Кой да направи енергийния одит?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой да направи енергийния одит?

Кой да направи енергийния одит?

Успехът на проверката зависи от това коя европейска структура ще се захване с нея

7116 прочитания

© THIERRY ROGE


Едно от основните обещания на президента Росен Плевнелиев при назначаването на служебното правителство беше извършването на одит на енергийната система. Такъв наистина е необходим и не толкова заради сметките за електроенергия, колкото заради стратегическия хаос, който цари в сектора. Примери могат да се дадат много - oт вечно грешните прогнози на НЕК за бъдещото

потребление на електроенергия в страната (основен мотив за строежа на АЕЦ "Белене") до енергийната стратегия на България, в която се предвижда изграждането на нови ядрени мощности, въглищни централи, възобновяеми източници на енергия, без да се задава въпросът от нуждата им на фона на прокламираното подобряване на енергийната ефективност.

Идеята за одита е той да бъде извършен от външна и авторитетна институция, така че неговата валидност да не може да бъде оспорена. Като се има предвид опитът с АЕЦ "Белене", където анализът за пазарните перспективи на ядрената централа от инвестиционната банка HSBC беше използван както от противниците на АЕЦ-а, така и от привържениците му, привличането на частна фирма едва ли ще постигне очаквания резултат. Затова предпочитана форма за извършване на проверката е през Европейската комисия. И без това в България европейските институции

се ползват с по-голямо доверие от българските.

"Нужен е пълен финансов анализ на всички в енергийния сектор, за което ще поискаме помощ от Европейската комисия, за да няма спекулации по отношение на резултатите от него", каза през седмицата вицепремиерът Екатерина Захариева пред БНТ. Конкретните параметри ще се разберат следващата седмица при посещението в Брюксел на премиера Марин Райков, самата Захариева и министъра на икономиката и енергетиката Асен Василев.

Проблемът е коя точно структура в Брюксел може да направи очаквания одит. От Генерална дирекция "Енергетика" казаха за "Капитал" "политици от вашата страна повдигнаха този въпрос, но засега нямаме коментар". Източник от ЕК обясни, че комисарят Гюнтер Йотингер е водил разговори с български политици, но няма яснота какви мерки биха били предприети. От ЕК обясниха, че "ЕС няма компетенции за подобна дейност. Можем да помогнем, ако трета страна извърши одита, но едва ли може комисията да прецени как една държава управлява енергийния си сектор. Можем да се намесим само ако е нарушено европейското законодателство. И сме го направили".

В началото на годината Европейската комисия започна наказателна процедура срещу България за това, че страната все още не е приела правилата за реалното отделяне на Електроенергийния системен оператор от НЕК, както и възможност за недискриминационен достъп до мрежата на "Булгартрансгаз". В анализа си от ноември миналата година за функционирането на единния енергиен пазар генерална дирекция "Енергетика" формулра основните проблеми пред България. Най-сериозният в областта на електроенергийния пазар е премахването на доминиращата позиция на НЕК и даване на възможност на производители и потребители свободно да се договарят. Този процес трябва да бъде съпътстван с премахването на регулираните цени и изграждане на мерки за защита на уязвимите потребители. ГД "Енергетика" криткува България за липсата на възможност за смяна на доставчиците при мрежите с ниско и средно напрежение, както и липсата на реална борсова търговия. Подобни бяха заключенията и в областта на природния газ - няма реална диверсификация и смяната на доставчика е трудна. "По доверие на потребителите и цялостно удовлетворение от функционирането на пазарите България е на дъното на класацията в ЕС", се казва в анализа на ГД "Енергетика".

На практика с това и се изчерпват възможностите за анализ, които има специализираната дирекция на Европейската комисия. Тя може да предостави изводите си за буксуващата либерализация на енергийния пазар в България, нейните експерти биха могли да кажат какви са евентуалните разходи от продължаващата липса на отваряне на пазара или пък да коментират част от практиките на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. Но не и да направят задълбочен анализ по цялата верига на взаимоотношенията в енергетиката.

Друга възможност, която е била обсъждана, е администрирането на целия процес да се поеме от Европейската банка за възстановяване и развитие. ЕБВР например направи проект за разработване на примерен договор за услуги във водния сектор. Финансовата институция действаше като администратор на безвъзмездни средства от Фонда за техническо сътрудничество с  Германия. "Бихме се раздвали да помогнем на правителството", каза източник от банката. "Енергийните въпроси са много важни за нас, а дългосрочната енергийна стратегия, в която да са отчетени интересите на всички страни - производители, преносни предприятия и потребители, трябва да бъде ясна и да осигурява стабилност и предвидимост".

Без задълбочен преглед на финансовите взаимоотношения в ключови сектори на енергетиката обаче проверката няма да има сериозен ефект.

Далеч по-резултатен вариант би била намесата в енергийния одит на Генерална дирекция "Конкуренция". Сега от нея се провежда антитръстово проучване на Българския енергиен холдинг. Там обвинението е, че БЕХ налага териториални ограничения при продажбите на електричество на търговците - т.е. старата практика (която поне формално вече е прекратена) да се продава енергия за вътрешен и външен пазар. Целта беше да се предпази вътрешния пазар от прекален износ и съответно нарстване на цените. Това противоречи на европейското законодателство, което забранява възползването от господстващата позиция на отделна компания, която може да уврежда търговията между страните членки.

В случая ГД "Конкуренция" се намесва през главата на местната Комисия за защита на конкуренцията, тъй като са нарушени правата на други страни членки. ГД "Конкуреция" обаче може да подложи на проверка и практиката на БЕХ да си избира обслужващи финансови институции. Силата на тази генерална дирекция е, че може да прави задълбочени проучвания на отделни компании, нещо, за което другите дирекции в Европейската комисия имат ограничени правомощия. Например при избора на финансови институции, които обслужват БЕХ и неговите дъщерни дружества, също има съмнения за ограничаване на конкуренцията. Преди две седмици международната агенция "Фич" (Fitch) обърна внимание, че 87% от паричните си средства на БЕХ са в една банка (т.е. Корпоративна търговска банка, за което е известно от предишни справки на министерството на финансите), което е риск пред стабилността на холдинга. От данните на "Фич" става ясно, че 624 млн. от общо 717 млн лв. са в една банка. Агенцията обаче отбелязва, че БЕХ спазвала указанията на министерството на финансите за избор на финансова институция. Тези правила бяха създадени точно за да предотвратят подобна концентрация и ако те в момента не работят, то трябва да се помисли за промяната им.

За да се види на какво все пак се дължи тази концентрация, трябва да се проверят договорите на отделните дружества с банката. Това може да стане, ако ГД "Конкуренция" бъде сезирана да се произнесе дали методите за избор на финансови институции и договорите нарушават общностната търговия, като ограничават конкуренцията. ГД "Конкуренция" може да провери и финансовите взаимоотношения на дружествата в БЕХ, които чрез взаимно прехвърляне на задължения, кредити на практика също ограничават конкуренцията.

Разплитането на финансовия възел в енергетиката би било далеч по-интересно от простото констатиране на фактите за бавното отваряне на енеийния пазар в България към конкуренцията. А и ГД "Конкуренция" би направила показно на българската КЗК как се правят истински разследвания на монополи.

Едно от основните обещания на президента Росен Плевнелиев при назначаването на служебното правителство беше извършването на одит на енергийната система. Такъв наистина е необходим и не толкова заради сметките за електроенергия, колкото заради стратегическия хаос, който цари в сектора. Примери могат да се дадат много - oт вечно грешните прогнози на НЕК за бъдещото

потребление на електроенергия в страната (основен мотив за строежа на АЕЦ "Белене") до енергийната стратегия на България, в която се предвижда изграждането на нови ядрени мощности, въглищни централи, възобновяеми източници на енергия, без да се задава въпросът от нуждата им на фона на прокламираното подобряване на енергийната ефективност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Е как кой, пак нашите хора.

  • 2
    razbiratel avatar :-P
    razbiratel

    Ще се платят пк едни големи цифри за да ни кажат ,че в енергетиката се краде като за световно?!?Ами това си го знаем......

  • 3
    geoimg avatar :-(
    Geoimg

    Важно е да се създаде СИСТЕМА, която по подразбиране да чупи ръцете на крадците и да недопуска вътре крадливи!?

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Окончателно ще объркат енергетиката брюкселските зелки.... Чакайте подскоци на цената на тока на народа и то яко!!!

  • 5
    superbg avatar :-P
    superbg

    Ааааааа, аз предлагам директно ОЛАФ да се захване с одита.
    Така ще се спести време на разследващите да се обясняват и да пишат дълги доклади с многократно споменаване на 5-6 имена от БСП.

  • 6
    pepataneva avatar :-|
    pepataneva

    Така и не разбрах защо този одит да не бъде направен от чужда компетентна одиторска фирма, а европейските чиновници само да бъдат информирани или да вземат мерки в случай, че са нарушени европейските директиви и закони. Защо е толкова голям щатът им след като не могат конкретно да помагат при наличие на проблем.

  • kokoto2

    Ако няма да има осъдени НЕ искам одит!

  • 8
    starshev avatar :-|
    Slavcho Parushev

    Одита е необходимо, но не и достатъчно условие просто...
    http://leconomics.com/energien-odit-vs-energien-bord/

  • 9
    aleko avatar :-P
    aleko

    "неговата валидност да не може да бъде оспорена."


    Аааа не, винаги може да бъде оспорена от заинтересованите типично по нашенски. Да не говорим, че ако е по-продължителна може да се постави под съмнение и с основание. Защо? Ами защото и най-стриктния проверяващ, ако поживее по-дълго на родна земя, незнайно как прихваща всички български дивотии и хитрини за отрицателно време. Дисциплинираният германец не смее да гъкне в родината си, но дойде ли тук, пие, пее и повръща и свинства както му харесва. Защото знае, че няма кой да му търси отговорност.

  • 10
    jmk53552330 avatar :-|
    Сара

    До коментар [#4] от "boby1945": Пак се изказа по въпроса за износа на магданоса!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK