Интегриран градски транспорт - втори дубъл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Интегриран градски транспорт - втори дубъл

Общата финансова помощ за седемте града за оптимизация на транспорта чрез проект "Интегриран градски транспорт" по оперативна програма "Регионално развитие", е на стойност 411.2 млн. лв.

Интегриран градски транспорт - втори дубъл

Общините вече планират продължение на проектите си за модернизация на обществения превоз

Кристина Климентиевна
11318 прочитания

Общата финансова помощ за седемте града за оптимизация на транспорта чрез проект "Интегриран градски транспорт" по оперативна програма "Регионално развитие", е на стойност 411.2 млн. лв.

© Мария Съботинова


В София, Бургас, Пловдив и Плевен оптимизирането на транспорта върви с пълна пара, докато в останалите градове системите се движат по-бавно.

Седем града - Бургас, София, Пловдив, Варна, Плевен, Стара Загора и Русе, получиха безвъзмездна финансова помощ на стойност 411.2 млн. лв. за оптимизация на транспорта чрез проект "Интегриран градски транспорт" по оперативна програма "Регионално развитие". Техните амбиции обаче за модерен транспорт не стигат дотук. Много от тях планират през следващия програмен период нови проекти, които да направят обществения превоз предпочитан от хората. Първият одобрен проект в Бургас също предвижда да се развие в следващите години, отново с европейски средства. "През програмния период 2014 - 2020 г. общината ще подготви проект за изграждане на буферни паркинги с цел пренасочване на пътния поток от центъра на града", обяви Руска Бояджиева, ръководител на проекта за интегриран градски транспорт на Бургас, по време на конференцията Urban Innovation Forum. На продължение на сегашния проект разчита и столицата. "Имаме очаквания, че в следващите години ще има втора фаза, която ще позволи да се довърши започнатото сега", казва Любомир Христов, зам.-кмет на София. Останалите градове също планират надграждане на вече започнатото.

В сегашно време

Разликата в сега изпълняваните проекти между седемте града е, че някои от тях са в по-напреднал етап на развитие. В София, Бургас, Пловдив и Плевен оптимизирането на транспорта върви с пълна пара, докато в останалите градове системите се движат по-бавно. Столичната община е вторият град с подписан договор за предоставяне на безвъзмездна помощ. Проектът е на обща стойност 62 млн. евро, от които 50 млн. евро са по "Регионално развитие". Във Варна финансирането е на стойност 109 млн. лв., а в Стара загора - 15 млн. евро. Всички общини ще вложат сериозен ресурс за изграждането на интелигентни системи за управление на трафика и такива за подаване на информация в реално време. Навсякъде се предвиждат инвестиции и за електронни системи за таксуване на пътниците и мерки за сигурност. Нови спирки, бързи автобусни трасета, велоалеи, нова инфраструктура и модернизация на съществуващата.

Пилотният Бургас

Проектът за интегриран градски транспорт на Бургас е първият, който получи одобрение от Европейската комисия на 18 август 2011 г. Общата му стойност е 67 млн. евро, като 85% от тях е финансиране от Европейския фонд за регионално развитие и 15% от националния бюджет. Част от модернизацията на обществения транспорт е вече изпълнена с доставените 67 нови автобуси за около 38 млн. лв. Системата на градския автопарк ще бъде завършена с вече готовия проект за бързата автобусна линия, т.нар. от бургазлии супербус. "Това е гръбнакът на целия проект, около който се завърта концепцията за изграждането на останалите компоненти", каза Руска Бояджиева. По нейни думи линията ще пресича града от най-северната до най-южната му точка, като решението е взето предвид географските условия и даденостите на града, като това ще предразположи развитието на Бургас в двете посоки. "Около "супербус" ще се развият и двата основни терминала - автогара " Юг" и терминал в жк "Меден рудник", допълни Бояджиева. Според нея мястото, което ще бъде атракцията и емблемата на градския транспорт, е централната автобусна спирка по линията на бързата линия. "Това е нашето малко бижу, където се срещат всички възможни начини за предвижване в града, и затова то ще се отличава и в дизайрнерско отношение", обяснява ръководителят на проекта. Проучвания за оптимизацията на транспорта в Бургас показват, че основен недостатък на града са изключително големите линии, които се препокриват. Така общината е стигнала до заключението, че новите автобуси ще вървят с нови маршрутни разписания, които до средата на 2014 г. ще станат факт.

Друга част от проекта включва електронната билетна система, с която да бъде оборудван целият подвижен състав и софтуер за центъра за управление на трафика. Освен това общината предвижда изграждане на дисплеи в 77 автобуса и 216 спирки, които ще информират потребителите в реално време за разписанието на автобусите. Приоритет на обществения транспорт ще бъде и поставянето на видеокамери за 216 спирки от транспортната мрежа.

Бургас планира и алтернативен начин за предвижване чрез строителство на единна система от велосипедни алеи. "По-особеното при нея е, че ако досега придвижването с колело е било за отдих и спорт, сега системата ще бъде част от градското предвижване до работното място", казва Бояджиева. По нейни думи общината подготвя проект за отдаване на велосипеди под наем, финансиран от Глобалния екологичен фонд, на стойност 50 хил. долара.

Пловдив: предстоят търгове

"В момента приключваме подготовка на обществената поръчка за управление на градския транспорт, като очакваме в края на месец май да обявим тръжната процедура", казва инж. Борислав Кръстев, ръководител на интегриран план в Пловдив. По неговите думи в момента се разглеждат техническите спецификации за системата за управление на трафика и велоалеите. "Целта е да няма конфликтни точки, за да има гладко преминаване на пешеходци, велосипедисти, градски транспорт и автомобили", допълва той. Според него тръжните процедури ще бъдат обявени в края на юли, като общината се надява през септември да се сключат договорите по тях. "Всички нововъведения предвиждат инженеринг - строителство и проектиране, така че се надяваме през зимните месеци да бъдат изготвени проектите, а в началото на 2014 г. да започне изпълнението", допълва Кръстев.

Компонентите, които включват проекта в Пловдив, са система за управление на градския транспорт, спирки и съоръжения по крайните спирки, светофари и контрол, велосипедни алеи, маркетинг и комуникации. Общата стойност е 24 млн. евро, като около 2.8 млн. евро са предвидени за изграждане на интелигентна система за управление на трафика. Тя включва център за управление, електронно таксуване, подмяната на светофарите на 51 възлови кръстовища, броячи, трафик камери и др. Към заложените средства са предвидени 5.3 млн. евро за изграждането на велоалеи, които ще описват в 18 лъча града.

Допълнително Пловдив подготвя и проект за оптимизация на управлението на градския транспорт и трафика. Общината предвижда да обяви обществена поръчка в началото на 2014 г., която да приключи през втората половина на годината. "Новата оптимизация ще проучи резултатите от вече изградените системи и на базата на получените данни ще може да идентифицира нуждите на града за бъдещите инвестиции за финансиране на проекти през следващия програмен период", казва Кръстев.

Интеграцията и в Плевен

"Предвиждаме внедряване на контролери на 11 кръстовища и монтиране на 50 датчика, които да регистрират движението на трафика", разказва Иваница Бояджиева, управител на "Център за градска мобилност" - Плевен. По нейни думи ще бъдат подменени 104 светофарни уредби, като същевременно с това ще бъде внедрен интерактивен портал, който да даде възможност на хората да се запознаят с движението на трафика. "Ще бъдат изградени и обособени джобове по спирките с информационно и звуково оповестяване за информация на движението, като 65 от тях предстои да бъдат напълно обновени", допълва Бояджиева. Според нея през следващите месеци общината ще бъде готова да обяви обществените поръчки по проекта за интегриран градски транспорт.

Системата за градския транспорт на Плевен е на стойност около 25 млн. евро. Средствата ще бъдат инвестирани в изграждане на ново тролейбусно депо, включително разширяване и реконструкции на тролейбусната мрежа, изграждане на система за управление на обществения транспорт, система за управление на трафика, облагородяване на спирките на обществения транспорт, велоалеи.

В София, Бургас, Пловдив и Плевен оптимизирането на транспорта върви с пълна пара, докато в останалите градове системите се движат по-бавно.

Седем града - Бургас, София, Пловдив, Варна, Плевен, Стара Загора и Русе, получиха безвъзмездна финансова помощ на стойност 411.2 млн. лв. за оптимизация на транспорта чрез проект "Интегриран градски транспорт" по оперативна програма "Регионално развитие". Техните амбиции обаче за модерен транспорт не стигат дотук. Много от тях планират през следващия програмен период нови проекти, които да направят обществения превоз предпочитан от хората. Първият одобрен проект в Бургас също предвижда да се развие в следващите години, отново с европейски средства. "През програмния период 2014 - 2020 г. общината ще подготви проект за изграждане на буферни паркинги с цел пренасочване на пътния поток от центъра на града", обяви Руска Бояджиева, ръководител на проекта за интегриран градски транспорт на Бургас, по време на конференцията Urban Innovation Forum. На продължение на сегашния проект разчита и столицата. "Имаме очаквания, че в следващите години ще има втора фаза, която ще позволи да се довърши започнатото сега", казва Любомир Христов, зам.-кмет на София. Останалите градове също планират надграждане на вече започнатото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Във Варна знам , че ще се забави максимално

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    pavlov10 avatar :-P
    pavlov10

    Колеги от "Капитал" днес беше публикуван следният виц:
    Представители на службите изразили притеснение пред Живков,4е
    властта май се клати.
    -То и мъдите на ко4а се клатят,ама си седи в обора-отговорил Тодор Живков.

  • 3
    evgeni2d avatar :-?
    evgeni2d

    В Русе що не казвате как стоят нещата. Общината спечели делото срещу недоволните "граждани". Фирмата, която загуби обществената поръчка ли бави нещата? Жизнено важен за града е този проект, а се държи надалеко от ушите на гражданите.

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    А, стига бе! Ще вземем да станемс този ултра модерен транспорт свръх привлекателна държава и ще се наводним с имигранти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK