Парите за по-добър градски транспорт в София са близо

Над 290 млн. лв ще инвестира Столичната община в покупката на автобуси, тролеи и влакчета

В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото.
В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото.
В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото.    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото.    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
292 млн. лв. е финансирането и е част от 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води" към "Околна среда".

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antonvalkov avatar :-|
    Anton Valkov
    • + 39

    Купуването на нови по-чисти превозни средста е супер! Чистите градове се постигат и с достъпна среда за пешеходци и велосипедисти - поне така изглеждат градовете, които съм виждал. А това не струва чак толкова много пари, но може би е по-трудно, тъй като има нужда от промяна на начина на мислене.
    Другият аспект е бързината на придвижване - новите автобуси няма да минават по-бързо през задръстванията, а това е факторът, който влияе много на икономиката - колко време се губи в пътуване.

    Нередност?
  • 2
    stdmv avatar :-|
    stdmv
    • - 3
    • + 8

    За Столична община, и в частност за зам-кмета Любомир Христов, интелегентен градски транспорт, означава пореден ремонт на същите трамвайни релси и нови превозни средства....

    Нередност?
  • 3
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • - 1
    • + 7

    В скоро време в София ще има протести за по-добра отчетност в градскя транспорт (с касови апарати с дистанционна вразка с НАП, вместо билети), за да не се стигне като в .... с виртуалните билети.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • - 1
    • + 6

    Само не разбрах как ще се борят задръстванията с купуването на нови автобуси?

    Нередност?
  • 5
    chiefwhitecloud avatar :-|
    chiefwhitecloud
    • + 7

    Това е много хубаво разбира се, но СО трябва да направи нещо много важно за градския транспорт - да прекрати със социалните си политики и да повиши събираемоста за всички видове градски транспорт. Т.е. да не може да се качиш без билет нито на автобус, нито на тролей, нито на трамвай. За метрото вече е измислено. Разбира се трябва да се промени и архаичната система на таксуване с дупчене на билетче. Някак си нелепо е за 1лв с метрото да може да изминеш 15 км от Младост до Обеля, а примерно за някакъв маршрут от 7 км, в който трябва да смениш 3 превозни средства, да си дупчиш билетче 3 пъти и да платиш 3 лева (примерно от зала Универсиада до кв. Кръстова вада през Хладилника).
    Нека някой да ме убеди, че градският транспорт в София не може да стане печеливш бизнес, като се направи някакво разделяне на разходите за инфраструктура и разходите за превоз. Както е и при Метрополитен, който поне на официалната си страница отчита печалба (след като общината е инвестирала в инфраструктурата). Става въпрос за потенциален пазар с около 1 млн. потребители, а тези патерици от европейски средства няма да са вечни.
    За сравнение маршрутките - които със сигурност са печеливш бизнес за операторите си след като съществуват от толкова години.
    Така ще се създадат нови работни места, печалбата ще може да се реинвестира и да се предоставя по-качествена услуга - градският транспорт ще стане по-приятен отколкото е в момента и ще накара повече хора да го предпочитат пред автомобилите си. Разбира се и достъпът до автомобили в центъра трябва да бъде ограничен с въвежване например на congestion charge като в Лондон, добра система от велоалеи, равни (!) тротоари, които се ползват по предназначение - т.е. от пешеходци, а не за паркиране на автомобили и т.н.
    За да не звуча твърде наивно, трябва да добавя, че това ще е ужасно трудно - предложените мерки са непопулярни и вероятно ще струват политическата кариера на тези, които дръзнат да ги въведат, а в системата на градския транспорт пада такова масово крадене, че да му стане лошо на човек (за пример бившия зам. кмет по транспорта на София, който беше уволнен заради "подарък" при концесионна сделка, масовото крадене на нафта от шофьорите и т.н.).
    Така че промяната към по-добро ще става бавно и постепенно, почти незабележимо.

    Нередност?
  • 6
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)
    • + 8

    До коментар [#4] от "rainbou1":
    Това са два различни проблема, колега.
    Задръстванията се борят с многопосочни и едновременни мерки, в краткосрочен и средносрочен план. Например с видеонаблюдение и интерактивен контрол на трафика, подобряване на инфраструктурата, контрол на автомобилния поток в някой райони(където е приложимо) и т.н. Най-вече и с изграждането на Метро, като алтернатива на автотранспорта. Много от тези неща се правят в Столицата и резултатите вече са налице. Така или иначе това е непрекъснат процес.
    В конкретният случай идеята е да се заменят спешно ужасно дъртите Икаруси, които всеки божи ден движейки се по маршрутите си бълват ужасна смрад в градската атмосфера и са невероятно мръсни, неприветливи и анти всякакви съвременни стандарти за Градски транспорт. Изобщо не знам как минават ГТП, особено в частта му за ниво на отработените газове. Така че това е супер спешен проект. Заедно с подмяната и на старите МАН-ове, дарени ни рециклирани, след 30-годишна употреба в Германски градове, доколкото помня. Въпреки че състоянието им е една идея по-добро от това на Икарусите, пак са много грохнали.
    Така че, заедно с подмяната и на трамвайни мотриси, обновения транспортен състав също е мотивация да го ползваш.
    Много хора не се качват в градският транспорт просто защото ги е гнус.
    Можеш ли да ги виниш?

    Нередност?
  • 7
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • + 4

    До коментар [#6] от "Чичи":

    Не мога да ги виня, колега, но за съжаление само със подновяване на превозните средства няма да се подобрят много нещата.
    Все още в градския транспорт в София могат често да се срещнат нечистоплътни, пияни и смущаващи спокойствието на останалите пътници хора.
    Една положителна практика в тази насока е въвеждането на контрольор във всяко превозно средство, което незнайно защо никой не иска да въведе, за разлика от Варна и Бургас например.

    Бил съм свидетел как в автобус 11 вечер етнически обременени индивиди притесняват млади момичета - ученички може би, както и в автобус 211 в Бургас контрольорка сваля две мургавелки барабар с челядта им още на следващата спирка.

    Нередност?
  • 8
    kelly avatar :-P
    Kelly
    • + 2

    Ех, дано най- накрая да се отървем от гадните 100- годишни автобуси по линии 76 и 305...

    Нередност?
  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#7] от "rainbou1":

    Ами, то навсякъде освен в София в градовете с градски транспорт има не контрольор, а кондуктор в автобусите. Той продава билетите и следи за карти, а е на процент- от всеки билет примерно 5ст, та интересът му да продава билети е голям. Но... София е "социален" град. Тук няма да мине, защото това би значило 30-40% от пътниците да бъдат накарани да плащат билет, след като никога не са го правили. Затова се въртят далавери с четци на карти, автомати за билети, но в никакъв случай не се говори за най-евтиното- без никаква инвестиция хващаш 200 човека, даваш им кочан билети и казваш, че билетите им са на 90ст, а те ще ги продават на левче. А и си е съвсем друго да пуснеш поръчка за електронни карти и четци за еди колко си милиона и да имаш 20-30% комисионна вместо да не се похарчат тия пари. Кой ти гледа какво ще работи? Като в БДЖ е- всичко държавно и свързано с харчене и управление на държавни, т.е. чужди, пари винаги е на загуба и нищо не се прави да работи по-добре, а единствено с цел прибиране на комисионни.

    Иначе е много интересно как СКГТ е хронично на загуба, даже с паркингите, но частните оператори в цялата страна при много по-малък пътникопоток са явно на печалба, за да работят яко и да не се отказват. Защо един частен оператор(В другите градове работят от бая години, даже през 90те имаше частни линии освен държавните.) досега не е закупил електронна система за таксуване и не е направил каси за билети, които клиентите да дупчат в рейса? Защо не иска никой да спести от заплащането за кондуктори? Ако това е рентабилният начин, то би го направил някой. В София частните оператори не ги броя- тук те получават твърда сума на минат километър с или без пътници и изобщо не ги е еня как се събират пари от билети и карти, т.е. по-скоро получават дял от апетитна баница, вместо да се развие дейността на самата СКГТ и тя да не плаща с надценка за подизпълнители на собствената си основна дейност. Единствено маршрутките действат като частници и там шофьорът-кондуктор всъщност прибира пак процент от продадените билети или не знам как точно си плаща за колата на фирмата(Май бях чул, че имат аренда твърда и приходите са си за тях като при такситата.).

    Нередност?
  • 10
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj
    • + 1

    Кога ще разкрият нови линии от наземния транспорт? Така ли не разбраха, че хората не пътуват до центъра, а до кварталите - там където се построиха новите офис сгради?

    Нередност?
Нов коментар