По следите на изчезналите милиарди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По следите на изчезналите милиарди

Премиерът Орешарски и финансовият министър Петър Чобанов обясниха, че има риск държавата да събере с 1 млрд. лв. по-малко приходи

По следите на изчезналите милиарди

Кабинетът побърза да се презастрахова за бюджета, но говоренето за лошо наследство може да има и негативни ефекти

Вера Денизова
35415 прочитания

Премиерът Орешарски и финансовият министър Петър Чобанов обясниха, че има риск държавата да събере с 1 млрд. лв. по-малко приходи

© Надежда Чипева


Когато преди четири години Пламен Орешарски предаваше на наследника си Симеон Дянков поста финансов министър, той му връчи в завещание и три плика. С препоръка да ги отваря в моменти на криза.

Точно като в анекдота - в първия плик имаше бележка, която гласи: "Обвини бившото правителство, че е заложило капани в управлението на страната". Във втория: "Обвини медиите, че неправилно тълкуват действията ти." А в третия: "Подготви три плика." ГЕРБ между другото се възползваше от първия съвет през почти целия си мандат.

Сега, вече като премиер, Орешарски нямаше такова завещание, но, изглежда, си спомни собствените си наставления. И само седмица след като пое поста от служебното правителство, пусна духа от първия плик.

"Мога да твърдя аргументирано, че никога ситуацията в страната не е била по-зле. Не говоря само за цифри, но и за бизнес климата, отчаянието в гражданите и структурните проблеми, натрупани в различни звена на публичния сектор", коментира премиерът.

Може и да е прав. Първите конкретни цифри, изнесени от новото правителство за състоянието на публичните финанси, обаче звучат неубедително на фона на последните официални данни за изпълнението на бюджета. Допълнително повод за въпроси дава и фактът, че управляващите упорито отказват да представят анализ на какво се дължи промяната в ситуацията. А тя е деликатна – всяко ново правителство е натоварено с обещанията си и със свръхочаквания, включително и за повече разходи. Така че извън политическия ефект най-вероятно говоренето за лошото наследство е и тактически ход от страна на премиера и неговия финансов министър с цел да се охладят растящите искания за все повече пари. Подобен вид изказвания обаче са нож с две остриета, защото могат да се отразят на намеренията на бизнеса за инвестиции, което пък води до още по-слаба икономика, по-висока безработица и като резултат – по-ниска събираемост на приходите в бюджета.

По-зле не е било...

В първите си публични изяви след встъпването в длъжност премиерът и финансовият му министър Петър Чобанов обясниха, че има риск държавата да събере с 1 млрд. лв. по-малко приходи от планираните за годината. Ако това опасение се потвърди, заложеният за тази година дефицит от 1.1 млрд. лв. почти ще се удвои.

"В бюджета бе заложен далеч по-оптимистичен растеж, който, ако се продължи досегашната политика, няма как да се сбъдне", коментира Петър Чобанов пред bTV. Няколко дни по-късно стана ясно, че има още един проблем - с постъпващите искания за допълнителни разходи. Общо те са за 830 млн. лв., което е малко над 1% от БВП. "В момента тези искания получават отговор "не", стига да няма поети ангажименти с предишно правителствено решение", заяви Чобанов. Той пресметна, че ако приходите не се изпълнят и държавата удовлетвори всички искания за допълнителни разходи, дефицитът ще се увеличи с още близо 2 млрд. лв., или с 2.4% от прогнозирания БВП. А това на практика означава, че България ще надвиши позволения лимит от 3% в ЕС и е заплашена от нова наказателна процедура за свръхдефицит. Този път обаче освен от засилен мониторинг страната е заплашена и от по-строги санкции – дори да й бъдат спрени част от еврофондовете.

В същото време Чобанов загатна и за лошо планиране на паричните потоци на държавните финанси, което се отразява на нивото на фискалния резерв. Погасяването на 800-те млн. лв. ДЦК през август, които бяха емитирани извънредно през февруари, за да се платят субсидиите на земеделските производители, можело да се окаже проблемно. Въпреки че тези пари бяха възстановени от Брюксел.

Като допълнителен проблем от новото правителство посочиха и вероятни плащания към Международния валутен фонд за увеличението на неговия капитал. Те щели да натоварят резерва, затова и опасенията на кабинета са, че той ще падне под определения по закон лимит от 4.5 млрд. лв. в края на годината.

На теория резервът може да се попълни с нов дълг. До момента обаче на вътрешния пазар са емитирани ДЦК на стойност 1.42 млрд. лв., а бюджетът за 2013 г. позволява общите емисии на нов дълг да стигнат максимум 2 млрд. лв., т.е. и тук полето за действие на новото правителство е ограничено без законови промени. Те обаче биха били лош сигнал за отхлабване на дисциплината.

...но бюджетът е изпълним

До момента управляващите не са предоставили разбивка и анализ по кои пера се очаква неизпълнение на приходите и защо. Няма информация и кои ведомства и за какво искат допълнителни средства. Въпреки заявката на премиера да уведоми обществото "коректно, без пропагандни елементи" за състоянието на държавата, поне засега 2-та милиарда допълнителен дефицит звучат като оправданията на ГЕРБ за договорите по чекмеджетата.

"Сметките, които излязоха, ме озадачават. Тези 800 млн. лв. плащания по извънредната емисия ДЦК вече са преведени от Брюксел, така че парите са във фискалния резерв. Все още не е ясно и кога трябва да направим вноската към МВФ (решението не е ратифицирано от всички държави - бел. ред.), както и дали чисто счетоводно тя изобщо ще се отрази на нивото на фискалния резерв", казва Калоян Стайков от Института за пазарна икономика. Според него, докато не се промени начинът на отчитане на бюджета (да е на база договорени разходи, а не на направени плащания), всяко ново правителство може да заяви, че има завещани огромни разходи от предходното и да използва това като претекст да увеличи дефицита.

"Нищо не се е променило като данни отпреди седмица, когато беше публикувана информацията за изпълнението на бюджета към април. А нивото на правителствения депозит в БНБ показва, че през май приходите са вървели добре. Новото е промяна в прогнозата на финансовото министерство, което обаче не е на базата на някакъв анализ", допълва Георги Ангелов от "Отворено общество".

Официалните данни за изпълнението на бюджета през април поне засега наистина не дават повод за тревога. Те показват, че приходите и разходите вървят не по-зле от миналогодишните (виж графиките). Ако има притеснения, те са по-скоро при акцизите върху горивата, както и данъка върху лихвения доход от депозити, където има изоставане. Допълнително при предаването на поста служебният финансов министър Калин Христов обяви, че към края на април задържаният поради ревизии ДДС е на рекордно ниски нива – под 300 млн. лв. (което е в рамките на нормалното), просрочените задължения на държавата към бизнеса пък са 101 млн. лв.

"В началото на годината изпълнението на бюджета бе изправено пред промени в редица данъчни закони, което постави под риск навременното събиране на приходи, и същевременно – пред политически протести и несигурност. Трябва да се отбележи, че въпреки това дефицитът до април е 286 млн. лева (при 217 млн. до април 2012 г.). Нивото на бюджетния дефицит за последните 12 месеца до април е същото като нивото за 2012 г., което е значително под планирания за годината 1.3% от БВП", посочват Industry Watch в свой доклад за състоянието на българската икономика.

Все пак е рано да се правят генерални заключения предвид ревизираните надолу прогнози за растежа през тази година на 1% от БВП (при 1.9% в макрорамката към бюджет 2013). Евентуално неизпълнение на приходната част също не е изключено, макар и в пъти по-ниски размери – то беше допуснато като сценарий и в средносрочна бюджетна прогноза за периода 2014 - 2016 г., приета от служебния кабинет. В нея бяха занижени очакванията за постъпления от ДДС и акциз общо с 220 млн. лв.

Финансисти от ГЕРБ също допуснаха, че е възможно неизпълнение на приходите, но в двойно по-нисък размер – около 400 - 500 млн. лв. Според тях има скрити буфери в бюджета по линия на парите за национално съфинансиране по еврофондовете, които в някаква степен могат да компенсират спада.

Източник от правителството обяснява откъде идват и сметките за 830 млн. лв. допълнителни искания за разходи. Според него още при планирането на бюджет 2013 разходите са заложени така, че редица държавни структури да останат недофинансирани с негласното обещание, че ще получат допълнителни средства, като се обособят възможностите за икономии в бюджета. Исканията на ведомствата в движение да си получат средствата, от които се нуждаят, са на стойност 730 млн. лв., което заедно с просрочията на централното правителство формира сумата от 830 млн. лв. По неофициална информация с допълнителните заявки в края на май исканията са набъбнали до милиард.

Къде са проблемите

"Факт е, че правителството няма голяма свобода да вдига дефицита и да го финансира с дълг. Това е и реалният проблем – в бюджета няма буфери и не позволява гъвкавост. Но така е при всяка смяна на властта - новият кабинет трябва да изпълнява вече гласуван бюджет, който не отразява вижданията му", казва Ангелов.

В своя анализ Industry Watch допълват: от гледна точка на финансиране на допълнителни разходи фискалният резерв има съвсем малък буфер над минимално изискваното в закона за бюджета - около 300 млн. лв., след отчитане на нуждата от погасяване на 6-месечния краткосрочен заем заради земеделските субсидии. От анализаторското звено допълват, че риск представлява и евентуален отказ от реформи, което може да доведе до поемане на значителен нов дълг за покриване на финансовите загуби както в компании като БДЖ или ВМЗ – Сопот, така и в държавните енергийни дружества.

Отделно от това започнаха да валят и заявките за допълнителни разходи: от повече пари за МВР, през искания на червени депутати за още социални плащания до предложения да се заложи необлагаем минимум за доходите от лихви по депозити, което ще доведе до по-ниска събираемост на данък лихва. И това е само на повърхността – политическата конфигурация и множеството интереси, които стоят зад този кабинет, предполагат постоянно жонглиране между исканията на отделните групи.

Търсени ефекти

Точно очакванията за повече разходи според повечето анализатори са причина премиерът и неговият финансов министър да се презастраховат с послание от типа "пари няма". Част от прогнозата за неизпълнението на приходите най-вероятно се е формирала и заради презастраховка на "Митниците" и Националната агенция за приходите. Или, както се изразява служител в една от приходните агенции, "едните преувеличават сега, а другите са преувеличили, като са правили бюджета. Голямата илюзия е лесното затваряне на контрабандните канали".

В потвърждение в своите публични изяви финансовият министър постоянно изтъква, че държавата няма да допусне толкова голяма дупка в държавните финанси. "Не употребявам думата актуализация на бюджета, ще се опитаме да се справим в рамките на този", посочва той. Другото му послание е, че министерствата няма да могат да разчитат на допълнителна издръжка и ще трябва да режат разходи. Според източници от правителството единствените искания за повече пари, които може да получат "да", са на здравната каса за заплащането на животоспасяващи лекарства.

Допълнителен щрих към картината е предложението на Орешарски (тогава депутат от "Коалиция за България") по време на дебатите за бюджет 2013 приходната част да се увеличи (забележете) с милиард, който може да дойде от борба с контрабандата и сивата икономика.

Странични дефекти

Освен вид презастраховка говоренето за лошото наследство е и вид политическо оръжие срещу опонентите. Както и начин да оправдаеш евентуален завой при изпълнението на партийната платформа (което в случая дори може да се окаже полезно).

Мрачните картини, които обрисува новата власт обаче, могат да имат и негативен вторичен ефект. "Ако инвеститорите решат да отложат плановете си заради лоши сигнали от властта, икономиката ще се забави, потреблението също ще спадне, а това като бумеранг ще се върне в бюджета под формата на по-малко приходи. Така че може да се попадне в капана на самосбъдващото се пророчество", казва Георги Ангелов. Според него подобен вид говорене от страна на управляващите може да доведе и до още по-високи нива на застраховките срещу фалит (CDS) на България. Това ще се отрази както на цената на новопоетия дълг, така и на лихвите по кредитите. Всичко това в крайна сметка рефлектира върху ръста на икономиката.

Засега правителството има медийния комфорт, най-вече благодарение на вестниците под контрола на депутата от коалиционния партньор ДПС Делян Пеевски. Но ако разчертаваният черен сценарий почне да се реализира, може да стане твърде късно за втория плик.

Когато преди четири години Пламен Орешарски предаваше на наследника си Симеон Дянков поста финансов министър, той му връчи в завещание и три плика. С препоръка да ги отваря в моменти на криза.

Точно като в анекдота - в първия плик имаше бележка, която гласи: "Обвини бившото правителство, че е заложило капани в управлението на страната". Във втория: "Обвини медиите, че неправилно тълкуват действията ти." А в третия: "Подготви три плика." ГЕРБ между другото се възползваше от първия съвет през почти целия си мандат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

187 коментара
  • 1
    nikolavj avatar :-?
    Никола Йорданов

    ? към г-н Чобанов - "искате ли да спадне цената на петрола?" Приходите в хазната ще намалеят веднага. А дали ниската цена ще "раздвижи" някой сектор/ потребление и в какъв срок?
    Ако някъде има документ с аргументирано мнение по въпроси с интерес бих го прочел.

  • 2
    pavlov10 avatar :-?
    pavlov10

    Статията ми напомня,4е трябва да се подготвим за командата "Пари нема,
    действай!"

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Тези милиарди ми изглеждат безследно изчезнали обаче ...

  • 4
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Джуджето Хаяско,
    " едно е да иска, друго да може и трето и четвърто да го направи"
    Ама едвали при тези коалиционни леви и ултралеви " пид@ли".

  • 5
    enroute avatar :-|
    En route
    • -10
    • +199

    Само да припомня от рекламния клип, по памет: "Пари има, но ГЕРБ не ги събира..." И така др. Орешарски и сие експерти, нямате причина за оплакване, знаете къде са парите, така че действайте.

  • 6
    thepirineagle avatar :-|
    thepirineagle

    Твърде много говорене преди изборите,твърде много фалш стартове/ " усещания" ,АЕЦ,увеличаване на мита за вносни земеделски продукти :-) ,ослушвания и недомлъвки,скандали в парламента,формираноуправение белязано от "съпрузи и любовници" /,твърде много стар "троен" багаж....
    Да се надяваме,че поне, президентът е имал английско чувство за хумор,говорейки за "летящия старт",ама едва ли...Плевнелиев винаги се взима толкова насериозно...надминава дори Орешарски :-)

  • 7
    longin avatar :-|
    longin

    Значима езикова промяна наблюдавам:
    Числата станаха "Цифри"! Масово, депутати, министри, журналисти(ето и тук!) говорят за ЦИФРИ, ЦИФРИ, ГОЛЕМИ ЦИФРИ... А за Числа почти не се говори...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    fred avatar :-|
    Fred

    [quote#2:"pavlov10"]Статията ми напомня,4е трябва да се подготвим за командата "Пари нема,
    действай!"[/quote]
    Дори когато беше периода на икономическият и имотният бум Ореха ни удържаше цялата година по 10% от заплатата и ги изплащаше чак в краят на годината. Сега при криза да му мислят тези които са на заплата, сигурно ще им задържа по 25%.

  • 9
    longin avatar :-|
    longin

    "Първите конкретни цифри, изнесени от новото правителство..."

    Г-жо Денизова,
    И Вие ли сте толкова грамотна колкото Пламен Орешарски и Бойко Борисов?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • -21
    • +118

    Тези просто дрънкат глупости! При лошо наследство вместо да започнат да раздават пари, както започнаха да правят, щяха да започнат да затягат "колана", както се наложи да направи ГЕРБ след много "доброто" наследство на тройната коалиция на Станишев. Щом се насочват към харчове, вместо към свиване на разходите - значи наследството, което са получили, въобще не е лошо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.