Конфликт в транспорта с Турция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Конфликт в транспорта с Турция

Блокадата на границата при Капитан Андреево временно е вдигната, очакват се преговори на ниво министри

Конфликт в транспорта с Турция

Български автопревозвачи възроптаха срещу административни бариери в южната съседка

Калина Горанова, Христо Съйнов
4796 прочитания

Блокадата на границата при Капитан Андреево временно е вдигната, очакват се преговори на ниво министри

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Блокирана от български товарни автопревозвачи - така осъмна в четвъртък българо-турската граница при Капитан Андреево в четвъртък, като протестът съвпадна с откриването на новия железен път до южната ни съседка. Причината - допълнителни ограничения, които турската страна от известно време налага върху превозите до Европейския съюз.

Блокадата продължи няколко часа, а равносметката е, че двете страни ще трябва след две седмици да седнат на масата на преговорите на ниво министри - нещо, в което България към момента не отчита големи успехи.

Битка за бизнес

"Проблемите не са от вчера и преговори с турските власти се водят от дълго време, но през последния един месец ситуацията ескалира. Българските превозвачи започнахa да чувстват все по-сериозен натиск от турска страна при преминаването им през митницата, което доведе и до блокадата от тази сутрин", коментира пред журналисти зам.-министърът на транспорта Албена Лазарова. "В крайна сметка това, което се разбрахме, е, докато не се проведе среща между двамата министри на транспорта, от страна на турските митници ще бъдат прекратени действията, които и ние смятаме за необосновани и дискриминационни срещу българските превозвачи", продължава тя.

"Ние сме основни конкуренти на турските превозвачи, които пък се ползват с голяма подкрепа на държавата си", коментират собственици на български транспортни фирми. От няколко години турската държава започна например да налага изисквания за време, в което може да се използва дадено транспортно разрешително, придружаващо товара към определена държава (т.нар. СЕМТ разрешителни за превоз).

Тоест ако една един камион тръгва от Турция за Германия и после обратно, турската страна не позволява той да влезе в страната за нов товар, преди да е изтекъл зададеният срок за двупосочното разстояние до Германия. Така, ако камионът пътува с двама шофьори и измине разстоянието по-бързо, това означава, че ще трябва да чака на турската граница. "Държат ни с дни на границата. Докато ние можем да направим по два такива курса за Германия, турските превозвачи могат двойно повече", коментират мениджъри на транспортни компании.

Друг стар проблем е ограничението от 550 литра гориво на резервоар при влизането в Турция. Така българските превозвачи, които пътуват към вътрешността на страната, не могат да избегнат зареждане там, а цената на горивото е почти двойна. Турските камиони обаче могат да влизат и с пълни резервоари в България, а зареждането става на безмитна бензиностанция на границата. Така, изчисляват превозвачи, "те могат да отидат до Германия и да се върнат, като това ги прави по-конкурентоспособни".

Изострянето

През последните месеци обаче ситуацията ескалира. "В Европейския съюз работата понамаля от известно време насам. Това не може да се каже за турския пазар. Така превозвачи от ЕС, които до момента са возили основно в рамките на Европа, започват да гледат към турския пазар и на практика конкуренцията за турските превозвачи се увеличава. Тяхната администрация на свой ред се опитва да защити местния бизнес и от няколко месеца трудностите при преминаването на границата се засилват", разказват превозвачи.

Зачестяват случаите, в които се правят проблеми с фактурите, като камионите често са принудени да престояват по няколко дни. Фирми от сектора са се сдобили и с писмо на турските митнически власти, в което се дават инструкции проверките спрямо българските камиони да се засилят. Материалите заедно със запис, на който се виждат корупционни практики от страна на турските митничари, са предоставени на зам.-министър Албена Лазарова и на директора на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Валентин Божков, които пристигнаха на място, за да преговарят с протестиращите.

"Нашите водачи бяха поставени пред необосновано големи изисквания и уведомихме турската страна, че сме готови да предприемем конкретни действия. Предоставихме им записи, доказващи, че този режим води до корупционни практики в турските митници. Парите, които са искани, са между 100 и 200 евро на камион", обяснява Божков.

За да се вдигне блокадата, турската страна се е съгласила времевите ограничения за транзитните транспортните разрешителни да отпадне. Отпада също и фактурата като транспортен документ. Това обаче ще бъде само временно до срещата на двамата транспортни министри. До момента страната не е показала големи възможности на масата на преговорите в транспортната сфера.

Блокирана от български товарни автопревозвачи - така осъмна в четвъртък българо-турската граница при Капитан Андреево в четвъртък, като протестът съвпадна с откриването на новия железен път до южната ни съседка. Причината - допълнителни ограничения, които турската страна от известно време налага върху превозите до Европейския съюз.

Блокадата продължи няколко часа, а равносметката е, че двете страни ще трябва след две седмици да седнат на масата на преговорите на ниво министри - нещо, в което България към момента не отчита големи успехи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Друг стар проблем е ограничението от 550 литра гориво на резервоар при влизането в Турция. Турските камиони обаче могат да влизат и с пълни резервоари в България, а зареждането става на безмитна бензиностанция на границата."

    >>> Както отдавна ни разясни шофьорът на екскурзионния автобус (български изселник), както повечето от бензионстанциите вътре в страната, така и тази спомената бензиностанция на изхода, така и целият безмитен комплекс на изхода, са собственост на един и същи турски фамилен клан. Държава и олигарх са подредили схема да бъркат дълбоко в джобовете на собствените си граждани, но в глобалния свят го има и факторът "външна конкуренция", в който всеки си прави избора и с портфейла си, и с краката си. И тогава започват балканските номера, където на карта са държавните интереси заради частните. И ние минахме през тази болест. Отдавна е нямало рев срещу "дъмпинговия внос на некачествен турски текстил", за който никой не би потвърдил че е наистина некачествен. Но откакто шивашките фирми почнаха да изнасят 90% от производството си, оттогава истеричните им пристъпи се излекуваха от самосебе си.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    А защо не вземат нашите власти за засилят мерките срещу турските камиони, които и без това карат безобразно?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "Нефертити":

    Българският граничен чиновник това и чака - да му възложат да възпрепятства с нещо измислено свободното движение. А той нали е душа човек, как да не помогне на зорлийте.....

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    До коментар [#3] от "cinik":

    +++
    Уверена съм обаче, че след това Турция ще направи за нашите шофьори всевъзможни угодии и изключения :)

  • 5
    beriya avatar :-|
    beriya

    Нормално, Турция още от времето на Османската империя си „върви" поне век назад и използва дори и в бизнеса приоми присъщи по- скоро на феодализма отколкото на една съвременно функционираща пазарна икономика.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#5:"beriya"]Турция още от времето на Османската империя си „върви" поне век назад и използва дори и в бизнеса приоми присъщи по- скоро на феодализма отколкото на една съвременно функционираща пазарна икономик[/quote]

    Koeто предизивква необуздан възторг в българския пишман-бизнесмен и сибирско-кагебистката жилка в акъла и биографията му. Не случайно ги гледаш по телевизията да бръщолевят разни от сорта на "Аз от 10 години плащам данъци и наемам персонал, а държавата още не е дошла да обсъдим с какво да ми помогне." :-). И прочиташ халюцинациите в очите му, че е турчин в Турция и точно звъни на шефа на митниците, да подлива вода на конкурентите...

  • 7
    georgi_1 avatar :-P
    georgi_1

    Точно така! Блокирайте входа, да видят тогава откъде ще минвават за Европа! Да минават през "приятелската" им Гърция ако щат!

    То бива наглост, ама тия вече прекалиха.
    Така се прави, браво на нашите!


  • 8
    destino avatar :-?
    destino

    Браво на турците. Нищо лошо не са направили, протекция за бизнеса в тези трудни времена това е добре.
    От друга страна да видим нашият министър как ще тушира атаката.
    Все си мисля, че имаме повече козове, турският транзит не може без България, но българският може без Турция.

    П.С.
    Да беше моя воля, и един чужд ТИР нямаше да има по страната.
    Бих ги товарил на влакове от Свиленград, до Калотина или Русе.

  • 9
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Проблема е, че българските тирове засегнага огромни интереси в Истанбул. Там вече често се виждат пловдивски или врачански тирове да подбиват офертите за превози, на турските! Вече турската работна ръка не е евтина, и много заводи като Мерсецес дори, мислят да се местят в Европа (ако Враца или Видин е Европа, де). Тепърва ще има подбиване на икономиката на Турция от наши фирми, дори да се наложи нашият парламент да гори, при неблагоприятно разбитие на изборите (ако дойде на власт някой социалист като Олант).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    juliano95 avatar :-|
    Julian Mall

    Добре е че и нашите най-после се усетиха да предприемат реципрочни мерки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK