Трите стълба на незаконното подслушване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трите стълба на незаконното подслушване

Къде колко се подслушва

Трите стълба на незаконното подслушване

6261 прочитания

Къде колко се подслушва


Законното незаконно подслушване

Магистрати, с които "Капитал" разговаря, коментираха, че вероятно най-лесният начин, по който може да се приложи СРС, е да се използва законовата процедура. В едно искане се слагат всичките телефонни номера, които са установени, че ползва разследваният, но този, който дава разрешението и разпорежда прилагането на СРС, никога не може да знае дали те реално са негови. Съдът подписва разрешението, защото то е добре мотивирано. И тук вече идва отговорността на административния ръководител в полицията или на наблюдаващия прокурор, които могат да изискат от служителите, които предлагат използването на СРС, да пишат например докладни как са установили, че този номер на разследвания за трафик, а не на някой политик например. По принцип според вътрешните правила служителите на СДОТО, които експлоатират СРС, са длъжни да прекратят използването, ако установят, че номерът е на друг гражданин.

Проблемът е още по-голям при искането за разкриване на трафични данни. Магистрат разказва: "Съдията, който дава разрешението, трябва изцяло да се довери на това, което пише в искането. Например има данни, че еди-кой си следовател поддържа връзки за уреждане на дела. Установено е, че си комуникира с еди-кои си телефони и са изброени примерно десет GSM номера, моля, дайте ни данни на кого са, с кого друг си говорят и в какви клетки са се движили. Съдията, който дава разрешение, спокойно може да даде разрешение за самия себе си."

Формалният контрол от страна на председателите на окръжните съдилища, които разрешават подслушването, също спомага за законното незаконно подслушване - последното се вижда и от броя на отказите, които например за СГС миналата година са само два. Този проблем е пряко свързан с кадровия подбор на административните ръководители, който често (видяхме го с избора именно на Владимира Янева) е резултат от договорка между Висшия съдебен съвет и изпълнителната власт, където са структурите, които заявяват подслушване.

Липсата на контрол в самото МВР

В доклада на подкомисията за контрол на СРС за 2011 г. беше отбелязано, че тревожна тенденция е използването на изнесените точки за подслушване, т.нар. акаунт (който позволява да се подслушва комуникация от оперативния работник или от разследващия извън дирекцията СДОТО). Те се използват най-често, когато разследващите са пред операция и трябва в реално време да слушат тези, които контролират. Според доклада на подкомисията липсата на правна регламентация на този способ  "създава сериозни предпоставки за нарушаване на правата и свободите на гражданите, тъй като не съществува процедура, предоставяща гаранции за правомерност на събраната информация, нейното съхраняване и унищожаване". Именно в посока липсата на контрол на техниката беше и сигналът, който беше депозиран от Сергей Станишев.

И ако в МВР за последните десет години поне е имало три големи проверки на проблема, какво е състоянието в другите служби, които могат да експлоатират СРС - военните и разузнаването, можем само да гадаем.

Частното подслушване

Всички говорят за съществуването на "частни СРС", но досега не е имало подобен публичен скандал. "Хора, които са напуснали тези служби, започват работа в големи фирми. Те излизат от системата със специалните си познания и единственото, от което се нуждаят, е техника, за да подслушват.

Отделно можем да добавим и достъпа до трафични данни (най-вече разпечатки от проведени разговори), който имат служителите на мобилните оператори. Преди години в САЩ имаше скандал, в който стана ясно, че агенти на ФБР са подкупвали служители в мобилни оператори, за да им предоставят подобни данни. Сами преценете дали това не е възможно в България.

Законното незаконно подслушване

Магистрати, с които "Капитал" разговаря, коментираха, че вероятно най-лесният начин, по който може да се приложи СРС, е да се използва законовата процедура. В едно искане се слагат всичките телефонни номера, които са установени, че ползва разследваният, но този, който дава разрешението и разпорежда прилагането на СРС, никога не може да знае дали те реално са негови. Съдът подписва разрешението, защото то е добре мотивирано. И тук вече идва отговорността на административния ръководител в полицията или на наблюдаващия прокурор, които могат да изискат от служителите, които предлагат използването на СРС, да пишат например докладни как са установили, че този номер на разследвания за трафик, а не на някой политик например. По принцип според вътрешните правила служителите на СДОТО, които експлоатират СРС, са длъжни да прекратят използването, ако установят, че номерът е на друг гражданин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK