Парите за по-добър градски транспорт в София са близо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парите за по-добър градски транспорт в София са близо

В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото.

Парите за по-добър градски транспорт в София са близо

Над 290 млн. лв ще инвестира Столичната община в покупката на автобуси, тролеи и влакчета

Кристина Климентиевна, Бисера Станева
13872 прочитания

В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


292 млн. лв. е финансирането и е част от 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води" към "Околна среда".
Средната възраст на автобусите в момента е 19 години, а на тролеите и трамваите - 24

Столичният общински съвет даде съгласието си София да кандидатства за 292 млн. лв. за покупката на нови влакове за метрото, трамваи и автобуси. Парите са осигурени от оперативна програма "Околна среда" по проект, за който столицата е определена като директен бенефициент. Финансирането е по линия на Кохезионния фонд до 80%, а 20% са от държавния бюджет. Средствата са част от общо 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води".

Крачка напред

Въпреки че едва сега общинският съвет прие доклада за кандидатстване по програмата, тръжните процедури за новите коли на градския транспорт бяха пуснати още през 2012 г. Поръчката за трамваите беше обявена в края на миналата година и доставчикът вече е избран – полската фирма Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Освен полската фирма в търга имаше още един участник - консорциум от австрийски компании.

Второто направление, в което ще бъдат насочени част от парите, е купуване на 10 влака за метрото. "Метрополитен" също проведе тръжна процедура и има избран доставчик - руският завод "Метровагонмаш", който е бил и единственият участвал в търга. Цената, на която ще бъдат доставени машините, е малко над 80 млн. лв. без ДДС. Срокът, в който "Метровагонмаш" трябва да достави влакчетата, е до февруари 2014 г. С новите десет мотриси подвижният състав на метрото ще достигне 52 машини – всички, произведени от руската компания. През миналата година тя достави влаковете, които обслужват втория лъч на метрото. Стойността на 18-те мотриси беше 153 млн. лв. без ДДС, като средствата за тях бяха осигурени по оперативна програма "Транспорт".

Подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията обаче временно спря обществената поръчка за нови 126 нисковъглеродни автобуса (на метан). На 21 март антимонополният регулатор прекрати преписката и така търгът може да бъде отворен и процедурата да продължи. Възложителят "Столичен автотранспорт" обаче ще трябва да определи нови дати за закупуване и подаване на документи за участие, както и за последващото отваряне на офертите.

По-тихо и чисто

С конкретните проекти Столичната община има за цел главно да намали вредните емисии във въздуха. Също така да постигне спад на шума и вибрациите, както и значително спестяване на енергията за градски транспорт в града. С доставката на автобуси ще се намали средната възраст на автобусния парк до 5.7 г., а относителният дял - над 12 години, до 21%. Това ще доведе до по-ниски разходи за експлоатация и поддръжка с около 3.3 млн. лв. годишно.

Вследствие на намаление на трафика на наземния градски транспорт и намаляването на броя на използваните автомобили ще се реализира икономия на време за жителите на града, възлизащо на близо 5 хил. часа на ден, или над 13 млн. лв. годишно, от съкратено време на пътуванията. Както и намаление на разходите за гориво и поддръжка в размер на над 6 млн. лв. годишно. Ще се създадат условия за повишаване на средната скорост на градския транспорт по централните маршрути, което се очаква да намали задръстванията и съответно до подобри качеството на екологичната обстановка.

Изпълнимите неща

Първоначално в оперативна програма "Околна среда" средства за подобни проекти нямаше. През миналата година обаче стана ясно, че по две от направленията й - "Води" и "Опазване и възстановяване на биоразнообразието", съществуваше реална опасност България да загуба средства заради ниска усвояемост.

Ето защо, за да спаси заплашените близо 600 млн. лв., Министерството на околната среда и водите (МОСВ) започна "спасителна" акция, която предвиждаше пренасочване на парите към изпълними дейности. Такива се оказаха именно закупуване на екологични коли за градския транспорт, за коли и хеликоптери за пожарната и за мерки за борба с наводненията. В началото на октомври Комитетът за наблюдение на оперативната програма одобри сумата за пренасочване и МОСВ стартира процедурите. Така пет общини бяха определени за директни бенефициенти на общо 400 млн. лв., с които да обновят част от автопарка, обслужващ градския транспорт, а Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" към МВР - за получател на 200 млн. лв. за осъвременяване на техниката си.

Четири в едно

Варна, Бургас, Плевен и Стара Загора също ще получат финансиране от оперативна програма "Околна среда" за закупуване на по-екологични превозни средства на градския транспорт. Общият финансов ресурс за тях е 100 млн. лв. Още в края на миналата година четирите общини се разбраха да действат заедно по проекта, като Бургас беше определена за водеща. В началото на тази година беше обявена и тръжната процедура за доставка на нови тролеи за четирите града, като процедурата се води от общинското дружество "Бургасбус". Поръчката е разделена на четири позиции – по една за всеки град. За община Бургас се предвижда доставка на 22 тролейбуса, за Варна – 30, Плевен - 40, а Стара Загора – 8. Прогнозните стойности са съответно 17.9 млн. лв., 24.4 млн. лв., 32.5 млн. лв. и 6.5 млн. лв. Преди дни бяха отворени и офертите на постъпилите кандидати и стана ясно, че интерес към процедурата са проявили шест компании,  производители от Чехия, Полша и Украйна. След като бъдат разгледани техните технически предложения, предстои да се отворят ценовите им оферти.

292 млн. лв. е финансирането и е част от 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води" към "Околна среда".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    antonvalkov avatar :-|
    Anton Valkov

    Купуването на нови по-чисти превозни средста е супер! Чистите градове се постигат и с достъпна среда за пешеходци и велосипедисти - поне така изглеждат градовете, които съм виждал. А това не струва чак толкова много пари, но може би е по-трудно, тъй като има нужда от промяна на начина на мислене.
    Другият аспект е бързината на придвижване - новите автобуси няма да минават по-бързо през задръстванията, а това е факторът, който влияе много на икономиката - колко време се губи в пътуване.

  • 2
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    За Столична община, и в частност за зам-кмета Любомир Христов, интелегентен градски транспорт, означава пореден ремонт на същите трамвайни релси и нови превозни средства....

  • 3
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    В скоро време в София ще има протести за по-добра отчетност в градскя транспорт (с касови апарати с дистанционна вразка с НАП, вместо билети), за да не се стигне като в .... с виртуалните билети.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Само не разбрах как ще се борят задръстванията с купуването на нови автобуси?

  • 5
    chiefwhitecloud avatar :-|
    chiefwhitecloud

    Това е много хубаво разбира се, но СО трябва да направи нещо много важно за градския транспорт - да прекрати със социалните си политики и да повиши събираемоста за всички видове градски транспорт. Т.е. да не може да се качиш без билет нито на автобус, нито на тролей, нито на трамвай. За метрото вече е измислено. Разбира се трябва да се промени и архаичната система на таксуване с дупчене на билетче. Някак си нелепо е за 1лв с метрото да може да изминеш 15 км от Младост до Обеля, а примерно за някакъв маршрут от 7 км, в който трябва да смениш 3 превозни средства, да си дупчиш билетче 3 пъти и да платиш 3 лева (примерно от зала Универсиада до кв. Кръстова вада през Хладилника).
    Нека някой да ме убеди, че градският транспорт в София не може да стане печеливш бизнес, като се направи някакво разделяне на разходите за инфраструктура и разходите за превоз. Както е и при Метрополитен, който поне на официалната си страница отчита печалба (след като общината е инвестирала в инфраструктурата). Става въпрос за потенциален пазар с около 1 млн. потребители, а тези патерици от европейски средства няма да са вечни.
    За сравнение маршрутките - които със сигурност са печеливш бизнес за операторите си след като съществуват от толкова години.
    Така ще се създадат нови работни места, печалбата ще може да се реинвестира и да се предоставя по-качествена услуга - градският транспорт ще стане по-приятен отколкото е в момента и ще накара повече хора да го предпочитат пред автомобилите си. Разбира се и достъпът до автомобили в центъра трябва да бъде ограничен с въвежване например на congestion charge като в Лондон, добра система от велоалеи, равни (!) тротоари, които се ползват по предназначение - т.е. от пешеходци, а не за паркиране на автомобили и т.н.
    За да не звуча твърде наивно, трябва да добавя, че това ще е ужасно трудно - предложените мерки са непопулярни и вероятно ще струват политическата кариера на тези, които дръзнат да ги въведат, а в системата на градския транспорт пада такова масово крадене, че да му стане лошо на човек (за пример бившия зам. кмет по транспорта на София, който беше уволнен заради "подарък" при концесионна сделка, масовото крадене на нафта от шофьорите и т.н.).
    Така че промяната към по-добро ще става бавно и постепенно, почти незабележимо.

  • 6
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#4] от "rainbou1":
    Това са два различни проблема, колега.
    Задръстванията се борят с многопосочни и едновременни мерки, в краткосрочен и средносрочен план. Например с видеонаблюдение и интерактивен контрол на трафика, подобряване на инфраструктурата, контрол на автомобилния поток в някой райони(където е приложимо) и т.н. Най-вече и с изграждането на Метро, като алтернатива на автотранспорта. Много от тези неща се правят в Столицата и резултатите вече са налице. Така или иначе това е непрекъснат процес.
    В конкретният случай идеята е да се заменят спешно ужасно дъртите Икаруси, които всеки божи ден движейки се по маршрутите си бълват ужасна смрад в градската атмосфера и са невероятно мръсни, неприветливи и анти всякакви съвременни стандарти за Градски транспорт. Изобщо не знам как минават ГТП, особено в частта му за ниво на отработените газове. Така че това е супер спешен проект. Заедно с подмяната и на старите МАН-ове, дарени ни рециклирани, след 30-годишна употреба в Германски градове, доколкото помня. Въпреки че състоянието им е една идея по-добро от това на Икарусите, пак са много грохнали.
    Така че, заедно с подмяната и на трамвайни мотриси, обновения транспортен състав също е мотивация да го ползваш.
    Много хора не се качват в градският транспорт просто защото ги е гнус.
    Можеш ли да ги виниш?

  • 7
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#6] от "Чичи":

    Не мога да ги виня, колега, но за съжаление само със подновяване на превозните средства няма да се подобрят много нещата.
    Все още в градския транспорт в София могат често да се срещнат нечистоплътни, пияни и смущаващи спокойствието на останалите пътници хора.
    Една положителна практика в тази насока е въвеждането на контрольор във всяко превозно средство, което незнайно защо никой не иска да въведе, за разлика от Варна и Бургас например.

    Бил съм свидетел как в автобус 11 вечер етнически обременени индивиди притесняват млади момичета - ученички може би, както и в автобус 211 в Бургас контрольорка сваля две мургавелки барабар с челядта им още на следващата спирка.

  • 8
    kelly avatar :-P
    Kelly

    Ех, дано най- накрая да се отървем от гадните 100- годишни автобуси по линии 76 и 305...

  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    До коментар [#7] от "rainbou1":

    Ами, то навсякъде освен в София в градовете с градски транспорт има не контрольор, а кондуктор в автобусите. Той продава билетите и следи за карти, а е на процент- от всеки билет примерно 5ст, та интересът му да продава билети е голям. Но... София е "социален" град. Тук няма да мине, защото това би значило 30-40% от пътниците да бъдат накарани да плащат билет, след като никога не са го правили. Затова се въртят далавери с четци на карти, автомати за билети, но в никакъв случай не се говори за най-евтиното- без никаква инвестиция хващаш 200 човека, даваш им кочан билети и казваш, че билетите им са на 90ст, а те ще ги продават на левче. А и си е съвсем друго да пуснеш поръчка за електронни карти и четци за еди колко си милиона и да имаш 20-30% комисионна вместо да не се похарчат тия пари. Кой ти гледа какво ще работи? Като в БДЖ е- всичко държавно и свързано с харчене и управление на държавни, т.е. чужди, пари винаги е на загуба и нищо не се прави да работи по-добре, а единствено с цел прибиране на комисионни.

    Иначе е много интересно как СКГТ е хронично на загуба, даже с паркингите, но частните оператори в цялата страна при много по-малък пътникопоток са явно на печалба, за да работят яко и да не се отказват. Защо един частен оператор(В другите градове работят от бая години, даже през 90те имаше частни линии освен държавните.) досега не е закупил електронна система за таксуване и не е направил каси за билети, които клиентите да дупчат в рейса? Защо не иска никой да спести от заплащането за кондуктори? Ако това е рентабилният начин, то би го направил някой. В София частните оператори не ги броя- тук те получават твърда сума на минат километър с или без пътници и изобщо не ги е еня как се събират пари от билети и карти, т.е. по-скоро получават дял от апетитна баница, вместо да се развие дейността на самата СКГТ и тя да не плаща с надценка за подизпълнители на собствената си основна дейност. Единствено маршрутките действат като частници и там шофьорът-кондуктор всъщност прибира пак процент от продадените билети или не знам как точно си плаща за колата на фирмата(Май бях чул, че имат аренда твърда и приходите са си за тях като при такситата.).

  • 10
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj

    Кога ще разкрият нови линии от наземния транспорт? Така ли не разбраха, че хората не пътуват до центъра, а до кварталите - там където се построиха новите офис сгради?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK