Няколко съвета към следващо правителство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няколко съвета към следващо правителство

Строежът на още детски градини и ясли може да бъде финансирано с продажбата на "Общинска банка", смятат икономистите. Това ще помогне за връщането на майките на пазара на труда.

Няколко съвета към следващо правителство

Екип от икономисти прегледа основните предложения за развитието на страната и ефектите от тях

5484 прочитания

Строежът на още детски градини и ясли може да бъде финансирано с продажбата на "Общинска банка", смятат икономистите. Това ще помогне за връщането на майките на пазара на труда.

© Анелия Николова


По-малко административни ограничения на пазара на труда, образование, обвързано с пазара на труда и по-добре работеща администрация. Тези познати вече предложения правят икономисти, обединени под названието Macro Watch в доклада "Варианти за икономическа политика. Предимства и недостатъци". Излязъл почти по едно и също време с т.нар. "план Орешарски", той може да е от полза на кандидата за премиер на БСП, а и на което и да е следващо правителство, тъй като сравнява доста от идеите, които се въртят в общественото пространство като ефект и ползи. Така например, предложената от "Атака" идея за 1000 лв. работна заплата би довела до загубата на поне един милион работни места, смятат авторите на доклада.

Полезното в случая е, че освен добре познатите желани крайни цели, икономистите посочват и конкретни мерки, с които да се достигне до тях, като оценяват предимствата и недостатъците на всеки ход. Екипът също е добре познат и включва Георги Ангелов от "Отворено общество", Лъчезар Богданов от Industry Watch, Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии, Димитър Чобанов от УНСС, Георги Прохаски от Центъра за икономическо развитие и Десислава Николова от Института за пазарна икономика.

Защо пречат минималните прагове

Дискусията за минималните осигурителни прагове отдавна е разделила общественото пространство на два лагера. От едната страна на барикадата стандартно са работодателите, а от другата – синдикатите. Всяка година те се опитват да постигнат споразумение за увеличението на минималните доходи по браншове, като първите се стремят те да са максимално ниски, а вторите искат възможно най-голямо увеличение. Държавата обикновено има по-голяма изгода от тяхното увеличение, защото така в бюджета поне на теория влизат повече приходи.

Икономистите, автори на доклада, по-скоро застават на другата страна, но дават едно балансирано решение на проблема. Те са изчислили, че между 2009 и 2013 г. кумулативното увеличение на праговете е повече от 50%. Според доклада е удачно в краткосрочен план минималните прагове да бъдат намалени, за да се даде възможност на бизнеса да наема повече хора. Това би имало по-скоро еднократен ефект, но за сметка на това няма да застраши сериозно бюджетните приходи. В по-дългосрочен план обаче икономистите съветват праговете да се обвържат със състоянието на пазара на труда - не само на национално ниво, но и по региони. Така когато заетостта расте, тяхното увеличение няма да влияе негативно върху пазара на труда, а освен това ще бъде съобразено с безработицата по региони.

Все пак икономистите признават, че създаването и прилагането на такава методика ще е трудоемко и във всеки момент съществува политически риск от субективно определяне на праговете. Те предлагат още министърът на труда да не може да разпростира административно колективните трудови договори върху фирми, които не са участвали в преговорите със синдикатите, каквато възможност съществува в момента, а също и надбавката за трудов стаж да стане доброволна и да се определя на ниво предприятие.

Върнете майките

Кодексът на труда също има нужда от известна модернизация, казват от Macro Watch. Въпреки че според анализаторите неговото реформиране ще е по-трудно сега, когато ситуацията е тежка, промяната на регулациите по отношение на почасовата работа и извънредния труд ще направи намирането на работа по-лесно.

Икономистите виждат още един начин за освежаване на икономиката - връщането на майките на пазара на труда възможно най-скоро. Те не виждат друг начин освен изграждането на още детски градини и ясли, тъй като местата там продължават да не стигат. Eдин от вариантите да бъде финансирана тази дейност е да бъде продадена "Общинска банка", която не е специфична за община София дейност, казват авторите на доклада.

Въпреки дългото майчинство и високия процент от осигурителния доход, който майките получават, това всъщност не е довело до по-висока раждаемост, сочи статистиката. Според проучване на Националния статистически институт от 2010 г., над 100 хил. души биха работили, ако имат подходящи услуги за гледане на деца и още 45 хил. биха се върнали на пазара на труда при наличие на услуги за гледане на възрастни.

Образователни неволи

Статистическите данни показват, че 82% от висшистите имат работа, докато от хората с основно и по-ниско образование едва една четвърт са заети. Така обвързването на образователната система с нуждите на пазара на труда изглежда като най-логичното решение на проблемите на пазара на труда. То обаче не е толкова лесно.

Анализаторите са предложили няколко стъпки, които вървят в тази посока. Например според тях бизнесът трябва да атестира университетите на всеки пет години. Държавните университети пък могат да получават поне 50% от финансирането си в зависимост от резултатите. Така те биха се стремили не просто да приемат възможно най-много студенти, а и да показват качество. Разбира се, такава мярка би срещнала първо сериозен отпор от университетите, които не обичат да зависят от държавата, какво остава от бизнеса. И второ, не е напълно ясно на каква база и кой точно бизнес ще оценява университетското представяне.

Едно от предложенията е формулата за определяне на финансирането да включва реализацията на студентите на пазара на труда. Наистина подобна мярка би повишила стимулите на висшите учебни заведения да обновяват специалностите си според динамично променящия се бизнес. Бизнесът обаче също донякъде трябва да се нагоди според това, какво му предлага пазарът на труд. Сред предложенията на икономистите са да се привличат инвестиции в сектори, където има нужда от нискоквалифицирани работници, а не само в браншовете с висока добавена стойност.

По-малко административни ограничения на пазара на труда, образование, обвързано с пазара на труда и по-добре работеща администрация. Тези познати вече предложения правят икономисти, обединени под названието Macro Watch в доклада "Варианти за икономическа политика. Предимства и недостатъци". Излязъл почти по едно и също време с т.нар. "план Орешарски", той може да е от полза на кандидата за премиер на БСП, а и на което и да е следващо правителство, тъй като сравнява доста от идеите, които се въртят в общественото пространство като ефект и ползи. Така например, предложената от "Атака" идея за 1000 лв. работна заплата би довела до загубата на поне един милион работни места, смятат авторите на доклада.

Полезното в случая е, че освен добре познатите желани крайни цели, икономистите посочват и конкретни мерки, с които да се достигне до тях, като оценяват предимствата и недостатъците на всеки ход. Екипът също е добре познат и включва Георги Ангелов от "Отворено общество", Лъчезар Богданов от Industry Watch, Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии, Димитър Чобанов от УНСС, Георги Прохаски от Центъра за икономическо развитие и Десислава Николова от Института за пазарна икономика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

79 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    „Върнете майките"
    Къде да ги върнат майките, на бюрата по трудът ли?
    ------------------------
    "Въпреки дългото майчинство и високия процент от осигурителния доход, който майките получават, това всъщност не е довело до по-висока раждаемост, сочи статистиката."
    Ако статистиките се четат като „дявола евангелието" то може би е така, щото има и друг прочит- ако не бе въведена гореспоменатата политика, то раждаемостта вероятно щеше да е с поне двуцифрен процент надолу, т.е. тези мерки имат ефект, но сами по себе си не стигат за да се преборят с негативния прираст и ниската раждаемост. Т.е. вместо да се унищожава направеното до тук, то по- добре е да се работи в посока допълнително стимулиране на раждаемостта и създаване на по- благоприятна среда на семейните двойки, щото сега положението е, че вече дори моралните устои които би трябвало да създава самия брачен съюз са сериозно компрометирани, т.е. към момента активно се стимулира по- скоро съжителството без брак.
    ------------------
    ПП Господа икономисти разберете икономика без хора няма.

  • 2
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    "Защо пречат минималните прагове "

    Аз живея във Варна. Тук е масова практика хората да се осигуряват на 4 часа, а да работят по 250 часа на месец. Никой не плаща за извънреден труд, камо ли нещо друго. Това е в 100% от заведенията, като естествено е "Ако искаш". Другата "хватка", е че хората се назначават на длъжности, които са с по-ниски осигурителни прагове. Да не говорим за предварително подписаните молби за напускане "по взаимно съгласие". Така че да ме извиняват господа работодателите, но от мен съчувствие няма да получат.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Пак академични лакардии, от които практическата полза е "нула"....
    Докато българинът, беден и безработен, както сочи статистиката, яде 90% храни от внос, докато земеделието се "изразява" само от зърнопроизводство, благодарение на ФД, докато разпердушинентата от Лостов индустрия не работи, а тази дето работи е в ръцете на чужди фирми, докато единственият работещ отрасъл, на който постоянно се пречи, е туризъма, за никакво излизане от кризата не може и да става дума, каквито и мерки да пишат разните академици от икономиката ....
    Напротив проблемите със заетостта, бюджета, социалните разходи постоянно ще нарастват.....

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "cuam4o":

    Няма как и да бъде иначе, направи справка колко предприятия имаше във Варна в 1989, колко "останаха" след рестипутско-седерасткият "Преход"....
    Само с разнасяне на салати, ракия и мешана скара няма как да искаш заетост и прилични заплати....
    За това се иска яка принадена стойност на труда....

  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#1] от "beriya":

    Като цяло е добре да се стимулира връщането на работа след 1-вата година, защото е твърде скъпо и неефективно хора с висока квалификация да са детегледачки, а тези без квалификация да са безработни.

    За целта обезщетението за майчинство, което би трябвало да е една МРЗ за втората година трябва да може да се използва за плащане на заплата на детегледачка, ако майката се е върнала на работа.
    Така жени с заплати над 1000лв (квалифицирани) ще бъдат стимулирани да наемат детегледачки и да работят - хем се подпомага семейния бюджет именно на хора с някакви доходи(не на цигани), хем се намалява безработицата именно при младите и възрастните(тъй като такива хора обикновено са детегледачките), хем се изсветлява тази част от икономическата дейност тъй като в много случаите детегледачките не се регистрират, а взимат парите си "на ръка".

    Ето това е малка мярка с двоен ефект

  • 6
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#2] от "cuam4o":

    Това се случва поради големия избор, който работодателите имат.
    Ако хората са квалифицирани или достатъчно от тях стартират малък бизнес, то пазара на труда сам ще накара работодателите да подобрят условията в всяко едно направление.
    Докато има стотици хора чакащи за 1 раб. място - работодателя може да прави каквото си иска и няма държава или закон който да промени това. Нима в щатите имигрантите не работят за жълти стотинки(за тамошния стандарт) - и там е същото.

  • 7
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    От икономическа гледна точка - кризата дойде поради сериозния спад в строителството и от това, че много ниско квалифицирани хора от този сектор останаха без работа.

    Точно затова очевдния начин за излизане от кризата е този сектор да се вдигне отново - не в безразборно жилищно строителство, а в други достатъчно много строителни дейности, които така или иначе са необходими:
    1:пътна инфраструктура - ББ направи нещо по въпроса но основно в посока АМ и в никакъв случай достатъчно. Например 60-70% от кварталните улици в София нямат тротоари, паркоместа липсват в много градове, въпроса за поддръжката е съвсем зле.
    Пример за пътна поддръжка - цял квартал или "каре" седава на търг за пълен ремонт на улици, паркоместа, тротоари, озеленяване и ремонт на паркове с задължение фирмата която прави ремонта да печели и поддръжка за 7-10г. Така спечелилия ще има стимул да направи ефективен ремонт за да има после ниски разходи за поддръжката.
    2.Социална инфраструктура - детски градини, училища, поликлиники, болници, РПУ, пожарна
    3.комуникационна инфраструктура - тук нещата са сравнително по добре, но трябва всички кабели да са в шахтите.
    4.Енергийна инфраструктура - стълбове с високо напрежение в жилищни зони да се махнат и да се вкарат в шахти, газификация(само в синхрон с ремонтните дейности на поддържащите фирми).
    5.Енергийна ефективност - плана за това държавата да поеме 50% разходите е добър "морков". Обаче тоягата липсва - би трябвало всички енерго неефективни сгради да им наложат двоен "данък сгради" за да се провокира масово участие в схемата. Разбира се трябва и продцедурите да се улеснят като изпълнителите да направят нещо като борса от където собствениците да изберат изпълнител. Паспортизиране на всички сгради и недвижимото имущество да се вкара в кадастъра навсякъде в същото евреме би било ефективно. Кадастъра би позволил да се намали бюрокрацията и таксите при последваща търговия с недвижимости(за покупка на апартамент в момента са необходими около 1-2 месеца и над 50 документа) .
    6. Данъка от 2,5% за прехвърляне да се намали с 0,5-1% за да се стимулира по търговията с недвижимости. По големия пазар би привлякъл и нови инвестиции в сектора.
    7. Строеж, при който 5г. не е получил акт 15 да подлежи на публичен търг. Така евентуални купувач ще може да довърши строежа, а не да седят бетонни паметници по 15-20г. каквито има доста останали от 90-те години.

  • 8
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    То няма работа. Все повече майки са реално напуснали. И се водят на работа само заради обезщетението.

    Продажбата на Общ банка може и да е добър ход, но със сигурност е с твърде дългосрочен ефект.

  • 9
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Групата икономисти да се запозначт с ММТ плана, защото само той може да възроди България.

  • 10
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    Пари за детски градини и инфра могат да се съберат и по следния начин:
    100 кръстовища с камери. Ще генерират поне по 5000 лв на ден.
    200 дни в годината - 100 млн. лв приход. - това са 20 детски градини.

    (Хем ще се намалят идиотите на пътя).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK