Висока водна топка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Висока водна топка

Висока водна топка

Проект на наредба предвижда нови специални изисквания за квалификация и стаж на управителите на ВиК дружества

Калина Горанова
3668 прочитания

© Мария Съботинова


Проект на наредба за изискванията и критериите за ВиК операторите предизвика недоволството на компаниите - доставчици на водни услуги. Идеята на документа е да зададе критерии за квалификацията на управленския персонал и дори за някои позиции от по-средно управленско ниво. Те обаче бяха определени като дискриминационни от представители на Българската асоциация по водите (БАВ). Притеснителни за ВиК компаниите са и някои от финансовите показатели, които ще се изискват от тях, тъй като това може да доведе до отпадане на дружества от пазара. От асоциацията коментираха, че ще настояват първо да се изработи специален закон за водоснабдяване и канализация, каквато идея има от години, а не да се правят поправки на парче на действащата нормативна база.

Наредбата е изготвена по поръчка на регионалното министерство от обединение "Евролекс ВиК 1", където управляващ е Андрей Делчев, по-известен към момента като председател на Българската петролна и газова асоциация.

Само за експерти

Според проекта на наредбата законните представители на ВиК оператора трябва да имат най-малко 8 години професионален опит на управленска позиция в предприятие с основен предмет на дейност предоставяне на комунални услуги. Освен това трябва да имат и не по-малко от 5-годишен трудов стаж във ВиК оператор. Според консултанти това ще елиминира в голяма степен добри чужди мениджъри с опит, които управляват дружества успешно, просто защото нямат достатъчно дълга професионална история точно в сферата на водите. Главният инженер на компанията пък трябва е с висше инженерно образование само и единствено по специалност "Водоснабдяване и канализация" със степен магистър. Според бранша обаче тази позиция може спокойно да се заеме от хора и с различно инженерно образование и да се залага повече на обученията и сертификацията на персонала.

Конкретни изисквания има и за главния енергетик на компанията, за главния счетоводител, както и за човека на позиция "началник на пречиствателна станция за питейни или за отпадни води. Според бранша обаче би трябвало да се даде повече свобода на ръководството на компанията да сформира структурата и състава си. Ако някои от изброените по горе позиции пък остане незаета по една или друга причина за повече от 60 дни, се приема, че операторът нарушава изискванията.

Според проекта на наредбата събираемостта на вземанията на ВиК компаниите трябва да е не по-малко от 85%. Или много от компаниите в даден момент могат да паднат под летвата, като това може да се случи при всяко увеличение на цената на водните услуги от регулатора. Проблемите на водните компании със събирането на вземанията също са пословични, като те нерядко биват обвинявани и в злоупотреба с монопола си, когато се опитат да търсят правата си. Сред финансовите критерии са и това коефициентът на общата ликвидност за предходните 12 месеца да е не по-малък от 1. Коефициентът на ефективност на приходите трябва да е не по-малък от 1.

Без закон

Междувременно ВиК секторът се размина с окрупняването, което беше предвидено в поправките в Закона за водите, които обаче така и не стигнаха до окончателно гласуване в зала. Идеята беше да има бързи поправки в закона, за да може да започнат реформите, а впоследствие да се мисли и за общ текст, който да обедини предписанията за ВиК операторите в Закона за водите и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги. В момента има над 50 ВиК компании в страната, като поправките предвиждаха те да са 28, за да правят икономии от мащаба и да са по-атрактивни за частните инвеститори. Сега обаче не е ясно дали този закон ще бъде гласуван от новия парламент, или нещата във водния сектор ще започнат отначало. Наредбата също беше подготвена от старото правителство и най-вероятно е вървяла паралелно с промените в закона. Подобно изискване за стаж и квалификация определено би облагодетелствало старите служители във водните компании, които биха запазили постовете си и влиянието си при влизане на чужд инвеститор.

Проект на наредба за изискванията и критериите за ВиК операторите предизвика недоволството на компаниите - доставчици на водни услуги. Идеята на документа е да зададе критерии за квалификацията на управленския персонал и дори за някои позиции от по-средно управленско ниво. Те обаче бяха определени като дискриминационни от представители на Българската асоциация по водите (БАВ). Притеснителни за ВиК компаниите са и някои от финансовите показатели, които ще се изискват от тях, тъй като това може да доведе до отпадане на дружества от пазара. От асоциацията коментираха, че ще настояват първо да се изработи специален закон за водоснабдяване и канализация, каквато идея има от години, а не да се правят поправки на парче на действащата нормативна база.

Наредбата е изготвена по поръчка на регионалното министерство от обединение "Евролекс ВиК 1", където управляващ е Андрей Делчев, по-известен към момента като председател на Българската петролна и газова асоциация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    В ВИК дружествата са останали само тези имащи контакт с регионалния кмет. Грамотните хора напукат, или ги принуждават да напуснат, ако не изпълняват плана на петилетката за три години.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    alexgg avatar :-|
    Minddestruction

    Каквито и наредби и закони да се пишат първо трябват инвестиции.
    И то какви инвестиции - става дума за подмяната на поне половината от водопроводите; текат като решето. При цена над 150лв/м в градски условия това е непосилна задача. Става дума да речем 10 хиляди километра само в София град. Естествено концесионера се услушва и лъже (а нашите му помагат).

    Загубите на вода официално са около 50-60% (порцент до 100, т.е. малко над половината). На практика са около 80%, т.е. се инкасира се около 1/5. Тече и се краде, краде се и тече...

    И със всеки изминат ден става по-зле - тръбите стареят, а нови практически не се слагат. А се събират амортизационни отчисления на база 30г. Или всяка година би следвало да се подменя минимум 3-4% от мрежата.

    За канализацията положението е като в Лондон ... в края на 19 век; построена е канализация ама по главните улици, на главните градове и не всички квартали (прослувутите елитни квартали на София са без канализация)

    Пречиствателни - тук таме и те претоварени. И като се построят нови - трябват още пари и водата ще поскъпне още 20-30%.

    И всяка власт разиграва сценки с населението и кметовете за да се задържи. Практически нищо сериозно не е правено за да се подобри положението през последните 20-30-70години. Само рилския водопровод е ОК повече от 80год.


  • 3
    mockinbird avatar :-|
    Vladimir Lyubenov

    До коментар [#2] от "Minddestruction":

    има огромни приготвени европейски пари - само да рекне някой, но досега водната инфраструктура все не излизаше на преден план. след Водния заем практически сега нещата са оставени на местната власт, а това са наистина скъпи проекти и мн малко общини могат да ги съфинансират.

    изглежда, чакаме както при санирането, ЕС да поеме, ако може, поне 99 % от цената. при положение, че всяка - всяка! - общ поръчка от такъв клас е завишена винаги - винаги! - с 10 % до 30 %, за комисионни, за две и нерядко за повече от страните.

    дори и така, поне на няколко пъти през това време щеше да се започне и тая огромна далавера, но засега играчите изчакват, защото:
    1. въпреки ягмата, никой не го подхваща, защото в Бг има само едно структуроопределящо предприятие - Випом АД - Видин, което е руска собственост. със стари кадри и без технологичен и проектантски капацитет за цели системи - там произвеждат само помпи и чат-пат турбини, а как клиентите ще правят инфраструктура и целия проект си е негова работа.
    което е страшно квалифицирана работа. без ноу-хау няма как.
    2. така следва, че проектите тр да бъдат осъществени от външни играчи, или поне официални вносители на оборудването - които очевидно се явяват легални играчи - поне засега - и правилото за 10 до 30 % от контролирана сделка не играе... кой политик би се захванал с такава неблагодарна работа? :)
    3. липса на всякаква компетентност по места в съответните области и общини, а ВиК специалистите и шефовете в грамадната си част още празнуват 9 септември 44-та (в частта му за идването на власт, иначе шапка свалям на освободителите, каквито и да са, освободители са).

  • 4
    mockinbird avatar :-|
    Vladimir Lyubenov

    в продължение:


    все пак очаквам в съвсем близките години политиците да си "регулират" и тази баница, понеже освен аец белене това е единствената обозрима наистина мащабна възможност за голям бизнес и съответното много яко нагушване.

    иначе по случващото се във водния сектор можете да видите какво наистина значи да се работи, и какво значи да се мисли за.. странични неща като облаги от властта (простичко казано, за хората ли да се мисли, или за себе си, или за моите си хора).
    ако за времето досега в сектора за завършени само няколко проекта, не съм проверявал колко, но ако от 300 възможни са завършени 5 - ето това е степента на "истинност" в отношенията управляващ - управляван.
    ужасно жалко е да регистрираме подобен коефициент, в случаите, в които се изисква наистина полагането на определени усилия в полза на т.нар. народ.

    накрая, дори от вчера имаме бяла лястовица - Берковица е обявила обществена поръчка за изграждане на пречиствателна станция и изобщо за целия воден цикъл на общината.

    защо общините не ползват опита си една от друга? ай ше замълча :)

    ей Капитал, може да си подготвите цяла серия статии за половин година напред, само с един поглед в сектора - а си спомням, че сте го правили - и това е шанс за няколко милиарда (евра) за Бг.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK