Под мишница с мишчица

Как новите технологии могат да помогнат за качествено обучение в училище

Децата се забавляват, движат се активно, а вниманието им е приковано върху задачите.
Децата се забавляват, движат се активно, а вниманието им е приковано върху задачите.
Децата се забавляват, движат се активно, а вниманието им е приковано върху задачите.    ©  Нимеро
Децата се забавляват, движат се активно, а вниманието им е приковано върху задачите.    ©  Нимеро

"Колко е 6+7", пита учителят, но този път първокласниците не записват отговорите просто в тетрадките си. Двама от тях излизат пред дъската, където задачата се прожектира във формата на интерактивна футболна игра. За да стигнат до верния отговор, децата трябва да преместят топката до него. Скачат, за да се движи тя нагоре, и клякат, за да отиде надолу. Когато топката е на правилното място, ритат смело и отбелязват гол. На екрана се появява следващата задача и други двама първокласници започват да се състезават.

Децата се забавляват, движат се активно, а вниманието им е приковано върху задачите. Преживяват емоционално урока и това им помага да развият уменията си. Работят в екипи и се конкурират помежду си. Така те имат много по-голяма полза от упражнението, отколкото ако просто седят мирно на чиновете си с учебник и тетрадка пред себе си.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavla avatar :-(
    ПАВЛА
    • + 14

    21-ви век. Дойде време за "погребение" на добрия стар тебешир.

    Нередност?
  • 2
    galla avatar :-?
    Γαλλα
    • - 1
    • + 7

    [quote#1:"ПАВЛА"]
    15 апр 2013 10:55 1 Отговор
    - +

    21-ви век. Дойде време за "погребение" на добрия стар тебешир. [/quote]

    Ако само тебеширът бъде "погребан", няма да е голяма беда...лошо ще е ако и старата химикалка, отиде в пенсия...

    Нередност?
  • 3
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear
    • - 6

    Ми... то това чудесно на пръв поглед. Ама колко от общинските училща могат да си позволят да закупят необходимите за целта мултимедя, таблет и/или подобни устройства?

    Нередност?
  • 4
    lil_alex avatar :-|
    lil_alex
    • - 9
    • + 15

    Винаги съм се чудела защо занимаващите се с технологии са толкова тъпи, че да си мислят, че с технологии ще решат основни въпросъ.

    В крайна сметка няма фундаментална разлика в ученето. Нищо реално не е оригинално, само поза и техника има тука.

    Номерът е децата да са активни и скачащи, когато трябва да се скача, а след това да "преведат" скачането в абстрактна активност, например смятане. Щото оттук нататък така трябва да се мисли- едва ли цял живот ще правят салта и колелета, за да решават задачи. Напротив, има един момент, в който трябва да си седнеш на задника и да мислиш абстрактно, по възможност без да изпускаш нишката, без да се разсейваш и без да те боли глава. Именно тук е важно да свикнеш със скуката. Това е непривично за човека, но ако ще се занимаваш с нещо по-академично и абстрактно, не може да не си седнеш на задника в един момент.

    Иновация би било, ако се преподава в малка група, в кръг и в гората, а не пак в класна стая и с още една досадна цъкалка...

    Нередност?
  • 5
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#4] от "lil_alex":

    Напълно съгласен! Трябва развитие на мисленето, умение да разсъждаваш и да вземаш решения, а и да си носиш последствията от това :) Работа в малка група с хора с подобни интереси и възможности. Нещо такова май правят училищата "Берлиц" (не съм много сигурен).
    - Технологиите определят живота ни, могат да го правят и ло-лесен, и по-труден. Каквито и технически средства да се използват, съдържанието си е горе-долу едно и също.

    Нередност?
  • 6
    garbolino avatar :-|
    Garbo
    • - 1
    • + 9

    Слабото съдържание и слабото представяне няма как да бъдат компенсирани с технология. Докато нивото на преподаване и учебно съдържание не се промени в пъти към по-добро, ефектът от новите технологии ще е нищожен.

    Нередност?
  • 7
    ivan.gospodinov avatar :-|
    Ivan Gospodinov
    • + 7

    До коментар [#4] от "lil_alex":

    Първото нещо, което трябва да направи впечатление на човек, е, че учителите явно намират технологията за ефективна, щом я използват. Или бъркам? От там нататък не виждам вие какъв принос повече имате от "занимаващите се с технология". Само за да направим сравнение: Вие и "технологичния тъп човек" съветвате учител за това, как да подобри образователния опит в клас. Вие казвате: Ходете на малки групички в гората. Вторият си "сяда на задника" и създава софтуер, работи с учители, разпространява го (220 училища).

    И не, не става въпрос за ученето. Ученето като отношение на човека към света и себе си няма да се промени фундаментално никога. Технологиите предлагат нов образователен опит и възможности за нови педагогически методи. С други думи: Ако за вашето поколение е било "нужно да свикне със скуката", то не е "нужно" новите поколения да не развият интерес към предмета.

    Аз лично нямам спомени от математиката в първи клас.

    Нередност?
  • 8
    lil_alex avatar :-|
    lil_alex
    • - 7
    • + 4

    Хубаво, че е създал софтуер. Не е хубаво, че е работил толкова много, без да мисли. Ако беше мислил, щеше да има просто и елегантно решение, което работи, дори да спре токът.

    Много по-евтинко щеше да е да пренареди чиновете в кръг. Има и други техники на учене, които не искат ток и софтуер.

    А след като за проста аритметика трябва да подскачат, значи аз за математическия анализ сигурно трябваше да танцувам Лебедово Езеро за доказване на теореми...

    А приносът ми е такъв, че съм си подредила собствената глава и вероятно тази на детето си. Пък и съм научила някои фундаментални принципи за ученето при човека, които биха оцелели в главата ми и след зомби апокалипсис (е, ако не ме изядат зомбитата).

    За софтуера не мога да кажа същото...

    Прекалено е...fragile.

    Нередност?
  • 9
    nero__ avatar :-|
    nero__
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#8] от "lil_alex":

    Чинове, наредени в кръг, изобщо не са евтини. Не си внимавала в час по математика. Заемат много повече място на чин, съответно трябват по-големи сгради, а при тези цени на недвижимостите...


    Софтуерът не е задължително крехък. Той само изглежда продукт на интелигентен дизайн, всъщност еволюира...

    Нередност?
  • 10
    nero__ avatar :-|
    nero__
    • + 4

    Иначе казано, браво на Нимеро. Не знам дали това, което правят, е добро, но областта в която са се насочили е с огромен потенциал.

    Нередност?
Нов коментар