Диплома без граници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Диплома без граници

Диплома без граници

Документът за средно образование на Международния бакалауреат се признава в редица престижни университети по целия свят

Екатерина Попова
25889 прочитания

© Shutterstock


IB предметите се избират спрямо плановете за бъдещо университетско образование (в кои държави и в кои университети) и специалност или кръг от специалности.
Поредицата "Образование" е част от специално издание на "Капитал". Статиите от нея ще намeрите на capital.bg/obrazovanie.

Бащата на Владимир и Мартин е ценен специалист в голяма международна организация. Мартин проговаря на японски, по-големият Владимир тръгва на училище в Токио. Няколко години по-късно семейството се мести във Виена, където децата посещават американско училище. Следва нов петгодишен период в Япония и връщане в Австрия.

Сравнително честата смяна на училища в различни държави по никакъв начин не пречи на образованието на двете момчета. Владимир завършва университет в Лондон и вече работи за британска компания в Токио. Мартин следва във Виена.

Братята влизат в избраните от тях висши училища, без да се налага да легализират дипломи или да полагат допълнителни изпити. Защото излизат от гимназията с дипломи на Международния бакалауреат (International Baccalaureate Diploma).

Засега този документ за средно образование е единствената международно конвертируема диплома, която се признава изцяло или частично (дава само определени кредити) в университети в цял свят, независимо в коя държава е придобита. Това е така, защото по тази програма имат право да обучават само училища, оторизирани от организацията на Международния бакалауреат (International Baccalaureate Оrganisation - IBO).

Тази независима международна образователна институция със седалище в Женева, Швейцария, е създадена през 1968 г. по инициатива на училището на ООН в Ню Йорк и на Международното училище в Женева. Поводът за нейното възникване е необходимостта да се преодолеят различията между множеството образователни системи по света и по този начин да се улеснят децата, които са принудени често да сменят държави и училища заради международните кариери на своите родители.

Днес близо 4000 училища в повече от 140 държави предлагат една или повече академични програми на IBO на около 910 хил. ученици. Всяка година към 2500 училища регистрират кандидати за

Дипломната програма на IBO

Чрез дипломната програма на IBO се избягват различията в националните образователни системи. Тя обхваща горния гимназиален курс и отговаря на високи стандартизирани изисквания, което придава универсалност и престиж на документа за средно образование.

Дипломната програма на IBO обединява най-добрите страни на няколко образователни системи. Учебният процес се ръководи, администрира и оценява от международната организация. Преподавателите в програмата минават през задължителен квалификационен курс и се сертифицират от IBO. В света обучението е разработено на английски, френски и испански език. В България оторизираните училища го предлагат само на английски език.

Програмата на IBО е балансирана двегодишна програма с учебен план и система на оценяване, която изисква учениците да се обучават по всички дисциплини. В същото време тя е гъвкава и позволява приспособяване към интересите и възможностите на учениците.

Учебната година започва в началото на септември с т.нар. IB Retreat – двудневна среща между IB ученици и учители, на която кандидатите получават подробна информация за различните IB предмети и график с дейностите и сроковете за предаване на писмените задания.

Успешното участие на учениците в Дипломната програма изисква ефективно разпределение на времето и спазване на сроковете за изпълнение на задачите, поясняват учители. Те не крият, че често натоварването е по-голямо, отколкото при обичайните програми в училище. Става дума не толкова за обем на работата, колкото за изискванията към нейното качество.

Средните училища в България, които предлагат IB диплома (виж карето), обикновено имат и опция за едновременно обучение по Дипломната програма на IBO и по българския учебен план, което дава възможност на учениците да завършат с две дипломи – IB и българска.

Предмети

Учениците, записали се за пълната IB диплома, изучават шест предмета за две години - три на високо и три на стандартно ниво. През двете години (11 и 12 клас) всеки предмет, изучаван на високо ниво, е с хорариум 240 часа, а за предметите, изучавани на стандартно ниво, има по 150 часа.

Програмата включва обучение по чужди езици, математика, природни и хуманитарни науки. Целта е гимназистите да се научат как да усвояват нова информация, да анализират, да правят разумни изводи.

Предметите са обединени в шест групи. Децата избират по един предмет от всяка група.

Група 1: Първи език (това е или родният език на ученика, или работният език в училището. Фокусът е върху езиковите и литературните познания)

Група 2: Втори език (може да се изучава от начално, средно и напреднало ниво) Група 3: Науки за човека и обществото (история, география, икономика, информационни технологии, философия, психология и др.) Група 4: Природни науки (биология, химия, физика. Физическото възпитание, спортът и науката за здравето в момента са добавени като предмет в тази група през 2012 г. Първите изпити по него ще се проведат през 2014 г.)
Група 5: Математика и компютърни науки (математически методи, висша математика и др.)

Група 6: Изкуства (танц, музика, филмово изкуство, театър, визуални изкуства)

Само последната област е избираема и ученикът може да я замени с предмет от друга сфера.

По тези шест предмета се полагат изпити и оценките влизат в дипломата.

IB предметите трябва да се избират спрямо плановете за бъдещо университетско образование (в кои държави и в кои университети) и специалност или кръг от специалности. Важни при този избор са, разбира се, и силните страни и интереси на ученика.

За да решат кои три предмета ще изучават на високо и кои три на стандартно ниво, учениците отново трябва да се съобразят със собствените си предпочитания, но и с изискванията на желаните от тях висши училища, тъй като в някои университетски специалности се иска определено ниво на IB предметите. В повечето IB училища окончателният избор на нивата на изучаваните предмети може да бъде направен до месец ноември на 11 клас.

В обучението е заложено развитието на децата като личности и граждани. Ето защо в допълнение на младежите задължително се преподават още три дисциплини. В курса по теория на познанието учениците влизат в свободен спор със своите преподаватели, научават се да дискутират, да защитават мнение, да дават определения и да формулират хипотези, да пишат есета.

Те участват също така в 150 часа извънкласна дейност или доброволчески труд (програмата "Творчество, действие и служба", CAS - Creativity, Action and Service). Тази част от обучението развива творческите заложби на учениците и възпитава у тях отговорност към обществото, като ги включва в хуманитарни дейности – помощ в домове за деца и възрастни хора, екологични инициативи и т.н.

Накрая се пише също дипломна работа/разширено есе на тема според интереса на ученика. Обемът е до 4000 думи.

Оценяване и признаване

Курсът на обучение завършва с изпити, оценявани от комисия на IBO. Освен IB дипломата учениците могат да получат и отделни сертификати на IBO, но смисълът от тях е малък, защото университетите обикновено признават самата диплома.

Изпитите по избраните шест предмета се провеждат в края на втората година. Учениците получават две оценки – една от своите преподаватели и една от външната оценяващата институция. Външното оценяване на постигнатото от учениците се извършва от IBO според публикувани световни стандарти и гарантира качеството на придобитите знания и умения.

Разширеното есе и "Теория на познанието" дават на ученика общо най-много 3 точки. Максималният брой точки е 45 (до 7 за всеки от шестте предмета плюс допълнителните 3 от разширеното есе и "Теория на познанието"). За признаването на един предмет се изискват минимум 4 точки. За получаване на диплома са необходими най-малко 24 точки.

В България IB дипломата се признава само от Американския университет в България. В останалите държави висшите училища, в които тя може да се използва като вход, са значително повече. Кои са те, може да се провери са сайта на IBO: http://www.ibo.org/country/index.cfm.

IB диплома в България

Международна гимназия "Проф. д-р В. Златарски"

www.zlatarskischool.org

Американски колеж в София

www.acs.bg

"Меридиан 22" – IB World School

http://highschool.meridian22-edu.com/

"Увекинд"

www.uwekind.com

Англо-американско училище в София

http://www.aas-sofia.org/

Американски колеж "Аркус" - Велико Търново

www.ac-arcus.com
IB предметите се избират спрямо плановете за бъдещо университетско образование (в кои държави и в кои университети) и специалност или кръг от специалности.
Поредицата "Образование" е част от специално издание на "Капитал". Статиите от нея ще намeрите на capital.bg/obrazovanie.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Уважавам желанието на всеки Университет и училище да налагат и търсят определена ... признаемост на дипломите и образованието им. За съжаление обаче девалвацията по цял свят доведе до общопризнато съмнение на всеичко започващо с "Интернатионал", а там където се намеси и Онлайн Юниверсити нещата вече стават смешно комични...

    Големите компании се връщат обратно към традиционните и общопризнати Университети и Училища , които признават.. Което не е зле.

    Извинявам се много, ама 3-4 от изброените по-горе бг университети?колежи - нищо не значат по света.. А и у нас - Аркус, Увекинд, ....

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Програмата "Международенбакалавър" е една добре управлявана корпоративна програма която позволява модулен подход. В пълната си версия св предлага от частните средни училища по света с такса от над 10,000 годишно. Може обаче да се прилага модулно, като се плащат само изпитите в края на срока (триместър/семестъра). Освен това езиковите варианти на програмата позволяват смяна на основния език на преподаване след 10 клас/или сред първите две години. Така в Тексас тази система беше приложена в системата на средното образование за обучение на имигрантите с испански език (английски става водещ след две години обучение като втори език). Изпитите се финансират от щата за деца с ниски доходи. управлението и контола ма резултатите са базирани в Тексаския Универсиетет - Остин. Мисля че този вариант би могъл да се приложи успешно в България. Основната идея е да се създаде среда за тези които искали могат да се учат.

  • 3
    mpatzekov avatar :-|
    mpatzekov

    До коментар [#1] от "ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!":

    Специално за Uwekind не съм много съгласен. Потърсете из интернет и вижте какви са отзивите за хората, чиито деца са получили ibo международна диплома в Uwekind.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK