Спешните задачи пред икономическите министри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спешните задачи пред икономическите министри

Спешните задачи пред икономическите министри

8345 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Финансовото министерство – опазване на стабилността при силен натиск за разходи

Калин Христов поема финансовото министерство във време, когато системата на публичните финанси отново е под натиск. От началото на кризата всяка година започва с големи дефицити. За първите два месеца на тази година бюджетният дефицит стигна половината от допустимия за цялата година и в тези условия новият министър ще трябва да пази хазната от претенции за извънредни разходи или преструктурирането им към социално чувствителни направления (законодателството допуска такива възможности).

Потенциалните рискове са, ако изпълнението на бюджетните приходи се влоши заради политическата несигурност и ниска бизнес активност, дали ще приложи инструментариума на предишните две правителства – да бави плащанията и възстановяването на ДДС, или ще приеме увеличаване на държавния дълг в името на коректното отношение на държавата към частния сектор.

Отношението му към държавния дълг също ще бъде интересно. Като "ръководител на валутния борд", преди да стане финансов министър, Калин Христов знае колко важно е България да има значителни фискални резерви при съществуващата парична система. Неслучайно миналата година той бе сред хората, настояващи държавата да рефинансира падежиращия през тази година външен дълг с нови облигации.

Сега над България не й предстои плащането на голяма външна емисия, но фискалният резерв е около четири милиарда лева, или само с милиард над средствата, които имат строго предназначение, и не може да се харчат според вижданията на правителството. Това прави актуален въпроса ще изтегли ли нови заеми за запълване на резерва, или ще се търсят други решения, с които държавата да докаже, че продължава да предлага стабилна икономическа и финансова среда.

Извън бюджетната сфера в първите си месеци екипът на Калин Христов ще има и една странична конкретна задача - трябва да изготви регистър и план за развитието на публично-частните партньорства. Срокът за това е 30 юни, а в началото на месеца работата по него още не беше започнала.

Енергетика и икономика - на борба с монополите

"Служебното правителство ще насочи усилия към прозрачност и ефективност на регулаторните органи за ограничаване вредното въздействие на монополните структури. Ще подготви антимонополно законодателство в енергетиката и въвеждането на възможността гражданите да имат право на свободен избор на доставчик на ток. Служебното правителство ще подготви законодателни промени за силен и независим регулатор, избран от парламента, а не посочен от управляващите."

Това в общи линии са задачите, които президентът Росен Плевнелиев постави пред служебното правителство в сектора на енергетиката. Почти изцяло те са свързани с дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, която по презумпция е независим орган. По думите на президента "ДКЕВР трябва да измине своя път от непрозрачен администратор към ефективен регулатор". За целта е необходим пълен одит и проверка от А до Я по веригата на цената на тока, а резултатите от нея да бъдат публични. Подобна проверка вече беше възложена на Сметната палата от 41-ото народно събрание.

По отношение на това гражданите да избират свободно доставчика си на ток, такава възможност поне според законодателството съществува още от 2007 г. За да може в действителност обаче гражданите да могат да избират и сменят свободно доставчика си, трябва ДКЕВР  да изготви специални правила, които да регламентират процеса. Това означава, че подобна задача е изцяло в полето на регулаторния орган и няма как да зависи от действията на служебното правителство.

В момента ДКЕВР подготвя правилата за излизането на малките и средните фирми на свободни пазар, където те ще могат да избират доставчика си. Подобен проект вече беше представен от ДКЕВР, но в него имаше куп неясноти, които трябваше да бъдат изяснени. От регулатора вече обещаха тези правила да са готови до края на април. Едва ли обаче ДКЕВР е мислила за правила за излизането на битовите потребители от регулираната квота.

Служебното правителството може да реши дали да създаде фонд за зелена енергия, чрез който приходите от търговията с квоти за вредни емисии да отиват за покриване на разходите за преференциални тарифи. Тази идея вече многократно е коментирана като една от малкото възможности, чрез които зелената енергия да не натоварва изцяло сметките на потребителите. Решението в случая обаче ще трябва да бъде взето от новия финансов министър Калин Христов, тъй като неговото ведомство управлява средствата от търговията с квоти.

За останалите спешни задачи в енергетиката обаче е нужен парламент. Става въпрос за поправки, засягащи разделянето на Електроенергийния системен оператор (ЕСО) от Националната електрическа компания. Става въпрос за това сделката да няма данъчен ефект, от който НЕК може да изгуби 20 млн. лв. Друга промяна, която не беше гласувана от 41-ото народно събрание е промяна в Закона за приватизацията, която да позволи закупуването на 50% от "Набуко" от консорциума "Шах дениз 2".

По отношение на договорите с американските централи TEЦ "Контур глобул Марица-изток 3" и ТЕЦ "AES Гълъбово"  вече беше заявено от страна на централите, че биха водили преговори за промяна на условията по договорите им само с легитимно правителство, тъй като става въпрос за дългосрочни условия.

В икономическия сектор ключово ще е усвояването на средствата по програма "Конкурентоспобност". Министерството ще трябва да се заеме и със затъналото в дългове държавно дружество ВМЗ, като дори приватизацията му да започне скоро, пари за редовни заплати едва ли ще има. Така социалното напрежение в Сопот може скоро отново да изригне.

Регионалното министерство - подготовка на избори и преговори с Европа

Организацията на изборите ще е една от основните задачи пред новия министър на регионалното развитие и благоустройството. Според предшественика й Лиляна Павлова ГРАО са напълно готови да изпълнят тази задача. "Това е професионална организация, която не за първи път прави избори", казва Павлова. Според нея справянето с тази задача включва навременното отпечатване на избирателните списъци, тяхната актуализация по необходимост съвместно в местните власти, предоставянето на електронна проверка на данните в избирателните списъци на секциите и др.

Следващото управление трябва да продължи преговорите за новата оперативна програма "Региона в растеж" и да отстоява финансовия ресурс от 4.7 млрд. лв. "Преговорите вървят трудно, включително и на национално ниво. Какво ще е разпределението на средствата между програмите - това ще е и политическо решение, което следващото управление ще трябва да вземе включително и на национално ниво", казва Павлова. Според нея приоритетна задача на служебния министър е да не спира диалога по новата оперативна програма. "Колегите трябва да продължат разговорите с Европейската комисия, за да може през лятото да има яснота по обхвата и финансовите й параметри", категорична е Павлова.

Разбира се, приоритет е работата по европейските фондове и по големите пътни проекти. Агенция "Пътна инфраструктура" трябва да довърши големите проекти по оперативна програма "Регионално развитие" и по оперативна програма "Транспорт". Управляващият орган в министерството по "Регионално развитие" има много важна задача до края на март да проведе оценката и да одобри финансирането от 180 млн. лв. за всичките 36 големи града за подобряването на градската среда.

Новият министър не отслабва фокуса върху проекта за обновяване на жилищни сгради, защото от неговия успех зависи до голяма степен финансирането по това направление занапред.

През следващите месеци трябва да се проведат и търговете за наем на свободните морски плажове, за да се гарантира летният сезон.

Социалното министерство - дългосрочни задачи в кратки срокове

Сред най-важните текущи задачи на социалното министерство ще бъде договарянето на европейските средства по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" (ОПРЧР) за следващия програмен период 2014 – 2020 г. Разговорите за новия период започват сега и при договарянето на средствата по програмата ведомството е водещо. Предстои и преформатиране на самите мерки за следващия период, което предполага по-дългосрочно планиране в рамките на двумесечния мандат на служебното правителство.

Не на последно място е важно да бъде подсигурено продължаване на усвояването на средствата от този период, които трябва да бъдат разплатени до 2015 г. (по правилото n+2).

Подготвянето на почвата за дългосрочни промени обаче също е сред задачите на министерството през следващите два месеца. Увеличаването на заетостта безспорно е приоритет номер едно на годината, за което и да е бъдещо правителство. Пазарът на труда продължава да стагнира, макар и икономиката (анемично) да расте.

Причината е, че работодателите са несигурни и поради тази причина консервативни при наемането на нови служители. За да се създадат стимули за тях да наемат, е необходимо подобряване на бизнес средата. Последното зависи от активен и ефективен диалог с работодателите, за което социалното министерство трябва да зададе тон отсега.

Транспортното министерство - да съживиш почти фалирали дружества

Присъствието на Кристиан Кръстев като зам.-министър в състава на правителството в оставка се явява продължение на сегашното ръководство на транспортното министерство и едва ли може да се очаква промяна на основните направления на управление. Новият министър по всяка вероятност ще понесе някои от негативите от приватизацията на "БДЖ - Товарни превози", която вече е в напреднала фаза и е съпътствана от протести.

Най-спешните задачи пред него са да бъде постигната добра продажна цена за дружеството, да се решат проблемите с кредиторите на жп компанията, които вече прибягват до крайни мерки, за да си гарантират, че ще получат парите си, както и да се стабилизира финансово останалата част от отдавна потъналото БДЖ.

Докато по отношение на някои държавни дружества сегашното ръководство на министерството действаше бързо и целенасочено, като даде редица пристанище на концесия, за други решения за бъдещето им не бяха нaмерени. Така другият мастодонт в сектора "Български пощи" остана слабо реформиран, изпитва все по-сериозни финансови трудности и се надява да получи подкрепа от държавата.

Неизвестна все още е и посоката, в която ще се развива най-атрактивния транспортен обект - летище София. Това че управлението в оставка така и не определи визията си за неговото развитие обаче е показателно и едва ли и Кръстев ще бъде по-решителен. 

Той обаче поема управлението в момент, в който редица проекти по оперативната програма "Транспорт" са в ход и коректното им изпълнение трябва да бъде гарантирано. Ключова задача са и параметрите и разпределението на парите за следващия програмен период.

Здравното министерство -  бърз пожар и важна стратегия

Служебният здравен министър има няколко задачи - първата е да успокои съсловието, което е в процес на стачка заради намалените средства за плащане на лечението от здравната каса. Лекарите искаха оставката на управителя и все още не са получили всички заложени в бюджета на касата средства за 2013 г.

До юни трябва да бъде готова и националната стратегия за развитие на здравеопазването 2014 - 2020 г., която е предварително условие, за да може България да получи поне 600 млн. евро за следващия програмен период от ЕК. Сегашният екип оставя предварително готов текст, който вероятно ще има нужда от корекции.

Съществува опасност около новите текстове в Търговския закон за ускоряване на плащанията от държавните институции и държавните фирми в част от болниците да възникнат проблеми. Задлъжнялостта на сектора към доставчиците му е 600 млн. лв., като над 148 млн. лв. са просрочени. Според новите текстове болниците ще трябва да плащат до 60 дни от получаването на фактурата и е вероятно някои от доставчиците да решат да искат неплатежоспособност на клиники.

Финансовото министерство – опазване на стабилността при силен натиск за разходи

Калин Христов поема финансовото министерство във време, когато системата на публичните финанси отново е под натиск. От началото на кризата всяка година започва с големи дефицити. За първите два месеца на тази година бюджетният дефицит стигна половината от допустимия за цялата година и в тези условия новият министър ще трябва да пази хазната от претенции за извънредни разходи или преструктурирането им към социално чувствителни направления (законодателството допуска такива възможности).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    forumer avatar :-|
    forumer

    Хич няма да им е леко с това наследство

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#1:"forumer"]Хич няма да им е леко с това наследство [/quote]

    Нека бъдем оптимисти, че ще се справят! Според данните за тях, всички са професионалисти и не са партийно обвързани. Много е важно да се прочистят избирателните списъци от мъртви души. Оптимист съм и за идващите избори! Със сигурност ще бъдат по-честни от последните, поне министърът на МВР няма да е шеф на предизборния щаб на никоя партия! За сега Президентът излиза с достойнство от ситуацията.

  • 3
    comandante avatar :-|

    Енергетика и икономика - на борба с монополите
    _________
    Няма никакви основания да мислим ,че ще има борба с картелите и монополите!
    Напротив марионетното правителство ще подкрепя чуждестрания търговски картел , банките, концесионерите и енергийните монополисти !

    Комисията за защита на конкуренцията (съкратено КЗК) е свещена крава няма да я разпъват на кръст като ДКЕВР или да им търсят дипломите !
    Нито КЗД ще проверява дали има дискриминирани българи заради "чуждестранни инвеститори"

  • 4
    mi6osp avatar :-|
    mi6osp

    Мдаааа, фискалният резерв е 3/три/ милиарда лева.
    Хората протестират на улицата- протест тип гладен бунт " Нямаме средства за храна!"
    Което не остава никакво място за маневриране на въпросните министри.

    Състоянието на фискалния резерв, както и състоянието на външния дълг, както и състоянието на българите днес, е пряко следствие на това, че три и половина години управляващите крадяха по три и половина милиарда годишно повече от предните управляващи.

    Наличието само на 3.2 млрд в т.нар. фискален резерв означава основно две неща: първо, че част от парите от Сребърния фонд и от фондовете АЕЦ Козлодуй вече ги няма, и второ, че в държавата няма свободни пари и не може да се разплаща.
    Първото е веднага за прокуратурата, защото е и удар върху пенсионната система, и невъзможност за провеждане погребването на спрените четири блока на АЕЦ.
    За "оправяне на нещата" иска взимане на заеми.
    Второто също изисква взимане на заеми, защото печатането на пари при валутен борд не е разрешено. А държавата си харчи регулярно по 70млн дневно, без извънредните разходи. За увеличените от първи април пенсии очевидно се разчита на годишната вноска на БНБ- за колко време ще стигне?. А служебното правителство обеща и "вдигане на доходите на хората
    За да изпълнява ежедневните си функции и за да изпълни обещаното намаление на цени, увеличение на доходи "финансово стабилната държава България", гордостта на Тиквоний, няма да мине без ? / поне 5/ млрд бързи и скъпи външни заеми.
    И това е само част от цената, която ще платим ,повтарям, само защото позволихме три и половина години управляващите да крадат по три и половина милиарда годишно повече от предните управляващи.

  • 5
    graf avatar :-|
    Graf

    [quote#1:"forumer"]Хич няма да им е леко с това наследство[/quote]

    Ъхъ..
    Както каза Орешарски, към средата на годината ще разберете какво значи лошо наследство.
    Що към средата и какво точно е имал предвид ще разберем пак тогава.
    Истината е, че за разлика от вечно недоволната Булка беглец и абсолютно неграмотният Днянков, които стартираха мандата си с дебела подкожна мазнина като резерви, тези наистина започват от нула. Още по-лошото е, че рамката е предварително зададена със ЗДБРБ, а пространството за маневри във финансовата част - нищожно.
    Все пак поне двама от екипа имат добър и реален опит в сферата на публичните финанси, та може и да се справят.

  • 6
    anna.plachkova avatar :-|
    anna.plachkova

    Наистина са спешни! Вече изнемогваме, а сметките пристигат ли пристигат.Правителството на Борисов беше такава трагедия, че не е възможно това да е по-зле.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK