Пловдивчани атакуват европроектa за паркинг в градския парк
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдивчани атакуват европроектa за паркинг в градския парк

Акцент на проекта за иновация на градината е езерото, под което е планирано да бъде разположен подземният паркинг

Пловдивчани атакуват европроектa за паркинг в градския парк

Съдът ще реши дали има нужда от гараж за 170 коли под езерото в Цар-Симеоновата градина

Десислава Лещарска
3861 прочитания

Акцент на проекта за иновация на градината е езерото, под което е планирано да бъде разположен подземният паркинг

© Капитал


Амбициозният проект за обновяване на Цар-Симеоновата градина в Пловдив предизвика гнева на част от местните жители, тъй като предвижда изграждането на подземен паркинг под т.нар. езеро с Пеещите фонтани. Според неправителствената организация "Граждански контрол - защита на животните" проектът е в грубо нарушение на режимите за опазване на културно-историческото наследство. Симеоновата градина има статут на паметник на парковото изкуство, а изграждането на паркинги – подземни и надземни, е недопустимо на негова територия според разпоредбите на Закона за културното наследство.

Пловдивският административен съд миналата седмица прие за допустима жалба на сдружението срещу заповед на пловдивския кмет Иван Тотев, даваща ход на проекта, като се позова на Орхуската конвенция, осигуряваща на гражданите достъп до правосъдие в областта на околната среда. Орхуската конвенция е един от малкото механизми срещу ограниченията в българския Закон за устройство на територията, който на практика забранява жалбите срещу градоустройствени решения от лица, които нямат пряк материален интерс. Позовавайки се на конвенцията, съдът е приел жалбата с уговорката, че ще прецени окончателно след събиране на доказателствата по делото, обясни за "Капитал" председателят на сдружение "Граждански контрол - защита на животните" Георги Сербезов.

Амбициозен проект със спорни елементи

Амбициозният проект за ремонт на Симеоновата градина, изготвен от на арх. Петко Прокопиев от "Орак студио", е оценен на 9 млн. лв. и кандидатства за финансиране по оперативна програма "Регионално развитие". Той предвижда нови зелени площи, беседки, открит амфитеатър с 80 места, осветление, пейки, статуи и т.н. Акцент ще е езерото, което ще предлага на посетителите водно шоу с мултимедия от звук и светлина с 20-метрова водна струя и по-малки фонтани, наподобяващи завита опашка на змия.

Всичко това се допълва от обществен паркинг под езерото с места за 170 автомобила. Изходите на паркинга ще са два – върху остров в езерото и откъм ресторант "Симфония" с панорамен асансьор. Част от проекта е специалната вентилация с отвори, които ще бъдат оформени като елипсовидни острови в средата на езерото. Проектът има всички необходими разрешителни, включително и съгласувателно решение от Националния институт за недвижимо и културно наследство към Министерството на културата.

"Строежът на паркинг под езерото не е оправдан нито в екологично, нито в естетично, нито във функционално отношение", коментира арх. Антоанета Топалова от пловдивската регионална колегия на Камарата на архитектите, цитирана от в. "Марица". Според Георги Сербезов пък нуждата от паркинга е доста спорна предвид наличието на синя зона на 5 минути от градината и няколко паркинга в близост. Движението на автомобили в градината ще доведе до превишение на шумовата норма, която е 45 децибела през деня, се посочва в жалбата на гражданското сдружение.

Организацията атакува пред съда целия проект, тъй като строителното разрешително е едно, но по думите на Георги Сербезов паркингът е единственият елемент, който ги притеснява. "Може би наистина не е лоша идея да се консултираме по възможността да ограничим предмета на оспорване, ако изобщо това е възможно", коментира Сербезов.

Иван Тотев: Паркингът е наложителен

Пловдивският кмет Иван Тотев възрази пред "Капитал", че градът има "крещяща нужда" от паркинг точно на това място. Наскоро открихме Градския дом на културата на 300 метра от градината и пред него няма паркинг, каза Тотев. Проектът е разработен от експерти по градоустройство и архитектура, всичко е съобразено с нуждите на града, не може едно НПО да ни казва какво е целесъобразно, каза още кметът.

Той обяви, че проектът не само кандидатства за еврофинансиране, но вече е одобрен, остава само да се подпише договор с управляващия орган на ОПРР. След това градската управа ще направи кампания за популяризиране на реконструкцията на Цар-Сименоновата градина, така че да не останат никакви съмнения за нейната целесъобразност. Това е един уникален проект, както и един уникален начин да се реши проблемът с паркирането в центъра, сигурен съм, че и други градове могат да се поучат от нашия пример, каза Тотев. По думите му винаги има някой, който е против, "когато искаш да направиш нещо хубаво", но обяви готовност да изслуша аргументите на недоволните граждани.

Амбициозният проект за обновяване на Цар-Симеоновата градина в Пловдив предизвика гнева на част от местните жители, тъй като предвижда изграждането на подземен паркинг под т.нар. езеро с Пеещите фонтани. Според неправителствената организация "Граждански контрол - защита на животните" проектът е в грубо нарушение на режимите за опазване на културно-историческото наследство. Симеоновата градина има статут на паметник на парковото изкуство, а изграждането на паркинги – подземни и надземни, е недопустимо на негова територия според разпоредбите на Закона за културното наследство.

Пловдивският административен съд миналата седмица прие за допустима жалба на сдружението срещу заповед на пловдивския кмет Иван Тотев, даваща ход на проекта, като се позова на Орхуската конвенция, осигуряваща на гражданите достъп до правосъдие в областта на околната среда. Орхуската конвенция е един от малкото механизми срещу ограниченията в българския Закон за устройство на територията, който на практика забранява жалбите срещу градоустройствени решения от лица, които нямат пряк материален интерс. Позовавайки се на конвенцията, съдът е приел жалбата с уговорката, че ще прецени окончателно след събиране на доказателствата по делото, обясни за "Капитал" председателят на сдружение "Граждански контрол - защита на животните" Георги Сербезов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    ilfi avatar :-|
    ilfi

    Би трябвало кампаниите по разясняване и популяризиране да предхождат такива проекти защото провеждането на такива на по-касен етап води до съмннения относно проекта.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000

    Един излишен паркинг, създаден единствено с цел да се пълни касичката на общината, а вероятно и за да се засмучат мощно пари от еврофондовете. Дори в годините, когато всички съоръжения в парка бяха поддържани и работещи нямаше нужда от такъв паркинг, като се имат предвид възможностите за паркиране в района. Какъв е смисълът да се кърти целия този бетон, за да се налее нов в още по-голямо количество? Отпуснатите средства за обновяване на градината биха могли да се използват по много по-рационални начини.

  • 3
    incognito2 avatar :-|
    incognito

    Тотев вече си има история със скъпи инфрастурктурни проекти. Някой трябва леко да го озапти от неговото желание да угоди на строителното лоби и вместо това да използва парите за нещо по-смислено от хипер-скъп паркинг за автомобили. Може да започне с изграждането на добра мрежа от велоалеи, която би отпушила малък град като Пловдив.

  • 4
    hechobek avatar :-P
    hechobek

    До коментар [#2] от "kiki2000":

    В годините когато това се е ползвало в цяла България е имало толкова автомобили, колкото сега има само в София.
    Паркинга определено ще е по-печеливш от вело алея, защото колкото по-богата общината, толкова повече вело алеи.

    Нека да отворим консервата.
    Поздрави! =)

  • 5
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000

    До коментар [#4] от "hechobek":

    Е, община Пловдив прави всичко друго, но не и велоалеи и само някой да е посмял да дава за пример двете ивици блажна боя мацнати на Бунарджика и в Цар-Симеоновата градина! Съмнявам се, че дори и в едно далечно бъдеще да има солидни печалби от паркингите, някой ще се сети със средствата от тях да прави велоалеи. А паркинги се строят под МОЛ-овете и изобщо не ми се вписват във визията за централен градски парк. Нормалните страни измислят начини как да изкарат автомобилите от централните части на големите градове, а не как да ги натъпчат там, да не говорим за шума и мизерията, а Пловдив е сред градовете с най-замърсен въздух! "Не всичко е пари, приятелю!" :)

  • 6
    hechobek avatar :-|
    hechobek

    До коментар [#5] от "kiki2000":

    До колкото разбирам, паркинга ще е под земята. Което веднага ме навежда на мисълта че автомобили няма да се виждат, нали?
    Паркинг в центъра е необходимост, не казвам, че вело алеите не са хубаво нещо, напротив. Опитвам се да изложа тезата, че водачите на автомобили са къде къде повече от тези на велосипеди. Това че паркинга не Ви се вписва във визията е лично Ваше мнение, продиктувано единствено от Вашите лични интереси, които явно изкючват нуждите от МПС. Сравненията с "нормалните страни" са неадекватни и наивни, защото ние не живеем в такава, с оглед на коментарите под темата.
    Самият факт, че в Пловдив има парк в центъра го различава от доста западни мегаполиси.
    Мога още да пиша, но ще Ви отегча с дългия си комента, за което моля да бъда извинен. :)

    НБ: Не всичко е пари, но всичко което искаме се разменя срещу пари! :-)

  • 7
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000

    До коментар [#6] от "hechobek":

    Ако застанеш до входа на някой от подземните паркинги в МОЛ-овете и постоиш там само 10 мин., сам ще прецениш колко не се виждат и чуват колите. Паркингите приличат на мравуняци около които винаги е стълпотворение. Живея в Пловдив и имам кола, която ползвам достатъчно често, но не смятам, че за да отида на разходка в парка, трябва първо да ми бъде осигурен паркинг ПОД него! В съседство има достатъчно син зони и паркинги, като се започне от тези по ул. "Иван Вазов", мине се през паркинга на "Тримонциум" и се стигне до ТЦ "Гранд". Или може би смяташ, че 5-10 мин. ходене на собствените си крака от паркинга до градината е непоносимо натоварване за стандартния гражданин? Но както каза - всеки има право на мнение... :)

  • k_raicheva

    Не пренебрагвайте факта, че тази 'реконструкция' е БЕЗ обществено обсъждане, БЕЗ КОНКУРС. Направете си изводите сами.
    Защо кмета яростно защитава проект, който не се е осъществил по каналния ред.
    Автора сам си признава, че предложил идеята на кмета, които много я харесал. Това ли е нормалния начин.
    Все пак говорим за РЕКОНСТРУКЦИЯ на ГРАДИНАТА. Нали? За паметник на изкуството. Той си има режими на ОПАЗВАНЕ, които са предназначени, точно за такива 'далновидни' хрумвания.
    Мръсните газове, въздуховодите, рампите и отворите за естествена вентилация също са вкарани в градината. Разгледайте проекта. Това са важни детайли. Много важни. Всички наредби го забраняват.
    Друга подробност - програмата по която се кандидатства няма да покрия всичките необходими милиони. Някои допитал ли се е до дражданите искат ли те да изплащат 2 милиона допълнително заем.

  • 9
    hechobek avatar :-|
    hechobek

    До коментар [#8] от "k_raicheva": Някои допитал ли се е до дражданите искат ли те да изплащат 2 милиона допълнително заем.

    Работата на кмета не е да пита гражданите, а техните представители, в лицето на общинските съветници, които са пряко избрани от Вас, и Г-жа кики2000 (простете ако сте мъж).
    Не искам да коментира работата на контролните органи и не искам да изглежда все едно защитавам общинския парламент, защото май с такова впечатление сте остани.



    До коментар [#7] от "kiki2000":
    Лично мен не ме бърка да ида и пеша до там, както виждам и Вас.
    Но въпроса е дали и другите стотици хиляди жители на Пловдив мислят като нас? Много ме съмнява.
    Автомобили са мръсни и шумни, също толкова, колкото и хората управляващи ги и да си мислим, че можем да решим проблемите на човечеството като има един паркинг по-малко е наивно.
    Каквото и да се направи в Цар-Симеоновата градина ще е по-добро от сегашните пост-социалистически незнам как да ги нарека даже.
    Поздрави :)

  • 10
    alo27308373 avatar :-|
    alo27308373

    Европроект ? няма държава в Европа , която би разрушила културното и природното си наследство за да построи паркинг !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK