Георги Ганев, Център за либерални стратегии:
Очаквах да има повече съвместяване на длъжности, но извън това засега не мога да коментирам, тъй като не знам каква ще е стратегията на служебното правителство. Чета тримата вицепремиери като директен ангажимент на президентството със служебния кабинет. Другото, което ми прави впечатление, е, че персоналната летва е сериозна, т.е. това са хора с качества.
Основен приоритет ще са изборите, това е вън от съмнение. Както спомена Марин Райков, приоритет са и стабилността, и приемствеността в държавните институции. Освен това той се ангажира с повишаване на доходите на нискодоходните групи при запазване на бюджета. Може би са търсили или вече са намерили някакви резерви в бюджета.
И президентът, и Марин Райков четат протестите като заявка за демонополизация, а не за национализация. От чутото мисля, че целта пред правителството е най-малкото да подготви либерализация. Електронното правителство очевидно също е приоритет, след като има отделен министър за него. То отдавна е приоритет на президента.
Очевидно няма да се правят национализации и се запазва валутният борд при сегашната му структура. Присъствието на Калин Христов като финансов министър ще осигури това. Най-голямото предизвикателство е заявката за преструктуриране на пазара на труда и създаване на работни места. Дори и да искат да правят много хубави неща, ще срещнат отпор в лицето на синдикатите.
Основният макроикономически риск е от спад на държавните приходи. При политическа криза всеки гледа да спести от данъци. Това е риск, който трябва да се управлява внимателно през следвашите 2-3 месеца.
Петър Чобанов, макроикономист, Институт за нов икономически напредък

Някои от новите министри са изявени професионалисти, но за мнение е още рано. По-добре е да се коментират действията и резултатите от работата им, а за това трябва да мине време. Надявам се да се сработят добре като екип.
Приоритет е възстановяване на стабилността на публичните финанси. Трезва преценка на фискалната ситуация и рязане на паразитни разходи, които не са необходими. Внимателно балансиране на входящи и изходящи парични потоци. Предстои и написването на национална програма за реформи, което позволява трасирането на пътя за нови и необходими реформи, за които има съгласие.
Трябва да се направи оценка на скрити фискални задължения не само на институции, но и на държавни предприятия, за да се знае цялостната картина на публичните финанси. Провеждането на честни и спокойни избори също е първостепенен приоритет.
Приоритет са и ясни знаци за нормализиране и подобряване на бизнес средата, като се подготвят важни реформи в тази област, дори и да е необходимо да се правят от следващия парламент.
Ключово ще е и вглеждането в социалната област, в никакъв случай тя не трябва да се пренебрегва.Приоритет е да се даде възможност на администрацията да работи, като има последователност в действията, във възлаганите им задачи и престанат гоненията и преструктурирането, което създава несигурност.
Трудност биха били скелети в гардероба, за които новите министри ще научават в движение. Трудности ще възникнат и от очертаващия се спад на икономическата активност и на бюджетните приходи, както и от продължаващи протести и натиск за промяна, и то в сфери, в които служебното правителство няма правомощия. Предстоящата предизборна кампания също може да създаде затруднения в работата на министрите, като създаде нестабилна и несигурна среда. По-скоро трудностите и предизвикателствата ще са повече, но при наличие на воля и изграждане на добър екип те могат да бъдат управлявани.
Цветослав Цачев, ръководител "Анализи" в "Елана"
Служебното правителство има един много важен ангажимент пред себе си - да даде увереност в стабилността на държавните финанси както в страната, така и в международен план.

Необходими са ревизия и оповестяване на резултатите в подробности, което трябва да започне да връща доверието в България като остров на стабилността. Това може да означава и преразглеждане на елементи от разходната политика, за да се подсигури безпроблемната работа на публичния сектор. Не мисля, че е работа на служебно правителство да предприема или дори само да сложи началото на нова икономическа политика.
То няма достатъчно време за разработването и прилагането й, а и всяка непопулярна мярка, колкото и логична да е, би срещнала отпор от политическите сили в предизборните им кампании. Всеки от новите министри би трябвало да изготви доклад за текущото състояние на икономиката и на работата на отделните ведомства, с което да спести време на следващото правителство. Най-големият риск остава влошаването на бюджетните приходи. Затова приоритет е събираемостта на приходите. Опасността от влошаване на глобалната икономика и ефектите от това върху българската икономика към момента не е висока.
Георги Ганев, Център за либерални стратегии:
Очаквах да има повече съвместяване на длъжности, но извън това засега не мога да коментирам, тъй като не знам каква ще е стратегията на служебното правителство. Чета тримата вицепремиери като директен ангажимент на президентството със служебния кабинет. Другото, което ми прави впечатление, е, че персоналната летва е сериозна, т.е. това са хора с качества.
23 коментара
Не се оправдаха мненията, че нечий "кръг шушне" на ушенцето на Президента какъв да е кабинета.
Задтвърждавам си мнението, че Президента си влезе в ролята на "обединител на нацията". Тази криза на и във институциите, го показва в истинската му светлина и вече не свети с отразената такава на Борисов.
Успешното, макар и краткотрайно управление на служебният кабинет, ще доведе до нормализирането на проявите на инъче справедливите протести и крайни радикални настроения в обществото.
Лично аз ги деля на хубави и грозни,тъй като всички били умни;)
Мисля, че са умерени оптимисти анализаторите, което, по обясними причини горещо адмирирам.
Да създават нови работни места-за това мисля че е нужно много повече време от това с което разполагат. Повишаването на доходите на низкодоходните групи при запазване на бюджета.Това значи че от някъде трябва да отрежат нещо. Труден ще бъде баланса.
Само единият се подмазва от тия тримата. Това е нещо ново
До коментар [#1] от "nuzzo":
По цял ден с писане по форумите се занимаваш, ама правописът и граматиката ти са гола вода.
ИнАче съм съгласен с мнението ти.
Нека не се възлагат прекалени надежди на едно служебно правителство. Неговата основна задача е да проведе изборите, като запази стабилността на държавните дела. Не разбирам тези, които веднага започнаха да искат оставки! Болен Лидеров ми е ясен, но защо протестиращите са недоволни от това правителство, преди да е започнало работа?! Това че бащата на Марин Райков бил вербувал високопоставен французин е само плюс. Още повече, че той нито е партиен, нито е свързан с олигарси. Жена за министър на МВР не помня да сме имали, но след Цвъчко всеки би бил подходящ. Калин Христов, като финансов министър е перфектна идея! Аз нито съм макро-, нито микроикономист, но съм доволен от избора на Президента!
Имаме си свестен, разумен Президент и избора на служебно правителство изглежда добре премерен и надежден. Дано успеят за краткото време да успокоят нещата у нас и дадат надежда на българина, че не всички са маскари !
Всичко е въпрос на опериране със средствата. Когато предоставяш правилно средствата за социална политика (не като сега - да пилееш парите за всичко друго, само не и за социална помощ за нуждаещите се от такава) - даже и балансиран (без никакви дефицити) бюджет може да се постигне, при ефективна система за социално подпомагане и при достатъчно средства за нормално увеличаване на заплатите. Ето! Има там едни съвършено излишни, яко лапащи парите на социалното ведомство програми, наречени "от социални помощи към заетост". Ето едни трошени сега за крадене пари, с които можеше да бъдат подпомагани бездомници, сираци, безработни...
Всичко е въпрос единствено на философия и приоритети! Нищо повече!
Георги Ганев, Център за либерални стратегии:
_____
Всичките лица свързани с " либерални стратегии" , "свободен пазар" , "пазарна икономика" всъщност за някакви зомбита дето ни ги изтипосват всеки ден в "либералните медии" да облъчват с мислите си общественото пространство !
Какво хубаво получи обществото от тези не български кръгове които обслужват чужди банкерски кръгове , чужди търговски картели и монополи ?