Какво липсва в плана "Орешарски"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво липсва в плана "Орешарски"

Инна Павлова

Какво липсва в плана "Орешарски"

30799 прочитания

Инна Павлова

© Инна Павлова


В очертаните от екипа на Пламен Орешарски приоритети на програмното правителство не се говори много за реформи, а по-скоро за мерки. Много от тях са краткосрочни. Някои сектори обаче имат нужда от цялостни промени и преосмисляне на моделът им на функциониране. На следващите страници можете да видите най-важните сектори – какви са проблемите, доколко са адресирани в плана и какво друго може да се направи, за да заработят.

СРС-тата вън от МВР, битовата престъпност е приоритет 

Източник: Инна Павлова

"Предприемане на незабавни мерки за овладяване и ограничаване на битовата престъпност" е едно от основните послания на плана "Орешарски". Зад тази фраза се крие намерението да се увеличи полицията основно в малките населени места, където проблемът е най-голям. "Преди време в редица села РПУ-тата бяха закрити", обясни говорителят на БСП и зам.-председател на парламентарната група на БСП Ангел Найденов. Според него битовата престъпност е един от основните проблеми в момента на обществото и е нормално да има преструктуриране на МВР, за да се намери някакво решение. Според програмата трябва да има "по-голямо присъствие на полицията "на терен" и взаимодействие между нея, общинските власти и граждански инициативи". Как ще се случи това е решение на новия министър на вътрешните работи.

В главата за противодействие на престъпността е предвидено "нов режим на използване на СРС (специалните разузнавателни средства) в строго съответствие с нуждата от доказателства  за предотвратяване на тежки престъпления срещу личността и държавната сигурност". Промените в тази област трябва да са в две направления, според Ангел Найденов - едното е отделянето на Специализираната дирекция "Оперативно-технически операции" в отделна агенция извън МВР, на пряко подчинение на Министерски съвет. Нейната дейност ще бъде контролирана от постоянна парламентарна комисия за използването на СРС. Второто направление е в промяната на Закона за СРС, така че да се ограничи безразборното подслушване, използването им само в краен случай, ограничаване на субектите, които могат да искат подслушване, увеличаване възможностите за контрол и право на съдиите да се запознават с материалите за престъпленията, за които се иска използване на подслушване, проследяване и т.н. и ограничаване до минимум възможностите, когато министърът на вътрешните работи да има право да иска подслушване.

Според говорителя на БСП под формулировката "възстановяване на баланса на функционалност и компетенции между МВР и ДАНС" се има предвид връщане на част от полицейските правомощия на Държавна агенция "Национална сигурност", както и част от областите за разследване. "Вие си спомняте, каза за "Капитал" Ангел Найденов, че първата работа на ГЕРБ в миналия парламент беше да отнеме правомощия от ДАНС и да ги прехвърли на ГДБОП, която се превърна във фаворизираната гвардия на Цветан Цветанов, за това е необходимо да се върне предишният баланс."

Според Ангел Найденов новият парламент трябва да преработи и внесе отново пакета от закона за националната сигурност, НРС, Служба "Военна информация" и НСО. "Виждам потребност тези закони да бъдат приети до края на годината", казва говорителят на БСП. Според него общият закон за националната сигурност трябва да бъде пренаписан отново, имало много критики и към този за НСО, докато тези за НРС и военното разузнаване по-скоро били добри.

Здравеопазване: В навечерието на войната с цените

Източник: Инна Павлова

Мярката за овладяване на цените на лекарствата и последващото им намаление звучи нелогично на фона на заниманията на здравното министерство (МЗ) и случващото се в аптеките през последните седмици. Екипът на МЗ обмисля как да ограничи паралелния експорт на животоспасяващи медикаменти от България заради ниските им цени. В България няма случаи на паралелен внос, а само през миналата година медикаменти за 300 млн. лв. са били произведени за България, минали през пазара и изнесени за по-скъпите западни пазари. Страната е атрактивна с това, че цените на ниво производител са най-ниските в ЕС. Според дистрибутори заявките за износ на евтин медикаменти от България са за 1.5 млрд. лв., при положение че целия пазар у нас е за 2.5 млрд. лв. Заради ценовия натиск и тотално неадекватните и безмислени мерки на предишното правителство през миналата година 200 лекарства са оттеглени от пазара в България, тъй като не е икономически изгодно да се продават тук. Пациентите все по-често съобщават за липси на лекарства заради износ.

Правителството на тройната коалиция предпочиташе да сочи високите цени на лекарствата като проблем в системата, вместо да провежда никаква реформа. В плана "Орешарски" също не е предвидена здравна реформа, а няколко мерки, които фигурират по същия начин и в предизборната програма на БСП.

Едната е таксата за преглед на възрастните отново да стане 1 лв. и остатъкът да се доплаща от държавата. Мярката беше гласувана от тройната коалиция, но ГЕРБ я премахна. Стойността й е 10 млн. лв. годишно.

Другата мярка, която ще струва на бюджета около 50 млн. годишно, е да се върне подпомагането на болниците в отдалечени и планински райони, което държавата правеше преди управлението на ГЕРБ.

Стабилизирането на Спешна помощ, въвеждането на националната здравна карта и електронното здравеопазване са пожелания във всяка една здравна програма.

Насоки за промяна в неефективната здравна система няма. Предвидена е само "широка дискусия" за това как да се гарантира безплатно здравеопазване за всички. Това, което научиха абсолютно всички в България в последните години, е, че здравеопазването е всичко друго, но не и безплатно. Най-малкото преките плащания за лекарска помощ, нерегламентирани услуги, избор на екип, медицински изделия са в същия размер, както и официалните обществени разходи за здраве от здравни вноски и данъци - общо около 8% от БВП.

Регулаторите: Повече прозрачност и независимост

Източник: Инна Павлова

Улици, пълни с гневни потребители и инвеститори, които заобикалят България заради липсата на работещ пазар. Това чака държавата, ако не реформира начина, по който работят регулаторите й. Очевидно нуждата от по-прозрачни и по-добре работещи контролни органи, а не национализацията (каквито идеи се чуха и по площадите) се осъзнава от експертите в екипа на Пламен Орешарски, защото документът обещава институционално укрепване на регулаторите и противодействие срещу тенденцията на изкуствено монополизиране на цели сектори на икономиката. Цялостна визия как точно ще се случи това обаче липсва, за сметка на това се залита в мракобесни идеи за "регулации на спекулативните търговски вериги". На тази популистка струна свиреше и кабинетът "Борисов", но до реално решение на който и да било проблем (като например господстващото положение на пазара на горива на една компания или пък на собствеността при мултиплексите) не беше намерено.

Слабите моменти в работата на институциите са хронични, но и удобни за този, който е на власт. Затова и един от основните моменти е регулаторите да станат независими и от политици, и от индустриите. А това може да стане с прозрачен и след конкурс избор на хората, които са начело на регулаторите. Ако начело на институцията бъдат поставени некомпетентни, политически зависими и зле платени лица, няма начин тя да свърши работа. В някои от тях (БНБ и КФН) изтичат мандати в близките месеци, а в ДКЕВР пък комисарите групово подадоха оставка, като само председателаката е легитимно на този пост. Новите назначения ще са възможност за заявяване на твърда политика и тест за решимостта на екипа на Орешарски (ако, разбира се, той бъде избран за премиер) за промяна.

Другият проблем на регулаторите е липсата на прозрачност при взимане на решения. В плана "Орешарски" това е отчетено, като се предлага гражданско участие с право на достъп до необходимата информация, внасяне и разглеждане на становища и съвещателен глас във всички държавни и регулаторни органи. В някаква степен тази гражданска квота я има и в момента, но надзорните органи успяват да избегнат публичност, като предлагат за обсъждане проектодокументи, които не са предварително оповестени. Така дори и потребителите да имат мнение, то се формира постфактум. "Откритите" заседания на КЗК например са отворени само за страните по спора. На сайта на регулатора много често не се качват целите жалби, а само списък кой и какво оспорва. Липсата на прозрачност е предпоставка за повече решения, които не са в полза на потребителите.

Факт е и че при регулаторите понякога липсват ресурси. Но преди да им се предоставят повече хора и средства, първо трябва да се изчистят проблемните области в начина на работа на надзорните институции. Ако не се реформират, усещането за липса на справедливост ще доведе до нова доза призиви за национализация. А тя гони инвеститорите. Без тях България още дълго ще бъде придружена в чуждата преса от обяснението "най-бедната членка на ЕС".

Енергетика: Явно БСП още мисли

Източник: Инна Павлова

Енергетиката е секторът, в който очакванията за промени са най-големи, още повече че част от мерките трябва да се вземат в рамките не на няколко месеца, в буквално след дни. Като се има предвид спешността им, "Планът Орешарски" изглежда беден откъм детайли, а заявките са доста общи - в тях могат да бъдат вкарани както смислени мерки, така и нищо да не се направи. Причината за тази неяснота може да бъде както това, че БСП все още не са наясно какво точно искат да направят, така и че тече тяхното конкретизиране. В момента има активна обмяна на мнения в индустрията, а и се чака излизането на т.нар. енергиен одит, поръчан от служебното правителство. 

Основната заявка е за "финансово-икономическо стабилизиране на енергетиката и установяване на стабилитет и предвидимост на цените на електоренергетика". Подобен постулат би имало всяко правителство, важното обаче е какво се крие в него - как например ще се регулират възобновяемите източници на енергия, топлофикации и т.н. От плана, а и от изявленията на политици от БСП, това не става много ясно. Това, което се забелязва обаче, е отпадането на предизборните идеи за придобиване на ЕРП-тата от държавата и последващата им нова продажба, както и плахите заявки какво да се прави за АЕЦ "Белене".  

Другата основна постановка - "въздържане от промяна на цените и промяна на методиката на ценообразуването", може да се тълкува по различни начини. Ако тя означава основно замразяване на цените на електроенергията, може да се получи ситуацията от миналата година, когато те скочиха с близо 15%, след като преди това три години бяха потискани. В същото време повишаването на цените на електроенергията, без да са премахнати неефективните или раздутите звена по веригата на ценообразуването, също е погрешно. Първо, това ще изпрати лош сигнали, че всичко си остава постарому, и второ - ще намали натиска за реформи.

Най-конкретното в плана е връщането на практиката за две тарифи - "социална" (за 75 квтч дневна и 100 квтч нощна тарифа) и "нормална" за консумацията над този праг. Тази практика беше премахната преди доста години, защото е неефективна, а и защото се счете, че е далеч по-добре да се подпомагат социално слабите семейства директно. В същото време тя противоречи и на другата заявка за разширяване на системата за енергийно подпомагане - използването на двете системи едновременно изглежда нелогично. Едно от обясненията за предлагането на този подход e възможността през него да се прокара повишение на цените - "социалната" да се намали, като "нормалната" (по която потреблението ще бъде много по-голямо) да се повиши. Този подход беше използван вече в периода 2002-2005 г.

Пенсионна система: Да размърдаме статуквото

Източник: Инна Павлова

Ниски пенсии, които се изплащат предимно от данъци и зависят от волята на управляващите. Това е картината, която чертаят актюиерските доклади и за идващите години, в случай че не бъде променен съществуващият пенсионен модел.

Планът "Орешарски" обаче не загатва каквито и да било реформи в тази среда. Нещо повече - той предлага да се върне положението отпреди няколко години с идеята да се спре увеличаването на изискуемия стаж и възраст за пенсиониране. Точно тази мярка, въведена от предишното правителство, бе оценена като малка крачка в посока намаляване на огромния дефицит в държавното обществено осигуряване. Допълнително се предлага да се възстанови "швейцарското правило" (според инфлацията и ръста на осигурителния доход) при индексиране на пенсиите. Резултатът от тази политика обаче няма да увеличи значително размера на пенсиите, но допълнително ще натовари системата. Така при очаквания за влошаваща се демография все повече от националния доход ще се насочва към пенсии на разходопокривния принцип (в момента почти 10% от БВП) и едновременно с това ще расте усещането, че осигуряваните по този начин пенсии са неадекватни и не гарантират достоен живот на получаващите ги.

Вариант да се излезе от този омагьосан кръг е да се увеличи делът на парите, които се внасят за пенсия в лични партиди в частни фондове. Когато наближи времето да спрат активен живот, хората ще могат да разчитат на още един източник на средства, освен държавата - парите от т.нар. втори стълб на пенсионната система, които са и вид лично спестяване. В момента тези средства за масовата категория труд и за родените след 1959 г. са едва 5% от осигурителния доход. Преди да се пристъпи към промяна в посока по-голяма тежест на частното пенсионно осигуряване обаче, трябва да се създаде реална пазарна конкуренция между дружествата.

Тук проблемите са не по-малко сериозни – като се започне с това какви са таксите на пенсионните дружества, мине се през практиката част от фондовете да инвестират средства в свързани лица и се стигне до липсата на нормативна база как точно ще се изплащат бъдещите пенсии от втория стълб. Тези слабости не са от вчера, но всяко следващо управление ги неглижира с успокоението, че все още не е настъпил моментът частните фондове да изплащат пенсии. А междувременно липсата на адекватна регулация води до високи такси и по-малко натрупвания по личните партиди на осигурените.

Отдавна се говори и за разширяване на инвестиционните възможности на фондовете, което да им позволи да управляват доверените им пари по-добре и според рисковите предпочитания на клиента (т.нар. мултифондове). Но и тук нужните законови промени стоят недовършени.

Колкото повече се отлага решението на проблемите в пенсионната система, толкова повече расте рискът в един момент да се окаже, че парите за пенсии в бъдеще съвсем няма да стигат за нищо. Всички демографски разчети сочат, че ако не се промени осезаемо, пенсионната система ще бъде изправена пред все по-сериозни предизвикателства, а краткосрочното кърпене на дупките прикрива временно проблемите. И ако тяхното решение не започне сега, в бъдеще дори икономиката да бумти, все по-голяма част от доходите ще трябва да се заделят за осигуровки.

Образование: Без визия за качество и модернизация

Източник: Инна Павлова

В "Плана "Орешарски" не е отделено голямо внимание на образованието. Една от конкретните идеи е съживяването на средните професионални училища по базови професионални направления (бившите техникуми), така че обучението в тях да отговаря на нуждите на икономиката. Планират се стажове за ученици и обучение на бъдещите им работни места. За осъвременяване на професионалното образование се говори отдавна и реформата в тях дори трябва да започне по-отдалеч. Резултатите от матурите през последните години показват, че учениците от професионалните училища са доста по-назад от връстниците си от езиковите гимназии например. И то по основни умения и знания.

Връзката образование-бизнес е засегната и при висшето образование. Планът предлага държавното финансиране на университетите да се обвърже с практическата реализация на подготвяните от тях кадри. Това прави смисъл, ако към този критерий се прибавят и още няколко важни моменти, като например научната дейност на висшето учебно заведение. Опит за подобен модел на финансиране беше направен от предишното правителство, което отпусна допълнителна субсидия за университетите с висок рейтинг. Те обаче продължават да зависят силно от броя студенти, което не помага за по-качествено обучение. Сред идеите на Пламен Орешарски е въвеждането на таван за таксите на обучение, но подобна механична стъпка едва ли ще има голям ефект. Средства ще се отделят и за програми, обезпечаващи първо работно място за завършилите висшисти.

В сферата на училищното образование планът не дава много конкретни предложения. В правилната посока е фокусът върху работата с отпадналите ученици и техните семейства. Цели се също "среда, насърчаваща качествен учебен процес, сигурност на учениците и спазване на училищните правилници", но не става ясно как ще бъде постигната тя, освен че учителските съвети ще могат да налагат дисциплинарни наказания на учениците, а в тежки случаи и да ги изключват. Тези мерки по-скоро навяват спомен за един отминал период, а дисциплината едва ли е най-големият проблем на образованието. Много по-важни въпроси са например осъвременяването на учебната програма, начините на преподаване, както и качественият подбор на учители.

Предвижда се нов закон за предучилищна подготовка и възпитание и училищно образование. Предишният парламент така и не успя да приеме докрай този на ГЕРБ, а ако и следващото правителство заложи на многословни текстове, които централизирано регулират всичко в училищата, едва ли можем да очакваме промени скоро. Като точки от новия закон в плана са записани единствено неясното "съвременно равнище на обучение" и успокоението, че държавата ще осигурява издръжката само за учениците в държавни и общински училища. Не че това ще преобрази образователната система, но беше една от основните критики на БСП към законопроекта на ГЕРБ, който предвиждаше държавата да плаща единния разходен стандарт и на децата в частни учебни заведения.

В очертаните от екипа на Пламен Орешарски приоритети на програмното правителство не се говори много за реформи, а по-скоро за мерки. Много от тях са краткосрочни. Някои сектори обаче имат нужда от цялостни промени и преосмисляне на моделът им на функциониране. На следващите страници можете да видите най-важните сектори – какви са проблемите, доколко са адресирани в плана и какво друго може да се направи, за да заработят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

59 коментара
  • 1
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    На този план, както и на другите различни партийни планове, липсва всичко, което би спряло хората да излязат на улиците отново.
    http://bulgaria-mmt.blogspot.com

  • 2
    jugozombi avatar :-?

    План, дами и господа, план липсва в този... план. А когато в един план липсва планът, то и останалото го няма.

  • 3
    rembrandt avatar :-P
    rembrandt

    [quote#1:"rmarkov"]На този план, както и на другите различни партийни планове, липсва всичко, което би спряло хората да излязат на улиците отново. [/quote]

    Амиии... бъркаш се! Това не е план, това е стратегия! :)

  • 4
    nogica avatar :-P
    nogica

    А Брюксел какво мисли за плана?

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Погледнах само частта за образованието - та това е стрелба на посоки. Смъртно болен не се лекува с витамини. Трябват много, много радикални идеи, подобни на валутния борд и плоския данък.

    Пример 1. Плаща се за резултати от външно оценяване. Работа на училищата е по каква методология, дали за 12 или 10 класа (според мен и 10 са достатъчни), с домашни, с теле обучение или както искат още ще постигнат тези резултати. Пълна свобода...

    Пример 2. Вземат се матурите на някоя от водещите държави на теста ПИЗА и от догодина това стават матурите и у нас. Оттам насенте знаем, ще е като при валутния борд. Първо 80% от матряла ще се окаже негоден, догодина ще се намали до 70% и така до 10-тина години ще заприличаме на нормалното, или най-малкото няма да вървим в противоположната посока. ...

  • 6
    yanaya avatar :-P
    Яна

    [quote#5:"cinik"]Вземат се матурите на някоя от водещите държави на теста ПИЗА и от догодина това стават матурите и у нас. [/quote]
    Може, но трябва да вземат и шаблоните с отговорите - да спестим конфуза на родните даскали. Ще се наложи да внесем и учебниците... Пък и учителите...
    Май за 10 години няма да стане...

  • 7
    waterfall avatar :-|
    waterfall

    Много просто: кандидат-студентски изпити и държавна издръжка за младежи,които след това се обвързват с договор за работа в Б-я и съобразно нуждите на страната от кадри в дългосрочмен план. За всички останали -вратите на университетите да са широко отворени срещу заплащане. Но изключително високи и да завършат само тези,които имат наистина качества.

  • 8
    bombov_saruiar avatar :-|
    bombov_saruyar

    Електората на БСП не се нуждае от образование а от пенсии.

  • 9
    beriya avatar :-|
    beriya

    Липсва яка тояга с която да поведе стадото което видно в момента е гладно, болно и разпасано.

  • 10
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#2] от "Югозомби (цензуриран от "Икономедиа")":

    +++++++++++++++


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK