Колко е скъпо да бъдеш консултиран
Държавата харчи милиони от ЕС за поръчки със странни формулировки


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Изследователски доклад за въздействието на кризата, анализ на разпоредбите в жп транспорта, методика за определяне размера на таксите – формулировки от този порядък стоят добре върху папката с последния доклад на някой чиновник от държавната администрация. Оказва се обаче, че темите са толкова сложни, че трябва да се възложат на частни консултантски компании и за целта да се изхарчат милиони от европейските фондове и държавния бюджет. Такъв извод може да се направи при прочит на част от обявените през последния месец обществени поръчки, попаднали в полезрението на медиите.
Първата такава поръчка, обявена от администрацията на Министерския съвет след встъпването в длъжност на премиера Пламен Орешарски, е за изпълнение на стартиралия през 2012 г. проект "Политика за таксите в съответствие с обществените отношения – условие за добро управление", пише в. "Труд". Поръчката е за 600 000 лева без ДДС и се финансира по оперативна програма "Административен капацитет". Тя е разделена на две позиции – първата е за проучване на добрите практики при изчисляването на държавните такси в други страни членки и организация на служебни пътувания с цел обучение на 12 държавни служители. Втората позиция в обществената поръчка е разработване на нов закон за таксите и по-конкретно – методика за определяне на размера на таксите на разходен принцип.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
29 коментара
Всяко дете знае за какво става дума
Най-уникалният случай беше една крупна сума, дадена на един от големите консултанти за "Разработване на стратегията за приватизация на военно-промишления комплекс". И като се втурнаха тези ми ти младежи и девойки с по 4 чужди езика и дипломи от Виена до Ню Йорк...Сътвориха чудеса: едни блокиращи квоти, едни златни акции, едни арбитражни клаузи с компетентен арбитражен съд в Хага за първа инстанция, Париж - за втора и Орландо - за трета, Ма едни ескроу-сметки, пак във Виена, Лондон и Амстердам....Ау, направо човек вижда, колко много са мислили и какво значи ум-бръснач.
Крайният резултат е, че всичките предприятия, обект на "стратегията" до ден днешен са си държавни, а работниците им протестират гладни под прозорците на Министерски съвет. Обратното - ГДР-ската агенция за приватизация Дойче Тройхандсагентур приватизира цялата собственост на ГДР, заедно с поземления фонд, горите, военните имоти и собствеността на ГЕСП за 24 месеца и се самозакри. Сега Волен да каже, че било расистко изказване, че българите били 10 пъти по-непроизводителни от германците. Какви 10 пъти? 8 пъти по-голяма икономика (ГДР) се приватизира 10 пъти по-бързо. Това прави 80 пъти разлика, не 10.....
Ето затова никъде по света няма "правителство на технократи" за по-дълго от 1 година, нито това че някой министър имал само 6-ци в бележника и 5 научни титили е гаранция, че ще успее в управлението. За повечето проблеми е пределно ясно какво трябва да се прави, само че големият политически гяволък е как да стовариш непопулярните последици на чужд политически гръб. И ако се види, че няма да стане, реформите се отлагат докато няма повече накъде. А често и работата се разпърдява по-рано от очакваното, като например при ВЕИ и детските градини в София.
А, извинете. Като казвам "да гледаш да стовариш непопулярния ефект на чужд гръб" забравих да спомена онази тънка прослойка политици като Конрад Аденауер, Маргарет Тачър, Шарл дьо Гол, Лешек Балцерович и т.н., които решиха за себе си да си получат истинската оценка с малко закъснение, вместо да драпат 5 мандата. Но това не е българският случай. Тук едва ли някой би се поблазнил да има улица на негово име и да влезе в учебниците примерно с това, че за 2 мандата е изравнил БВП поне с този на Централна Европа. Тук истинската мечта в личен план на родния политик е след 20 години да дундурка по едно внуче на двете колена и да разказва напевно, колко го е яд че не им е направил по 6 апартамента и 7-цифрени влогове, вместо 3 апартамента и 6-цифрени. Ах, къде му е бил акълът тогава....Всички се накрадоха до разпаряне от тази рая, само аз се направих на скромен...
Проблемът не е стриктно на българската администрация/бюрокрация, словоблудството (в най-широк смисъл) е заболяване на всяка голяма административна машина - примери са ЕС, ООН, официални документи на правителството на Русия или САЩ, например, запознат съм в детайли с темата. За отделни формулировки и заглавия дори на високо-образован човек ще е необходимо доста време да проумее за какво става дума. Целта е зад трудно разбираеми думи и определения да се прикрива нещо съвсем банално за да може да се придаде тежест/значимост на въпросния документ/разработка/формул ировка. В отделни случаи (наблюдавал съм и такива) - формулировката влиза в противоречие с описанието по-нататък. Има и абсурдни казуси. Зад всеки документ/формулировка стоят часове труд на високо-платени чиновници. Ако писаното/формулирано от тях е просто и ясно - веднага възниква въпроса оправдани ли са заплатите които им се плащат. Тоест винаги работи механизъм за самозащита - в случая с помощта словоблудство да се прикриват (90 процента от случаите) предложение за проекти и формулировки за които практическата полза и ползата за обществото е доста съмнителна. Но да се обори такова предложение или да се демоснстрира, че е кьорфишек е доста сложно.
А още по-яко е да направиш конкурс за консултант, който да консултира търг за по-едър консултант.
По транспортните проекти на градовете има повече консултанти, отколкото автобуси ще купят накрая
В държавата на идиотите е така...
До коментар [#5] от "stdmv":
А какво да кажем за "консултанта" на Дунав мост 2? Хонорар, колкото за един лот на АМ "Тракия" и поне да беше свършил нещо полезно, ами то накрая ни срокове спазени, ни бюджет, а за капак си и надписа хонорара, понеже "паричната стойност на обекта е нараснала". Сиреч колкото повече затлачиш един проект, толкова повече ти пораснал хонорарът....
Сладка работа е да си консултант.
И да не подценяваме студентите: един студент стажант по икономика с познания по 4ужди езици, може да подготви данните за анализ (предимно от интернет). А може да даде и доста препоръки и по-смислени предложенията от тези на много политици
[quote#7:"ПАВЛА - Sorrylol"]Сладка работа е да си консултант. [/quote]
Можеш да си купиш доста апартаменти!?
Градил Илия килия...
Още по-голяма простотия са изискванията за публичност.... за които също се вихрят едни обществени поръчки. ..
Та като я види тази публичност направо му иде на човек да си спретне една железопътна линийка с евросредства и да си джитка по нея....
Впрочем консултантската болест не е от днес, не е и от вчера.
Консултанти има всякакви...
Спомням си преди години едни велики консултанти от Артур Андерсен каква я надробиха в туризма....
Също си спомням и една възрастна, достолепна дама от пенсионираните експерти, която съвсем добросъвестно прегледа и написа много смислени неща.... които никой за съжаление така и не прочете...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.