Търговете продължават да са слабото място на администрацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговете продължават да са слабото място на администрацията

Слабостите в работата на администрацията при управлението на държавни средства не зависят от смяната на правителствата.

Търговете продължават да са слабото място на администрацията

При 60% от процедурите за възлагане на обществени поръчки има нарушения

3236 прочитания

Слабостите в работата на администрацията при управлението на държавни средства не зависят от смяната на правителствата.

© Юлия Лазарова


Възлагането на обществени поръчки и управлението на публични имоти са областите, в които администрацията най-често допуска нарушения. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). В него се разглеждат всички публикувани одитни доклади на Сметната палата за период от 14 години (от 1998 до 2012 г.). В обхвата му влизат около 40% от похарчените бюджетни средства за периода, което според ИПИ дава добра представа за работата на администрацията. И тя съвсем не е оптимистична.

Чиста загуба от почти милиард

Изчисленията на института са, че за 14-годишен период администрацията се е провалила в над 40% от дейностите си, което е струвало на българският данъкоплатец поне 50 млрд. лв. Ефективно изразходваните публични пари за същия период (1998 - 2012 г.) възлизат на 31.4 млрд. лв. От института класифицират дейността на администрацията като провал или като успех на база определени индикатори, които следят прилагане на нормативната уредба, отчитане на изразходваните средства, постигане на заложените цели, начин на управление на държавното имущество и др. Чисти загуби и неправомерно използвани средства от ИПИ са идентифицирали в 1/4 от класифицираните като провалени случаи, като общата сума от тях за 14-годишния период възлизат на почти милиард лева.

Изводът, който се налага от данните, е, че "проблемните области остават същите и не се забелязва намаляване на нарушенията на законите и ефективно изразходване на публичните средства". Слабостите не зависят от смяната на правителствата, а присъстват трайно в администрацията. Случаите на провал при управлението на публични средства и имущество варират от неизпълнение на целите и неспазване на сроковете до недостоверно счетоводство и незаконосъобразно сключени договори.

Играта на поръчките

От направеният преглед от ИПИ се вижда, че за 2011 г. нарушения има при 60% от общия брой на проверените процедури за възлагане на обществените поръчки и за около 73% от стойността им. От института посочват, че тази информация се базира на последния наличен отчет на Агенцията за държавна финансова инспекция, според който общо за годината са били проведени 821 процедури на стойност над 1 млрд. лв. По тях установените нарушения са общо 2458.

Нередностите в процедурите по организирането на процедурите за обществени поръчки обаче се превръщат в традиционна слабост на администрацията. През годините работата на държавните ведомства в тази сфера не само че не се подобрява, а дори напротив - влошава се. Най-често срещаните нарушения са свързани с контрола, завишаването на изискванията към изпълнителите и ниска степен на защита на интересите на възложителя. Прави впечатление и че повечето от нарушенията са още при началната подготовка на поръчката.

Според ИПИ голяма част от нарушенията създават сериозни съмнения за клиентелизъм и предпоставки за корупция. "Най-ефективният възпиращ механизъм за корупция в обществените поръчки остава прозрачността на целия процес на подготовка, обявяване, избор на изпълнител, възлагане, изпълнение и финализиране на обществените поръчки", се посочва в препоръките на института. Според анализа, който правят от ИПИ, именно прозрачните процедури ще позволят на всички заинтересовани да упражняват контрол на държавните служители и изпълнители.

Държавата не е добър стопанин

При другата основна слабост на администрацията - управлението на имотите, най-често "грешката" е при определянето на цена за отдаване под наем. От ИПИ посочват, че администрацията пропуска и задължението си да застрахова имуществото си. Основните причини, които от института изтъкват като проблемни както за разпореждането с имоти, така и при управлението на финансите, са недоброто планиране, липсата на ясни отговорности и качествен контрол, както и недостатъчно подготвен персонал.

Възлагането на обществени поръчки и управлението на публични имоти са областите, в които администрацията най-често допуска нарушения. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). В него се разглеждат всички публикувани одитни доклади на Сметната палата за период от 14 години (от 1998 до 2012 г.). В обхвата му влизат около 40% от похарчените бюджетни средства за периода, което според ИПИ дава добра представа за работата на администрацията. И тя съвсем не е оптимистична.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    А дет се вика писането на ясна, логична и безпристрастна тръжна документация не е като строиш ракета!? По-просто е!
    Но се иска 1) политическа воля и морал и 2) добре платена и професионална администрация.
    1то го нямаме определено, 2то също защото имаме раздута, зле платена и (логично) непрофесионална администрация.

    Нашата държава не си пази интересите! Нито в държавните дружества, нито в търговете. Политиците и нашите псевдо-олигарси използват държавата като дойна крава...с помощта на печалната ни съдебна система. Бедна държава, бедни съдии, лекари, учители, полицаи и т.н.

  • 2
    beriya avatar :-|
    beriya

    Хем искате прозрачност, хем не се въвеждат електронните търгове, хем да се провеждат на пазарен принцип, хем да са пълни с рестриктивни условия допускащи шепа фирми.
    Щом искате прозрачност, започнете с честен анализ на ситуацията, кажете къде именно са нарушенията, щото реално нарушенията не са там където се търсят и от където произтичат подобни статистики.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Много добър стопанин си е Държавата, драги ми смехурковци...
    Докато НЕК ЕАД беше изцяло държавно във всички сфери на електропроизводството и електроснабдяването, ценаите на тока, краен потребител бяха таман три пъти по ниски от днес.... и днес цената на "тока" на държавната ТЕЦ Марица изток 2 е с 30% по ниска от тази на "частната" ТЕЦ Марица изток 3, а са примерно еднакви централи....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK