За един по-чист транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За един по-чист транспорт

След като развали първия си договор заради съмнително висока цена, сега летище София е на път да намери нов изпълнител.

За един по-чист транспорт

Търговете за почистване на летище София и на вагоните на БДЖ са в решителната си фаза

5738 прочитания

След като развали първия си договор заради съмнително висока цена, сега летище София е на път да намери нов изпълнител.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Първото нещо, което вижда чужденецът в непозната за него страна, е летището. Последното нещо, което може да види, пък е железницата, която в родния случай може да го откаже от употребата на влакове за дълго време. Или комфортът на пътниците е важен. В края на 2010 г. летище София изпадна в безпрецедентна криза по отношение на почистването, след като прекрати предсрочно договора с фирмата, занимаваща се с тази дейност - "Джиза БГ", поради съмнения доколко изгодно е тя да чисти новия терминал 5 години за 7.5 млн. евро. Проблемът с хигиената тогава предизвика дори официално оплакване на авиокомпаниите, тъй като това се отразява директно и на техния имидж пред клиентите им. А те са в правото си, тъй като солидна част от цената на билетите, които плащат, отива за летищни такси. Сега летище София провежда нова процедура за избор на компания за почистване. След два поредни провала БДЖ от своя страна най-накрая е на път да намери частна фирма, която да почиства пътническите вагони, след като самата тя изчисти някои спорни моменти в изискванията си към кандидатите, които ги отблъскваха.

Един по-чист терминал

На летището кандидатите, достигнали до последната фаза, са два, коментираха от бранша. Това са "Джиза" и обединение "Еърпорт клийн сървис", в което участва "Василка София" съвместно с представител на фирмата за хигиенни консумативи Tork. Търгът е за 4 години, а индикативната стойност на поръчката е за 1 млн. лв. Процедурата обаче се обжалва в Комисията за защита на конкуренцията от "Вики комфорт - 2004", тъй като компанията намира отстраняването си от търга за неоснователно. Това е фирмата, която от години отговаря за хигиената на летищата във Варна и Бургас, където също в момента текат търгове за нов изпълнител за пчоситване.

БДЖ - трети път

След два поредни провала от страна на "БДЖ - Пътнически превози" да предостави почистването на частна фирма, като прехвърли към нея служителите, заети с тази дейност, сега БДЖ е на крачка от успеха. Ръководството на "БДЖ - Пътнически превози" е изчислило, че с изнасянето на дейността по почистване на външна фирма ще й спести около 1 млн. лв на година. На финалната права отново е "Василка София" и консорциум от две фирми. "Василка" беше избрана за победител на втория конкурс, но компанията се оттегли след като от БДЖ отказаха да гарантират количеството на работата. Така фирмата победител можеше да се окаже с над 300 служители (които щяха да се прехвърлят към нея от БДЖ) на сметката си и с нулева сигурност, че ще има достатъчно работа, за да изплаща заплатите им. Сега този въпрос е изчистен като от държавния превозвач са обещали да гарантират, че ще подават определен брой вагони за почистване поне през първата година на три годишния договор, като индикативната стойност на поръчката е 13.7 млн. лв. Досега кандидатите се оплакваха, че трудно намират и обслужващи банки, които да работят с тях заради влошеното финансово състояние на БДЖ и съмненията им, че държавната компания ще си плаща редовно. Въпреки всичко интерес очевидно не липсва. Остава само и победителят да бъде обявен. 

Първото нещо, което вижда чужденецът в непозната за него страна, е летището. Последното нещо, което може да види, пък е железницата, която в родния случай може да го откаже от употребата на влакове за дълго време. Или комфортът на пътниците е важен. В края на 2010 г. летище София изпадна в безпрецедентна криза по отношение на почистването, след като прекрати предсрочно договора с фирмата, занимаваща се с тази дейност - "Джиза БГ", поради съмнения доколко изгодно е тя да чисти новия терминал 5 години за 7.5 млн. евро. Проблемът с хигиената тогава предизвика дори официално оплакване на авиокомпаниите, тъй като това се отразява директно и на техния имидж пред клиентите им. А те са в правото си, тъй като солидна част от цената на билетите, които плащат, отива за летищни такси. Сега летище София провежда нова процедура за избор на компания за почистване. След два поредни провала БДЖ от своя страна най-накрая е на път да намери частна фирма, която да почиства пътническите вагони, след като самата тя изчисти някои спорни моменти в изискванията си към кандидатите, които ги отблъскваха.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    keipax avatar :-|
    keipax

    е няма по-тъпо нещо от "Василка" за име на компания, пък било то и за почистване...

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    "По-чист" или "Чист". Сравнителната степен може да се преведе като "по-малко мръсен". Нека има някакви нормални стандарти в тази насока.

  • 3
    zulu avatar :-|
    zulu

    До коментар [#1] от "keipax":

    Така де, виж "Еърпорт клийн сървис" колко инелигентско звучи.

  • 4
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    абе къде са леличките с метлите от слама каквито имаше едно време и да ги пуснат вътре да шетат?

  • 5
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    абе къде са леличките с метлите от слама каквито имаше едно време и да ги пуснат вътре да шетат?

  • 6
    cleanito avatar :-(
    Ален Младенов

    Ми как ще има успешни търгове и кандидат почистващи фирми за сделки с подобен мащаб? Агенциите за почистване в България, които имат готовност да поемат такъв обем на работа се броят на пръсти, в същото време от БДЖ поставят някакви безумни клаузи! В медийте през няколко месеца слушаме, как БДЖ сменя лицата в борда на директорите, слушаме как Германия си иска мотрисите и как все нямали пари да си плащат дълговете! Собствениците на големите почистващи фирми си чакат парите с месеци от подобни пишман клиенти, а в същото време работят по поетите ангажименти, поддържат човешки ресурс, използват хигиенни консумативи, амортизират машини и плащат данъци и осигуровки... До колкото ми е известно даже банката, която обслужва фирма "Вики Комфорт" е отказала финансиране, заради евентуалните проблеми по събирането на абонаментните такси за почистване от компанията БДЖ. За икономиката в държавата да не говорим, да се помисли нещо за развитието на малкия и средния бизнес и дума да не става. При летищата преки наблюдения нямам, но пък за сметка на това, скоро чистихме около 115 седалки от пътнически самолет... гледката беше потресаваща. Имах чувството, че са ни дали за почистване седалки от автобус "Икарус" пътувал по някоя междуселищна линия 10-на години, преди някои да обърне внимание на мизерията, която се предлага срещу "скромното" заплащане на билетите за пътуване редовно пътуване! Докато на такива големи възложители им се иска да минават тънко и евтино, а в същото време желаят европейско ниво на обслужване откъм хигиената и почистване, ще си тънем в мизерия при всеки случай в, който ни се наложи да пътуваме с влак или самолет!

    Г-н Енитов, управител на фирма за почистване Клийнито ООД: <a href="http://www.cleanito.com">http://www.cleanito.com</a>


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK