Северната тангента на София ще се строи с пари по "Регионално развитие"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Северната тангента на София ще се строи с пари по "Регионално развитие"

Деница Николова

Северната тангента на София ще се строи с пари по "Регионално развитие"

Между 140 и 240 млн. лв. от рискови проекти по програмата ще бъдат пренасочени към отсечката

9682 прочитания

Деница Николова

© Мария Съботинова


Включването на голям пътен проект към оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) се оказа най-сполучливият вариант за спасяване на средствата от рискови проекти. Има опасност по програмата да бъдат загубени между 140 и 240 млн. лв., с които се финансира строителството на 84 обекта в страната.

С решение на 12-ия комитет по наблюдение на програмата се прие, че средствата ще бъдат пренасочени към Северната скоростна тангента на София. Причините за избора са две - има готовност за бързо започване на строителството и 16.5-километровото трасе може да се разглежда като част от околовръстния път на София и така да получи финансиране по линия на регионалното развитие. Със средства от програмата от нея бе извършено и разширението на южната дъга на околовръстния път.

Малка промяна

За да може обаче северната тангента да се финансира със средства за регионално развитие, комитетът прие още и промяна на самата оперативна програма.

"Взехме решение за разширяване на нейния обхват, като в нея се включи и ново строителство. Както знаете, такова към момента не е допустимо", каза Деница Николова, ръководител на управляващия орган на оперативна програма.

Тя уточни, че от рисковите проекти 61 са общински, а останалите 23 са на публични институции. Всички са без избрани изпълнители за основните дейности. Най-често причината за това са обжалвания на обществените поръчки. Рисковите проекти са по схемите за туристически атракции за предотвратяване на риска от наводнения, за мерки за енергийна ефективност на образователни заведения и за болници.

Управителният съвет на ОПРР е обсъждал няколко варианта за спасяване на средствата по тях. Единият е бил финансирането да се пренасочи към готови обекти, изградени с национално финансиране. Такива обаче няма, тъй като през последните години се строи основно с европейски средства. Друга дискутирана възможност е било пренасочване на средства към финансовия инструмент JESSICA, но максималният размер в този случай е малък – до 15 млн. лв. Заради липсата на готовност за усвояването им е отпаднала и възможността парите да отидат за финансиране на социалния патронаж.

Не всичко е загубено

Следващият месец ще се проведат срещи с всички бенефициенти на рискови проекти. Там, където има шанс за бързо развитие, ще бъдат начертани мерки за тяхното ускоряване. Където обаче се установи невъзможност за наваксване на сроковете, договорите ще бъдат прекратени, а средствата пренасочени.

"Нито един бенефициент не би бил щастлив от това, но и самите те вече са наясно могат ли да изпълнят мерките", каза Деница Николова. До края на юни срещите с бенефициентите на рискови проекти трябва да приключат, а до октомври ще има яснота за спестения ресурс. Тогава ще се задвижи искането за промяна в програмата и ще бъде подадена апликационната форма за северната тангента.

Първоначално пътният проект трябваше да се финансира по програма "Транспорт", тъй като е част от важни европейски пътни коридори. С новото развитие обаче апликационната форма, с която Агенция "Пътна инфраструктура" кандидатстваше за финансиране на проекта по програма "Транспорт", вече е изтеглена и е подготвена нова.

По данни на агенцията строителството и надзорът на северната тангента ще струват общо 250 млн. лв. Вече има избран изпълнител - обединение между италианските компании Salini и Impregilo. Изборът на изпълнител обаче се обжалва от двама от кандидатите за строителството на пътя - австрийската компания "Порр Бау" и обединение ХПВС-ССТ, в което влизат "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".

Включването на голям пътен проект към оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) се оказа най-сполучливият вариант за спасяване на средствата от рискови проекти. Има опасност по програмата да бъдат загубени между 140 и 240 млн. лв., с които се финансира строителството на 84 обекта в страната.

С решение на 12-ия комитет по наблюдение на програмата се прие, че средствата ще бъдат пренасочени към Северната скоростна тангента на София. Причините за избора са две - има готовност за бързо започване на строителството и 16.5-километровото трасе може да се разглежда като част от околовръстния път на София и така да получи финансиране по линия на регионалното развитие. Със средства от програмата от нея бе извършено и разширението на южната дъга на околовръстния път.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    tanas avatar :-P
    Танас

    Хайде взимайте багерите и почвайте да копате, защото другият вариант е да правите Северната дъга на околовръстното а то ще Ви излезе по - златно и от Южната дъга понеже статута на земята е изменен и на първа линия са все отбрани дрОгаре и естествено пари от Европа няма да има и още по - естествено и за крадене няма да има .:-)

  • 2
    jugozombi avatar :-?

    Северната скоростна тангента на София ще бъде един от особено важните и натоварени транспортни възли на България и Балканите. Тя ще свързва потоците по европейските коридори №4, №8 и №10 или, иначе казано, пътуващите от и за Турция и Близкия Изток, Гърция, Македония, Сърбия, Румъния, Западна и Централна Европа. Освен това тя ще има и функциите на основен околовръстен път за северната част на столицата и бърза връзка между селищата в Софийското поле. Строителството й не бива да се отлага.

  • 3
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#1] от "Танас":

    Тук малко бъркаш.За статута имам в предвид.Още преди години, когато връщаха имотите на хората, се знаеше за разширението на околовръстното.Там където Ломско шосе се пресича с Околовръстното, посока Волуяк и Костинброд, от години има проект за детелина. Същото е за отбивката за Мрамор и Мировяне. Имотите са върнати на хората, но с отстъп при строеж /само ниско индустриално строителство до три етажа, ако не се лъжа/ с около 20 м навътре. То и затова трудно в момента се продават там имоти, всеки чака да види какво ще се случи.
    Иначе като цяло северната дъга ще е по-лека за строеж, няма нужда от толкова много мостове и надлези.Само над р.Искър има нужда от мост, но на фона на това, което направиха при Икеа, май ще е по-леко.

    До коментар [#2] от "Югозомби (цензуриран от "Икономедиа")":

    Северната тангента ще облекчи много трафика. Сега пак сложиха светофари на кръстовищата и що годе е решение на проблема, преди беше ужас да се пресече околовръстното.

  • 4
    tanas avatar :-P
    Танас

    До коментар [#3] от "Кирето":
    Говорим за различни неща. Разкона за Костинброд и Мировяне са западно от София а аз говоря за северно от Чепинци - Локорско - Войнеговци - Подгумер - кв. Гниляне които се точеха за големи обезщетения но Северната тангента удари директно през нивите където цената за отчуждаване ще е ниска. Югозомби го е описал за кое става въпрос.
    Ето и от мен още само цък на номерата и ще Ви се покажат всички участъци с номерата на имотите за отчуждаване:

    http://sofia-agk.com/index.php?option=com_content&task=view&id=348&Itemid=26

  • 5
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#4] от "Танас":

    +++
    Съгласих се с теб.
    Аз лично под Северна дъга разбирам Околовръстното от Обелско шосе до Световрачане и затова съм се заблудил.

  • 6
    cobanmaala avatar :-?
    чобанмахала

    А Южната дъга кога ще я завършат? Или участъка от Хюндай до Църна маца е от трета дъга?

  • 7
    staphane avatar :-|
    staphane

    КЗК вече дала проекта на Салини Импреджило и после има-няма два дни да си променя мнението просто щото Делян Пеевски натиснал КЗК и ВАС.

  • 8
    crouchet avatar :-|
    crouchet

    alini-Impregilo е фирмата построила Голямата етиопска ренесансова язовирна стена и строяща метрото в Дубай на стойност 6 млрд долара! Не е обикновена фирма, създадена просто така, а доказал се строителен авторитет. Само в България стават такива колосални излагации. И то щото Пеевки бутнал на КЗК и ВАС и станало на неговото.

  • 9
    trayan.petkov avatar :-|
    trayan.petkov

    С какво ли държи Пеевски КЗК и ВАС, та си сменят настроенията от ден до пладне??? Щото Пеевски единствено иска да грабне парите по ОП "Регионално развитие". Ясно е, че консорциумът му има нулев опит в строителството на път и пътни съоръжения!

  • 10
    anna.plachkova avatar :-|
    anna.plachkova

    КОРУПЦИЯЯЯЯЯЯЯЯ! Пеевски иска пак да прибере някой друг лев за сметка на България! Как може КЗК и ВАС да са толкова сервилни!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK