Транспортният конфликт с Турция опря до Брюксел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортният конфликт с Турция опря до Брюксел

Транспортният конфликт с Турция опря до Брюксел

Българската администрация обяви възможностите за преговори с Анкара за изчерпани

Паулина Михайлова
3989 прочитания

© Цветелина Николаева


Конфликтът между българските автомобилни превозвачи на товари и турските власти за курсовете от Турция към Европа и обратно, който ескалира от няколко седмици, е на път да стигне до Европейската комисия, стана ясно в сряда. Дали Брюксел ще се произнесе по темата и ще има ли последствия от това за реалното положение на границата обаче е съмнително. Фактът е, че българските власти признаха своята безпомощност да решат проблема на компаниите от сектора.

За жалбите и обещанията

"България ще отнесе проблемите на превозвачите на българско-турската граница до Европейската комисия. Това ще стане най-късно утре", съобщи изпълнителният директор на "Автомобилна администрация" Валентин Божков, цитиран от БНР. По думите на Божков всички възможности за разрешаването на проблема чрез преговори с турски институции са изчерпани. "Единствените ходове, които остават пред нашата страна, са да поискаме съдействие от външното министерство и да отнесем въпроса и до Европейската комисия. България е страна - член на ЕС, а Турция - кандидат за присъединяване, което означава, че медиация в случая е напълно допустима", каза Божков. По този начин България иска да използва всички възможни способи за прекратяване на спорното прилагане на регламенти от страна на турските митнически органи, се разбра от изказването му.

Само преди седмица български товарни автомобили блокираха граничния пункт с Турция при Капитан Андреево в знак на протест срещу ограничения, налагани им от турска страна. Тогава блокадата беше вдигната след обещание от страна на транспортното министерство, че проблемът ще бъде решен с преговори на двустранна основа след две седмици. Сега на практика тази опция е призната за обречена.

Същността на спора

В основата на конфликта стои фактът, че курсовете от и до Турция са сред най-желаните от български автопревозвачи, което разбираемо не се харесва на местните фирми от бранша в южната ни съседка. Според собственици на транспортни фирми, за да защити представителите на сектора от собствената си страна, турската администрация умишлено забавя и създава административни спънки на българските камиони. Турската държава започна например да налага изисквания за време, в което може да се използва дадено транспортно разрешително, придружаващо товара към определена държава (т.нар. СЕМТ). Друг проблем е ограничението от 550 литра гориво на резервоар при влизането в Турция. Така българските превозвачи, които пътуват към вътрешността на страната, не могат да избегнат зареждане там, а цената на горивото е почти двойна. Турските камиони обаче могат да влизат и с пълни резервоари в България, а зареждането става на безмитна бензиностанция на границата.

Конфликтът между българските автомобилни превозвачи на товари и турските власти за курсовете от Турция към Европа и обратно, който ескалира от няколко седмици, е на път да стигне до Европейската комисия, стана ясно в сряда. Дали Брюксел ще се произнесе по темата и ще има ли последствия от това за реалното положение на границата обаче е съмнително. Фактът е, че българските власти признаха своята безпомощност да решат проблема на компаниите от сектора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    Господа от ДПС- намесете се, поне веднъж направете нещо което ще е от полза на България.

  • 2
    valliee avatar :-|
    vallie

    Имаме политици, които и за чеп за зеле не стават. Все им трябва помощ от САЩ, ЕС или СССР. Една работа не магат да свършат сами, пък дори и да им се скарат. Сложете им на османлийте 200 евро за преминаване и въпроса ще се реши. При техните 130000 преминавания ще им излезе много евтино. Ако не, блокирайте ганицата, няма какво да ги чакате да се назландисват.

  • evpetra

    "Друг проблем е ограничението от 550 литра гориво на резервоар при влизането в Турция. Така българските превозвачи, които пътуват към вътрешността на страната, не могат да избегнат зареждане там, а цената на горивото е почти двойна. Турските камиони обаче могат да влизат и с пълни резервоари в България, а зареждането става на безмитна бензиностанция на границата."

    А защо не се предприемат съответните реципрочни мерки, както се казва? И какви са тези безмитни бензиностанции - безмитните магазини ги закриха, а бензиностанциите не?!

  • 4
    skch avatar :-|
    skch

    Защото сме ЕС, има обща митническа тарифа и други такива неща, дето не зависят само от нас. И въпреки че нашите политици са почти до един мързеливи и некадърни, съм склонен да вярвам, че тука нямат много законни варианти за действие.

  • 5
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    "...Така българските превозвачи, които пътуват към вътрешността на страната, не могат да избегнат зареждане там, а цената на горивото е почти двойна. Турските камиони обаче могат да влизат и с пълни резервоари в България, а зареждането става на безмитна бензиностанция на границата..."-махнете я тая безмитна бензиностанция! Толкова ли е сложно поне това да се направи! Щото щат-не щат ще купуват бензин от български бензиностаниции и ще плащат акциз на държавата! Но май това е целта на тая безмитна бензиностаниця-да се ощетява държавата и фиска за сметка на някой си частник с връзки и политически покровители!

  • 6
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#5] от "~песимист с бедна фантазия":

    Много правилно.
    Капитал огласете на кой е тази бензиностанция.

  • 7
    bratdomingo avatar :-|
    bratdomingo

    До коментар [#6] от "beriya":на Фуад Амин


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK