Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 9 май 2013, 23:30, 4665 прочитания

Конфликт в транспорта с Турция

Български автопревозвачи възроптаха срещу административни бариери в южната съседка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Блокирана от български товарни автопревозвачи - така осъмна в четвъртък българо-турската граница при Капитан Андреево в четвъртък, като протестът съвпадна с откриването на новия железен път до южната ни съседка. Причината - допълнителни ограничения, които турската страна от известно време налага върху превозите до Европейския съюз.

Блокадата продължи няколко часа, а равносметката е, че двете страни ще трябва след две седмици да седнат на масата на преговорите на ниво министри - нещо, в което България към момента не отчита големи успехи.


Битка за бизнес

"Проблемите не са от вчера и преговори с турските власти се водят от дълго време, но през последния един месец ситуацията ескалира. Българските превозвачи започнахa да чувстват все по-сериозен натиск от турска страна при преминаването им през митницата, което доведе и до блокадата от тази сутрин", коментира пред журналисти зам.-министърът на транспорта Албена Лазарова. "В крайна сметка това, което се разбрахме, е, докато не се проведе среща между двамата министри на транспорта, от страна на турските митници ще бъдат прекратени действията, които и ние смятаме за необосновани и дискриминационни срещу българските превозвачи", продължава тя.

"Ние сме основни конкуренти на турските превозвачи, които пък се ползват с голяма подкрепа на държавата си", коментират собственици на български транспортни фирми. От няколко години турската държава започна например да налага изисквания за време, в което може да се използва дадено транспортно разрешително, придружаващо товара към определена държава (т.нар. СЕМТ разрешителни за превоз).



Тоест ако една един камион тръгва от Турция за Германия и после обратно, турската страна не позволява той да влезе в страната за нов товар, преди да е изтекъл зададеният срок за двупосочното разстояние до Германия. Така, ако камионът пътува с двама шофьори и измине разстоянието по-бързо, това означава, че ще трябва да чака на турската граница. "Държат ни с дни на границата. Докато ние можем да направим по два такива курса за Германия, турските превозвачи могат двойно повече", коментират мениджъри на транспортни компании.

Друг стар проблем е ограничението от 550 литра гориво на резервоар при влизането в Турция. Така българските превозвачи, които пътуват към вътрешността на страната, не могат да избегнат зареждане там, а цената на горивото е почти двойна. Турските камиони обаче могат да влизат и с пълни резервоари в България, а зареждането става на безмитна бензиностанция на границата. Така, изчисляват превозвачи, "те могат да отидат до Германия и да се върнат, като това ги прави по-конкурентоспособни".

Изострянето

През последните месеци обаче ситуацията ескалира. "В Европейския съюз работата понамаля от известно време насам. Това не може да се каже за турския пазар. Така превозвачи от ЕС, които до момента са возили основно в рамките на Европа, започват да гледат към турския пазар и на практика конкуренцията за турските превозвачи се увеличава. Тяхната администрация на свой ред се опитва да защити местния бизнес и от няколко месеца трудностите при преминаването на границата се засилват", разказват превозвачи.

Зачестяват случаите, в които се правят проблеми с фактурите, като камионите често са принудени да престояват по няколко дни. Фирми от сектора са се сдобили и с писмо на турските митнически власти, в което се дават инструкции проверките спрямо българските камиони да се засилят. Материалите заедно със запис, на който се виждат корупционни практики от страна на турските митничари, са предоставени на зам.-министър Албена Лазарова и на директора на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Валентин Божков, които пристигнаха на място, за да преговарят с протестиращите.
"Нашите водачи бяха поставени пред необосновано големи изисквания и уведомихме турската страна, че сме готови да предприемем конкретни действия. Предоставихме им записи, доказващи, че този режим води до корупционни практики в турските митници. Парите, които са искани, са между 100 и 200 евро на камион", обяснява Божков.

За да се вдигне блокадата, турската страна се е съгласила времевите ограничения за транзитните транспортните разрешителни да отпадне. Отпада също и фактурата като транспортен документ. Това обаче ще бъде само временно до срещата на двамата транспортни министри. До момента страната не е показала големи възможности на масата на преговорите в транспортната сфера.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин 3 Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин

Бившият кмет и предишната областна управителка в града излизат от партията като продължение на конфликта с ръководството, който започва още преди местните избори

26 май 2020, 3832 прочитания

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори 2 Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 3285 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
"Алфа Рисърч": ГЕРБ, БСП, ДПС и "Атака" влизат със сигурност в парламента

"България на гражданите" е на ръба да мине 4%-овата бариера, големият брой колебаещи се прави прогнозирането на изборните резултати трудно.

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10