Няма да я бъде, ще я бъде...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма да я бъде, ще я бъде...

Няма да я бъде, ще я бъде...

След огласеното забавяне на "Тракия" изпълнителят на последната отсечка се ангажира да завърши магистралата в срок и с кредит

Радостина Маркова
14209 прочитания

© Мария Съботинова


В политиката, а и в съзнанието на много българи, правителството на ГЕРБ със сигурност ще остане с магистрала "Тракия". Въпросът обаче е дали със завършването на последните километри от нея, или с поредната лавина от обещания и проблеми.

Изминалата седмица даде основание да се очакват и двете. Първоначално с изказването на премиера Бойко Борисов, че след оставката на кабинета не носи политическа отговорност за доизграждането на магистралата. Впоследствие с думите на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, че строителството на последните 30 километра (между Зимница и Карнобат) изостава. И ден по-късно отново с нейно изявление, този път – че то ще приключи в срок – до началото на юни.

Сигналите на правителството, както и протестите на строители по отсечката от "Тракия" между Ямбол и Карнобат от предните месеци, показаха, че проблеми около магистралата има. За момента обаче, поне по обещания на изпълнителя на трасето – сдружение "Тракия IV" (с водещ партньор свързаната с Васил Божков "ПСТ холдинг"), изглеждат решими. И пак по негови обещания – в срок.

Задача с неизвестни

Като имаме предвид количеството работа по последните километри от "Тракия" и го разделим на оставащото време, сметката с крайния срок не излиза. Думите са на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров, който преди броени дни заяви, че строителството на магистралата към Карнобат изостава и ако изпълнителят бездейства, ще има неустойки, а може да се стигне и до прекратяване на договора. Наблюденията му се потвърдиха от проверка на агенцията, коята показа, че струпаната по трасето техника не работи и ако се строи, то е с притеснително ниски темпове. Подобни сигнали даваха и работещи по строителството фирми, които от месеци алармират за изоставане от графиците и за проблеми с разплащането. В средата на зимата напрежението ескалира дотам, че самото завършване на последните 30 километра от "Тракия" бе поставено под въпрос. Ресорното министерство дори събра на спешна среща най-големите строителни компании с идеята да разбие последния участък от магистралата на малки отсечки и да ги разпредели между тях за довършване. Идея, която отмря с подадената от правителството оставка.
От сдружение "Тракия IV" обаче не смятат ситуацията за критична – и тогава, и сега.

"Изоставане на строителството няма, по трасето се работи и в момента", коментира представителят на обединението и изпълнителен директор на водещия партньор в него "ПСТ холдинг" Иван Иванов. По думите му, ако темповете са ниски, то е заради дъждовете и преовлажнените почви, които не позволяват да се прави циментова стабилизация и да се полага асфалт. Според него обаче работата по участъка от "Тракия" между Ямбол и Карнобат вече е изпълнена на 75% и началото на юни е реален срок за предаване на отсечката.

Магистрала на кредит

Едно от големите съмнения около завършването на Лот 4 от "Тракия" е свързано с липсата на финансова обезпеченост за продължаване на строителството.
Магистралата се строи с пари по оперативна програма "Транспорт" и до края на януари за последния лот от нея са разплатени 165.5 млн. лв. или близо 79% от цялата сума. Въпреки това преди по-малко от месец фирми, работещи по отсечката, ритуално погребаха бизнеса си заради забавени плащания между 8 и 10 млн. лв. от сдружение "Тракия IV". В същото време предстои най-скъпата част от строителните работи – полагането на циментовата основа и на пластовете асфалт и биндер. А според източници от бранша при сегашните цени на горивата и битума оставащите 44 млн. лв. по договора с Агенция "Пътна инфраструктура" няма да са достатъчни за завършването на трасето до Карнобат (по изчисления на голяма строителна компания необходимата сума вече е над 80 млн. лв.). От сдружение "Тракия IV" не коментираха конкретни числа, но признаха, че стойността на оставащото строителство по трасето действително надхвърля очакваните плащания. "Единственият вариант да покрием оперативните разходи е чрез кредит и от месец преговаряме за финансиране с нашата обслужваща банка", посочи Иван Иванов (бел. авт. - най-вероятно става въпрос за Първа инвесционна банка). За обслужването му от "ПСТ холдинг" ще разчитат на плащанията по договора с АПИ, както и на приходи от други обекти на дружеството.

Иван Иванов се ангажира с очакваните средства да бъдат разплатени и задължения по договорите с доставчици и наем на техника (под такава форма работят по-голямата част от строителите по обекта). Част от тях обаче ще бъдат изчистени на по-късен етап, тъй като са за извършена работа по сертификати, които още не са разплатени от пътната агенция.

На всяка цена

В крайна сметка голямата дискусия, която шумът около последната отсечка от "Тракия" предизвика, беше отново в добре позната посока: строителството на най-ниска цена и стремежът да се печелят търговете на всяка цена, дори неизпълнимо ниска. И в трите тръжни процедури за магистралата преди близо три години победителите бяха избрани на този принцип, а предложените цени за изпълнение бяха толкова ниски, че проблемите изглеждаха неизбежни. Отсечката Ямбол – Карнобат бе спечелена от сдружение "Тракия IV" с оферта за 209.6 млн. лв. с ДДС, или 4.2 млн. лв. на километър. Очаквано и проблемите не закъсняха – както по отношение на разплащанията към работещите по трасето, така и за обезпечаването със средства на самото строителство.
"Търговете на най-ниска цена не са работещ модел и строежът на "Тракия" го доказа", коментира по този повод изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков. Според него резултатът от надпреварата за ниски цени е или неизпълнение на договорите в обещаните цени и срокове или декапитализиране на строителните компании, особено ако нямат достатъчно други обекти, за да компенсират загубите. Бившият председател на Българска браншова камара "Пътища" Румен Йовчев обаче не смята и това за изход, защото вкарва строителния бизнес в омагьосан кръг, при който нови търгове се печелят на всяка цена, за да се дофинансират проектите в строеж.

Резултатът отново са оферти, които няма как да бъдат изпълнени, забавени плащания, неспазени срокове... Видяхме го при "Тракия", очаква се и при "Марица", при която също се очертават проблемни участъци (за момента - забавяне на отсечката Димитровград - Харманли). С тази разлика, че около завършването й (срокът е през август) избори не се очакват и тогава въпросът най-вероятно няма да е на живот и смърт. Проблемите със строителството на магистралите обаче са за всички - за пътуващи, строители, държава, но най-вече за тези, които плащат сметката - данъкоплатците.

В политиката, а и в съзнанието на много българи, правителството на ГЕРБ със сигурност ще остане с магистрала "Тракия". Въпросът обаче е дали със завършването на последните километри от нея, или с поредната лавина от обещания и проблеми.

Изминалата седмица даде основание да се очакват и двете. Първоначално с изказването на премиера Бойко Борисов, че след оставката на кабинета не носи политическа отговорност за доизграждането на магистралата. Впоследствие с думите на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, че строителството на последните 30 километра (между Зимница и Карнобат) изостава. И ден по-късно отново с нейно изявление, този път – че то ще приключи в срок – до началото на юни.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    jugozombi avatar :-?

    Поради тенденциозността и ниското журналистическо ниво на материалите на "Икономедиа" и Радостина Маркова по темата инфраструктурно развитие и особено строителството на магистрали - информация от специализираните форуми, създаваща много по-вярна представа за проблемите и перспективите:

    Снимки на построеното по проблемния лот на "Тракия" до средата на декември 2012 година благодарение на г-н Галин Градев:

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1185569&page=184

    Фоторепортажът продължава от стр. 184 до стр. 192. Актуална информация от г-н Градев за видяното на 1 март 2013 година:

    "Минах по трасето, направих 350 снимки. Активност има основно източно от пресичането на магистралата с пътя за с. Воденичане. Двата моста над реките Мочурица и Мараш са със завършени устои и ригели, подготвени за редене на греди. В района около двата моста се работи по изпълнение на зона А, като техниката е на подизпълнители. Също така активност има източно от пресичането на магистралата с пътя Деветинци-Деветак. Там е изпълнено южното платно на зона А. От днес на всички са отпуснали нафта да работят, вероятно заради вчерашния ултиматум."

    http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=100799008&postcount=4118

    "В момента се работи по трасето. На връщане във вторник пак ще снимам и ще видя дали има прогрес. Следващото ми пътуване до Бургас ще бъде на 22 март, тогава ще има нов репортаж. Според мен за 1 юни няма да бъде готова магистрала Тракия, евентуално за 1 юли може и да стане."

    http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=100800518&postcount=4121

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Васил Божков се скри зад граница понеже е обявен за Враг на Народа,като монполист номер едно в БГ/а на мен отговори .....умрял съм?!/
    това нормален ОТГОВОР ЛИ Е,според вас??

  • 3
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    В последните години строежът на магистрали и акциите на Цвъцко се превърнаха в основен начин за отклоняване на общественото мнение от реалните проблеми на икономиката - грандиозната корупция и липсата на достетъчно инвестиции, осигуряващи работни места.

    Същото е и в момента - герББерастите инициират дискусия в опит да подскажат, че без тях функциите на държавата са едва ли не неизпълними.

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Аз питам как негово величество и украинския евреин не можаха за осем години да построят тия пусти магистрали, ако приемем норма от 80 км годишно за стандарт?

  • 5
    cnn avatar :-|
    cnn

    Не вярвам ПИБ да му дадат кредит. Това е все едно да му подарят пари. Да питат ОББ.

  • 6
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#1] от "Югозомби":

    Интересни материали си приложил. Става ясно, че апокалипсисът, който ни натрапват някои медии, няма де се случи. Магистралата ще бъде довършена, ако не до 1 юни, то до края на годината. Какво значат няколко месеца на фона на 50-60 годишното изграждане на Тракия.

    Ако някой има достъп до подобни материали по отношение на новостроящите се участъците от Марица и Струма, може да ги сподели с нас.

  • 7
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Югозомби": Къде точно видя тенденциозността на статията? Може би в липсата на хвалби към милиционерската сган?

  • 8
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#6] от "simo87":

    В www.skyscrapercity.com има отделни дискусии за всяка магистрала, в последните им страници ще намерите и снимки, и коментари на проблемите:

    "Марица"
    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1227453

    "Струма"
    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1279413

    "Хемус"
    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1235673

  • 9
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#6] от "simo87":

    П. п. Има и една дискусия за магистрали и скоростни пътища, в която се обсъждат по-общи проблеми:

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=623849

  • 10
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom

    Очевидно е че Герб не изпълниха едно от основните си предизборни обещания : Завършването на АМ Тракия. Всички помним предизборния клип който се въртеше по телевизиите как лятото на на 2012 ще пътуваме по новата магистрала до морето. Провалът очевидно ще им коства много в политически план и доведе до загубата на поне един техен привърженик - мен :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK