Авиационен гамбит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиационен гамбит

Авиационен гамбит

Сблъсък на руско и прозападно лоби в министерство на отбраната изглежда е провокирал активизацията по сделката за нови изтребители

Момчил Милев
15865 прочитания

© Анелия Николова


"Няма да допуснем политика, която би поставила под въпрос финансовата дисциплина и действащия валутен борд в страната, който ще остане в сила до присъединяването ни към еврозоната."

Това бе едно от основните обещания, с които служебният премиер Марин Райков пое своя пост до провеждането на парламентарни избори. Безогледното харчене на бюджетни средства и поемане на бъдещи крупни финансови ангажименти са едно от нещата, които преходният кабинет със сигурност няма мандат да прави. Затова изказването на президента Росен Плевнелиев по време на Гергьовския парад, според което страната ни би могла да купи ескадрила изтребители за нуждите на военно-въздушните сили, дойде почти като гръм от ясно небе.

По принцип подготовката на подобна сделка тече от години. Тя дори достигна предпоследната си фаза през последните седмици от управлението на кабинета "Борисов". Оставката на правителството обаче осуети внасянето й в парламента, който по закон трябва да одобрява подобни финансови ангажименти, касаещи цялата държава. Точно затова едва ли някой е очаквал, че служебното правителство ще се захване с парлива тема от типа на военен контракт на стойност около 700 млн. лв.

"Аз съм много за това – да купим и няколко изтребителя за Българската армия. Не бива да разчитаме само на старите... Разчетите показват, че могат да се закупят 9 - 10", обяви президентът Росен Плевнелиев в понеделник по време на военния парад. Настоящото му изявление обаче е в дисонанс с намеренията, заявени от военния министър Тодор Тагарев преди няколко седмици. Тогава ръководителят на отбранителното ведомство обяви, че служебното правителство няма да има капацитет да се занимава с договорите на своите предшественици. "В тези 3 месеца задължително трябва да осигурим стабилност в управлението на контингентите зад граница – в Афганистан, в Мали имаме представители, имаме сили в готовност за действие в Западните Балкани. Това е категорично. Трябва да осигурим дежурни сили и средства – знаете, това са въздушният и морският суверенитет, това е неотменна задача. Независимо какъв е бюджетът, тя няма как да отпадне", коментира Тагарев в интервю за "Капитал" в началото на април.

По всичко личи, че през следващите няколко седмици се е случило нещо важно, което е накарало държавния глава и екипа му в Министерство на отбраната (МО) да задвижат приоритетно процедурата за изтребителите, започната от предишния военен министър Аню Ангелов.

Служебна победа

По информация на "Капитал" изказването на президента е дошло заради активизиране на проруско авиационно лоби, което отново се опитва да лансира идеята да се възстанови летателният ресурс на изтребителите МиГ-29, които българските ВВС притежават, както и да им се инсталира навигационна апаратура по стандарти на НАТО.

По принцип страната ни има рамково споразумение с руснаците за ремонт на военния авиационен парк. Позовавайки се на този документ, представителите на МиГ са започнали активно да бомбардират военното ведомство с предложения. В условията на финансова криза обаче военното министерство не може да си позволи да задвижи всички проекти едновременно и трябва да избира дали да налива средства в приземени изтребители от времето на Варшавския договор, чиято поддръжка се извършва само от една държава, или да организира прозрачна състезателна процедура между самолетостроителни концерни, които произвеждат натовски самолети.

Отделно от това дискусионен е въпросът дали настоящият момент на финансова нестабилност е най-доброто време да се купуват скъпи оръжейни системи. От друга страна обаче страната ни не само е на ръба да не може да изпълнява съюзните си ангажименти към НАТО, но и да не може да извършва дейности от типа Air Policing по защита на въздушния суверенитет.

Най-общо казано, преориентирането от купуване на натовски изтребители към ремонт на съществуващите МиГ-29 би било безшумна промяна на стратегическите приоритети на България в сферата на отбранителната политика. По всяка вероятност екипът на Росен Плевнелиев се опасява от подобно развитие на ситуацията след изборите, затова се опитва да придвижи процедурата по закупуването на нови изтребители максимално напред. По всичко личи, че МО ще се опита да формулира критериите за избор на доставчик по такъв начин, че офертите да са сравними и да няма опция за спиране на конкурса с йезуитски аргументи.

"Продължаваме процес, който върви вече доста време. Ще осигурим за следващите парламент и правителство обективно оценени алтернативи, от които ще може да избира", коментира пред "Капитал" служебният министър на отбраната Тодор Тагарев. Според него няма ускоряване на процедурата – тя дори се е забавила заради оставката на предишното правителство. Тогавашният министър Аню Ангелов дори е имал срок до края на март да внесе предложение за фирма-доставчик, чиято оферта да бъде гласувана от парламента.

Какво следва?

Това, което служебното правителство планира да предприеме, от една страна, се базира на направеното от Ангелов и неговия екип, но от друга, сериозно го ревизира. На първо място е важно да се отбележи, че военното министерство ще направи анализ и оценка на подготвените критерии, по които офертите за доставка на изтребители ще бъдат оценявани. Това трябва да се случи до края на следващата седмица. Тогава ще стане ясно дали методиката ще остане такава, каквато е, или в нея трябва да се направят някакви корекции. В това начинание министерството не само ще поиска мнението на експерти от военно-въздушните сили, но и ще потърси външен поглед.

След като правилата за подбор на доставчик бъдат ясно формулирани, те ще бъдат изпратени на трите компании, които военното министерство е отсяло. А именно: шведската SAAB с нейните самолети Grippen C/D, италианската ALENIA SpA, която обещава да достави Eurofighter - Tranche 1 втора ръка, и американската Lockheed Martin, която предлага използвани F-16 от Португалия. Специфичното в случая е, че вече ще се водят разговори с компании, а не с отделните държави. Това би трябвало да означава, че ще има конкурс, а не междуправителствени споразумения. По този начин процедурата би била по-прозрачна и на базата на критерии, равни за всички кандидати, но по всяка вероятност ще се проточи във времето. Единната методика може и да оскъпи офертите на някои фирмите, тъй като в досегашните им предложения имаше доста уловки – различните оферти предлагаха доставка със или без въоръжение, с офсетна програма, без ремонт на място, без наземно оборудване и т.н.

Паралелно МО е изпратило искане до Министерството на финансите, което ще трябва да сравни схемите за финансиране на подобна сделка и да каже коя е най-удачната – със или без заем, с разсрочено плащане, с теглене на кредит от банка, за колко години и т.н. Паралелно военното министерство ще направи и свои проучвания по въпроса. Министерството на икономиката пък трябва да прецизира какво точно трябва да се разбира под "индустриален ефект" (новото название на печално известния военен офсет) и кои са най-добрите и работещи схеми в тази сфера, защото старите офсетни програми очевидно работят зле.

След като получат актуализираната методика за оценяване, тримата потенциални доставчици ще трябва да излязат с конкретни писмени оферти. Документите ще са обвързващи за компаниите и необвързващи за МО. Така фирмите няма да могат да шикалкавят на следващ етап, защото ангажиментите им са ясно разписани, а следващото правителство ще може да предпочете всяка една от офертите не само на базата на своята политическа воля, но и въз основата на единни и сравними критерии.

Когато има ясни критерии, това може да доведе до реална конкуренция между кандидатите и дори до подобряване на предложенията, смятат в МО. Офертите на фирмите също така трябва да са обвързани с конкретни срокове, за да не се окаже, че когато България реши да сключи сделка, параметрите й вече не са актуални. За да се предпазят от спекулации по темата, докато тече процедурата по избор на доставчик, от военното министерство планират да обявят с конкретни цифри колко би струвало ремонтирането, обновяването и преоборудването на съществуващите МиГ-29, така че да отговорят на изискванията в методиката. Според някои груби сметки сумата би могла да отиде над 300-400 млн. лв. Макар че е трудно да се сравяняват модернизационни програми, в Словакия подобен ъпгрейд за 13 самолета струваше 70 млн. щ.д. преди 6 години. Със сигурност обаче сумата би била по-ниска, ако само се удължи ресурсът на самолетите, т.е. без да се модернизират, така че те да могат да летят поне още няколко години.

Изтребители срещу... влакове

Използването на МиГ-29, дори и да бъдат ремонтирани, може да се окаже проблематично и поради друга причина. Страната ни има ангажимент към ЕС да освободи части от честотния ефир, които сега се използват от оборудването на ВВС – навигационни системи, радари, системи за опознаване "свой/чужд" и т.н. На практика почти цялата апаратура от времето на Варшавския договор работи в този диапазон. МО вече е освободило честотите, нужни за въвеждане на стандарта DVB-T – дигитално наземно радиоразпръскване, по-известно като цифрова ефирна телевизия.

Не така обаче стоят нещата с със стандарта GSM-R – комуникационна система за нуждите на високоскоростните железници. Министерствата на отбраната и на транспорта водят кореспонденция по темата от около две години, но окончателно решение все още няма. За момента е постигнат компромис военните и железниците да използват този спектър по различно време. Заради неуредиците по темата България е изправена пред перспективата за наказателна процедура и загуба на еврофинансиране за изграждане на високоскоростната железница Пловдив – Свиленград. В крайна сметка военните ще трябва да освободят тази част от ефира. При това положение обаче използването на базираните в авиобаза Граф Игнатиево изтребители МиГ-29 ще стане проблематично. Любопитно е, че същият частотен диапазон се използва в други страни за военни цели, но те нямат проблеми с високоскоростните си влакове.

Една от причините, поради които МО не иска да дава въпросните честоти, е, че не е получило нито лев от парите, които е трябвало да му бъдат изплатени за освобождаването на ефира – нито за DVB-T, нито за GSM-R. Става дума за стотици милиони левове, които финансовият министър Симеон Дянков е задържал и пренасочил в друга посока, коментират от МО.

От прибалтика - с любов

Противниците на инвестициите в бойна авиация обикновено цитират като алтернатива т.нар. балтийския модел. При него страните наемат чужди ВВС, които изпълняват функциите на въздушна полиция. Този модел обаче е доста сложен – ескадрили от практически всички държави на НАТО участват на ротационен принцип в патрулирането над Латвия, Литва и Естония.

Всяка от трите прибалтийски държави трябва да заплаща на всяка от охраняващите ги държави т.нар. такса за Host Nation Support. С времето обаче съдържанието на това понятие започва да се разширява, а цената за услугата тръгва нагоре. До 2011 г. всяка от трите държави е трябвало да плаща по 2.2 млн. евро годишно, след което сумата е била вдигната на 3.5 млн. евро. От 2015 г. нататък таксата ще набъбне на 5 млн. годишно или общо 15 млн. евро за охрана на целия прибалтиски регион. МО коментират, че на съюзно ниво в НАТО готовността за подобен тип схеми е започнала да се изчерпва.

"Няма да допуснем политика, която би поставила под въпрос финансовата дисциплина и действащия валутен борд в страната, който ще остане в сила до присъединяването ни към еврозоната."

Това бе едно от основните обещания, с които служебният премиер Марин Райков пое своя пост до провеждането на парламентарни избори. Безогледното харчене на бюджетни средства и поемане на бъдещи крупни финансови ангажименти са едно от нещата, които преходният кабинет със сигурност няма мандат да прави. Затова изказването на президента Росен Плевнелиев по време на Гергьовския парад, според което страната ни би могла да купи ескадрила изтребители за нуждите на военно-въздушните сили, дойде почти като гръм от ясно небе.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

90 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    В МО вече 5 г. пълна тишина за модернизацията на Безмер която трябваше да завърши .... преди 3 години амкериканците обещаха а МО си направи отчуждителните процедури но проекта е "замразен" въпреки че става дума за 30млн.долара но натовските ни "партньори" угодно идат тука да си правят ученията забравяйки за ангажиментите си , а МО има къса памет. Изтребителите трябва да са НОВИ не сме толкоз богати за да купуваме 20 годишни трощляци аз като данъкоплатец предпочитам нов грипен който ще бъде на въоражение поне 30 години

  • 2
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov

    Изборът на думи насочва читателя към определена позиция вместо да бъде даден безпристрастен анализ.
    Пример "дали да налива средства в приземени изтребители от времето на Варшавския договор".
    Да, това е така, нашите изтребители са от времето на Варшавския договор. Но Ф-16-ките които искаме да купим от Португалия са още по-стари.
    Това да купиш изтребители модел от 60те години и то не нови, а трета ръка е точно наливане на средства. От пусто в празно.
    От статията не става ясно, как Словакия може, а ние не можем. Как те са се справили с преплитането на комуникационните честоти?
    Също така не е направен анализ на варианта да плащаме за да ни охраняват. Ако трите балтийски държави плащат общо 10,5 милиона евро на година да ги охраняват, а тяхната обща площ е 1,5 пъти площта на България, то и на нас би ни излизало под 10 милиона евро на година. Това няма ли да е по-евтино от това да потрошим 700 милиона лева за да купим някакви музейни експонати 3та ръка, които след това трябва и да поддържаме и които след 10-20 години сигурно ще трябва да бракуваме?

  • 3
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Не изчистим ли руските лобита от всички сфери, оправия няма да има, руските боклуци да си седят в Русия!

  • 4
    razbi.r_v.am avatar :-|
    razbi.r_v.am

    Ако ни натискат от ЕС да купим тези самолети е друг въпрос, защото тогава нямаме думата, но ако зависи само от нас, колкото по-малко страни купуват тези и подобни машини, толкова по-малко ще бъдат нужни.

  • 5
    ditora avatar :-|
    ditora

    Виждам, че този път сте се постарали да направите по обективна статия относно купуването на самолети за ВВС, което е похвално макар да личи, че автора не е много навътре във военната тематика.
    Лично за мене поне ми се изясни защо така изведнъж се разбързаха със сделката , очевидно президента се опасява, че след изборите бсп може да поемат властта / в коалиция/ , което предполага модернизиране на МиГ-овете , което макар и не толкова лоша идея явно не се харесва на дружките ни от НАТО .

  • 6
    1951 avatar :-?
    1951

    [quote#5:"ditora"]предполага модернизиране на МиГ-овете , което макар и не толкова лоша идея явно не се харесва на дружките ни от НАТО [/quote]

    Полша и Словакия и те са част от НАТО...

    Прочие, интересен поглед към МиГ-29 в Европа:
    http://aeropress-bg.com/categoryblog/1466-mig-29-v-evropa-dnes.html

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#3] от "Consumer":

    Без да се опитвам да ви влияя, но под "руските боклуци" да не би да разбирате само москвичи и жигулита?
    Любена или не, Русия е регионалната суперсила и е наивно да се мисли, че можем току-така да се отървем от орбитата й. Има понятия като геополитика, стратегически интереси и пр. Като препоръчвате за изчистим и ония "боклуци" нефта и газа, на дърва ли смятате да развивате икономиката (колкото е останала)?
    Умните политици би трябвало да могат да балансират между задължителното и евтиното.

  • 8
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#7] от "Г-н D.":

    Нефта не е ли борсова суровина, а от газовите отстъпки плаче цялата държава, или ни ги подаряват както по Брежнево време?

  • 9
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    Интересното според мен е на края на статията - страните могат да наемат чужди ВВС, за да изпълняват задълженията си по договорите с НАТО за охрана на въздушното пространство, и това би им струвало 2 - 3.5 милиона Евро на година. Ако сметнем на висока цена от 5 милиона Евро на година, 700 милиона Евро биха ни стигнали за 140 години!!! Това разбира се е само за охрана.

    Ако някой ни нападне, разчитаме на договора с НАТО и те да ни защитят, а ако се отметнат, така или иначе с 10 изтребителя повече или по-малко няма да се промени особено резултата.

  • 10
    simo87 avatar :-|
    simo87

    И аз мисля, че статията е доста манипулативна. България разполага с 20 МиГ-29. Може да модернизира поне половината от тях и да си осигури сигурно небе за още поне 20 години. Сумата със сигурност ще е много по-ниска от закупуването на нови Грипен или стари Ф-16 или Юрофайтър.
    Ако купим Грипен, то цената на самолетите ще е доста висока, освен това въоръжението се купува допълнително, а сервизът също струва много, а Грипен си сервизират самолетите само в Швеция. Отделно трябва да се купи и нова наземно оборудване.
    От друга страна старите Ф-16 и Юрофайтъри ще са по-евтини и вероятно с нужното наземно обслужване, както и с въоръжение, но са си стари кошници на по 20-30 години, т.е. толкова колкото МиГ-овете, че даже и по-стари.
    Не мисля, че тези самолети превъзхождат МиГ-овете в бойно отношение. Евентуално Грипен може да ги превъзхожда по отношение на здравината, все пак са нови, а и шведска им работа.
    Единственият плюс на тези западни самолети спрямо МиГ-овете е тяхната икономичност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK