С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
46 24 апр 2013, 19:23, 11294 прочитания

Магистрала "Марица": Предупреждението

Пътната агенция се закани да прекрати договора на воденото от "ПСТ холдинг" сдружение, ако не поднови строителството до две седмици

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След поредната проверка, която показа сериозно изоставане в строителството на магистрала "Марица" между Димитровград и Харманли (лот 2), пътната агенция излезе с ултиматум към изпълнителя: ако работата не бъде подновена до две седмици, договорът ще бъде прекратен. Заканата звучи сериозно предвид факта, че до момента са приключени едва 38% от строителните работи, а отсечката трябва да бъде предадена през август. В същото време компании, ангажирани на обекта, твърдят, че работата е спряла още миналото лято.
Така, ако изпълнителят – обединение "Марица хайуей", не поднови скоро работа по пътя Димитровград - Харманли, е възможно серията ударно магистрално строителство от последните години да бъде разбита с развален договор. Подобен сценарий вече бе разигран преди месец заради изоставане от графика на друга отсечка – лот 4 на "Тракия". И двете се изпълняват от обединения с водещ партньор "ПСТ холдинг".

Затлачено


Сигнали за проблеми около лот 2 на "Марица" се появиха още миналата есен, когато фирми, ангажирани със строителството, излязоха на протест заради забавени плащания. Тогава стана ясно, че и работата по отсечката изостава.

Същото бе констатирано при проверка на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в началото на тази година. Тогава беше обявено, че и двете строящи се отсечки от "Марица" между село Оризово и Харманли ще бъдат готови до ноември. Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров обаче вече отхвърля и този срок.

"По обекта (лот 2 на магистралата – бел. авт.) остава много работа – изкопи, насипи, пътна конструкция, съоръжения. Ако работата бъде подновена в рамките на дадените от нас две седмици, най-ранният срок за приключването й е през 2014 г.", посочи той.



Според него при добра мобилизация това е изпълнимо, тъй като теренът на "Марица" е по-лек от този на "Тракия", кариерните материали са по трасето и изкопаното може да се влага обратно в насипите на пътя. За следващата година се изтегля и графикът за първия лот от "Марица" - между Оризово и Димитровград, чието строителство спря заради археологически разкопки.

Според фирми, работили по магистралата, докато по първия лот от село Оризово до Димитровград до тази пролет се е строяло, по втория от месеци не е правено нищо.

"В повечето участъци е махнат само хумусният слой от почвата, което е много начален етап на строителството. На места са направени и насипите на пътя, но дотам", коментира представител на местна строителна фирма.

По думите му от месеци по трасето се бездейства. Единственото раздвижване било преди седмица, когато "ПСТ холдинг" събрали хора и техника, за да имитират дейност пред проверяващите от пътната агенция.

Забавено

Бавят се и плащанията към подизпълнители за извършената работа, въпреки че от "ПСТ холдинг" се ангажираха те да започнат още преди седмица.

Строители на "Марица" обясниха, че са подписали тристранен договор с холдинга и Първа инвестиционна банка в качеството на финансираща банка за изплащане на задълженията. Условието е било те да бъдат разсрочени на три вноски в рамките на три месеца, а при плащане наведнъж сумите да бъдат намалени с 10%. Част от компаниите избрали разсрочения вариант и се надяват на първа вноска до края на месеца.

До приключване на броя от "ПСТ холдинг" не отговориха на въпросите на "Капитал Daily" по темата. Компанията е изпълнител на лот 2 от "Марица" в рамките на обединение "Марица хайуей" заедно с австрийската Porr Bau.

План Б

Ако договорът със сегашния изпълнител на магистралата от Димитровград до Хасково бъде прекратен, държавата ще търси от него 30 млн. лв. неустойки, съобщи Лазар Лазаров. Сумата е около 1/4 от общата стойност на отсечката - "Марица хайуей" спечели с оферта за 122 137 000 лв. Успоредно с това ще бъде обявена и нова тръжна процедура за оставащото строителство.

Дори при този краен вариант засега няма риск да бъде загубено финансирането на "Марица" по оперативна програма "Транспорт". Според договора за безвъзмездна финансова помощ за магистралата срокът за изпълнение и разплащане изтича през май 2015 г. От управляващия орган на програма "Транспорт" обаче поясниха, че е възможно удължаването му, стига то да е в рамките на изпълнението на сегашния програмен период, който е до края на 2015 г. Според правилата това е възможно най-крайният срок за приключване и разплащане на всички дейности по проекта, включително и за подаването на искане за окончателно плащане по него от оперативната програма.

Предвид това в пътната агенция са поставили най-късен срок за приключване на строителните работи по "Марица" до лятото на 2015 г.
"Това е крайният ни вариант за безпроблемно завършване не само на тази, но и на всички отсечки в строеж към момента, включително и за наскоро започнатия лот 2 от "Струма" (Дупница - Благоевград)", посочи Лазар Лазаров. Според разчетите на агенцията оставащата половин година след това ще е достатъчна за приключване на плащанията по обектите. Все пак очакванията са при повечето от строящите се магистрални отсечки да не се стига до този краен вариант.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв. Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв.

"Воля" изпревари ГЕРБ по разходи за отразяване, показват данните на Института за развитие на публичната среда

24 май 2019, 1071 прочитания

Кога всъщност ще са готови магистралите 2 Кога всъщност ще са готови магистралите

Предизборните обиколки на Бойко Борисов съвпадат със старта на изграждането на магистрали, с откриването им и изтеглят сроковете за изграждането, но дали това е реалистично

23 май 2019, 3892 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Избори 2013: ГЕРБ

Най-важното от кампанията и обещанията на партията за парламентарния вот

Новата дигитална война

След ограничаването на Huawei битката за търговско надмощие между САЩ и Китай вече вещае нова технологична Желязна завеса

Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход