На пета скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На пета скорост

На пета скорост

Автомобилостроенето в България има нужда от все повече подготвени специалисти

Светлана Зорова
15740 прочитания

© Надежда Чипева


Предлагане

Обучение в сектора на моторните превозни средства, транспортните услуги, електротехниката и енергетиката в момента в България предлагат 75 професионални гимназии във всички региони. Всяка година от тях излизат около 2300-2500 специалисти със средно образование.

Тази година специалност "Автотранспортна техника" се очаква да завършат 1569 ученици, а "Електрообзавеждане на транспортна техника" – 509 ученици.
Поредицата "Образование" е част от специално издание на "Капитал". Статиите от нея ще намeрите на capital.bg/obrazovanie.

След първия шок в началото на кризата автомобилостроенето успя да се съвземе и през последните една-две години отново набира скорост в световен мащаб. Тенденцията на съживяване в сектора се забелязва и в България. Китайски производители на автомобили и автобуси вече инвестират в нашата страна. В същото време част от предприятията поддоставчици на автомобилната индустрия разширяват производствата си, други имат интерес тепърва да навлязат на нашия пазар.

По всичко личи, че автомобилостроенето е много перспективен отрасъл. По данни на Браншовата камара по машиностроене ръстът на производството на автомобили, ремаркета и полуремаркета за миналата година е с около 6% по-голям в сравнение с 2011 г. Засега в България единственият производител на автомобили е китайско-българската компания "Литекс моторс" АД в с. Баховица, край Ловеч, но има немалко други фирми от подсектора, които също търсят и наемат квалифицирани хора (виж карето).

"Обнадеждаващата новина е, че през последните една-две години има интерес от чуждестранни фирми с намерение да организират производството на окомплектоващи изделия в страната", коментира инж. Илия Келешев, председател на камарата.

Очаква се търсене на качествена работна сила и от китайско-българското дружество "Авто груп моторс", което ще произвежда електрически автобуси в Брезник. В по-дългосрочен план предприятието планира да предлага на пазара до 8000 превозни средства – автобуси и електрически таксита. Намерения за ново производство обяви неотдавна и кметът на Габрово - Лвовските автобусни заводи (LAZ, Украйна) планират да построят завод за автобуси и тролейбуси в града.

Професионалните гимназии

"Сложен се оказва въпросът с подготовката на квалифицирани кадри за тези производства", споделя Келешев. Доста от фирмите, които произвеждат механични части, детайли и окомплектоващи изделия за автомобилостроенето, както и другите машиностроителни фирми изпитват сериозни трудности при намирането на млади хора, които са завършили професионална гимназия с необходимия профил и са готови за работа в сектора.

"В страната има редица професионални гимназии по автотранспорт и в тях се подготвят автомонтьори, но те отиват в транспортните фирми. За производството на механични части, детайли и окомплектоващи изделия са необходими квалифицирани работници, завършили машиностроителни специалности в професионални технически гимназии. Положението при тях не е никак обнадеждаващо – няма заинтересувани млади хора, броят на машиностроителните паралелки ежегодно намалява, а в много професионални гимназии дори липсват такива специалности - например в Силистра, Пазарджик и други", допълва председателят на браншовата камара.

В същото време интерес към тези професии има. Според Министерството на образованието, младежта и науката (МОНМ) професионалните гимназии, които предлагат обучения в направленията "Моторни превозни средства, кораби и въздухоплавателни средства", "Транспортни услуги" и "Електротехника и енергетика", са сред предпочитаните от кандидатите наред с области като икономика, туризъм и компютърни науки. Приемът за тези паралелки се запазва устойчив през годините.

Специалистите от МОНМ коментират, че над 80% от завършващите средното си образование в Професионалната гимназия по механоелектротехника в Ловеч започват работа в близкия завод, в който се сглобяват автомобилите Great Wall. "Випускниците от другите професионални гимназии се реализират основно в представителните фирмени сервизи на големите производители на автомобили от Европа. Учениците от тези гимназии са предпочитани от фирмите, защото в по-голямата си част те преминават практическата си подготовка в същите сервизи."

През 2011 г. в списъка на професиите за професионално образование и обучение, утвърден от тогавашния министър на образованието, се включва и новата специалност "Автомобилна мехатроника". През настоящата учебна година тя се преподава в пет професионални гимназии в градовете София, Плевен и Златица. За учебната 2013/2014 г. се очаква тази дисциплина да се включи в още десет  професионални гимназии в седем региона от страната.

През 2012 г. към списъка се добави и специалността "Електрически превозни средства", по която още няма заявен прием, тъй като е необходима много специфична и скъпа материално-техническа база, допълват от МОНМ.

За да пребори дефицита на кадри в сектора, просветното министерство разработва модел за партньорство "Професионална гимназия – предприятие". Целта на инициативата е да повиши качеството на компетенциите, които учениците придобиват в професионалните гимназии, и да ги ориентира за професионалната им реализация в предприятието партньор. По пилотния модел за учебната 2013/2014 г. се работи от началото на март т.г. Планира се дейностите по него за всяка следваща учебна година да започват още през октомври на предходната. 

Висшите училища

Образованието, което предлагат българските университети в сектор "Машиностроене", подготвя кадри основно за транспортната сфера. Това включва фундаментални дисциплини, които запознават студентите с устройството на дадена техника (железопътна или автомобилна), както и основите, върху които се гради управлението на едно авторемонтно предприятие.

Като цяло българското висше образование все още не предлага необходимите знания и умения за работа в автомобилното производство. Специалностите, които се изучават в повечето технически университети в страната, не са свързани с автомобилостроенето, а с поддръжката и ремонта на транспортна техника.

Всяка година в областта на автомобилостроенето в Технически университет – София, и филиала му в Пловдив се приемат кандидат-студенти в дисциплините "Транспортна техника и технологии" (през 2013 г. - 106 места по държавна поръчка за степен "бакалавър" и 35 за "магистър"), "Технология и управление на транспорта" (33 места за "бакалавър" и 16 за "магистър"). По данни на Кариерния център на ТУ около 75% от завършващите "Транспортна техника и технологии" и около 80% от завършващите "Технология и управление на транспорта" работят по специалността си.

Съвсем нова е магистърската програма "Автотранспортна техника и технологии", която ще се открие от следващата академична година в Инженерно-педагогическия факултет на ТУ - София, в Сливен. За нея има общо осем места за бакалаври от професионално направление "Машинно инженерство".

ТУ - София, подготвя и магистърска програма в областта на електромобилите, като точното наименование предстои да бъде уточнено, съобщи зам.-ректорът по учебната дейност в ТУ проф. Георги Михов. Тя трябва да стартира през 2014 г. с предполагаем начален прием от около 16 кандидати. От миналата година в университета има и бакалавърска специалност "Инженерна логистика" с основна част "Транспортна логистика". Първият випуск предстои да завърши през 2016 г.

В Технически университет – Варна, обучението на студентите в автомобилни специалности се извършва изцяло от катедра  "Транспортна техника и технологии". Всяка година се приемат общо около 100 души, в това число професионални бакалаври, бакалаври и магистри. Успешно завършват около 80% от тях.

Като едно от най-перспективните места за висше образование в сектора се утвърждава Технически колеж – Ловеч, който е и основно звено в структурата на Технически  университет – Габрово. Там може да се започне обучение в програми по електротехника, компютърни системи и технологии, автомобилно машиностроене и само машиностроене.

"Последните две дисциплини са разработени съвместно с автомобилния завод край града и дават реалната възможност на студентите да практикуват в предприятието и впоследствие да започнат работа там", коментира директорът на колежа доц. д-р Георги Рашев. С цел още по-доброто задоволяване на потребностите на завода от кадри към колежа е разкрита и програма по автомобилостроене. Студентите завършват с образователна степен "професионален бакалавър".

През 2012 г. се откриват нови специалности и във Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" в София, които са по автомобилна техника и електромобили. Всяка година приемът за всички специалности и в двете образователни степени "бакалавър" и "магистър" е от 60 до 80 кандидати.

Образование в Европа

Между българската и европейската диплома винаги е имало, има и ще продължава да има разлики, ако не се инвестира достатъчно във връзката между бизнеса и образованието. Те се проявяват в съдържанието и начина на преподаване на учебния материал, както и във възможностите за стаж и професионална реализация, които университетите предлагат на своите абсолвенти. При специалностите в областта на автомобилостроенето тъкмо практическата част от обучението е изключително важна.

"В Европа индустрията използва научния потенциал на университетите, за да извършва теоретични и реални изпитвания, които иначе биха стрували много скъпо. Това е една прекрасна възможност за студентите да работят в реална проектантска среда, сблъсквайки се с реални проблеми и предизвикателства на професията", коментира Антон Настев, сервизен консултант в компанията  - дилър на BMW за България, Kamor Auto. Той е завършил  специалностите "Транспортна техника и технологии" в ТУ – София, и "Автомобилни технологии" в Техническия университет в Айндховен, Холандия.

Настев посочва още предимства на образованието в Европа: Индустрията осигурява преподаватели на всякакви нива и това дава възможност на студентите да се подготвят точно според изискванията на бранша. Дипломните работи се разработват в реална среда, осигуряват се платени стажове.

Възможности за средно и висше образование в сектора на автомобилостроенето има както в България (макар и не толкова големи), така и в Европа. От самите кандидати зависи да направят най-добрия избор за себе си. Едно е сигурно – работа в сектора има и възможностите за реализация там ще растат още.

Основни работодатели в автомобилостроенето

"Литекс моторс" АД, с. Баховица, обл. Ловеч – автомобили Great Wall

"Мадара" АД, град Шумен – над 20 типоразмера двигателни мостове за автомобили

"Граммер" АД, село Трудовец – автомобилни седалки

"Монтюпе", град Русе – алуминиеви отливки за автомобили  

"Иксетик Пловдив" ЕООД, с. Стряма – хидравлични помпи за автомобили

"Капрони" АД, град Казанлък – зъбни помпи за автомобили

"Авто груп моторс", гр. Брезник – електрически автобуси (предстои откриване)

Къде да уча в Европа

Най-добрите европейски висши учебни заведения, в които може да се получи висше образование по автомобилостроене:

Германия

-          Hochschule Esslingen

-          Karlsruher Institut für Technologie

-          Technische Universität München

Холандия

-          Technische Universiteit Eindhoven

-          HAN University of Applied Sciences

-          Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Белгия

-          Ghent University

Англия

-          Kingston University London

Доста от фирмите, които произвеждат механични части, детайли и окомплектоващи изделия за автомобилостроенето, както и другите машиностроителни фирми изпитват сериозни трудности при намирането на млади хора, които са завършили професионална гимназия с необходимия профил и са готови за работа в сектора.
Фотограф: Надежда Чипева

Предлагане

Обучение в сектора на моторните превозни средства, транспортните услуги, електротехниката и енергетиката в момента в България предлагат 75 професионални гимназии във всички региони. Всяка година от тях излизат около 2300-2500 специалисти със средно образование.

Тази година специалност "Автотранспортна техника" се очаква да завършат 1569 ученици, а "Електрообзавеждане на транспортна техника" – 509 ученици.
Поредицата "Образование" е част от специално издание на "Капитал". Статиите от нея ще намeрите на capital.bg/obrazovanie.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    superbg avatar :-|
    superbg

    На пета скорост ама с няколко лъжици гориво в резервоара. Това ни е състоянието.
    Нито подходяща политика за развитие на сектора, нито средства за инвестиции от страна на държавата. Как да остават специалистите тук? И защо? Да чоплят семки ли?

  • 2
    zangief avatar :-|
    zangief

    Да ве. Знаем ги тези паралелки по "Автотранспорт" в професионалните гимназии. Обучаваш се на УАЗ и ГАЗ и после като отидеш в завода трябва да забравяш и да учиш на ново. Положението в "университети" е още по-зле. Даже и вездеходка от втората световна няма да пипнеш, почти всичко е на теория.
    Количеството обяви за работа търсещи Ел. инж. и Мех. инж. е 10:1.

  • 3
    birdman avatar :-|
    birdman

    Само дето в цялата статия сте забравили най-големият работодател в автостроенето в България - японската Язаки България скоро около 3000 души персонал и с два завода .....

  • 4
    anastas_kar avatar :-|
    anastas_kar

    Как ще се развие един важен клон на машиностроенето със своите производства и институти за наука и внедряване , когато безапелационно се закри Министерството на машиностроенето с неговите основни производствени и научни подразделения. Даже внедреният японски опит не спря ликвидаторите .Техниката не се дели на социалистическа и капиталистическа – тя просто трябва постоянно да се усъвършенствува както е в Япония, Германия, САЩ, Швеция, Южна Корея, Тайван, сега Бразилия, Турция и много други...С кой акъл се управляваме ? С приказки и оплювания кой е по – умен или с изпреварващи идеи и реализации в основни области на икономиката ?
    Отговорът е ясен .Не ни управляват компетентни хора !

  • 5
    t_ avatar :-|
    t_

    Ами Сумитомо Електрик Борднетце БГ? Те бяха преди Язаки тук даже и са големи колкото тях поне.

  • 6
    rurik avatar :-P
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT

    Министерството на машиностроенето (?!?) и неговите основни производствени и научни подразделения!?!?!?!?!?!
    Другарю, сваляйте будьоновката за проветряване, че съвсем ще ви изгорят интегралните схеми :D

  • 7
    finland avatar :-|
    Finland

    Очевидно е, че по-възможно най-бързият начин, много от бившите техникуми трябва да се реформират, като се закрият специалности, които няма къде да ги работиш в радиус от 150 км и да се разкрият нови специалности, които да задоволяват секторите, където има недостиг на работна ръка (като автомобилостроене, ит и др.).

    Висшето образование също трябва да се пипне.

  • 8
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#2:"zangief"]Да ве. Знаем ги тези паралелки по "Автотранспорт" в професионалните гимназии. Обучаваш се на УАЗ и ГАЗ и после като отидеш в завода трябва да забравяш и да учиш на ново.[/quote]

    Специално пък за това нищо няма да им стане на производителите, като дарят няколко бройки по-модерни изделия за мостра и обучение.

  • 9
    zangief avatar :-|
    zangief

    До коментар [#8] от "Finland":
    Те хубаво ще дарят няколко автомобила ама кой ще ги обучава на тях ? 50 годишния чичо даскал де си перка с жигулата ?
    Направо да си отварят едно училище и да си обучават кадри за тях по подобие на IT бранша.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK