Бъдещето на София за 4.5 млрд. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещето на София за 4.5 млрд. лв.

Бъдещето на София за 4.5 млрд. лв.

Общината планира до 2020 г. да реализира проекти за милиарди, които ще набави от еврофондове и заеми

Кристина Климентиевна
12431 прочитания

Най-сериозна сума от проекта ще бъде инвестирана в социалната зона, която обхваща районите на "Надежда", "Връбница", "Илинден" и "Красна поляна".

В края на миналата година 36 града започнаха работа по интегрирани планове за градско възстановяване и развитие, с които да привлекат европейски средства по оперативните програми. Амбицията е те да помогнат за трайна промяна на икономическото, социалното и екологичното състояние през следващия програмен период до 2020 г. В плановете трябва да бъдат изведени основните проблеми и потенциал за развитие на градовете и според тях да се осъществят най-значимите за всеки град проекти. За разлика от текущия програмен период, при който оперативните програми предоставят средства некоординирано, новите планове трябва да свързват бъдещите проекти. Негативен пример са частичните проекти за пътната инфраструктура - преасфалтирането на улиците често не се съобразява например с подобряването на подземната инфраструктура.

Сред всички 36 града София е най-напреднала с плана - той е разработен от екипа на обединение "София ХХІ" и вече е в заключителна фаза. Столична община вече получи одобрение от оперативна програма "Регионално развитие" за трите избрани зони за въздействие и има предложени 420 проекта на стойност 4.5 млрд. лв. в различна фаза на готовност. Предстои интегрираният план да бъде разгледан на заседание на Столичен общински съвет, като едновременно с това ще бъде обсъдено създаването на специализирани структури, които да управляват целия проект.

Средства от еврофондовете

Изработването на плана е струвало е 840 хил. лв., осигурени по ОП "Регионално развитие", а общата стойност на оценените проекти е 4.5 млрд. лв. Около 85% от тях ще дойдат от различни оперативни програми - "Регионално развитие", "Околна среда", "Иновации и предприемачество", "Наука и образование за интелигентен растеж" и  програма JESSICA за  спортната и културнато инфраструктура. Националното съфинансиране е 10%, а местното - 5%.

В бюджета са включени и проекти с общоградско значение за 1.6 млрд. лв., като основна част от тях заема изграждането на трети метродиаметър за около 1.4 млрд. лв., за чието финансиране се разчита на ОП "Транспорт". Някои проекти пък ще се финансират с публично-частни партньорства и заеми от Европейската инвестиционна банка.

Разпределение

Трите зони за въздействие - социална, централна и икономическа, са с бюджети съответно от 1.1 млрд. лв., 1 млрд. лв. и 800 млн. лв. Добавена е и една резервна зона - Студентски град, по искане на Столична община, която има възможност да получи финансиране за обновяване на образователната инфраструктура. Изразходването им пък ще е поетапно, като през 2014 г. ще бъде изхарчен най-малък процент, тъй като тя е предвидена за подготовка на проектите. Последните години на програмата са предвидени за проекти, които изискват отчуждителни процедури и изработване на устройствени планове, а най-интензивната работа ще е през 2015 г. и 2016 г. - с по 25% годишно.

Къде и кои са проектите

Най-много ще се инвестира в социалната зона, която обхваща районите на "Надежда", "Връбница", "Илинден" и "Красна поляна", кв. "Факултета" и недоразвития "Модерно предградие". В територията живеят около 200 хил. души, като според анализа на обединение "София ХХІ" тя има висок дял на сива икономика, празни жилища, лоша инфраструктура и други проблеми. Предвидено е изграждане на социални жилища, което ще бъде пилотен проект за България. В тази зона се предвижда и цялостно обновяване на пътната инфраструктура, енергийно обновяване на сградите и изграждане на социални и образователни обекти. Един от интересните проекти е за използване на минерален извор, като източник за отопление на едно от училищата и изграждане на балнеоложки комплекс (виж графиката).

Близо 1 млрд. лв. са предвидени за централната част на София. Тук повечето средства са за инфраструктура и проекти с енергийно значение, но за разлика от останалите райони ще бъде наблегнато и на проекти с културно-историческо и образователно значение.

Икономически и бизнес ориентираната зона обхваща летище София, бул. "Цариградско шосе", бившите военни терени на четвърти километър и Техническия университет. Постоянното население там е около 2 хил. души, но в територията работят други 20 хил. души. Оттук ще бъде изграден и технологичният парк, който ще обособи зоната, като бизнес център на града, а през нея ще минава и третият метродиаметър.

Част от бъдещите проекти в трите зони за въздействие
Източник: СГ/ИИ
Столична община вече получи одобрение от оперативна програма "Регионално развитие" за трите избрани зони за въздействие и има предложени 420 проекта на стойност 4.5 млрд. лв.
Фотограф: Красимир Юскеселиев
Най-сериозна сума от проекта ще бъде инвестирана в социалната зона, която обхваща районите на "Надежда", "Връбница", "Илинден" и "Красна поляна".

В края на миналата година 36 града започнаха работа по интегрирани планове за градско възстановяване и развитие, с които да привлекат европейски средства по оперативните програми. Амбицията е те да помогнат за трайна промяна на икономическото, социалното и екологичното състояние през следващия програмен период до 2020 г. В плановете трябва да бъдат изведени основните проблеми и потенциал за развитие на градовете и според тях да се осъществят най-значимите за всеки град проекти. За разлика от текущия програмен период, при който оперативните програми предоставят средства некоординирано, новите планове трябва да свързват бъдещите проекти. Негативен пример са частичните проекти за пътната инфраструктура - преасфалтирането на улиците често не се съобразява например с подобряването на подземната инфраструктура.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    darcas avatar :-|
    Darcas

    Що не снимате подлеза на Централна жп гара? Да видите "европейската столица" как тъне във фекалии, урина, боклуци, циганки проститутки посред бял ден те посрещат с "Бате искаш ли свирка за 5 лв?"???? Няма осветление, смрадтта е отвратителна. Няма такава кочина като София, Фъндкова!!!

  • Георги Георгиев

    Глупак! Има проект за реконструкция на Централна ЖП гара, която обхваща и "мола" пред нея. Като не разбираш, не говори!!!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Наистина доста футуристично звучи за град, в който тротоарите открай време са паркинги, паркингите - плацове за бракувани трошки, а детските градини и яслите устойчиво преминават в графата "екзотични услуги, предлагани по изключение". Те и в момента по-скоро НЕ се предлагат, доколкото за доста над 50% от децата места няма. Но скоро ще говорим за 70-90% деца вън от системата.

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    София е ЗАНЕМАРЕНА и в никакъв случай не може да се каже, че е възстановена. Прокуратурата да се самосезира и да види къде са тези милиарди от фондове ...

  • 5
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    В град с относително ниско емигрантско присъствие, да се сблъскваш с толкова различна от своята, култура...е повече от отвратително...

  • 6
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Вижте предложение за финансиране на обществен проект в САЩ през 1921 г., направено от изобретателя и предприемач Едисон и производителя на коли Форд.

    http://bulgaria-mmt.blogspot.com/2013/05/1921.html

  • 7
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Дам нека София наистина почне да се самофинансира, че въпреки че цялата страна работи за нея- ужасът е пълен! Разбити панелки, дупки, сивота, мръсотия... няма по-гразна столица от София в Европа! Слава богу, вече кацащите в България разбраха, че София не е лицето на страната ни и веднага хукват към истински чаровните места.

  • 8
    stefan_ avatar :-|
    stefan_

    До коментар [#7] от "Симеон Гаврилов":

    По-малко от една трета от платените в София данъци остават в града- останалото отива да "храни" провинцията, която иначе съвсем ще затъне. Ако София хранеше само себе си, градът щеше да изглежда много по-различно.
    Друг е въпроса как се разпределят малкото останали в града пари, но при Общински съвет в който са събрани хора (между другото, половината не са от София, което също е от значение тъй като са пряко свързани с управлението на града) от кол и въже, това е което може да се очаква.

  • 9
    izabell avatar :-|
    izabell

    Вярвам, че София ще придобие европйески вид,даже и сега има отделни зони макар и около големите магазини и новото метро както и бул.Цариградско шосе, но до сградта на Парламента:)

  • tinamisu

    А нещо за тротоарите? Предлагам следното упражнение за всички "умни глави" в Общината: вземете детска количка с дете в нея (а най-добре двойна, за близнаци, защото и такива има) и се опитайте да минете през която и да е улица/тротоар в София. Оffroad София, това е.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK