Резултатите от матурите са малко по-добри от миналогодишните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Резултатите от матурите са малко по-добри от миналогодишните

Успехът на учениците по български език и литература е по-висок от този на миналогодишните

Резултатите от матурите са малко по-добри от миналогодишните

Близо половината от седмокласниците обаче не са се справили с изпитите по български език и литература и по математика

Люба Йорданова
16864 прочитания

Успехът на учениците по български език и литература е по-висок от този на миналогодишните

© Георги Кожухаров


"Децата ни не са неграмотни." С това успокоение новият министър на образованието и науката Анелия Клисарова започна представянето на резултатите от външното оценяване след 7 клас и от матурите след 12 клас във вторник. Трудно е обаче да се погледне оптимистично на цялостната картина, когато резултатите показват, че близо половината от седмокласниците не покриват образователния минимум по български език и литература и математика за този етап, а наскоро и оценяването показа същото за над една четвърт от  четвъртокласниците.

"Добрата" новина са малко по-високите резултати в сравнение с миналата година по български език и литература и след 7 и и след 12 клас, но пък при математиката картината е шарена - дванадестокласниците демонстрират по-добри резултати, докато успехът след 7 клас е по-нисък в сравнение с миналата година. Седмокласниците изостават с историята и химията, а увеличават резултатите си по география и физика. Зрелостниците се представят добре по философия и химия, но имат по-нисък успех от връстниците си миналата година по история, физика, география и биология.

Тези колебливи данни ни най-малко не трябва да успокояват експертите. Тяхната задача сега е да откроят работещите и добрите модели и да открият начините за справяне с пропуските и недостатъците на системата. Защото децата може и да не са неграмотни, но когато толкова много от тях са под минимума, едва ли може да има повод за радост.

Седмокласниците - 4,64 по български и литература, 4,23 по математика

Резултати след 7 клас

Близо половината от завършващите седми клас не са се справили с изпитите по български език и литература (44,5%) и по математика (49%), което означава, че не покриват образователния минимум за този етап (виж графиката вляво). Интересно е, че се качват леко резултатите от допълнителния модул по български език (този, който се използва за кандидатстване в гимназия), но падат тези от същия модул по математика. Положителен резултат е, че малко повече ученици в сравнение с миналата година въобще са се опитали да решат допълнителните задачи и да напишат преразказа, от което министърът направи извода, че учениците "започват да се учат и да пишат".

Както и резултатите след 4 клас показаха, учениците имат сериозни затруднения с разбирането на информация и с геометричните задачи. По български език седмокласниците са се затруднили най-много с два въпроса, които изискват граматическо и пунктуационно правило (виж карето). Слабо място по математика се оказват неравенствата и текстовите задачи. Според експертите от министерството сред най-честите причини за допуснатите грешки е невнимателното четене на условието.

Най-високи след седми клас са резултатите в Смолян, София-град, Благоевград, Кърджали и Търговище, а на дъното на класацията по региони са Разград, Плевен, Силистра, Шумен и Добрич. Спрямо миналата година силно пада успехът на учениците в Габрово. Най-добре се представят учениците от математическите гимназии - на първо място по среден брой точки сред училищата с повече от 20 ученици е пловдивската Образцова математическа гимназия "Акад. Кирил Попов". След нея са русенската Математическа гимназия "Баба Тонка" и софийското Частно основно училище "Света София". За разлика от миналата година, когато беше на първо място, този път Софийската математическа гимназия не е сред първите пет училища по успех след 7 клас. Най-лошо са се представили учениците от прогимназия "Св. св. Кирил и Методий" в Пазарджик и 9.ОУ "Темелко Ненков" в Перник.

Дванайсетокласниците - 4,26 по български език и литература

Резултати след 12 клас

Добрата новина за зрелостниците е, че средният брой точки по математика се увеличава спрямо предходните две години. Значително по-добри са резултатите по философия (виж графиката вляво). По задължителния предмет за матура - български език и литература, средният брой точки е 54,66 от общо 100. Учудващ е по-ниският резултат по география, който е най-желаният предмет за втори изпит.

Както обикновено най-високи резултати имат учениците от профилираните гимназии (езикови, математически), а най-ниски - професионалните (бившите техникуми). На първо място е Американският колеж в София, следван от немската и испанската гиманзия. Сред първите десет училища с най-добри резултати попадат и езиковата гимназия "Христо Ботев" в Кърджали и СОУ "Отец Паисий" в Кирково. По региони най-високи резултати по български език и литература са постигнали учениците в София, наравно с тези в Кърджали. Лоши са оценките в Разград и Шумен. Пунктуационните правила и лексиката са затруднили най-много зрелостници.

Министерството тази година отново залага много ниска летва за покриване на минимума на изпита - в седми клас за тройка са достатъчни само 18 точки от общо 65 (и 100 за кандидатстване в гиманзия). В 12 клас летвата е 23 точки от общо 100.

И какво от това

По-важно от сухата статистика е министерството сега да анализира данните, да отсее добрите пракитики и да предприеме мерки там, където учениците не се справят добре. Много повече информация ще донесе например сравнението между входното и изходното ниво на учениците в съответните класове. Има например случаи, в които учители успяват значително да повишиват средното ниво на учениците си само за една учебна година. И тези резултати са много по-важни от пълните шестици в езиковите гимназии например. (За постиженията по български език и литература на седмокласниците в училището в Кривина, които само за година успяха да повишат успеха си, можете да прочетете утре на capital.bg.)

 
Най-трудните въпроси след седми клас:

8.  Кой от подчертаните глаголи е от несвършен вид?

А) Бързо си изпий портокаловия сок!

Б) Разположиха се удобно на дивана.

В) Разрешиха ли полета над вулкана?

Г) Винаги подаваха справката в срок.

12. В кой от редовете има грешка при цитирането?

А) Той сподели, че мечтае да се върне в родния край, където: "меден звън звъни и поточета текат".

Б) Повестта завършва с думите: "Бедни, бедни Македонски! Защо не умря при Гредетин?...".

В) Беше прочела някъде, че "приятелството е като стъкло – счупиш ли го, не можеш да го залепиш".

Г) След разговора Алеко отбелязва, че сърцето му не се сгрява от това, че "и в Америка е същото".

и след 12-ти:

11. В кое от изреченията НЕ е допусната лексикална грешка?

А) Условията на подписания контакт бяха определени от всички като много добри.

Б) Неочаквано тази вечер той я обсипа с комплименти и с любезни и ласкави думи.

В) Еколозите настояват за налагане на мораториум върху строителството в планините.

Г) Не можах да разбера за какво стана на въпрос вчера, но се създаде напрежение.

"Децата ни не са неграмотни." С това успокоение новият министър на образованието и науката Анелия Клисарова започна представянето на резултатите от външното оценяване след 7 клас и от матурите след 12 клас във вторник. Трудно е обаче да се погледне оптимистично на цялостната картина, когато резултатите показват, че близо половината от седмокласниците не покриват образователния минимум по български език и литература и математика за този етап, а наскоро и оценяването показа същото за над една четвърт от  четвъртокласниците.

"Добрата" новина са малко по-високите резултати в сравнение с миналата година по български език и литература и след 7 и и след 12 клас, но пък при математиката картината е шарена - дванадестокласниците демонстрират по-добри резултати, докато успехът след 7 клас е по-нисък в сравнение с миналата година. Седмокласниците изостават с историята и химията, а увеличават резултатите си по география и физика. Зрелостниците се представят добре по философия и химия, но имат по-нисък успех от връстниците си миналата година по история, физика, география и биология.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    philippe avatar :-P
    philippe

    стана на вьпрос? това майтап ли е?

  • 2
    katerichkata avatar :-|
    katerichkata

    Просто са снишили критериите, за да не излиза наяве пълния провал на българското образование. Циганизация и изпростяване докрай, това ни чака, няма какво да се лъжем.

  • 3
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    Демек, тази година завършиха най-тъпите ученици в историята

  • 4
    dedo_uluk avatar :-|
    Бай Благой

    Браво на кърджалийци!

  • 5
    applaud avatar :-P
    applaud

    Като гледам и при теб са били доста сниШени :))))))))) И мисля, че това е добра новина защо всички сте толкова негативни? :))До коментар [#2] от "katerichkata":

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    А още по-важно е матурите, т.е. и учебният материал, поне да се доближават до тези от Белград на запад. Иначе ще се повтаря историята с родните ни "футболни грандове", на които царството свършва срещу аматьорските отбори в 3. предварителен кръг на европейските турнири.

    Поне за математиката съм пускал тук на няколко пъти материала за немската матура и сравнението показа, че същото тук го учим до 4. семестър във ВУЗ, и то само технически ВУЗ. За другите ВУЗ учащите даже няма да подозират за съществуването на този материал, който изучава германският гимназист. И за да е унижението пълно, от няколко години по-развитите провинции на Германия: Бавария и Баден-Вюртемберг, експериментират т.нар. Турбоабитура, с която досегашният материал ще се взема за 11 класа, вместо 12. Т.е. не стига че учат за 12 класа това, което тук и до 2 курс на ВУЗ не учим, ми накрая ще го минават за 11 години.

  • 7
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Резултатите показват, че в България с усилени темпове настъпва Прекрасният нов свят. Успешно покрити занижени критерии, ниско ниво на образованието и щастлива и бездуховна консуматорска култура. Скоро и навсякъде ...

  • 8
    jonson avatar :-|
    jonson

    Системата за оценяване е абсолютно необективна и по нея не може да се прави сравнение с резултати от други години. Трикът е следния: тестовете са с точки от 0 до 100, но никъде предварително не се обявява какви са правилата за преобразуване от 100-балната система в тестовете до традиционната шестобална. Това се решава след като станат ясни резултатите от тестовете. При това положение няма проблем да обявят каквито им хрумне средни резултати. Достатъчно е да се каже, че от 5 до 10 точки са тройка, а от 11 до 60 са четворка. При това положение масата ще имат четворки. Но ако се каже, че от 10 до 50 точки са тройка,тогава средния успех ще бъде около 3. В цял свят се смята, че трябва да имаш поне 50 от 100, за да минеш (т.е. да имаш поне 3), но в България за да "минеш" са достатъчни 18 точки. Министерството може да си докара каквито си поиска резултати и да прикрива все по-влошаващото се качество на образованието с отчети за "повишаване на грамотността".

  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    Ако половината не са се справили нещата са много сериозни.

  • 10
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    "Децата ни не са неграмотни." - Не , но критериите са ни занижени ( и към ученици и към учители ).
    Възможно ли е в 5 -ти клас децата да не знаят стихотворението "Аз съм Българче " , но да учат "Еврейска народна приказка" и то забележете в превод от немски (така пише). Златният век от Българската история да се учи в един урок да се споменава само за Паисий Хилендарски и Черноризец Храбър ? докато по три предмета Литература , География и История се учи за Рамазан , Пасха ,и бонго Васил ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK