Магистрала "Марица": Предупреждението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Марица": Предупреждението

Според председателя на АПИ Лазар Лазаров магистрала "Марица" може да бъде завършена най-рано през 2014 г.

Магистрала "Марица": Предупреждението

Пътната агенция се закани да прекрати договора на воденото от "ПСТ холдинг" сдружение, ако не поднови строителството до две седмици

Радостина Маркова
11532 прочитания

Според председателя на АПИ Лазар Лазаров магистрала "Марица" може да бъде завършена най-рано през 2014 г.

© Мария Съботинова


След поредната проверка, която показа сериозно изоставане в строителството на магистрала "Марица" между Димитровград и Харманли (лот 2), пътната агенция излезе с ултиматум към изпълнителя: ако работата не бъде подновена до две седмици, договорът ще бъде прекратен. Заканата звучи сериозно предвид факта, че до момента са приключени едва 38% от строителните работи, а отсечката трябва да бъде предадена през август. В същото време компании, ангажирани на обекта, твърдят, че работата е спряла още миналото лято.

Така, ако изпълнителят – обединение "Марица хайуей", не поднови скоро работа по пътя Димитровград - Харманли, е възможно серията ударно магистрално строителство от последните години да бъде разбита с развален договор. Подобен сценарий вече бе разигран преди месец заради изоставане от графика на друга отсечка – лот 4 на "Тракия". И двете се изпълняват от обединения с водещ партньор "ПСТ холдинг".

Затлачено

Сигнали за проблеми около лот 2 на "Марица" се появиха още миналата есен, когато фирми, ангажирани със строителството, излязоха на протест заради забавени плащания. Тогава стана ясно, че и работата по отсечката изостава.

Същото бе констатирано при проверка на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в началото на тази година. Тогава беше обявено, че и двете строящи се отсечки от "Марица" между село Оризово и Харманли ще бъдат готови до ноември. Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров обаче вече отхвърля и този срок.

"По обекта (лот 2 на магистралата – бел. авт.) остава много работа – изкопи, насипи, пътна конструкция, съоръжения. Ако работата бъде подновена в рамките на дадените от нас две седмици, най-ранният срок за приключването й е през 2014 г.", посочи той.

Според него при добра мобилизация това е изпълнимо, тъй като теренът на "Марица" е по-лек от този на "Тракия", кариерните материали са по трасето и изкопаното може да се влага обратно в насипите на пътя. За следващата година се изтегля и графикът за първия лот от "Марица" - между Оризово и Димитровград, чието строителство спря заради археологически разкопки.

Според фирми, работили по магистралата, докато по първия лот от село Оризово до Димитровград до тази пролет се е строяло, по втория от месеци не е правено нищо.

"В повечето участъци е махнат само хумусният слой от почвата, което е много начален етап на строителството. На места са направени и насипите на пътя, но дотам", коментира представител на местна строителна фирма.

По думите му от месеци по трасето се бездейства. Единственото раздвижване било преди седмица, когато "ПСТ холдинг" събрали хора и техника, за да имитират дейност пред проверяващите от пътната агенция.

Забавено

Бавят се и плащанията към подизпълнители за извършената работа, въпреки че от "ПСТ холдинг" се ангажираха те да започнат още преди седмица.

Строители на "Марица" обясниха, че са подписали тристранен договор с холдинга и Първа инвестиционна банка в качеството на финансираща банка за изплащане на задълженията. Условието е било те да бъдат разсрочени на три вноски в рамките на три месеца, а при плащане наведнъж сумите да бъдат намалени с 10%. Част от компаниите избрали разсрочения вариант и се надяват на първа вноска до края на месеца.

До приключване на броя от "ПСТ холдинг" не отговориха на въпросите на "Капитал Daily" по темата. Компанията е изпълнител на лот 2 от "Марица" в рамките на обединение "Марица хайуей" заедно с австрийската Porr Bau.

План Б

Ако договорът със сегашния изпълнител на магистралата от Димитровград до Хасково бъде прекратен, държавата ще търси от него 30 млн. лв. неустойки, съобщи Лазар Лазаров. Сумата е около 1/4 от общата стойност на отсечката - "Марица хайуей" спечели с оферта за 122 137 000 лв. Успоредно с това ще бъде обявена и нова тръжна процедура за оставащото строителство.

Дори при този краен вариант засега няма риск да бъде загубено финансирането на "Марица" по оперативна програма "Транспорт". Според договора за безвъзмездна финансова помощ за магистралата срокът за изпълнение и разплащане изтича през май 2015 г. От управляващия орган на програма "Транспорт" обаче поясниха, че е възможно удължаването му, стига то да е в рамките на изпълнението на сегашния програмен период, който е до края на 2015 г. Според правилата това е възможно най-крайният срок за приключване и разплащане на всички дейности по проекта, включително и за подаването на искане за окончателно плащане по него от оперативната програма.

Предвид това в пътната агенция са поставили най-късен срок за приключване на строителните работи по "Марица" до лятото на 2015 г.

"Това е крайният ни вариант за безпроблемно завършване не само на тази, но и на всички отсечки в строеж към момента, включително и за наскоро започнатия лот 2 от "Струма" (Дупница - Благоевград)", посочи Лазар Лазаров. Според разчетите на агенцията оставащата половин година след това ще е достатъчна за приключване на плащанията по обектите. Все пак очакванията са при повечето от строящите се магистрални отсечки да не се стига до този краен вариант.

След поредната проверка, която показа сериозно изоставане в строителството на магистрала "Марица" между Димитровград и Харманли (лот 2), пътната агенция излезе с ултиматум към изпълнителя: ако работата не бъде подновена до две седмици, договорът ще бъде прекратен. Заканата звучи сериозно предвид факта, че до момента са приключени едва 38% от строителните работи, а отсечката трябва да бъде предадена през август. В същото време компании, ангажирани на обекта, твърдят, че работата е спряла още миналото лято.

Така, ако изпълнителят – обединение "Марица хайуей", не поднови скоро работа по пътя Димитровград - Харманли, е възможно серията ударно магистрално строителство от последните години да бъде разбита с развален договор. Подобен сценарий вече бе разигран преди месец заради изоставане от графика на друга отсечка – лот 4 на "Тракия". И двете се изпълняват от обединения с водещ партньор "ПСТ холдинг".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

46 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Държавата на магистралите

    Публикувано през m.capital.bg

  • Една много закъсняла статия, отразяваща една не по-малко закъсняла реакция на Агенция "Пътна Инфраструктура". "ПСТ холдинг" е пример как НЕ бива да се строят инфраструктурни проекти.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Циркът "Магистрала4 на Бат Бам, край няма.......

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    27 юни 2008, 13:48, 1936 прочитания

    Да не се строи е скъпо
    Или как лошите шосета пречат на икономиката

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2008/06/27/519546_da_ne_se_stroi_e_skupo/


    27 юни 2008, 14:03, 2325 прочитания

    10 щети от лошите пътища

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2008/06/27/519576_10_shteti_ot_loshite_putishta/

  • 5
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#1] от "Trollfest":

    Приблизителната дължина на магистралната/скоростната мрежа на България при нейното завършване трябва да бъде около 2000 км. В нея се включват "Тракия", "Хемус", "Струма" (плюс "Люлин"), "Марица", "Черно море" и трасетата София-Калотина, Ботевград-Видин, Дупница-Гюешево, Русе-Свиленград. Към момента завършени са около 570 км, а в процес на изграждане към пролетта на 2013 г. са около 200 км, които ще бъдат пуснати в есплоатация до края на 2015 г. Предвид това е повече от очевидно, че темата магистрално строителство ще бъде ключова при обсъждането на инфраструктурното и изобщо икономическото развитие на страната за поне още едно десетилетие след 2015 г.

  • 6
    pavlov10 avatar :-?
    pavlov10

    Колеги от "Капитал" аз все пове4е се убеждавам,4е някои 4ленове от
    кабинета"Борисов" и ГЕРБ трябва да се прегледат при Д-р Тони Филипов.
    Защо?Както казваше моят у4ител по анлийски език има две при4ини.
    -Кои са те?
    -Първата е,4е тези хора или не са добре,а втората или им хлопа едната
    дъска.

  • 7
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров

    Време е "ПСТ холдинг" да влезе в един черен списък и да не се допуска до бъдещи проекти поради очевадни несправяния с договорите.

  • 8
    chichka avatar :-|
    chichka

    Що не кажете кои са фактическите собственици на сдруженията строящи Марица и отсечката Ямбол-Карнобат. Построени 38% обем а платени 70-90%. Парите изпапани, магистралите непостроени. Вижте другата седмица как БСП и ДПС в един глас ще повтарят само това! После новата коалиция ще плати тройно и четворно за услугата!

  • 9
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    "ПСТ холдинг" и фирмите от групата на Васил Божков заслужават разследване от специализирания съд за стопански престъпления- умишлен фалит и източване на фирми, данъчни престъпления и системно нарушаване на трудовото и договорното законодателство.

  • Non serviam

    [quote#0:"Статията"]За следващата година се изтегля и графикът за първия лот от "Марица" - между Оризово и Димитровград, чието строителство спря заради археологически разкопки.[/quote]

    Лотът ще акумулира поне 6 месеца закъснение! Работата буквално е спряла още от ноември. Няма пари, но това никой не го казва.
    А какви локуми разпъва Боко на първа копка...
    ЯЛОВ Е МАМИ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK