млн. лв. е общата стойност на проектите, които се финансират по оперативна програма "Регионално развитие". Разликата се осигурява от общините.
Разбитите плочки, счупените пейки и неподдържаните зелени площи, по които европеецът може да познае, че се намира в България, са на път да останат в историята в близките година-две. Това важи за 36-те общини, където градската среда трябва да стане по-приятна и достъпна със 177 млн. лв. европейско финансиране, предоставено безвъзмездно по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР). Чековете за средствата по схемата "Зелена и достъпна градска среда" бяха връчени от служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Екатерина Захариева на представители на общините в понеделник. С тях ще бъдат изградени и реконструирани паркове и зелени площи, пешеходни зони, детски и спортни площадки, улични мрежи и други.
Какво ще се промени
Проектите, които включват основни и допълнителни обекти, са на обща стойност 260 млн. лв. Всяка община ще получи приблизително по 5 млн. лв., а разликата ще финансира сама. С отпуснатите безвъзмездни средства ще се реализират основните дейности, които ще подобрят градската среда за над 4.4 млн. души, а над 150 хил. жители ще имат улеснен достъп. Повечето от проектите се предвижда да бъдат изпълнени за срок от две години. Над 1.2 млн. кв.м ще бъдат с подобрена паркова среда, озеленени площи, детски площадки. Близо 500 хил. кв.м от уличната мрежа ще бъдат реконструирани и рехабилитирани, ще бъдат осигурени и нови места за паркиране. От въвеждането на енергоспестяващо улично осветление икономията на енергия ще бъде над 850 хил. киловатчаса годишно. Отделно от това в проектите на 27 общини са включени и допълнителни обекти на обща стойност близо 55 млн. лв. Тези разходи могат да бъдат включени в рамките на проектите в случай на освобождаване на финансов ресурс.
Последно за инвестиции
Схемата "Зелена и достъпна градска среда" беше обявена през август 2012 г. заради спестени средства по сключени договори по ОПРР. До крайния срок през януари бяха подадени 36 проектни предложения и всички те бяха одобрени в края на април. "Обектите, които бяха избрани, и начинът, по който да изглеждат те, бяха определени в резултат на мащабни обществени обсъждания", каза Захариева. "Така, освен че са съпричастни към изпълнението на проектите, жителите им могат да определят какво да се случва в техния град", допълни тя.
Със сключването на новите договори за безвъзмездна финансова помощ общият размер на договорените средства по програмата възлиза на малко над 3 млрд. лв., или 96.7% от бюджета. Разплатени са 42% от предвидените средства и са сертифицирани 30%. "Апелът ми към общините - търгувайте бързо, не се бавете, защото, когато повече от десет месеца не е започнала обществена поръчка за проекта, той вече е рисков и именно такива проекти могат да доведат до загуба на средства", посъветва Захариева.
Това са последните средства по ОПРР, които се насочват за финансиране на инвестиционни мерки, уточни ръководителят на управляващия орган Деница Николова. Средствата, които предстои да се предоставят на общините през следващите месеци, са обвързани изцяло с подготовката на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие за по-малките градове, които ще са бенефициенти за следващия програмен период, както и представянето на 27 млн. лв. ресурс, насочен за подготовката на технически и работни проекти за следващия период на програмата.
Мерки за максимално усвояване
Регионалното министерство и Националното сдружение на общините в България са предприели серия от мерки, които да гарантират максималното усвояване на средства по ОПРР до края на годината. Според Захариева благодарение на това рискът от загуба на финансиране е почти нулев. Една от мерките предвижда управляващият орган на програмата да предложи на комитета по наблюдението й в края на месеца промяна на програмата, за да може да влезе един голям проект, който да минимизира загубата от средства. Става дума за проекта за Северната скоростна тангента на София. За него вече има избран изпълнител и проектът е готов да започне в края на годината. Той е на стойност 238 млн. лв.
Друга мярка предвижда рисковите проекти на общините, чиято оценка ще приключи също в края на месеца, евентуално да бъдат заменени с други проекти, които вече са изпълнени с техни средства и отговарят на изискванията на програмата. Обсъждана е била и възможността за покупка на коли за социалния патронаж за всяка една от общините. До края на годината трябва да бъдат реализирани и сертифицирани още близо 600 млн. лв. по програмата.
Големите проекти
Най-големите проекти по оперативната програма са на Столичната община и на община Пловдив - съответно за 13.5 млн. лв. и 11.1 млн. лв. В София се предвижда да бъде преобразено пространството около НДК, като се запази сегашният дизайн. Това включва реконструиране на фонтан в подлеза и на всички чешми в района, подмяна на разрушените настилки, монтиране на нови пейки и кошчета за боклук, подмяна на осветлението, обновяване на зелените площи. Част от проекта е изграждането на три сондажни кладенеца, които да се използват за поливане на градинките. В момента това се прави с питейна вода.Проектът на Пловдив е за обновяване на Цар-Симеоновата градина и включва увеличаване на зелените площи, реконструкция на детските площадки, изграждането на амфитеатър с 80 места, обновяване на осветление, пейки, чешми, скулптурни и исторически паметници. В него влиза и изграждането на подземен паркинг под езерото в парка, което беше атакувано в съда от местни жители, според които това нарушава Закона за културното наследство.
млн. лв. е общата стойност на проектите, които се финансират по оперативна програма "Регионално развитие". Разликата се осигурява от общините.
Разбитите плочки, счупените пейки и неподдържаните зелени площи, по които европеецът може да познае, че се намира в България, са на път да останат в историята в близките година-две. Това важи за 36-те общини, където градската среда трябва да стане по-приятна и достъпна със 177 млн. лв. европейско финансиране, предоставено безвъзмездно по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР). Чековете за средствата по схемата "Зелена и достъпна градска среда" бяха връчени от служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Екатерина Захариева на представители на общините в понеделник. С тях ще бъдат изградени и реконструирани паркове и зелени площи, пешеходни зони, детски и спортни площадки, улични мрежи и други.
16 коментара
Щял да се подобри живота на 4,4 млн. души, по- скоро ще се подобри живота на около 4444 души в които под различна форма ОТНОВО ще останат около 50% от парите.
-----------------------
Пожелавам на новата „тройна" да понамали поне наполовина оставащото в „хранилката", пък дано най- после вземем да се почустваме европейци.
Схемата се казва "Зелена и достъпна градска среда". В сравнение с останалите градски части, пространството пред НДК е приемливо зелено и повече от достъпно. Обратното, повечето тротоари са напълно недостъпни дори за здрави и прави чиляци, защото са трайно окупирани от паркирали автомобили. В редките случаи, когато такива няма (събота и неделя), се вижда какво е останало от т.нар. "тротоар" - надробени до чакъл и филц бивши плочки, добре омешани с прокапалото от возилата моторно масло.
Ето тук трябва да се насочи голямата борба за "достъпна градска среда", въпреки че въпросът няма да е само до евросредства. За доста квартали заставянето на автоталибаните с по 5 коли в домакинства да си намерят друго място за домуване на най-милото, което имат, ще доведе до такива брожения, че без намеса на добре тренирани армейски части, въоръжени поне със среднокалибрено оръжие изобщо няма да се мине.
[quote#2:"cinik"]Схемата се казва "Зелена и достъпна градска среда"[/quote]
Много правилно колега- „схемата се казва".
Схемата е, че вместо реално озеленяване и изграждане на съоражения от различен тип (за улеснение на достъп, за отдих, детски площадки и пр.), като същевременно се използва и възможността за създаване на работни места, то се подготвят проекти в който целите не са нито едно от горните, а е достигане на определени стойности спрямо допустимо за финансиране КСС, разбира се има и изключения, при тях реално резултатите са видими, пример- настоящо действащия общинския кмет с най много мандати в Розовата долина.
Нека се разшири възможността частни бенифициенти да оперират със средствата по ОП, нека се завиши контрола и може би чак тогава ще имаме ясно видими резултати.
Министър Захариева ще ви попитам като бяхте в Катар,имаше ли викове от тяхна страна по наши журналистки...Ку'ВА?
До коментар [#4] от "xalikarans":
Много просташки въпрос бе Бодрум, много!
Едно пилеене на парите на данъкоплатците с "благи зелени", намерения, нещо като чешмичките по времето на Деди....
ще редят цветни тухлички, оформяйки шарки - за тоя дето духа ...
[quote#2:"cinik"]братното, повечето тротоари са напълно недостъпни дори за здрави и прави чиляци, защото са трайно окупирани от паркирали автомобили. В редките случаи, когато такива няма (събота и неделя), се вижда какво е останало от т.нар. "тротоар" - надробени до чакъл и филц бивши плочки, добре омешани с прокапалото от возилата моторно масло. [/quote]
Няма технически проблем да се направят тротоари които не хлътват, и плочките не се трошат, при паркиране на коли, от леки до ТИРове. Въпроса е дали е целесъобразно. Защото всяко предложение "да се махнат колите от тротоарите" бива пострещнато с рев "А КЪДЕ ДА ПАРКИРАМЕ?!?"
Извода: Ще оправят някои тротоари и улици, иди знай по какви стандарти - плочки (и слоевете под тях) за пешеходци, или за леки коли, или за лекотоварни коли. При нормално калпаво изпълнение с нулев тех'контрол-връщане до предишното положение 3 до 6 месеца.
[quote#8:"Moi6e ot Israel, сега в София (onziSa6tia ve!)"]бива пострещнато с рев "А КЪДЕ ДА ПАРКИРАМЕ?!?" [/quote]
Реването пари не струва. Като нямаше бариера на паркинга на ЦИНТИ, игла нямаше къде да падне от таралясници. Сложиха абонаметно 50 лева на месец, после пуснаха и нощен за 20 лева - от 18 до 9 сутринта вкл. събота, неделя и празници. Ефект никакъв. Паркингът си стои празен и сега да отидем двамата, едно мачле може да ритнем. А преди това, както казах, каквито скандали и побоища съм гледал там за паркиране, не съм виждал и по филмите с Бъд Спенсър и Терънс Хил. Само на едно място се срещат по-добри: по тротоарите и калта около Бизнес Парк София, където политиците много обичат да се снимат с "кадровия елит на нацията". Не знам кадровият елит колко езика говори и какво може да програмира, но в тупаниците за паркиране равни нямат. Само там съм виждал 2 души (предполагам юристконсулт и стетоводител) да люлеят трети във въздуха за крачолите и отзад за яката, да му блъскат главата в ламарините на колата му като стенобойно оръдие и на всеки удар да крещят "Пу да ти е*а майка цървул скапан, ч' ми паркира зад колата нещастнико..."