За избор на маршрут натиснете 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За избор на маршрут натиснете 1

За избор на маршрут натиснете 1

Системите за управление на трафика в София - от теория към практика

Кристина Климентиевна
9720 прочитания

© Мария Съботинова


12.6

млн. лв. са планираните средства за системата за управление на трафика в София. В този бюджет трябва да се вместят консултантските услуги, изграждането й, строителния надзор и финансовия одит на проекта.

През последните години стратегиите, проучванията и теоретичните разработки по проблемите на транспорта в София вероятно могат да се съберат в сборник. Препоръките на различни консултанти за това как да се подобри градската среда не спират, генералните решения обаче все още липсват.

Основните препоръки на консултантите се повтарят с изводите от миналогодишни проучвания по същия проект за интелигентна система за управление на трафика. Такива анализи бяха направени от холандското правителство, а преди това от италиански и японски фирми, които разкриха на общинското ръководство проблемите - трафикът в София трябва да се наблюдава с камери, а по 13 натоварени булеварда да бъде въведена т.нар. зелена вълна, съобразена с това колко коли минават в различните часове на деня. Освен това да се изградят системи за информиране на гражданите къде има задръствания и как се движат автобусите. За целта е необходим софтуер и диспечерски център за управление на трафика.

(Д)ефект в системата

По думите на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов зелена вълна "има реализирана на доста трасета, но няма актуална информация за колко към момента". Оказва се, че последната статистика е от 2008 г., а системата за информиране на гражданите за натовареността на трасетата и кръстовищата може да се види единствено на сайта на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Въпреки тези факти от Столичната община се сдобиха с нов консултант, който ще даде съвети на местната управа при изготвяне на техническо задание за изграждането на интелигентна система за управление на трафика. То е част от проекта за интегриран градски транспорт на София, чиято стойност е 122.5 млн. лв. и се финансира от оперативна програма "Регионално развитие". Общо планираните средства за системата за управление на трафика са в размер на 12.6 млн. лв. и в тях се включват както консултантските услуги, така и средствата за компании за строителен надзор, финансов одит и за самото й изграждане. Целта е да се даде приоритет на колите на градския транспорт на 20 от най-натоварените кръстовища в София.

Полският консорциум "Оупън скай – ФРИЛ" вече е анализирал всички съществуващи технически решения за осигуряването на "зелена светлина" за градския транспорт и е предложил на кметството подходящия за нея вариант за избраните 20 кръстовища. Те са основно по най-натоварените направления - пресичанията на бул. "България", бул. "Евлоги Георгиев", бул. "П. Яворов", пл. "Орлов мост" и др. Следващата фаза от работата на компанията ще е на базата на избрания вариант да изготви и техническото задание към бъдещия изпълнител на системата за управление на трафика. Според първоначалните планове се очаква през април общината да обяви поръчка за избор на изпълнител на системата.

От Столичната община предстои да разгледат предложението на компанията за реализиране на системата.

Принципът на мравките

Едно от новите хрумвания на общината по темата е амбициозна система, която се очаква да балансира трафика в София по време на час пик. А именно всеки потребител ще получава лично съвети за най-добрия начин за пътуване, съобразен с текущия, и изчисления за бъдещия трафик. Целта на програмата е потребителите да стигнат по-бързо и удобно до определено място, като чрез този метод ще бъдат намалени вредните емисии и шума в центъра на града. Същевременно с това е предвидено да се изравни натоварването по всички начини за предвижване с обществен и частен транспорт. Разработката се прави в сътрудничество между университетите в Манчестър и Льовен и транспортни организации от София, Льовен, Грац и Гауда с европейско финансиране.

Системата ще изгражда цялостна картина на трафика, която ще включва и натоварването на автобусите и трамваите. След това на база историческа и реална информация ще прогнозира движението в града за следващите един-два часа. Това ще става чрез програми, които имитират начина, по който мравките си помагат, когато търсят нови хранителни източници.

Пътуване на бъдещето

"В недалечно бъдеще пътуващите ще получават информацията на мобилните си телефони, преди да тръгнат, и ще могат да решат дали да използват градски транспорт, автомобил, велосипед или да вървят пеша и коя ще е най-бързата опция", казват от управлението на ЦГМ. По техните думи системата ще работи със запаметени данни за предишните пътувания на потребителя или по еднократни заявки. За разлика от съществуващите GPS системата ще осигурява равномерно разпределение на пътникопотока по главни булеварди и улици, по автобуси и трамваи.

"Ако даден автомобил е в задръстване, може да изпрати предупреждение към мрежата, която в отговор ще информира другите водачи да изберат алтернативен маршрут. За първи път превозните средства ще се разглеждат не като проблем, а като част от решението", допълват от управлението.

От Центъра за градска мобилност обясняват, че след допитвания с експерти и граждани проектът е изградил подробна картина за избора на транспорт и проблемите с различни транспортни режими на база социални и лични фактори. Това се е случило през първите шест месеца от стартирането на програмата, и то в четири европейски града – София, Нотингам, Льовен и Манчестър.

"Стана ясно, че успехът на системата зависи от цялостен подход за подобряване на движението, свързан с модернизиран градски транспорт, надеждна информация за времето на пътуване, интегрирана билетна система, интелигентен контрол на различни кръстовища и безопасни велосипедни алеи", казват от центъра.

Според тях някои от подобренията са вече на ход в София като строежа на буферни паркинги по ключови трасета, други като интелигентен контрол на кръстовища са предвидени отново в недалечно бъдеще. "За да има забележим ефект, системата трябва да се ползва от поне 20% от трафика", допълват от управлението на градския транспорт.

В момента проектът сътрудничи с различни организации в София, за да осигури бъдещите изпитания на пробна версия на системата през 2014 г.

Други предложения

Автоматизираната система за таксуване на пътниците в градския транспорт е първата интелигентна транспортна система в областта на таксуването в България. За момента е осъществен само първият етап от реализацията, при който таксуването на електронни смарт карти се извършва в наземния електротранспорт - всички трамваи и тролейбуси.

Основа на системата е нов вид носител на информация – електронната безконтактна чип карта (смарт карта). Картата се издава еднократно и след това се зарежда многократно (в течение на няколко години) за желана от пътника тарифа.

В безконтактната смарт чип карта се зареждат основно два вида превозни документи - електронни билети, отговарящи на брой пътувания (10 или кратни на 10). При всяко таксуване в превозното средство се отнема по едно пътуване (един електронен билет), както и абонаменти по редовна или преференциална тарифа в зависимост от категорията на пътника - ученици, студенти, пенсионери, хора с увреждания.

При валидиране на така заредена карта в превозното средство се регистрира само извършено пътуване. Електронните карти се валидират на инсталираните във всяко превозно средство валидатори - на всяка врата по един. Валидаторът проверява информацията, записана в картата, и потвърждава таксуването или го отхвърля, когато картата е невалидна.

Следващ етап

Вторият етап от разработването и внедряването на система ще бъде реализиран със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). През юли 2011 г. ЦГМ подписа договор с финансовата институция за 7 млн. евро.

Процедурата за избор на изпълнител беше стартирана на 5 ноември 2012 г. с краен срок за подаване на документите 11 януари 2013 г. В рамките на обявения срок са закупени 20 комплекта документи, но са подадени само осем оферти. В момента се разглеждат техническите предложения на участниците в търга, а след това предстои да бъдат отворени и техните ценови оферти. Очаква се процедурата да приключи лятото, а до края на септември да се сключи договор с избрания изпълнител и той да започне работа по внедряване на системата.

Електронен билет

Избраният изпълнител, освен че ще достави и оборудва автобусния транспорт, ще разработи оперативно съвместима система за таксуване на пътниците (ОССТП) в обществения транспорт в София. Новата разработка трябва да е в състояние да управлява изцяло настоящите и бъдещите системи за таксуване, инсталирани в трамвайния, тролейбусния, автобусния транспорт и метрото. Ще се управлява на базата на единен стандарт за електронните превозни документи и информационна структура.

"Въвеждането на система за електронно таксуване в целия масов градски транспорт ще даде възможност за прилагането и на по-гъвкави тарифи в зависимост от пропътуваното време, разстояние, зонa, както и възможност за използване на електронната карта като "електронно портмоне", казват от ЦГМ. По техните думи новите тарифи ще бъдат разработени въз основа на натрупаната статистическа информация за реализираните пътувания.

"Внедрената електронна система за таксуване ще може да осигури техническата възможност за прилагането на гъвкави тарифи, независимо кой начин на отчитане и кой вид тарифа бъдат избрани", допълват още от управлението.

Центърът за градска мобилност търси фирма за поддръжка на системата за паркиране

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) обяви обществена поръчка за фирма, която да поддържа и актуализира софийската градска система за паркиране за период от 4 години. Избраната компания ще трябва и да отпечатва и доставя винетките за живеещите в зоните с платено паркиране, картите за преференциално паркиране, за служебни коли и за хора с увреждания, както и да се грижи за сайта на дружеството. Прогнозната стойност на поръчката е 5 млн. лв. без ДДС. От кандидатите се изисква общ оборот от не по-малко от 15 млн. лв. за последните три години. Срокът за оферти е до 13 май, а водеща роля за оценките има цената с тежест от 50%.

Това е първата поръчка на центъра, която включва и управлението на SMS паркирането. Дружеството има проблеми със събираемостта на парите от трите мобилни оператора. Причината е, че те не изплащат към ЦГМ всички средства от SMS-и, ако абонатите не са си платили сметките за телефон. Новата фирма ще трябва да гарантира тези плащания.

Тя ще трябва да поддържа и сайта на градския транспорт. Към момента ЦГМ има сключени 14 договора за поддръжката му на обща стойност над 20 хил. лв., но според ръководството е нужна компания, която да се грижи цялостно за системата - да осигури защита на данните, оптимизиране на мобилните и други специфични услуги и т.н. След избора й старите договори ще бъдат анулирани.

Друга задача на изпълнителя е да осигури винетни стикери и карти за преференциално паркиране. Изискването е заложено, въпреки че през февруари съдът реши на първа инстанция, че винетките за живеещите в районите с платено паркиране, както и условията за паркиране на хора с увреждания, са незаконни и отмени част от правомощията на дружеството за разпореждане с тези зони.

Фотограф: Мария Съботинова
12.6

млн. лв. са планираните средства за системата за управление на трафика в София. В този бюджет трябва да се вместят консултантските услуги, изграждането й, строителния надзор и финансовия одит на проекта.

През последните години стратегиите, проучванията и теоретичните разработки по проблемите на транспорта в София вероятно могат да се съберат в сборник. Препоръките на различни консултанти за това как да се подобри градската среда не спират, генералните решения обаче все още липсват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Крайно време е да започнат вече работа по проекта за телепортация. Бавят го 7-ма година, а ЕК е готова да отпусне пари и за него.. Товава няма да има нужда от автобуси въобще ..

  • 2
    tombata avatar :-P
    Tomislav Jelezarsky

    А случайно да са приведени някакви по-конкретни препоръки кого трябва да телепортираме завинаги от тая държава? Чувал съм, че технологията е бая енергоемка, а ми се струва, че опашката ще е възголемичка. Може да си решим и енергийните проблеми... на свръхпроизводство...

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Горе долу го нагласиха сега градския транспорт, да не се занимават повече с глупости предлагам.

  • 4
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    Вместо да се инвестират милиони в консултантски фирми и в системи за контрол на трафика е по-добре да се направят вело алеи за да се разтовари трафика.

    Ако човек има избор:
    1) Колело
    2) Влак
    не би се качил на кола.

    Ако има такива системи хората ще почнат да си купуват още повече коли и ще ги ползват още повече... Това е доказано!

  • 5
    kapito avatar :-P
    kapito

    Поддържам инвестициите в телепортацията безусловно! :)

  • 6
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    ""Ако даден автомобил е в задръстване, може да изпрати предупреждение към мрежата, която в отговор ще информира другите водачи да изберат алтернативен маршрут."

    Абе ние за СайФай ли си говорим тук или за реален български 15-20 годишен автопарк? Кои точно издухани Лади и Опели ще подадат сигнала за задръстване, че не се сещам...?

  • 7
    convince avatar :-|
    convince

    НЕЩАТА СЕ РЕШАВАТ С ПАРКОМЕТРИ, А НЕ СЪС СИСТЕМИ КОИТО ИЗИСКВАТ ЧИНОВНИЦИ, ама нали трябва да похарчим милиони докато ни уври манджата в главите...

  • 8
    fonche avatar :-|
    Иван

    ЦГМ говорят глупости.
    Пътувам по Малинов от Цариградско до БПС всеки ден. Те не зелена вълна, имат червена вълна на този булевард. Това което е настройка за 5 минути на някой го мързи да си мръдне пръста, коства хиляди хора да висят по светофарите и да се нервят. Не е нужно от консултантски фирми, един обикновен гражданин, може да даде конструктивна обратна връзка.
    И всички бягат от отговорност: Обадих се в ЦГМ, казаха че те не отговарят за зелените вълни. Обадих се в КАТ, казаха че Общината отговаря за това. Обадих се в общината, казаха че нямат идеа кой е отговорен за това, но обещаха да предадат на отговорния за трафика. И какво става в крайна сметка? Нищо, ние пак ще си се нервим по задръстванията, а те ще ми говорят за Сай-Фай технологии и милиони похарчени на данъкоплатците.

  • 9
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    Главната задача е НАМАЛЯВАНЕ на трафика, а не контролирането му.
    И не мога да разбера кой ги е говорил тези глупости - как 20 годишното ми Пежо ще изпраща и получава информация?!?!
    А намаляването може да стане :
    - с изграждането на разширенията на 1-ви + на 3-ти метродиаметър
    - обновяване на наземния градски транспорт
    - строг контрол за недопускане на нередовни и в неприлично състояние пътници.
    Тоест да започнат повече хора да ползват градския транспорт - тогава лека-полека може да започнат да се оправят нещата - и тогава софийска община да брои каквото си иска.
    Същевременно не е зле общината наистина да построи един нормален достъп до метростанцията на Цариградско Шосе - не е нормално Фандъкова да се снима из разни тунели, докато хората се катерят до метрото по разни туристически стълбички.

  • 10
    e_mil avatar :-|
    tamada

    "... а системата за информиране на гражданите за натовареността на трасетата и кръстовищата може да се види единствено на сайта на Центъра за градска мобилност..."

    Глупости. ТМС за София има от няколко години и оттогава е включен в GPS приемниците на една много известна марка. Има го още в tix.bg, отскоро и в Гугъл Мапс. Даже в сайта на един от телекомите има трафик инфо за основните пътища и градове в цяла България (друг е въпросът доколко е вярна информацията там).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK