Транспортният мир с Турция се оказа фалшив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортният мир с Турция се оказа фалшив

Транспортният мир с Турция се оказа фалшив

От 1 юни се очакват още по-големи рестрикции спрямо българските превозвачи

Калина Горанова
6182 прочитания

© Мария Съботинова


Проблемът с рестриктивния режим за вход и изход на български тежкотоварни превозвачи в Турция не е решен, както това беше обявено от транспортното министерство преди седмица, а дори от началото на следващия месец административните бариери може да се увеличат. От 1 юни ще продължат ограничинителните мерки спрямо българските превозвачи от страна на турските власти, като ще има и нови такива. Това стана ясно след осемчасова среща на Асоциацията на турските превозвачи UND с български браншови организации в Истанбул. Срещата между представители на бизнеса се проведе броени дни след протеклия в дух на "разбирателство" разговор в Лайпциг между двамата транспортни министри - на България Кристиян Кръстев и на Турция Бинали Йълдъръм. Междувременно текат и разговори на ниво експерти на транспортните министерства. 

"Информирахме българската администрация за резултатите от срещата и за позицията си. Ако подпишат споразумение с турската страна, което е в разрез с разпоредбите на Европейската конференция на министрите на транспорта ЕКМТ ( бел. ред. - органът, който издава многократните целогодишни разрешителни за автопревози), ще поискаме оставката на директора на "Автомобилна администрация" Валентин Божков", заяви Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт.

Кой пръв "се закача" Българските превозвачи виждат в налаганите ограничения от турската страна опит за изтикването им от турския пазар, който е един от най-атрактивните, тъй като товарите в Европа намаляват, а тези от и към Изтока се увеличават.

"Ако турски стоки за износ отиват към Германия или германски стоки за износ се доставят в Турция, транспортът трябва да се осъществява от турски или германски превозвачи. Превозвачи от друга държава, които не разполагат с необходимото СЕМТ разрешително, не бива да извършват тези превози", коментира за "Капитал" Фатих Шенeр от UND.

"Правилата за придобиването и използването на СЕМТ разрешителното са определени и всички страни трябва да се съобразяват с тях. Контролът се прилага от министъра на транспорта на съответната страна. Трябва да разглеждаме настоящите проблеми от тази гледна точка. В България налаганите наказания са много по-високи от тези в другите европейски държави, за да се ограничи нашето право на транзитно преминаване. В Турция български камиони не са подлагани на наказания. На база принципа на реципрочността Турция започна да прилага мерки, за да поправи ситуацията", коментира още той.

Битка за оцеляване

Според българските превозвачи обаче турската страна нарушава правилата на конференцията СЕМТ, като добавя самостоятелно нови изискания за чуждите правозвачи, разполагащи с тях. "На нас ни се изясни, че всичко идва от личната амбиция на новия председател на UND, която е да избута всички чужди превозвачи от турския пазар. Той не признава международни споразумения, чете международните споразумения така, както на него му изнася", коментира Миролюб Столарски, председател на БАСАТ, пред медиите. Така от 1 юни освен сегашните рестрикции се очаква да се засили и контролът на документите на вътрешните митници, контролът върху фактурите от товародателите, ще се затегнат системите за глоби към чуждестранните превозвачи и т.н., коментират присъствали на срещата.

Досега основните проблеми, които българските камиони имаха с превозите от и за Турция, бяха свързани с времето за транспорт (минимален срок за извършване на всеки курс), с бордовите им дневници (изискване за печати в тях от всички вътрешни митници) и с горивото (максимум 500 л дизел в резервоара на влизане в Турция). Занапред явно намерението на съседите е проверките да станат още по-щателни, а санкциите - по-големи.


15 коментара
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Проблемите ни с Турция тепърва започват. Страната набра голяма икономическа сила.Демографски населението е младо.Политически държавата се обръща все повече към ислямизация на светските институции. Възражда се неоосманизма и се възраждат имперските амбиции на съвременния държавен елит. Чисто икономически проблемът с превозвачите е породен от значително намалените обеми товари от и за Турция. Местните превозвачи изпитват трудност в намирането на товари , а и нашите превозвачи подбиват цените на превозите. Транспортния сектор в Турция е силно синдикиран от няколко големи превозвачески фирми със силно политическо лоби.Турската администрация по принцип е силно националстически настроена и подобни идеи за ограничение на външнага конкуренция намира силна подкрепа.Трябва да се отбележи , че голяма част от пътническите превози в България са доминирани от фирми с турски източници на капитала и с политическо представителство в ДПС .Автобусните превозвачи в Южна България имат сериозни проблеми с линиите си до Турция поради дъмпинговите цени от страна та турските превозвачи. Въобще тепърва започва борбата и България трябва безапелационно да наложи реципрочни рестрикции за турските превозвачи.

  • 2
    pavlin.s. avatar :-|
    pavlin.s.

    Нашите пак спят и бездействат!!!

  • 3
    angelan avatar :-@
    one4all

    За турските превозвачи трябва да е ясно, че влизат в конфликт не с една държава, а с Европейския съюз. И тогава обяснението за турските и германски производители ще увисне защото има производители от Европейслия съюз. Отделен е въпроса, как нашите чиновници ще представят казуса пред Бруксел, който не само да ни наказва, а и да помисли за протекции на своите членове.

  • 4
    valia avatar :-@
    валя стефанова

    ЕС ще се измъкнат дипломатично и няма да се намесят в решаването на този нарастващ за нас проблем,бъдете сигурни в това.
    А народът ни го е казал най-точно и мъдро - " На турчин ,вяра до коляно."

  • 5
    birdman avatar :-|
    birdman

    Първия голям тест за бъдещето правителство да видим колко струва кабинета Орещарски и може ли да защитава интересите на българския бизнес !

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"one4all"]За турските превозвачи трябва да е ясно, че влизат в конфликт не с една държава, а с Европейския съюз. И тогава обяснението за турските и германски производители ще увисне защото има производители от Европейслия съюз. Отделен е въпроса, как нашите чиновници ще представят казуса пред Бруксел, който не само да ни наказва, а и да помисли за протекции на своите членове.[/quote]И аз мисля, че решението е в Брюксел. Нашите трябва да се активизират.

  • 7
    v_v avatar :-|
    v_v

    Кой пръв "се закача" !!!!!!!!????????

    Какво ще кажете за контролният орган ДАИ!?
    Каква част от действията му са насочени към чужди /турски/ превозвачи?
    Къде в ЕС има подобни формирования?
    Не е ли достатъчна пътна полиция?

    Понеже си нямаме наши товари, реципрочните действия могат да са в съвсем различна посока:
    ограничаване на турските сериали
    ограничаване на турските строители на магистрали
    ограничаване на турските хазартни инвестиции

    А как гърците решават тези въпроси със съседа!?




  • 8
    ditora avatar :-|
    ditora

    България има достатъчно аргументи и сама да защити позициите си в този спор без да реве в Е.С. никой няма да дойде и да ни реши проблемите вместо нас.
    За съжаление нашите институции в момента нито имат воля нито капацитет да защитят националния ни интерес и ще действат по добре отработената вече схема на замитане на проблемите под килима.
    Спомняте ли си спора с Румъния за шелфа в Черно море ? всичко потъна в комисии и подкомисии, които "решават" проблема в момента . Ами таксите които румънците ни взимат при влизане в Гюргево - пак се плачехме в Европа и Европата каза , че са незаконни ,и въпреки всичко таксите продължаваме да си ги плащаме и вече дори не се говори за това.
    Опасявам се, че това ще бъде поредния такъв случай .

  • 9
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Явно много от Вас, не знаят, че там фирмите са по-големи от държавата: "твърде големи за да се съобразяват" с законите на ЕС.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Нашите да препречват границата и това е. Друг елегантен номер е да започне рехабилитация на пътя и да ги излашкат през някое слеско отклонение с такива дупки и ями, че да няма минаване. С ограничение (20) и полицай на всеки храст. И митнически проверки да изнемога. Развалена информационна система. Номера до 101 и обратно. Анадолците разбират само от твърда игра. И задължително баба Меркел да ѝ се говори всеки ден. Спешно имаме нужда от правителство, т'ва е. И топки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK