Министерството на земеделието е публикувало покана за участие в тазгодишния конкурс за проекти за реклама на храни в чужбина. Предложенията по схемата се състезават директно в Брюксел, като одобрените от тях получават в общия случай 50% европейско финансиране. Останалите пари се поделят между държавата членка (30%) и кандидатстваща организация (20%). Срокът за участие е 15 април.
Какво се финансира
Проектите за промоция на храни целят да рекламират определени продукти в други държави членки или в страни извън ЕС. Организациите, които ги спечелят, могат да ползват средствата за печатна, радио-, тв или интернет реклама, за билбордове, участия в изложения, организации на дегустации, семинари и др. Важното правило е, че може да бъде рекламиран отделен продукт, но не и конкретна търговска марка. Така например българска организация може да избере да представя саламурено сирене в друга държава членка, като се фокусира върху качеството на продукта, но без в рекламите да участват имената на фирми производителки или марки.
Практиката в много държави членки показва, че по време на тези кампании определени производители провеждат паралелно и свои за собствена сметка, показващи точно този продукт. Така например през януари по време на берлинското изложение за храни на холандския щанд имаше обща кампания за представяне на декоративни цветя, а паралелно до него няколко фирми, проиводители на семена за цветарството, рекламираха същите сортове.
Самият конкурс е разделен на две части - за реклама в други държави членки или за реклама в трети страни. Може да се подават проекти за промотирането на пресни и преработени плодове и зеленчуци, месни и млечни продукти, мед, цветарство, растителни масла, вина със защитени наименования или конкретни сортове, продукти от биоземеделие. Списъкът с възможните продукти за реклама извън ЕС е допълнен с още преработени продукти, в чиято основа са зърнените храни или оризът.
Програмите за реклама може да бъдат с период от една до три години, като за всяка от тях трябва да бъде избрана изпълняваща организация (например рекламна агенция), както и одитиращ орган. Практиката през последните години е да се дава предимство на проекти, изпълнявани от повече от една държава членка, както и такива, които промотират здравословния начин на живот.
Кой може да участва
С проект за реклама на храни могат да участват само организации на производители или на производители и търговци. Изискванията към тях са да съществуват от поне две години, да имат най-малко 20% пазарен дял в съответния сектор, както и да издават собствено печатно или електронно издание. Подаденият проект ще се оценява директно в ЕК, като от европейските фондове се предоставя 50% финансиране, а останалите пари трябва да бъдат разпределени между държавата членка и самата организация. Изключение се прави единствено за програми, целящи промоция на плодове и зеленчуци сред подрастващите, както и за насърчаване на разумната консумация на алкохол в ЕС. При тях ЕС поема 60% от финансирането.
Девет български проекта досега
През последните години различни български организации са успявали да спечелят финансиране за реклама на продукти в чужбина, като досега има одобрени девет български кампании, част от които са правени съвместно и с други държави членки. Сред представяните продукти са бяло саламурено сирене, български кашкавал, кисело мляко, лютеница, конфитюр от рози, шипков мармалад, компот от праскови и вина. Рекламите на българските храни са на пазари на пет континента, сред които Германия, Румъния, Полша, Испания, Великобритания, Китай, Русия, Украйна, Бразилия, Австралия, Обединените арабски емирства, САЩ. Досега е приключила единствено първата одобрена българска кампания - "Европейско сирене, моля", която бе направена в Русия и Украйна съвместно с Кипър.
Министерството на земеделието е публикувало покана за участие в тазгодишния конкурс за проекти за реклама на храни в чужбина. Предложенията по схемата се състезават директно в Брюксел, като одобрените от тях получават в общия случай 50% европейско финансиране. Останалите пари се поделят между държавата членка (30%) и кандидатстваща организация (20%). Срокът за участие е 15 април.
0 коментара