"Тракия" и "Марица" са под въпрос, "Струма" продължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Тракия" и "Марица" са под въпрос, "Струма" продължава

Председателят на АПИ Лазар Лазаров подписа договор за проектиране и строителство на Лот 2 на магистрала "Струма" с Георги Харизанов от консорциум "Струма – Лот 2"

"Тракия" и "Марица" са под въпрос, "Струма" продължава

Правителството на Бойко Борисов приключва мандата си без да е завършило две от обещаните три магистрали

Радостина Маркова
9902 прочитания

Председателят на АПИ Лазар Лазаров подписа договор за проектиране и строителство на Лот 2 на магистрала "Струма" с Георги Харизанов от консорциум "Струма – Лот 2"

© Цветелина Белутова


Строителството на магистрала "Струма" към гръцката граница продължава. И дотук с добрите новини.

Защото не е ясно как и кога ще бъдат завършени други две отсечки, започнати при правителството на Бойко Борисов – магистрала "Тракия" от Ямбол до Карнобат и "Марица" между Димитровград и Харманли. Тази равносметка представи министърът на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова при подписването на договора за изграждането на нов лот от "Струма" - този между Дупница и Благоевград. Павлова се похвали с одобрената от Брюксел апликационна форма за три отсечки от магистралата (двете в строеж и подписаната в сряда) и проектиране на оставащото трасе между Благоевград и Сандански. Но заяви, че не носи политическа отговорност за завършването на проблемните участъци от "Тракия" и "Марица". Същото изказване преди седмица направи и премиерът Бойко Борисов, след като обяви оставката на правителството.

Междувременно в парламента депутатът от Коалиция за България Димчо Михалевски заяви, че най-големият PR-коз на Борисов – магистралите, и в частност "Тракия", е пред пълен провал. Той припомни, че от три обещани проекта - "Тракия", "Марица" и "Люлин", реално в мандата си правителството е завършило само последния.

Две лоши новини...

След месеци скандали заради забавени плащания към строители и доставчици стана ясно, че довършването на финалната отсечка от магистрала "Тракия" - между Ямбол и Карнобат, е под въпрос. Остават около 30 километра от нея – след Зимница, които по график трябва да бъдат готови до края на май. Проверка на Агенция "Пътна инфраструктура" отпреди дни обаче е установила изоставане, което трудно може да бъде наваксано в този срок. От своя страна фирми, работили по трасето, директно твърдят, че от седмици строителството е спряло.

"По отсечката е струпана много техника и изпълнителят твърди, че работи", посочи председателят на пътната агенция Лазар Лазаров. Според него обаче темпът очевидно не е достатъчен и ще се наложи да бъде ускорен два-три пъти, за да се навакса изоставането. Вече е изпратено писмо на изпълнителя – сдружение "Тракия IV", с предупреждение, че ако не ускори работата, ще му бъдат начислени неустойки.

Последната отсечка от "Тракия" се строи от обединение от фирми с водещ партньор свързаното с Васил Божков дружество "ПСТ холдинг". Същата компания, но в рамките на обединение "Марица хайуей" заедно с австрийската фирма Porr, изпълнява и другата проблемна отсечка – тази от "Марица" между Димитровград и Харманли.

Според строителни компании от региона, по трасето не се работи от месеци, а повечето съоръжения – надлези и пътни възли, дори не са започнати. Срокът за този участък изтича през август, но реално също няма яснота кога и при какви условия ще приключи строителството. Още повече, че преди месец от пътната агенция посочиха, че заради изоставането на "Тракия" целият ресурс на изпълнителя ще бъде насочен към нея.

Нарастващата неяснота около двете отсечки принуди и министърът в оставка Лиляна Павлова да заяви, че е възможно да се стигне и до крайни мерки, като разваляне на договори с изпълнителите. "Във всички договори има подобни клаузи с оглед защита на финансовите интереси на държавата и на ЕС. Ако се стигне дотам, ще се изтеглят банковите гаранции на сегашните изпълнители и ще се търсят нови", уточни тя.

По думите й обаче това ще е краен вариант, когато са изчерпани всички други възможности. А ГЕРБ очевидно оставят решението на следващото правителство.

и една добра

На фона на проблемите около "Тракия" и "Марица" от министерството на Лиляна Павлова побързаха да изтъкнат и пътищата, които се строят по график. За момента като такива се очертават магистрала "Струма" между Долна Диканя и Дупница, първите километри от магистрала "Хемус" при София, както и западната дъга от околовръстното на София.

До месец се очаква да започне строителството и по нова отсечка от магистрала "Струма" - между Дупница и Благоевград. Новината бе съобщена от главния изпълнителен директор на "ГБС инфраструктурно строителство" Георги Харизанов при подписването на договора за изпълнение с АПИ. 37-километровата отсечка ще се строи от сдружение "Струма Лот 2", в което освен дружеството от групата на "Главболгарстрой" влизат също италианската Impresa и "Пътстрой 92". Обединението спечели тръжната процедура с цена от 298.9 млн. лв. без ДДС.

Заради откритата археология и по това трасе от "Струма", то е разделено на три отсечки. Работата ще започне първо в средната от тях, докато в другите две продължават проучванията на археолозите. Успоредно с това ще тече подготовка на техническите проекти за тях, тъй като пътят е възложен на инженеринг (проектиране и строителство).

Срокът за завършване на магистралата до Благоевград е 22 месеца.

Повече по темата - в новия брой на "Капитал"

Строителството на магистрала "Струма" към гръцката граница продължава. И дотук с добрите новини.

Защото не е ясно как и кога ще бъдат завършени други две отсечки, започнати при правителството на Бойко Борисов – магистрала "Тракия" от Ямбол до Карнобат и "Марица" между Димитровград и Харманли. Тази равносметка представи министърът на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова при подписването на договора за изграждането на нов лот от "Струма" - този между Дупница и Благоевград. Павлова се похвали с одобрената от Брюксел апликационна форма за три отсечки от магистралата (двете в строеж и подписаната в сряда) и проектиране на оставащото трасе между Благоевград и Сандански. Но заяви, че не носи политическа отговорност за завършването на проблемните участъци от "Тракия" и "Марица". Същото изказване преди седмица направи и премиерът Бойко Борисов, след като обяви оставката на правителството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

62 коментара
  • 1
    raimond avatar :-(
    Meister Eckhart
  • 2
    bestbuy avatar :-@
    За да останат ХОРА в България.

    Даваш на един мошеник проект - и резултата е налице. Ако ще милиони гаранции да имаш, да е най-ниската цена - мошеника си остава такъв цял живот..

  • 3
    beriya avatar :-P
    beriya

    Имаше критики, че БГ банки отказвали плащания към alibaba.com, но ето, че отново има проблем със субект с име навеждащо странни асоциации, явно на фирма Порр не и се строи, дано поне не завлече държавата финансово☺

  • 4
    geoimg avatar :-(
    Geoimg

    Идват като аслани, тръгват си като...

  • 5
    jugozombi avatar :-?

    Поредната слаба статия по темата, внушаваща със заглавието си неверни представи. Магистраломразието на "Икономедиа" е вече откровено бутафорно. Доколкото зная, строят се:
    - две трети от последния лот на "Тракия", с проблеми;
    - два лота на "Марица", един с проблеми и един общо взето без фатални такива;
    - два лота на "Хемус" с по-малка дължина, един безпроблемен и един не с европейско финансиране, по който забавянето има друга логика;
    - два лота на "Струма", с пренебрежими проблеми.
    Всеки да прецени дали следното твърдение е вярно:
    "Строителството на магистрала "Струма" към гръцката граница продължава. И дотук с добрите новини."

  • 6
    musashii avatar :-|
    musashii

    Е какво очаквате от Черепа?От дълги години е монополист в сферата на залаганията на спортни прояви и предлага коефициенти в пъти по-ниски от тези на онлайн хазартните оператори.

  • 7
    jugozombi avatar :-?

    П. п. И една крещяща манипулация:
    "Правителството на Бойко Борисов приключва мандата си без да е завършило две от обещаните три магистрали"
    Това внушение всъщност е основната цел на псевдожурналистиката на "Икономедиа" и Радостина Маркова. То няма много общо със сериозния анализ на проектите. Още при началото на строителството по двата лота на "Марица" сроковете за завършване бяха след датата на редовните парламентарни избори. Това не може да е новина, не е и съществена тема. Важните теми са създаването на административен капацитет (простете за клишето) за усвояване на европейските средства и задвижването на ускореното инфраструктурно строителство. Дали пускането в експлоатация ще е преди или няколко месеца след датата на изборите - това е второстепенен въпрос.

  • 8
    jugozombi avatar :-?

    [quote#5:"Югозомби"]Поредната слаба статия по темата, внушаваща със заглавието си неверни представи. Магистраломразието на "Икономедиа" е вече откровено бутафорно. Доколкото зная, строят се:
    - две трети от последния лот на "Тракия", с проблеми;
    - два лота на "Марица", един с проблеми и един общо взето без фатални такива;
    - два лота на "Хемус" с по-малка дължина, един безпроблемен и един не с европейско финансиране, по който забавянето има друга логика;
    - два лота на "Струма", с пренебрежими проблеми.
    Всеки да прецени дали следното твърдение е вярно:
    "Строителството на магистрала "Струма" към гръцката граница продължава. И дотук с добрите новини."[/quote]

    Впрочем строи се и трета част от "Марица", връзка между Свиленград и ГКПП "Капитан Андреево", но както и да е.

  • 9
    galleen avatar :-|
    galleen

    До коментар [#5] от "Югозомби":

    И да се пънеш и да не, доколкото знам на Тракия крайния срок е Март месец, а на Струма и Марица - Септември.
    Гордостта на Бойко, май и с нея не можа да се справи.

  • 10
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#9] от "galleen":

    Сериозността изисква да се каже, че отдавна не се очакваше завършване на "Марица" преди датата на редовните избори. Вариантът за това беше предсрочно завършване. Магистралното строителство е много, много далеч от така жадувания от неспособните да бъдат конструктивни опозиционни политици и медии провал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK