Рибата е полезна за вашите злоупотреби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рибата е полезна за вашите злоупотреби

Рибата е полезна за вашите злоупотреби

Общините харчат милиони от ЕС в спорни търгове за реклама на риба

Десислава Лещарска, Мария Манолова
5322 прочитания

© shutterstock


Достатъчни ли са седем милиона лева, за да проядете риба? Абсурден въпрос ще отговорите вие. Не така мисли Министерството на земеделието, което в края на миналата година започва да разпределя сумата по общини за рекламни кампании. Дейностите са подобни на вече предизвикалите скандали за туитър акаунт на програмата за селските райони за 50 хиляди лева или за документални филмчета за магистралите за 1 милион.

Казусът с рекламата на рибни продукти има потенциал да се вмирише дори повече, тъй като парите са много, а странностите в разпределението на средствата още по-очевадни. Още по-големият проблем е, че това всъщност е една от малките комуникационни кампании на Министерството на земеделието - много слаба е надеждата, че другите кампании са били по-професионално и честно направени.

Общините са харчили милиони за кампании, популяризиращи консумацията на риба, но описаните в тях дейности като отпечатване на "късметчета" и надуване на балони са със спорна ефективност спрямо целите на програмата и на Европейския съюз. Това се допълва от съмнителни търгове, а в случая с община Смядово – заобикаляне на Закона за обществените поръчки и възлагане без конкурс. Две поръчки – на Пазарджик и Своге за общо 600 000 лева без ДДС, са спечелени от една и съща компания с персонал – един човек.

Темата можеше и да се промъкне незабелязано, ако не бяха внушителните суми, одобрявани за въпросните рибни кампании. Управляващият орган на Оперативна програма "Рибарство" е отпуснал на община Велико Търново 815 000 лева за рибната реклама, за подобна инициатива монтанска фондация (която не е община, не е и браншова организация) е получила близо 650 000 лева. За кампанията си "На всяка трапеза риба" община Родопи пък ще инвестира 270 000 лева. Триста и осемдесет хиляди лева ще струва кетърингът за събитията към същата кампания.

Мярка – отличник

Най-зле представящата се европрограма – тази за развитие на сектор рибарство, има мярка "Развитие на нови пазари и промоционални кампании", която се радва на завиден успех. Нейната крайна цел е, най-грубо казано, да се повиши консумацията на риба чрез реклама, промоционални кампании, участие на изложения и т.н. Ресурсът на мярката е малко над 7 млн. лева и е бил договорен на 90% още през октомври 2012 г., става ясно от заповед на изпълнителния директор на агенцията по рибарство и аквакултури към земеделското министерство Драгомир Господинов. С нея той прекратява приема на проекти по това направление заради изчерпан ресурс.

В същото време програмата за рибарство е с най-бавен темп на изпълнение въпреки малкия си бюджет – 101 млн. евро. Тя тръгна с огромно закъснение от около три години, а първите големи проекти по схемата за модернизация на рибарски пристанища бяха подписани едва в началото на 2013 г.

Източници на "Капитал" от администрацията на програмата обясниха, че мярката за развитие на нови пазари дава възможност да се изпълняват много подходящи за хората и икономиката дейности, стига те да са прецизно анализирани и да се прилагат целесъобразно. Повечето от одобрените проекти обаче източниците ни определят като "неадекватни" - дегустациите,  късметчета и балоните няма как да променят хранителните навици, нещо, което може да бъде направено при консултации с диетолози, лекари и т.н. Последните обаче липсват в комуникационните стратегии.

Еврофондове за късметчета и рецепти с риба

Инициативите, получили финансиране, са около 20 като сумата от над 800 000 лева за Велико Търново се откроява на фона на парите за останалите общини. Местната власт е обявила обществена поръчка за реклама на рибни продукти в края на май тази година, а прогнозната стойност е около 770 000 лева без ДДС. Дейностите по проекта са изработка на сайт, лого и графична визия, карета, банери, аудио- и видеоспотове и един куп рекламни материали, сред които и "късметчета" (100 000 броя) и книжка с рецепти с риба (5000 броя). Изпълнителите ще организират една дегустация на рибни продукти и 12 празника на рибата. Рекламна агенция, която "Капитал" помоли за примерна оферта за описаните в проекта на община Велико Търново дейности, даде примерна цена от 170 хил. лв., която не включва "карета, банери и аудио- и видеоспотове" и "реклама в градския транспорт". Тъй като няма конкретни параметри за двете дейности, те няма как да бъдат остойностени. От друга агенция пък дадоха оферта за 115 хил. лв., която обаче също не включва тези две изисквания, както и посочените в заданието "дегустация на риба" и 12 броя "Празници на рибата".

Всички дейности ще се възложат на един изпълнител, а тежестта на цената при избора е 30%, т.е. поръчката може и да отиде при най-скъпия кандидат, ако получи висока оценка на техническото си предложение.

Източниците на "Капитал" обясниха, че поръчката ще бъде разследвана от Агенцията за държавна финансова инспекция и евентуално от АФКОС и прокуратурата именно заради субективните показатели, заложени от общината за оценка на офертите. Един от тях например е "креативност", описан като "графичните решения са изключително атрактивни и биха довели до въвличане на широка аудитория". Показатели като анализ на риска, методология и т.н. нямат количествен или какъвто и да е измервател и са в противоречие с указанията на Агенция за обществените поръчки. Абсолютно същата необективна методология за оценка е приложена от община Марица в поръчката й за рибна реклама на стойност близо 190 000 без ДДС. Тя е обявена на 3 юни.

От община Велико Търново обясниха, че всички дейности по проекта, както и финансовата част са получили одобрение от управляващия орган на програма "Рибарство" (в Министерството на земеделието и храните) и те нямат притеснения.

Вмирисана поръчка

Съмнителните практики при възлагането на "рибната реклама" вече не са само предположения. Община Пазарджик е избрала именно най-скъпата от общо девет оферти в конкурса за промоция на рибни деликатеси, съобщи Offnews в понеделник. Тя е за 216 000 лева без ДДС – с хиляда лева под предложения от общината таван и е никому неизвестната "Ноу нейм ейджънси" (т.е. агенция без име - доста иронично в случая). Компанията с едноличен собственик Йончо Минков и един служител – Десислава Иванова, е регистрирана в кв. "Манастирски ливади" в София, а на посочения телефон отговаря счетоводна къща.

В изискванията на община Пазарджик към кандидатите е посочено, че те трябва да са изпълнявали сходни кампании в последните три години, но в регистъра на Агенция за обществени поръчки не е регистриран нито един договор с "Ноу нейм ейджънси". Това не означава, че компанията не е извършвала дейност, тъй като е отчела оборот от близо 500 хиляди лева за 2011 г. Работили сме като подизпълнители, обясни за "Капитал" Десислава Иванова, като не пожела да назове конкретни проекти с мотива, че не искали да замесват имената на техни клиенти. Тя обяви, че фирмата й е обект на атака от големите в бранша, свикнали да обират пая и да работят с нагласени поръчки, а тази не била такава. Иванова каза, че офертата им е била коректна и тя няма намерение да се обяснява. Offnews посочват, че в конкурса са се явили 9 кандидата, включително и "Ноу нейм", но останалите осем са отстранени от тръжната комисия. Комисията за защита на конкуренцията пък отказва да разследва конкурса, като приема изцяло мотивите на община Пазарджик за премахване на кандидатите, сред които са "М3 Комюникейшън", "Маркетор", "Мастър ПР", "Издателство Стандарт", "Прайм тайм", "Смартс" и др. "Ноу нейм комюникейшън" е избрана и от община Своге да промотира рибните продукти в поръчка за близо 270 000 лева без ДДС.

"Проектите са обявени непосредствено един след друг със сходна процедура, техническо задание и методология и фирмата ни е отговорила на всички критерии, обявени от възложителите, и е изпълнила всички технически и административни изисквания, поставени от съответните общини и по двата проекта", коментираха от "Ноу нейм".

А най-добре – без поръчка

Община Смядово обаче успява да засенчи със своята "изобретателност" всички общини с одобрени проекти за рибна реклама, като възлага поръчките без открит конкурс. Тя има одобрено финансиране за 125 000 лева, но вместо да обяви един търг, публикува две покани за около 60 000 лева – за изработка на рекламни материали и обезпечаване на събития. Интересното в случая е, че обявите са пуснати на страницата на общината след 17 часа на 27 декември 2012 г. - последният работен ден от годината. Сроковете за кандидатстване са 2 и 3 януари 2013 г. - първият и вторият работен ден от новата година. От поканите става ясно, че предложената цена има едва 20% тежест при определянето на изпълнител. Същевременно документацията за участие в първата поръчка е качена ден по-късно – след многократни обаждания на един от двата кандидата. Документи за втората процедура въобще не намират място на сайта на общината в законоустановения срок. И двете поръчки са спечелени от една и съща фирма на максималните възможни стойности. Това е "Ай Ем комюникейшън". Общината изисква от единствения им конкурент в първата процедура да даде обосновка на цената си, защото се различавала с 20%. Това е нарушение на поне две разпоредби на ЗОП – първо, че няма право да иска обосновка за публична покана, и второ – тя е изискуема, когато има повече от два кандидата и може да се формира средноаритметична цена.

Още една любопитна подробност се набива на очи в случая със Смядово. Избраната за изпълнител "Ай Ем комюникейшънс" ООД участва като собственик в компанията "Туулбокс маркетинг България". От търговските регистри става ясно, че в "Туулбокс" деветпроцентов дял има Йончо Минков – едноличният собственик на "Ноу нейм ейджънси", спечелила поръчките в Пазарджик и Своге.

Във фирмата "Комуникационни решения" "Ай Ем комюникейшън" е съдружник с компанията "Пипъл ейджънси". Тя е сключила на 30 май договор с община Мъглиж за изпълнение на кампанията, популяризираща рибните продукти. Поръчката е разделена на три обособени позиции, а всичките са спечелени от "Пипъл ейджънси". Договорът е за близо 190 000 без ДДС.

Дълъг списък

Сред странните проекти за рибна реклама се откроява и този на община Родопи, която ще информира жителите си за ползата от консумацията на омега три мастни киселини с кампания за 270 000 лева без ДДС. За разлика от Велико Търново и Пазарджик община Родопи е разделила поръчката на три обособени позиции, като странното в случая е, че те са за почти едни и същи неща – дизайн и изработка на рекламни материали. Освен това общината е обявила отделна поръчка – за кетъринг на събития, популяризиращи консумацията на риба за внушителните 380 000 лева без ДДС. Това са 18 дегустации в 18 родопски села и 4 мероприятия "за информираност и публичност" на проекта. От общината обясниха, че от две оферти в поръчката за кетъринг на първо място е класирана тази на "Лаура кетъринг", но без повече подробности. В конкурса за рекламни материали са участвали три кандидата, но решението за класиране още не било в сила и затова нямало как да ни информират за избрания изпълнител.

Списъкът с рибни проекти се допълва от този на Фондация "Монтана утре". Обществената поръчка за рекламната кампания е за 513 000 лева без ДДС и включва дейности като изработка на видеоклипове, радиосъобщения, печатни материали, рекламни брошури, каталози и т.н. Предвидени са две пресконференции и участие на панаира в Пловдив. Според правилата на програма "Рибарство" по мярката могат да кандидатстват общини и браншови организации от сферата на риболова. Как и защо стартиралата през 2001 г. като благотворителна фондация "Монтана утре" е бенефициент по програмата не стана много ясно нито от обясненията на организацията, нито от пресцентъра на земеделското министерство. На въпрос за стойността на кампанията от "Монтана утре" повториха аргумента "цените са съобразени с пазарните". Те обясниха още, че в проекта им са заложени индикатори, които отчитат ефекта от кампанията, която не била "безцелна".

И все пак рибата е полезна

На теория програмата за развитие на сектор "Рибарство" има позитивни цели (например опазване на биоразнообразието, фауната и флората, качество на водите, общественото здраве, културното и архитектурното наследство, надземните и водните пътища). Приоритетите й кореспондират директно с проблеми, които България има – една от най-ниските консумации на риба в Европа. "Темата е важна, но поднесена по такъв начин, ще доведе отново до известно безсмислие на инвестираните средства и усилия. Не мисля, че най-добрият начин да се променят хранителните навици на хората може да се направи чрез лого, късметчета, плакати, тениски, балони", коментира пред "Капитал" изпълнителният директор на PR агенция Intelday Solutions Деница Сачева. Според нея и проектите за "подобряване престижа на продуктите от риболов и аквакултура" страдат от обичайните проблеми на всички обществени поръчки за комуникационни дейности – липса на цялостен подход по темата, липса на ясни обществено полезни цели, търсене на стоки и услуги в комуникацията, които не са посветени на обща комуникационна стратегия.

В съчетание с непрозрачни търгове и откровени нарушения при възлагането на въпросните поръчки фирми, които печелят в различни общини (основно управлявани от ГЕРБ) по една и съща схема, се получава перфектният микс за трудно отшумяващ скандал.

По темата работи Деница Ватева

Достатъчни ли са седем милиона лева, за да проядете риба? Абсурден въпрос ще отговорите вие. Не така мисли Министерството на земеделието, което в края на миналата година започва да разпределя сумата по общини за рекламни кампании. Дейностите са подобни на вече предизвикалите скандали за туитър акаунт на програмата за селските райони за 50 хиляди лева или за документални филмчета за магистралите за 1 милион.

Казусът с рекламата на рибни продукти има потенциал да се вмирише дори повече, тъй като парите са много, а странностите в разпределението на средствата още по-очевадни. Още по-големият проблем е, че това всъщност е една от малките комуникационни кампании на Министерството на земеделието - много слаба е надеждата, че другите кампании са били по-професионално и честно направени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    dalaver3 avatar :-(
    dalaver3

    No comment !!!

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Колегата ми взел буквите от клавиатурата ...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Брюкселски майтапи с прекрасна реализация у нас! Преди 10 години СУ отчете проект в Шератон, към кафето предлагаха бонбони с логото на съответната програма ... Вероятно не са намерили по-скъпо място за"ивента"?! Като дадеш пари на едни хора, и почват групостите.

  • 4
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    България очевидно е страната на неограничените възможности.. ако си с правилната партия разбира се.

    И какво.. на (вероятно) предстоящите предсрочни избори пак ще избираме между зло, по-голямо зло и най-голямо зло? Защото "по-малко зло" май няма.. само по-голямо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK