Спешните задачи на икономическите министри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спешните задачи на икономическите министри

Спешните задачи на икономическите министри

Работата, която трябва да се свърши, изобщо не е малко

18616 прочитания

Изтичащи важни срокове по приоритетни проекти, следване на обща правителствена програма и лична визия за управление. В това триединство ще минат първите месеци на новите министри. Част от тях вече обявиха своите първи стъпки. Други тепърва ще се изявят.

Работата, която трябва да се свърши обаче, изобщо не е малко - страната се намира на финалната права по преговорите с Брюксел за новия програмен период, социалното напрежение и очакванията за по-добро управление все още не са уталожени, а важните секторни реформи така и не са започнати. Премиерът Орешарски поиска няколко седмици кредит на доверие, но задачите не чакат. Ето най-важните от тях в министерствата, които отговарят за цели икономически сектори.

Икономика и енергетика: Между цената на тока и конкурентоспособността

Драгомир Стойнев,министър на енергетиката, икономиката и туризма
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Първото и най-спешно действие на новия министър на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев ще бъде съгласуването с Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на нови механизъм за ценообразуване. За да се осъществи той, ще се наложат законодателни промени. Проблемът е, че подобна промяна не решава кардинално проблемите в ценообразуването, а единствено освобождава износът от добавки (зелена, кафява и по разходите на НЕК за дългосрочните й договори), както и прехвърля по-голяма тежест на плащането на преференциалните тарифи върху свободния пазар (т.е. натоварва повече бизнеса за сметка на бита).

Новият модел може и да засили влиянието на НЕК, която ще трябва да прави микс от зелена електроенергия. Това може да даде възможност за манипулиране или на приходите й или на закупуваната енергия. Засега обаче изглежда, че БСП са доволни от модела.

Следващите спешни стъпки са промяна в закона за енергетиката, които да направят така, че заводските централи да произвеждат по-малко скъпа енергия за пазара, както и да гарантират, че топлофикациите няма произвеждат повече електороенергия, генерирайки фалшив паров товар. В закона за енергетиката може би трябва и да се определят по-ясни правила за диспечиране на електоренергията - първо тази, която има най-ниски разходи за гориво (ВЕИ и АЕЦ), след това цялата останала.

По-нататък Стойнев го очаква поредният натиск за рестартиране на АЕЦ "Белене" и преговори с производители на енергия с дългосрочни договори за тяхното преструктуриране. Новият министър трябва да даде и повече детайли на исковете на "Атомстройекспорт" за "Белене", условията по "Южен поток", както и по бъдещите газови концесии в Черно море.

Не по-малко е работата в сектор икономика. Екипът на новия министър трябва максимално бързо да анализира причините за ниската усвояемост на средствата по оперативна програма "Конкурентоспособност" и спешно да вземе мерки, включително и чрез облекчаване на условията за кандидатстване. Важно е и ясно да се очертаят приоритетите за следващия програмен период, който освен върху конкурентоспособност ще акцентира и върху иновации. Общата рамка за това беше изготвена преди избирането на новия кабинет. Решаващо за успешното усвояване на европейските средства след 2014 г. обаче ще е добре уредената и ясна процедура за кандидатстване.

Необходимо е да бъдат уточнени и фокусът и приоритетите на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, за да може дейността й да има реален ефект. Много проблеми за решаване има и при разпределянето на средства от Националния иновационен фонд, включително сроковете, за които се отпускат средства от бюджета.

Спешни задачи има и в сектор туризъм, независимо дали, както досега, той ще е част от икономическото ведомство, или ще е отделна агенция. След като в последните дни на предходния парламент бе гласуван окончателно готвеният в продължение на четири години от кабинета на ГЕРБ нов закон за туризма, непосредствената работа на ведомството ще е да изработи цялата подзаконова база, свързана с него. До септември трябва да бъдат изготвени и приети общо 13 наредби, тъй като сроковете са заложени в самия закон. В същия срок трябва да са готови подробните правила за организираните детски и ученически пътувания, за единната система за туристическа информация и за оборудването на туроператорските офиси.

Наложителна е и промяна в рекламата на българския туризъм в чужбина, заради която в кабинета "Борисов" имаше няколко скандала. Хотелиери и туроператори неведнъж са казвали, че е нужно изготвянето на цялостна стратегия за представянето на сектора, а не "работа на парче", както е в момента. Очакванията към новия ръководител на туристическия отрасъл са да бъде посредник и инициатор между институциите за решаването на редица затлачени във времето проблеми, като например дългогодишния спор за инфраструктурата на Слънчев бряг, ефективното управление на стопанисваните от държавата и общините туристически атракции и др.

Финанси:По-малко сиво в икономиката

Петър Чобанов, министър на финансите
Фотограф: Юлия Лазарова

Петър Чобанов е един от авторите на предизборната програма на БСП и на плана "Орешарски", така че ще изпълнява мерки, разписани от самия него. Първа точка в този списък е оценката на явните и скрити задължения на държавата към частния сектор. Това включва неразплатени обществени поръчки, задържан ДДС по ревизии на коректни фирми и просрочени дългове на държавни компании със стратегическо значение. На тази база и в контекста на обещанията за повече социални разходи за най-уязвимите групи правителството ще трябва да реши и дали има нужда от актуализация на сегашния бюджет. Засега поне заявката е новият кабинет да пробва да се вмести във вече зададените параметри.

Друга задача на новия финансов министър е да оцени работата на приходните агенции и да вземе мерки за подобряване на събираемостта. Именно премиерът Пламен Орешарски предложи за тази година приходите в бюджета да се планират с 1.2 млрд. повече и те да дойдат по линия на борба със сивия сектор. Сега задачата за намиране на тези средства ще се падне на неговия финансов министър или ще трябва да се признае, че в опозиция всеки може да предлага и обещава невъзможното. Работата на Чобанов се усложнява допълнително, тъй като той ще отговаря за изпълнението на бюджет при свит фискален резерв и засилващи се очаквания за повече разходи в условията на нереформирани обществени системи. Така дилемата пред него ще е или да търси начини да увеличи приходите, или да стимулира колегите си министри да реформират своите ведомства.
Новият екип във финансовото ведомство ще трябва да подготви първия бюджет на държавата по новия закон за публичните финанси, който влиза в сила от началото на 2014 г. Това ще изисква всеки министър да защитава своите бюджети и програмите, за които иска финансиране.

В дългосрочен план освен запазване на фискалната стабилност, каквато заявка вече даде новият министър, екипът на Чобанов най-вероятно ще трябва да се подготви и за нова емисия еврооблигации, с която да се финансира падежиращата доларова емисия външен дълг в началото на 2015 г.

Земеделие: Еврофондове на висока скорост

Димитър Греков,министър на земеделието
Източник: БСП

Новият министър Димитър Греков поема земеделското ведомство в условия на сериозни проблеми и изтичащи срокове за важни промени. В следващите месеци България трябва да приключи преговорите по общата селскостопанска политика в периода 2014 - 2020 г., като залогът тук е 7.7 млрд. евро. Едновременно с това земеделското министерство трябва да подготви и бъдещите програми за развитие на селските райони и за рибарство, които още дори нямат чернови, а трябва да стартират след половин година.

Трябва да продължи и усилената работа във фонд "Земеделие", тъй като 2013 г. е последната за одобрение на проектите от настоящите програми, а рискът от загуба за милиони евро по тях е сериозен. От министъра и директора на фонд "Земеделие" се очаква да направят организацията за безпроблемното кандидатстване, одобрение и изплащане на директните плащания след 2014 г., макар последните данни там да показват, че не се очакват едри проблеми.

В земеделския сектор също има сериозни предизвикателства. Ключово за развитието на растениевъдството е решаването на затлачения с десетилетия проблем с амортизираната напоителна инфраструктура, която започва да създава все по-сериозни проблеми на бранша. Макар и в последните години да има напредък по въпроса за комасацията в страната и като ползване, и като собственост, редица организации настояват за промени в тази политика, която да ускори процеса.

Още по-тежко е състоянието на животновъдството, което е в процес на преструктуриране и покриване на редица европейски изисквания. В края на годината изтича срокът за въвеждането на хигиенни изисквания във фермите, а данните до момента показват, че преобладаващата част от тях не са ги покрили. Тежки проблеми има и в хранителната индустрия, която през последните години водеше битки с администрацията заради редица ненужни разпоредби, някои от които вече паднаха и в съда. Промени се очакват и в горския сектор - отрасълът с най-много скандали в мандата на последните две правителства.

Социално министерство: Приоритет - безработицата

Хасан Адемов,министър на социалната полтика
Фотограф: Юлия Лазарова

След като служебният кабинет успя в известна степен да потуши общественото недоволство с пакет от спешни социални мерки, сега топката е в полето на новото правителство.

Новият министър Хасан Адемов вече съобщи пред bTV, че неговото ведомство ще подготви спешни мерки, с които да помогне на най-уязвимите социални групи да се подготвят за зимния сезон. По думите му помощите не трябва да се раздават "на калпак", минималната работна заплата е добре да се обвърже с промените в обективно измерими показатели на пазара на труда, а изравняването на възрастта за пенсиониране на мъжете и жените да става плавно.

За да има по-малко хора, които разчитат на социални помощи обаче, новият социален министър ще трябва да се заеме с дългосрочни задачи още сега. В неговия ресор попада един от най-големите проблеми на българската икономика – непрекъснато спадащата заетост през последните три години. При приемането на властта в сряда Адемов заяви, че предприемачите са тези, които разкриват работни места, и затова бизнесът трябва да бъде подпомогнат. Въпреки че това е правилната посока, бързи резултати и спад на безработицата не могат да се очакват веднага. Важно е Адемов да се заеме и с дълго отлаганото модернизиране на трудовото законодателство в посока по-лесно почасово наемане, за което той вече даде заявка.

Служебният социален министър Деяна Костадинова  вече очерта и краткосрочните задачи, които оставя на новия екип на ведомството за довършване. Може би най-важната сред тях е работата по новия програмен период на оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014 - 2020 г. Екипът на Костадинова остави проекта за следващия период на финалната права, но все още не е ясно дали България няма да загуби средства през този програмен период. По схема "Създаване на заетост за младежите чрез осигуряване на възможност за стаж" трябва да бъдат наваксани забавени плащания в размер на 6.6 млн. лв. и допълнително се очаква одобрение на извършените от работодателите разходи за около 7 млн. лв. Освен това трябва да се предотврати и загубата на средства по програмата в размер на още 21 млн. лв., като тези пари се преразпределят към по-популярни схеми.

В момента тече и процесът по създаване на звено в рамките на Министерството на труда и социалната политика, което да анализира и прогнозира краткосрочните, средносрочните и дългосрочните тенденции на пазара на труда в България. Работата по въвеждането на механизъм, чрез който резултатите от анализа за търсенето и предлагането на труд в България да бъдат включени при разработването на държавната политика в тази област, остава за екипа на Адемов.

Транспорт и съобщения:Поправка на държавните мастодонти

Данаил Папазов, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Източник: БСП

Няколко са направленията в областта на транспорта и съобщенията, които би трябвало да са приоритет на новата власт.

Първо - да направи ясна разлика между БДЖ и Telenor. И двете са държавни (мажоритарен собственик на телекома е норвежката държава). И ако пропуснем няколкото десетки страници, необходими, за да направим разграничението с БДЖ, достатъчно ще е да кажем, че българските железници тънат в дългове, а само преди няколко седмици новите собственици на "Глобул" взеха решение да разпределят рекорден дивидент. Тоест нашата държава е доказала, че не може да бъде добър собственик на дружества. Затова ключово важно е новата власт в транспорта да не спира продажбата на товарното поделение на БДЖ, както и да вземе стратегическо решение за бъдещето на пътническото.

Второ - да осъзнае факта, че политика в транспорта не означава преговори с железничарските синдикати. Сиреч - има и автомобилни превози. За тях като начало е задължително да се проведат истински преговори с турската администрация, за да се спрат ограниченията срещу българските товарни превозвачи на турските граници. Както и преговори за допълнителни разрешителни за товарен транспорт с другите държави като Русия и бившите съветски републики.

Трето - да реформира спешно държавните пощи, които все повече губят клиентела от частните конкуренти. Или да промени профила им, или да ги раздели и частично приватизира.

Четвърто - би трябвало за новия министър Данаил Папазов да е най-лесно да вземе решение ще се концесионира ли пристанище Варна изобщо и как - като цяло или на отделни терминали.

Пето - да избере вариант как ще се развива летище София, което по думите на мениджмънта му е на път да изчерпа капацитета си: дали ще се строи нов терминал, дали ще се разширява съществуващият, дали пък ще има ново летище, и целият комплекс държавен ли ще е, или ще се даде на концесия.

Шесто - но не последно по важност - да разреши проблема с липсващите честоти както за цифровизацията на телевизионния ефир, така и за изграждането на мобилни мрежи от четвърто поколение. По първата тема вече има наказателна процедура от Европейската комисия. По втората пък, ако няма съгласие на високо ниво, то намеренията на служебното правителство за търгове за честоти между съществуващите оператори просто ще се провалят.

Регионално развитие:С едно наум към новата европрограма

Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие и благоустройството
Източник: БСП

Приоритет на новия министър на регионалното развитие Десислава Терзиева ще е да не спират преговорите по бъдещата оперативна програма "Региони в растеж". Тя е една от най-напредналите не само за България, но и за целия ЕС и според Карстен Расмусен, заместник-ръководител на отдел "България" в Главна дирекция "Регионална политика" на ЕК е важно темповете на работа да не бъдат забавяни. В момента се работи по екологичната оценка на програмата и тя трябва да бъде готова до края на юни.

Същевременно настоящата оперативна програма "Регионално развитие" е в най-активната си фаза. През тази и следващата година предстои изпълнението на голяма част от одобрените проекти, както и основните разплащания по програмата. Предизвикателството за 2013 г. е, че трябва да се усвоят едновременно договорените средства през 2010 и 2011 г. Заедно с това мониторингът върху проектите трябва да бъде многократно подсилен, така че да се минимализира рискът от голяма загуба на средства. Предстоят и срещи с бенефициентите на рискови проекти, както и подготовка на искане за промяна в програмата и включването на Северната скоростна тангента на София като "резервен проект", към който да се пренасочват парите от провалените проекти.

В следващите месеци предстои да бъдат довършени и разплатени няколко важни инфраструктурни проекта по програма "Транспорт", но за да се случи това в срок, контролът върху изпълнителите не трябва да отслабва. Става въпрос за последната част от магистрала "Тракия", първия лот на "Струма" между Долна Диканя и Дупница, както и две отсечки от "Хемус" (Шумен – Белокопитово и София - Гара Яна). Предстои и стартът на втория лот от магистрала "Струма" - от Дупница до Благоевград, чиито изпълнители бяха избрани през пролетта.

Предстои също така и да бъдат предадени в министерството и приети от него т.нар. генерални планове за ВиК сектора в България, на базата на които да се формира стратегия за бъдещето на отрасъла, както и да се маркират бъдещите финансови нужди, които да залегнат в следващата оперативна програма "Околна среда".

Здравеопазване: На фокус - спешната помощ

Таня Андреева,министър на здравеопазването
Фотограф: Юлия Лазарова

Здравният министър д-р Таня Андреева започва работата си с акцент върху Спешна помощ. Парламентът е на път да криминализира посегателството от пациенти и техните близки върху лекари по време на дежурство. В интервю пред в. "Стандарт" тя обяви, че от Световната банка ще бъде взет заем от 500 млн. лв., като по-голямата част от него ще отиде за покупка на нови линейки и за увеличаване на заплатите на медиците. Досега обаче средства по структурни заеми не са били използвани за увеличаване на трудови възнаграждения на държавни служители.

Новият министър ще предложи да отпаднат лимитите на лечебните заведения в здравната каса. Това може да стане, ако бъде сменена квотата на държавата в надзорния съвет и поне един от работодатели, синдикати и пациенти гласува "за". Независимо че лимитите са антипазарни, преди да ги премахне, здравната каса трябва да е сигурна, че има достатъчно средства да се разплаща. От първите намерения на новия здравен министър личи, че ако няма пари от достъп до средствата от здравни вноски, ще бъдат ограничени първо частните болници. Това би било дискриминация на база собственост, която по конституция е равнопоставена. В същото време е и конфликт на интереси, тъй като държавата е собственик на над 100 държавни болници и няма право да ги толерира за сметка на останалите.

Здравният министър планира да ограничи и броя на новите частни болници. В допълнение д-р Андреева обяви, че ще "се огледат цените на лекарствата и ще се въведе по-добра регулация". В момента България е страната с най-ниска цена на медикаментите на ниво производител в ЕС и заради натиска на предишното правителство да намаляват цените производителите са прекратили продажбата и производството на над 200 лекарства през миналата година по данни на асоциациите им.

Изтичащи важни срокове по приоритетни проекти, следване на обща правителствена програма и лична визия за управление. В това триединство ще минат първите месеци на новите министри. Част от тях вече обявиха своите първи стъпки. Други тепърва ще се изявят.

Работата, която трябва да се свърши обаче, изобщо не е малко - страната се намира на финалната права по преговорите с Брюксел за новия програмен период, социалното напрежение и очакванията за по-добро управление все още не са уталожени, а важните секторни реформи така и не са започнати. Премиерът Орешарски поиска няколко седмици кредит на доверие, но задачите не чакат. Ето най-важните от тях в министерствата, които отговарят за цели икономически сектори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 2
    kiki2000 avatar :-?
    kiki2000

    Работата е за доста повече от 100 дни, а толерансът ще е доста по-малко, да видим...

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Откъде ше додат 1.2 милиарда в повече ????

  • 4
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Грешна диагноза, закономерно водеща до по-напреднали стадии на болестта, разяждаща българската икономика и държавност. Поради това прогнозата ми от пролетта за постоянна политическа криза в България продължава да е актуална.

    Безработицата не е проблем, който може да се реши от социалното министерство.

    Българската икономика се нуждае спешно от програма за гарантирана работа, както и увеличаване на правителствените дефицити чрез премахване на почти всички съществуващи в момента преки и косвени данъци в страната, така че бизнесите и домакинствата започнат да притежават по-голяма покупателна способност. Всичко е описано стъпка по стъпка в ММТ програмата за България.

    http://bulgaria-mmt.blogspot.com

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Повечето от мерките за разчупване на стагнацията са непопулярни и ако наистина мислят да берат плодовете на собствените си реформи, то да ги извършат в първата година. Някои от тях са направо знакови, като например най-сетне да се изравни облагането на ЕТ-тата с това на дружествата и физическите лица с булстат. По този въпрос направо ми е неудобно да говоря вече. Защото бях и на предизборни срещи на първи ред, там също се наслушах на "мерки за подкрепа на малкия и средния бизнес" и взимах 2-3 пъти думата с този въпрос: викам поне ощетяването на най-най дребния бизнес (ЕТ) да преустановите ще е достатъчно за начало. И отговорът беше винаги едно кълнене в собствените си децата си как лично ще се ангажират и да смятаме проблема за решен...Удобен момент да се извиня на циганите, за където се подиграваме за същото....

    Другото е, че след Орешарски данъчната декларация доста буреняса и набъбна, време е да я поизтъни с една хубава данъчна реформа, в която всички изключения и привилегии бъдат оплевени веднъж за винаги и облагането (ДДС или осигуровките) бъде намалено за всички. Кандиати за сенокосачката са:

    - ваучерите за храна. изцяло в ущърб на служителите и в полза на работодателя (ехооо-ехоооо, какво стана с левите идеи???). Първите служители вече извикаха на умряло, когато излезнаха в майчинство или се пенсионираха, или опряха до болничен - тогава разбраха с прискърбие, че т.нар. ваучери не влизат в осигурителната основа, за кеф на техния работодател и за ужас на самите тях

    - "даренията" на много щедрите дарители, които се свидят да платят и 10% данък, сякаш няма да отиде предимно за пенсионери, училища и т.н. разходи, явно не "по вкуса" на щедрия дарител, щом не ще да плаща 10%

    - облекченията за млади ипотечни борчлии - услуга за банковата система с безсрамен с елемент на дискриминация по възраст, който занимава по 2 месеца годишно пресата с указания какви документи и таблици да си носят борчлиите. Отделно мечата услуга, че откакто се "възползваха" масово, цените на жилищата паднаха 2 пъти.

    - облекченията за приходите от аренда на земя. 1 милиард субсидии на фермерите се превръщат директно в рента за земя, която скочи точно толкова, колкото и субсидиите на декар. Не мога да разбера това изключение, още повече че има няколко отговора на НАП, на договора да пише "за аренда", защото ако пишело "за наем" на земята, ще са длъжни да го обложат. Какъв е тук замисълът един и същи договор, един и същи икономически смисъл, веднъж да се облага, веднъж не...това не знам

    - всичките облекчения за фермери, като 60% отстъпване на печалбата ако си купи нова техника. Фермерите биват субсидирани по 5 различни канала, стига им толкова...

    Изобщо не е зле да се направи реформата веднага, защото така ще се охладят рапалените мераци на всичките мераклии, които са се наточили да изкопчат някоя привилегия само за тяхното си съсловие....Видят ли, че правителството "пуска гювеч", ще ги гледаме през 2 месеца под прозорците на "Дондуков" 1

  • 6
    high_heels avatar :-|
    Cherrie

    Като че ли най-безнадеждно ми се струва в трнаспорта, там министъра даде едни заявки за нищоправене , силно поддържане на статуквото и голям клек пред синдикати и кой ли не.
    Енергетиката е нещото,което ако не се реформира ще повлече кабинета в небитието,колкото и да не им се вярва на другарите, и да са уверени в техническата си несменяемост.

  • 7
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Другарсите , агаларсите, и патриотарсите, ако могат да се стегнат повече.
    По програмата ще ги посрещаме, по резултатите ще ге изпращаме.
    Друг въпрос , е че и програмните им намерения са им калпави.

  • 8
    analiziraitova avatar :-|
    analiziraitova

    Вдигането на цената на тока, чрез разделянето и на сегменти отново ще вдигне народа на протести. Едно обикновено българско семейство в което се отглеждат деца има консумация около 1000-1500 киловата. Баланса между интересите на "бизнеса" да си търсят между тях, а не гърба на съсипания народ.

  • 9
    plamkata_76 avatar :-|
    Пламката

    Не знам как в първия момент прочетох "Смешните задачи на....

  • 10
    plamkata_76 avatar :-|
    Пламката

    има най-ниски разходи за гориво (ВЕИ и АЕЦ)

    АЕЦ има ниски разходи за гориво?!?!?
    Ами за съхранението на отработеното гориво колко разходи има?
    И колко хиляди години трябваше да се съхранява?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK