Клуб "Капитал": Заменимите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Клуб "Капитал": Заменимите

Клуб "Капитал": Заменимите

Кабинетът на удобните министри, непубликуваните коалиционни споразумения и сблъскващите се партийни интереси

23446 прочитания

© Надежда Чипева


Когато в сряда 42-ото Народно събрание подкрепи предложения от финансиста Пламен Орешарски състав на правителството, това за първи път се случи с подкрепата на по-малко от половината от всички депутати. След пет часа нападки отляво и отдясно експертно-програмното правителство бе подкрепено от БСП и ДПС. Един-единствен депутат от "Атака", а именно лидерът Волен Сидеров, гласува, и то против. Парламентарната му група обаче гарантира с присъствието си кворум за провеждане на заседанието за избор на нов Министерски съвет. Така се очерта двойна коалиция, която разчита на подкрепата на "Атака". През 2005 г. коалицията отново беше двойна - между БСП и ДПС, но не й достигна един глас. По-късно към нея беше прикачено НДСВ. Поне формално ситуацията сега прилича на тази отпреди седем години. С какво обаче се различава кабинетът на Орешарски от правителството на тройната коалиция, оглавявано от Сергей Станишев, и правилно ли беше той да залага главно на експерти?

Формулата - прикриване на договорки, възможност за лесно сменяеми министри или пък нормална практика

"Желанието да се избегне наименованието коалиционно правителство бих обяснила с факта, че това правителство не иска да прави публични своите писмени коалиционни споразумения или не иска да има писмени коалиционни споразумения, който биха могли да станат публични", коментира политологът Румяна Коларова по време на дискусия, организирана от вестник "Капитал". Друг мотив според нея е, че кабинет, съставен поне частично от експерти, може да отключи врата за маневри в запълването на ключови постове. "Това вече го видяхме, защото, преди дори да бъде гласувано, вече преживяхме една смяна на номиниран министър, който, след като се оказа неудобен или неодобрен от част от активните граждани, бързо беше сменен", каза Коларова. Поради липсата на ясен партиен профил и политическа ориентация правителството на Орешарски може да се окаже много удобно за бърза смяна на една или друга министерска фигура.

Според Румяна Бъчварова, социолог и доскорошен шеф на кабинета на Бойко Борисов, обаче едва ли могат да се търсят толкова дълбоки мотиви. "БСП съзнаваше, че има по-малката от необходимата обществена подкрепа и търсеше формула за увеличаването й."

Според политолога и депутат от БСП Валерий Жаблянов правителство не се различава особено от всички останали в България, тъй като те винаги са предполагали наличието на малък партньор. "Това правителство е "по брюкселска рецепта" и представлява политическата реалност в Европа", където управляват коалиционни кабинети.

Четвъртият коалиционен партньор

Пламен Орешарски изигра ролята на четвърти коалиционен партньор като министър на финансите в тройната коалиция. Това е мнението на Любомир Дацов, бивш заместник-министър на финансите в две правителства, сега общински съветник в София. Именно на него се приписва относително разумното фискално поведение на тройната коалиция. Според Дацов и в този кабинет Орешарски отново ще е четвърти коалиционен партньор, но вече като министър-председател. Именно той определя приоритетите на правителството и лицата, които ще ги изпълняват, смята Дацов.

Не всички обаче са съгласни с подобна постановка. "За един човек, който един цял мандат е бил депутат от парламентарна група на БСП, не може да се каже, че е експерт. Може Пламен Орешарски да е бил експерт преди четири години. Оттук нататък, погледнато от всяка една гледна точка, това е човек, които е интегриран в механизма на функциониране на една партия", смята Коларова.

Бъчварова обаче има друга гледна точка, явно почерпана от опита й в правителството на ГЕРБ, в което вицепремиерът и министър на финансите Сиемон Дянков беше водеща фигура. Заради експертизата му в сферата на финансите тя се съмнява в способността на Орешарски да бъде политик, който ще е в състояние да координира и управлява различните министерства и да предприема правилни социални мерки. "До голяма степен управлението на финансите е автоматизирано, има някакъв ред, но оттук нататък големите решения трябва да се вземат в социалната сфера, да се вземат политически решения, които надхвърлят експертизата да управляваш наличните си средства", обяснява Бъчварова. Опитът да се държат изкъсо разходите на държавата е полезен, но е достатъчен за формиране на политики, които да променят сегашното незавидно статукво.

Вторият ешелон на властта

При положение че министрите на новия кабинет вероятно ще се окажат удобни за рокада, интересен също е и въпросът какво ще се случи по-надолу от тях в пирамидата на държавната власт. В изпълнението на плана си кабинетът "Орешарски" ще зависи не само от подкрепата в парламента, но и от работата на областните управители и всички в йерархията на държавната администрация. "Оттук нататък проблем ще има с разпределението на властта надолу. Не знам как експертно или програмно правителство ще разпредели политическите позиции, които са много важни – областните управители, пожарната, инспекторати и т.н.", коментира Бъчварова. Според нея властта може да се разпредели по два начина: или като за областни управители отново бъдат назначени "заменими" експерти, или като се обслужат политическите интереси на БСП. Това означава да се поставят партийни личности на привидно независими държавни позиции.

Жаблянов обаче смята, че това няма да окаже толкова голямо влияние върху управлението. "Максималната парламентарна подкрепа на правителството е гаранция за изпълнение на програмата", смята той.

Без вето-играчи

Основната разлика между правителството на Сергей Станишев и новия кабинет на Орешарски може да се окаже липсата на партия, която може да блокира дадени решения. "НДСВ влезе в тройната коалиция с функцията на вето-играч, за да гарантира, че  няма да има отстъпления от определени постижения на икономическата и финансова политика на правителството на Симеон Сакскобургготски", обяснява Коларова. Сега такъв играч в парламента привидно няма, защото е спорно доколко "Атака" би могла да заеме подобна позиция.

Дацов потвърждава, че по времето на кабинета "Станишев" идеологическите разлики между партиите от тройната коалиция БСП, ДПС и НДСВ са довели до конфликти в управлението и до противоречиви сигнали към избирателите. Тогава голямата цел е бил ЕС и това е потушавало сблъсъците, но в крайна сметка избирателите са останали объркани от тази коалиция. "Не може да има коалиция без идеология и затова мисля, че трябва да има нови избори", допълва Дацов.

Как да поделим ресурсите

"Независимо какво пишеше по плакатите през февруари, които нито една политическа сила в България не трябва да забравя, мотивацията на хората беше социална", припомня политологът Валерий Жаблянов. Според него главният проблем на ГЕРБ и на тройната коалиция е бил разпределянето на публичните ресурси. Сега правилното и социално споделяне ще бъде основната задача според него.

"Но проблемът на българската икономика е, че тези ресурси са в недостиг, не са толкова много, че да ги пилеят", казва Коларова. Според нея новото правителство трябва да се захване със спешни и дисциплиниращи реформи на трудовия пазар, в социалната област, здравеопазването и образованието. "Българинът е свикнал да инвестира частни средства в образованието. Независимо колко дава държавата. В момента рухват обаче и двете системи, защото публичните средства се пилеят, а хората обедняват и не могат да ги поддържат ефективни. Няма вече публичен ресурс", обобщава политоложката. На практика в България частните болници се борят за финансиране от здравната каса; големите фармацевтични фирми се борят за финансиране от здравната каса; в енергетиката бизнесът пак оперира с публични средства. "Всички ключови политики не се отнасят до нищо друго освен до разпределяне на публични ресурси", казва Коларова, но публичните пари свършват, което предвещава криза.

Според Бъчварова кабинетът "Орешарски" ще е правителство, което многократно ще трябва да се доказва. "Следващата година има европейски избори, по-следващата ще има местни, след това са президентски. Нито едно друго правителство няма да е минало толкова често през такива проверки", заключва Бъчварова.

Когато в сряда 42-ото Народно събрание подкрепи предложения от финансиста Пламен Орешарски състав на правителството, това за първи път се случи с подкрепата на по-малко от половината от всички депутати. След пет часа нападки отляво и отдясно експертно-програмното правителство бе подкрепено от БСП и ДПС. Един-единствен депутат от "Атака", а именно лидерът Волен Сидеров, гласува, и то против. Парламентарната му група обаче гарантира с присъствието си кворум за провеждане на заседанието за избор на нов Министерски съвет. Така се очерта двойна коалиция, която разчита на подкрепата на "Атака". През 2005 г. коалицията отново беше двойна - между БСП и ДПС, но не й достигна един глас. По-късно към нея беше прикачено НДСВ. Поне формално ситуацията сега прилича на тази отпреди седем години. С какво обаче се различава кабинетът на Орешарски от правителството на тройната коалиция, оглавявано от Сергей Станишев, и правилно ли беше той да залага главно на експерти?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

38 коментара
  • 1
    apollo avatar :-|
    apollo

    Без ясна отговорност и приоритети ,не може да се чакат добри резултати .

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    клипове 3 и 4 са разменени, иначе чуден анализ!

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Този Валери Жаблянов обсъждаше миналата седмица по България Он Еър, че без "мощния технологичен импулс чрез АЕЦ Белене" сме щели да останем в технологичното средновековие. При това, като му загледах сега физиономията, почти съм сигурен че съм го виждал да крещи пиян в едно заведение някакви бъртвежи от типа "Раята е 7 гърчави пед***си, по 1000 евро х*й на педе** и работата е готова! Важното е с руснаците да сме добре, че на раята вяра да нямаш, дали вечно ще те избира. А на мужика можеш винаги да разчиташ за помощ!"

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    7 млн, корекция

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Независимо какво пишеше по плакатите през февруари, които нито една политическа сила в България не трябва да забравя, мотивацията на хората беше социална", припомня политологът Валерий Жаблянов.


    >>> Да припомня само, че единствената лява партия БСП има малко над 1/4 от гласовете на изборите, т.е. 1/8 от гласовете на всички българи. Почти всички партии под прага (Кунева, Костов, СКАТ, СДС, Свобода и достойнство) са дясно център и за жалост бастисаха десния вот. Дори при протестите зимата аз видях "Долу монополите" и "Долу олигарсите", но не видях нито един плакат "Искаме да ни давате социални помощи" или "Енергийни помощи за всеки българин", както изопачено и превратно представят нещата червените.

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Не виждам, какво има да се занимаваме с щуротии!!! Отговорността зад това правителство е ясна, а именно - тя се носи от БСП, ДПС и Атака. Изпълнителната власт е функция, следствие на законодателната власт и е подвластна на законодателната власт. И така, ако кабинета на Орешарски не оправдае очакванията на мнозинството граждани, но бъде държан дълго от БСП и ДПС, двете формации (заедно с Атака, която е допуснала съществуването му) ще носят отговорност за това, че не са подменили този кабинет бързо, след като се е видяло, че той работи зле. Иначе, при недобрение за управлението и друга форма на опериране с него от страна на БСП и ДПС - отговорността пак ще е на БСП, ДПС и Атака, но с различна от изложената по-горе обосновка. Конституцията по този въпрос е безпрекословна - законодателната власт (Народното събрание) контролира изпълнителната власт (Министерския съвет) и носи пълна отговорност за направеното и ненаправеното от изпълнителната власт (Министерския съвет). Тука хъката-мъката просто няма как да има!

  • 10
    waterfall avatar :-|
    waterfall

    До коментар [#7] от "cinik":
    Ами явно, че тези "десни" партии трябва да направят широка коалиция, да преглътнат личната си гордост , те и избирателите им, и да тръгнат заедно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK