кажете за моето паркиране като собственик . А какво ще добавите за Вашето паркиране в рамките на София извън зоните - нали и то е на улиците изградени и подържани с парите на СОФИЙСКИТЕ данъкоплатци !?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход