14 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Много пари, малко време

Оперативна програма "Регионално развитие" изведнъж се оказа с много рискови общински проекти и с един голям път за финансиране

7210 прочитания

Аман дере се намира в югозападната част на Асеновград, в полите на Родопите и къщите и улиците там често се пълнят с вода в рисковите сезони. За да реши проблем, преди време общината решава да построи тръбопровод, който да зауства водите в река Чая. По план това е трябвало да струва 996 хил. лева, финансирани от еврофондовете, и да бъде завършено този месец. Но не би.

Проектантът на тръбопровода е пропуснал две, оказва се, твърде значими препятствия по пътя - едно под земята и едно над нея. Първото е магистрален газопровод, а второто - жп линия. Как и защо се пропускат подобни доста съществени обекти е въпрос, на който общината ще трябва да си отговори, след като плати допълнителните 370 хил. лв., колкото ще излезе тръбата. Но освен големите допълнителни разходи Асеновград страда и по друга линия - проектът се забави и влезе в списъка с рисковите проекти на оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР), който бе съставен миналия месец.

Списъкът включва 84 проекта: 61 на 51 общини и 23 на други институции. ОПРР счита, че по тях не е имало никакви дейности в последните 10 месеца, следователно те са пред огромен риск да загубят пари или да бъдат изцяло прекратени. Само общинските са на стойност 127.8 млн. лв. Ето защо управляващият орган на програмата реши да добави в списъка готов голям проект, към който да бъдат пренасочени част от средствата - Северната скоростна тангента на София. За разлика от Асеновград на много от другите места забавянето идва заради огромното количество обжалвания на обществените поръчки. Но както и този пример сочи, по-голямата част от общините смятат, че ще успеят да ги завършат навреме. Което поставя нови, тежки въпроси пред ОПРР.

Да ги о(б)жалиш

"Проектантът не е предвидил газопровода още в самото начало. Открива го на 90% от изпълнението - при изкопаването", казва говорителят на община Асеновград Венелина Симеонова. Според нея и според ръководителя на отдел "инвестиционни проекти" Георги Ангелов, няма риск от спирането им. Проектът за Аман дере може да свърши до август, а по другият рисков - за ремонт на училища, който е стопиран именно заради обжалване, се очаква решение на ВАС до края на този месец. До октомври, смятат от общината, и той може да е готов.

В Златоград също са оптимисти, въпреки че проблемът им е извън обичайните. Одобреният през ноември 2011 г. проект за повишаване на туристическата атрактивност предвижда реставрация на три сгради - паметници на културата - Взаимното училище, Чалъковата къща и Пачиловата къща. Кметът на общината Мирислав Янчев обясни за "Капитал", че всички търгове са проведени, изпълнителите са избрани и договорите с тях са подписани. Това, което е довело до определянето на начинанието като рисково, е, че самите строителни дейности все още не са стартирали. Причината е спор за собствеността за една от трите сгради с църковното настоятелство. Янчев обаче е убеден, че решение има и общината ще довърши проекта. "Необходими са ни 55 дни за строителните дейности. Стига спорът да бъде решен, ще довършим започнатото", казва той. През април общината е сключила анекс за удължаване на срока на договора с "Регионално развитие" на 24 месеца или до ноември 2013 г.

Същото е мнението на почти всички общини от списъка, с които "Капитал" се свърза. Балчик например смятат, че ще успеят да задвижат процедурите си и да приключат до края на годината. Там проблемът също е типов: натрупването на много малки поръчки води до най-тежките процедури, които отнемат много време. Велинград са малко по-песимистични: те са се отказали от културния проект с шекспировото заглавие "Светът е сцена, а всички ние сме актьори", но смятат, че ще успеят да завършат другите два в списъка - училищния и болничния.

"Прозвънихме всяка община и основната причина е обжалване на поръчките. Иначе кметовете ни казват масово "подписвам и за 2-3 месеца приключвам", обяснява Емил Савов от Националното сдружение на общините в България.

Една от няколкото най-проблемни схеми са проектите за туристически и исторически атракции, по които общините трябва да възстановяват местни обекти с историческа стойност. Това се обяснява със сложността на задачите, които изискват малко по-специфични изпълнители – с опит в  консервацията на архитектурно-историческото наследство. Освен това от участниците в тези процедури се изисква и регистрация за работа с обекти от най-висока категория според Закона за устройство на територията. В този списък освен недвижимите културни ценности и обектите в археологическите резервати, попадат и магистралите. Именно по тази схема има и изключително голям процент от жалби - за над 90% от търговете.

Обещания и срокове

Големият проблем е, че ОПРР по план трябва да сертифицира тази година около 500 млн. лв., а засега прогнозата, направена от вече бившия министър на еврофондовете Илияна Цанова сочи, че поне 140 млн. лв. от тях е много вероятно да бъдат загубени. Горната граница стига 250 млн. лв., макар ако проектите на общините да тръгнат, това ще облекчи значително системата.

Всичко зависи от това дали определените като рискови проекти ще успеят да преодолеят проблемите си или не. "На този етап ние не предвиждаме прекратяване на договори, преди срещите с бенефициентите и анализа на настоящото състояние", казва Деница Николова.

До края на този месец общините и управляващият орган на оперативната програма ще провеждат срещи, на които ще се начертават мерки за наваксване на закъснението. Вероятно някои от тези обещания няма да бъдат спазени. Велинград например все още дори не е внесъл във фонда за общините ФЛАГ искане за финансиране на ремонтите на училища и болници, казва директорът на фонда Надя Данкинова. Тъй като това е една от малкото възможности, по които общината може да финансира своя дял и плащанията по проекта, този факт озадачава. "Имаме лош опит с тях, те са били вече в просрочие. На други места такива проекти вече са на 80% изпълнени", коментира Данкинова.

През юни е и крайният срок да се каже кои от проектите са във висока рискова фаза. "Там, където се идентифицира невъзможност за посрещане на сроковете, невъзможност за предявяване на искания за плащания, които да подсигурят намаляването на риска, там заедно с нашите бенефициенти ще стигнем до консенсусното решение за прекратяване на договори", обяснява Деница Николова. Но още дори няма изработени правила, по които може да се прекрати договор - те също трябва да бъдат изработени до края на юни.

План Б или план Не Именно за да не бъдат загубени много европари, трябва да има адекватен "план Б", който да поеме финансиране в случай на провалени проекти. Преди време такъв план беше стартиран за близо 600 млн. лв. по оперативна програма "Околна среда". Тогава парите бяха пренасочени от сектор "Води" към проекти за закупуване на техника за пожарната, и към екологичен градски транспорт в големите градове.

Сега подобна спасителна схема се задейства и за ОПРР. Вариантът, който е избран тук е включването в програмата на "голям, зрял проект". Като такъв беше припознат проектът на Агенция "Пътна инфраструктура" за строителството на Северната скоростна тангента, който като изключим липсата на финансиране има пълна готовност да бъде започнат.

"Според колегите от Европейската комисия това е единственият възможен вариант, по който може да вървим от гледна точка на спасяване на средства по програмата и намаляване на риска", казва Деница Николова. Дали обаче средства от спрени проекти ще тръгнат към скоростното шосе все още е рано да се каже, тъй като не се знае изобщо колко ще са те.

Също несигурно е доколко скоростната тангента ще може да се финансира от другото възможно перо, а именно спестените пари от вече изпълнени проекти. Най-малкото защото с решение на Комитета за наблюдение на оперативната програма от есента на миналата година, тези пари все още се пренасочват другаде – за ограничаване на рисковете и щетите при пожари в градовете. До осигуряването на неговото пълно финансиране към началото на май според отчета на ОПРР, оставаха над 32 млн. лв.

Това на практика означава, че сигурно финансиране за т.нар. голям проект от двете пера – прекратени проекти и спестени средства, към настоящия момент няма. "Съществува също възможност за наддоговаряне на програмата, но, разбира се, тук ще бъде необходимо вземане на политическо решение", казва Деница Николова. С други думи, новото правителство ще трябва да реши как точно да се дофинансира Северната скоростна тангента, ако по оперативната програма не бъде набавен необходимият ресурс.

"Даже да се финансира, няма да е за сметка на провалени общински обекти", категоричен е Емил Савов. Според Деница Николова има различни варианти и възможности, но това не са решения които могат да бъдат взети от страна на управляващия орган, а са от компетенциите на политическата власт.

С наближаването на последните години за плащане по настоящия програмен период такива дилеми ще стават все по-чести. В годините назад имаше доста изоставане в някои схеми, в проекти и в плащания. Но пристигащите крайни срокове ще направят подобни акробатически номера, с които едни пари да се прехвърлят другаде или да се търси начин бързо да се похарчи част от ресурса, все по-трудни. Изчисленията на Илияна Цанова сочат, че до април тази година са сертифицирани едва 18% от нужните 1.37 млрд. евро, които България трябва да покаже пред Брюксел за 2013 г. Рискът е да бъдат загубени почти 280 млн. евро по всички оперативни програми. Дори най-умелите номера вероятно няма да успеят да намалят тази сума под 113 млн. евро, колкото е долната граница на предвижданията. С други думи, новите министри на еврофондовете (всъщност такъв отделен няма, ресорът се пое от Зинаида Златанов, заедно с правосъдието и контрола над МВР) и на регионалното развитие ги чакат интересни първи месеци.

По скоростната

Северната скоростна тангента е част от проекта София - Калотина. Дължината на трасето е 16.5 км. Пътят е с проектна скорост 120 км в час и с габаритите на магистрала с обща ширина от 33 метра (шест активни ленти за движение и две аварийни). Трасето на тангентата започва от западната страна на Софийския околовръстен път и завършва в източната му част, като преминава през шест населени места - Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци, Враждебна. В края на миналата година бяха обявени търговете за изпълнители на трасето, а за финансирането му от Агенция "Пътна инфраструктура" подготвиха апликационна форма към управляващия орган на оперативна програма "Транспорт". За пътната програма той щеше да е резервен проект заедно с този за магистралата от София до Калотина. Сега апликационната форма е изтеглена от програма "Транспорт" и се подготвя нова, която ще бъде подадена към "Регионално развитие". За разлика от финансирането, което все още не е ясно, изпълнителят вече е определен – обединението "Салини - Импреджило", между италианските компании Salini и Impregilo. Когато средствата за тангентата бъдат осигурени и строителството започне, дружествата ще имат 18 месеца срок да построят скоростния път.

7 коментара
  • 1
    jugozombi avatar :-?

    Добрата новина е, че алтернативата, Северната скоростна тангента на София, е проект от най-висок приоритет. Тя ще бъде градска магистрала с функции на северна част на околовръстния обход на столицата, но ще има и осбено високо международно транзитно значение. По нея ще преминават три пан-европейски транспортни коридора, №4, №8 и №10, като тя ще е свързващо звено на магистралите "Струма" към Гърция и Македония, безименната София-Калотина към Сърбия, "Хемус" към Румъния и "Тракия" към Турция.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Има напредък, имаааа. Някой е седнал и е помислил за "План Б". Такава предвидливост беше дълго време неприсъща за нашия чиновник. Да се сетим само, колко пъти съм пускал тук на форума сметки за резултата от ВЕИ-нашествието - всичките правени на калкулатора на мобилния ми телефон, и накрая се оказах съвършено прав. Тоест предвидливостта в нашенското държавно управление изобщо не е нещо, което се подразбира от самосебе си. Напротив, по-характерно е ти да ги предупреждаваш какво се задава, те да ти отговарят да ходиш да се снимаш.

    След провала ВЕИ, същата мелодрама се задава с местата за детски градини в София, а следващото - с всенародното изхвърляне на автомобили-трошки по улиците на големите градове и ползването им като килери. За пишман-инвалидите пък нещата бяха изпуснати още преди 10 години - оттогава скандалът се задържа на "устойчиво-трагично равнище" - 1 милион броя са, всеки който е поискал вече се е изредил.

  • 3
    skch avatar :-|
    skch

    Ако ще развиваме Дунав мост 2 за сметка на сърбите, не виждам много смисъл от скоростната тангента, освен да свърже 6 "населени места".

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#3] от "skch":

    Няма такава логика. Северната скоростна тангента като бърз транзитен обход на София ще е връзката между магистралите "Люлин" и "Хемус" за пътуващите от Гърция към "Дунав мост 2" и обратно.

  • 5
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    Това с пропуснатата ж.п. линия е показателно за нивото на проектиране и изобщо подготовката на заданията, на ниво Общини. Все пак Асеновград има една ж.п. линия, но като винаги се избират "подходящите" фирми за европроекти, а не качествени винаги ще е така. Вярно парите няма да се изгубят, но отново ще са за строеж в София а с останала част на България какво правим?

  • 6
    pesheff avatar :-P
    Пешката

    [quote#5:"stoiank"]Все пак Асеновград има една ж.п. линия[/quote]

    тя линията мисля че точно свършва в Асеноград =)

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#6] от "Пешката":
    Да. И е безумно да я пропуснеш, защото от тези квартали, като погледнеш посока реката и се вижда с просто око. Отделно, ако не мислиш да караш водата да тече нагоре, минаваш през прелез за реката.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK