Давос: Конкурентността на българския туризъм отслабва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Давос: Конкурентността на българския туризъм отслабва

Давос: Конкурентността на българския туризъм отслабва

Най-слабо е представянето на страната по показателите отношение към чуждите туристи и качество на пътищата

6718 прочитания

© Анелия Николова


Класиране по основните показатели

Правни норми и регулации - 102-ро място

Устойчивост на околната среда - 76-о място

Безопасност и сигурност - 89-о място

Здравеопазване и хигиена - 5-о място

Приоритетност на туризма - 82-ро място

Въздушен транспорт и инфраструктура - 91-во място

Наземен транспорт и инфраструктура - 91-во място

Туристическа инфраструктура - 4-то място

Развитие на ИКТ - 42-ро място

Конкурентност на цените на туристическите услуги - 49-о място

Човешки ресурси в туризма - 69-о място

Откритост към туризма и пътуванията - 67-о място

Културни ресурси - 40-о място

Природни ресурси - 76-о място

България отстъпва с две позиции и през 2013 г. заема 50-о място в класацията на конкурентоспособността на туристическите индустрии на 140 държави в света, изготвяна от Световния икономически форум. Начело на подреждането с резултат от 5.66 е Швейцария, която традиционно оглавява класацията. Следват Германия и Австрия с по 5.39.

Изчисляваният от авторите индекс на конкурентоспособността е измерител на факторите, които правят привлекателно развиването на бизнес в сферата на пътуванията и туризма в съответната страна. Изследването се прави въз основа на данни от публични източници, институции за международен туризъм и проучвания на общественото мнение. При класирането на страните авторите отчитат представянето им по 14 основни показателя разделени в три подиндекса – регулаторна рамка, бизнес среда и инфраструктура, както и човешки, природни и културни ресурси. Всеки от основните показатели от своя страна е съставен от няколко различни променливи. Представянето по всеки от подиндексите се оценява с резултат от 1 до 6, като на базата на тези оценки се формира и крайният индекс на конкурентоспособността на туристическата индустрия в съответната страна.

По отделните показатели

Според данните от изследването за 2013 г. България се нарежда на 31-во място сред държавите от Европа с краен резултат от 4.38. Представянето по отделните подиндекси е оценено съответно с 4.8 за регулаторната рамка, 4.2 за бизнес среда и инфраструктура и 4.1 за човешки, природни и културни ресурси. Най-ниската оценка измежду основните показатели е тази за инфраструктурата за въздушен транспорт – 2.6. По този показател страната заема 91-во място в света.

Сред индивидуалните оценки по 14-те основни показателя най-високи (по 6.7) са тези за туристическа инфраструктура и здравеопазване и хигиена. По тези два показателя страната постига и най-високото си класиране в световен мащаб – съответно 4-то и 5-о място сред включените в изследването 140 страни. При показателя туристическа инфраструктура авторите на проучването включват фактори като общия брой хотелски легла на 100 хил. души население, достъпността на услугата коли под наем и покритието с банкомати и POS терминали. Показателят здравеопазване и хигиена пък отчита фактори като степента на наситеност с медицински персонал и болнични легла, изградената канализация и достъпа на туристите до питейна вода.

Най-слабото класиране като позиция обаче е по показателя, отчитащ отношението на местното население към чуждестранните туристи, който е част от по-общия критерий за откритост. По този показател България се нарежда на 132-ро място в света, като изпреварва само Словакия, Пакистан, Иран, Латвия, Кувейт, Русия, Венецуела и Боливия. По-слабо е и класирането по показатели като качеството на пътищата (127-о място) и прозрачността на провежданата от правителството политика (124-то място). Ниската прозрачност допринася и за слабото представяне по общия показател за правни норми и регулации, по който страната заема 102-ра позиция в света. В него се включват още правото на частна собственост, защитата на чуждестранните инвестиции, сроковете и разходите за старт на собствен бизнес, визовите ограничения и др.

Индустрията по света

Сравнението със съседните държави показва, че България отстъпва като крайно класиране на Турция (46-о място), Гърция (32-ро), Хърватия (35-о), Черна гора (40-о). Страната обаче изпреварва Румъния (68-о), Македония (75-о) и Сърбия (89-о), както и привлекателни туристически дестинации като Бразилия (51-во), Израел (53-то), Мавриций (58-о) и Индия (65-о).

Според данните от предишното издание на доклада към 2011 г. броят на чуждестранните туристи, посетили България, е 6.3 млн. Общо генерираните от тях приходи възлизат на 3.97 млрд. долара (виж графиката).

В световен мащаб в периода 1980-2011 г. общият брой на посещенията на чуждестранни туристи в отделните държави по света се е увеличил над три пъти – от 279 млн. през 1980 г. до 996 млн. през 2011 г. Това съответства на среден годишен ръст с 4.2%, посочват авторите на доклада. Сходно е и отчетеното за периода средногодишно нарастване на приходите, генерирани от посещенията на чуждестранни туристи – с 4.1%. В номинално изражение повишаването е от 125 млрд. долара приходи от международен туризъм в световен мащаб през 1980 г. до 1.2 трлн. долара през 2011 г.

Според прогнозите на Световната туристическа организация към ООН (WTO) през следващите години туристическата индустрия ще запази стабилни темпове на растеж от порядъка на около 3.3% годишно, като към 2030 г. броят на посещенията на чуждестранни туристи по света ще достигне 1.8 млрд. Ръстът в развиващите се икономики от Азия, Латинска Америка, Централна и Източна Европа, източносредиземноморските европейски страни, Близкия изток и Африка ще е с около 4.4% на годишна база, докато при държавите с развити икономики увеличението ще е два пъти по-ниско – с по 2.2% годишно. Така към 2015 г. посещенията на чуждестранни туристи в развиващите се страни ще надхвърлят като брой тези в развитите страни, като към 2030 г. съотношението ще бъде 57% на 43% в полза на развиващите се икономики в сравнение с 30% на 70% през 1980 г., прогнозират от WTO.

Класиране по основните показатели

Правни норми и регулации - 102-ро място

Устойчивост на околната среда - 76-о място

Безопасност и сигурност - 89-о място

Здравеопазване и хигиена - 5-о място

Приоритетност на туризма - 82-ро място

Въздушен транспорт и инфраструктура - 91-во място

Наземен транспорт и инфраструктура - 91-во място

Туристическа инфраструктура - 4-то място

Развитие на ИКТ - 42-ро място

Конкурентност на цените на туристическите услуги - 49-о място

Човешки ресурси в туризма - 69-о място

Откритост към туризма и пътуванията - 67-о място

Културни ресурси - 40-о място

Природни ресурси - 76-о място

България отстъпва с две позиции и през 2013 г. заема 50-о място в класацията на конкурентоспособността на туристическите индустрии на 140 държави в света, изготвяна от Световния икономически форум. Начело на подреждането с резултат от 5.66 е Швейцария, която традиционно оглавява класацията. Следват Германия и Австрия с по 5.39.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Едва ли туристите които си харесват България през лятото и през зимата знаят и се интересуват от оценките на някакъв си Световния икономически форум .... ако беше печен този форум нямаше да допусне кризата в ЕС да се точи 5-та година....

  • 2
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    "...Според данните от изследването за 2013 г. България се нарежда на 31-во място сред държавите от Европа..."

    Я-а-а! Пак сме били на опашката! А наскоро държавата похарчи няколко милиона за нова концепция за развитие на туризма и лого. За концепция не съм чул,а за логото и 5 лв. са много.
    Не си късайте нервите - летувайте в Гърция.

  • 3
    blockblock avatar :-|
    block

    Чувствам се малко виновен, че от години не изкарваме почивките си в България. Ще се коригирам. Ама първо да оправят обслужването....

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    [quote#1:"boby1945"]Едва ли туристите които си харесват България през лятото и през зимата знаят и се интересуват от оценките на някакъв си Световния икономически форум [/quote]
    Боби, те го чувстват, включително и тези, които са доволни. И някои неща са тотално изпортени. Напр. на много места в Слънчев бряг не виждаш морето, в Златни пясъци се разхождаш по променадата, тук-таме има просеци за да го видиш.
    Говори се за средна заетост на хотелската база около 21%. Как да се издържат тези хотели, какви заплати се изплащат там, каква конкурентноспособност?

  • 5
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Голяма гордост, изпреварили сме Румъния, чиято плажна ивица е с размерите на ски пътя в Банско, а благодарение на местното отношение, на много българи в.т.ч. и моя милост им се отвориха очите за световния туризъм и алпийските курорти.

  • 6
    ruark avatar :-|
    ruark

    доста трябва да се потруди бг туризъм в доста сфери на туризма.
    1. имаме проблем с апартхотелите. те са ни кон ни риба, тоест нито са хотели нито са апартаменти за живеене, нито имат категоризация нито плащат на местна основа такси или данъци.
    те са в зоната на здрача. подбиват цени, като естествено туриста се радва......
    2. засега нашите хотели са сравнително нови, но като гледам как след време ще "капнат" защото на тази ценова политика надали се отделят средства за основно саниране и ремонти. кредити да се вземат едва ли...... тоест от това което се застрои преди 5 години след още десет половината ще са развалини с тук таме нещо ремонт......
    3. след като има черни дупки сред хотелите тоест той е там в банско и в съни биич и дава стаята за 30 лв със закуска или 40 лв, а има голяма база и 4 звезди и после персонала взимал когато имало пари и тнт. самоче собственика е построил черната дупка със незнайни мангизи и за него всичко нагоре от нулата е печалба или пере пари и тнт......
    е там е проблема свободно ценообразуване в никой бранш не съществува, а би следвало да има регулативно, регламентирано и обичайно за бранша ценообразуване което става по следният начин:
    изцисляват се всичките разходи на хотела вкл. и армортизационните разходи понеже те са доста големи и се слага % печалба и тогава се вижда колко би трябвало да струва наистина една нущувка с минимум цена.
    логично е за един голям хотел с 4 звезди нощувката на легло да е в пъти по голяма от една квартира и е логично клиента това да го разбира. да не говорим че цени на ток, отопление, са като в алпите имам предвит в големите хотели.
    е когато една комисия създадена за тази цел направи одит на такива черни дупки хотели много бързо може да им определи минимум цена за нущувка като им изчисли съответните разходи. после тази комисия обявява една минимум паушална цена за вид хотела със необходимите стандарти за категоризацията и ги налага на хотелите в туристическата единица.
    хотел с повече екстри от стандарта естествено може да предлага по високи цени и това ще бъде разбрано и оценено позитивно от туриста. това е крайно необходимо заради малките хотели и стаи под наем.... за да могат всички туристически категории да са на равнопоставени начала..... и да се избегне негативната ценова спирала която в момента е завладяла курортите ни.

  • 7
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Интересно нашите хотелиери и т.н. дали ходят в Турция, Гърция, Тунис, Хърватия, Испания да видят дет се вика какво и как предлага конкуренцията?! Дали банскалии ходят на ски в Австрия да научат там нещо полезно и интересно? Според мен по-скоро не.
    Другото е, че нашия общ имидж като страна затруднява движението ни в посока по-висока категория гости и туризъм. Това е проблем и задача не само на туристическия бизнес.

  • 8
    ruark avatar :-|
    ruark

    [quote#7:"pzashev"]Дали банскалии ходят на ски в Австрия да научат там нещо полезно и интересно? Според мен по-скоро не. [/quote]

    да ходиме и живееме там и гледаме и нашите малки хотелчета и някои стаи под наем са по ок от в алпите дори и закуската в пъти по добра. само че 90 % от големите хотели не са на банскалии а на всякакви олигофрени събрани от цялата ни цинганска държава със статут на бизнесмени които не се интересуват от туризъм а са сложили някъкви си кадри и собствениците на хотелите са посещавали няколко пъти обектите си. а в алпите 90 % са фамилни хотели и 10 на няколко вериги.. е това е разликата френд


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.