С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 14 юни 2013, 13:08, 5082 прочитания

Рибата е полезна за вашите злоупотреби

Общините харчат милиони от ЕС в спорни търгове за реклама на риба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Достатъчни ли са седем милиона лева, за да проядете риба? Абсурден въпрос ще отговорите вие. Не така мисли Министерството на земеделието, което в края на миналата година започва да разпределя сумата по общини за рекламни кампании. Дейностите са подобни на вече предизвикалите скандали за туитър акаунт на програмата за селските райони за 50 хиляди лева или за документални филмчета за магистралите за 1 милион.

Казусът с рекламата на рибни продукти има потенциал да се вмирише дори повече, тъй като парите са много, а странностите в разпределението на средствата още по-очевадни. Още по-големият проблем е, че това всъщност е една от малките комуникационни кампании на Министерството на земеделието - много слаба е надеждата, че другите кампании са били по-професионално и честно направени.


Общините са харчили милиони за кампании, популяризиращи консумацията на риба, но описаните в тях дейности като отпечатване на "късметчета" и надуване на балони са със спорна ефективност спрямо целите на програмата и на Европейския съюз. Това се допълва от съмнителни търгове, а в случая с община Смядово – заобикаляне на Закона за обществените поръчки и възлагане без конкурс. Две поръчки – на Пазарджик и Своге за общо 600 000 лева без ДДС, са спечелени от една и съща компания с персонал – един човек.

Темата можеше и да се промъкне незабелязано, ако не бяха внушителните суми, одобрявани за въпросните рибни кампании. Управляващият орган на Оперативна програма "Рибарство" е отпуснал на община Велико Търново 815 000 лева за рибната реклама, за подобна инициатива монтанска фондация (която не е община, не е и браншова организация) е получила близо 650 000 лева. За кампанията си "На всяка трапеза риба" община Родопи пък ще инвестира 270 000 лева. Триста и осемдесет хиляди лева ще струва кетърингът за събитията към същата кампания.

Мярка – отличник



Най-зле представящата се европрограма – тази за развитие на сектор рибарство, има мярка "Развитие на нови пазари и промоционални кампании", която се радва на завиден успех. Нейната крайна цел е, най-грубо казано, да се повиши консумацията на риба чрез реклама, промоционални кампании, участие на изложения и т.н. Ресурсът на мярката е малко над 7 млн. лева и е бил договорен на 90% още през октомври 2012 г., става ясно от заповед на изпълнителния директор на агенцията по рибарство и аквакултури към земеделското министерство Драгомир Господинов. С нея той прекратява приема на проекти по това направление заради изчерпан ресурс.

В същото време програмата за рибарство е с най-бавен темп на изпълнение въпреки малкия си бюджет – 101 млн. евро. Тя тръгна с огромно закъснение от около три години, а първите големи проекти по схемата за модернизация на рибарски пристанища бяха подписани едва в началото на 2013 г.

Източници на "Капитал" от администрацията на програмата обясниха, че мярката за развитие на нови пазари дава възможност да се изпълняват много подходящи за хората и икономиката дейности, стига те да са прецизно анализирани и да се прилагат целесъобразно. Повечето от одобрените проекти обаче източниците ни определят като "неадекватни" - дегустациите,  късметчета и балоните няма как да променят хранителните навици, нещо, което може да бъде направено при консултации с диетолози, лекари и т.н. Последните обаче липсват в комуникационните стратегии.

Еврофондове за късметчета и рецепти с риба

Инициативите, получили финансиране, са около 20 като сумата от над 800 000 лева за Велико Търново се откроява на фона на парите за останалите общини. Местната власт е обявила обществена поръчка за реклама на рибни продукти в края на май тази година, а прогнозната стойност е около 770 000 лева без ДДС. Дейностите по проекта са изработка на сайт, лого и графична визия, карета, банери, аудио- и видеоспотове и един куп рекламни материали, сред които и "късметчета" (100 000 броя) и книжка с рецепти с риба (5000 броя). Изпълнителите ще организират една дегустация на рибни продукти и 12 празника на рибата. Рекламна агенция, която "Капитал" помоли за примерна оферта за описаните в проекта на община Велико Търново дейности, даде примерна цена от 170 хил. лв., която не включва "карета, банери и аудио- и видеоспотове" и "реклама в градския транспорт". Тъй като няма конкретни параметри за двете дейности, те няма как да бъдат остойностени. От друга агенция пък дадоха оферта за 115 хил. лв., която обаче също не включва тези две изисквания, както и посочените в заданието "дегустация на риба" и 12 броя "Празници на рибата".

Всички дейности ще се възложат на един изпълнител, а тежестта на цената при избора е 30%, т.е. поръчката може и да отиде при най-скъпия кандидат, ако получи висока оценка на техническото си предложение.

Източниците на "Капитал" обясниха, че поръчката ще бъде разследвана от Агенцията за държавна финансова инспекция и евентуално от АФКОС и прокуратурата именно заради субективните показатели, заложени от общината за оценка на офертите. Един от тях например е "креативност", описан като "графичните решения са изключително атрактивни и биха довели до въвличане на широка аудитория". Показатели като анализ на риска, методология и т.н. нямат количествен или какъвто и да е измервател и са в противоречие с указанията на Агенция за обществените поръчки. Абсолютно същата необективна методология за оценка е приложена от община Марица в поръчката й за рибна реклама на стойност близо 190 000 без ДДС. Тя е обявена на 3 юни.

От община Велико Търново обясниха, че всички дейности по проекта, както и финансовата част са получили одобрение от управляващия орган на програма "Рибарство" (в Министерството на земеделието и храните) и те нямат притеснения.

Вмирисана поръчка

Съмнителните практики при възлагането на "рибната реклама" вече не са само предположения. Община Пазарджик е избрала именно най-скъпата от общо девет оферти в конкурса за промоция на рибни деликатеси, съобщи Offnews в понеделник. Тя е за 216 000 лева без ДДС – с хиляда лева под предложения от общината таван и е никому неизвестната "Ноу нейм ейджънси" (т.е. агенция без име - доста иронично в случая). Компанията с едноличен собственик Йончо Минков и един служител – Десислава Иванова, е регистрирана в кв. "Манастирски ливади" в София, а на посочения телефон отговаря счетоводна къща.

В изискванията на община Пазарджик към кандидатите е посочено, че те трябва да са изпълнявали сходни кампании в последните три години, но в регистъра на Агенция за обществени поръчки не е регистриран нито един договор с "Ноу нейм ейджънси". Това не означава, че компанията не е извършвала дейност, тъй като е отчела оборот от близо 500 хиляди лева за 2011 г. Работили сме като подизпълнители, обясни за "Капитал" Десислава Иванова, като не пожела да назове конкретни проекти с мотива, че не искали да замесват имената на техни клиенти. Тя обяви, че фирмата й е обект на атака от големите в бранша, свикнали да обират пая и да работят с нагласени поръчки, а тази не била такава. Иванова каза, че офертата им е била коректна и тя няма намерение да се обяснява. Offnews посочват, че в конкурса са се явили 9 кандидата, включително и "Ноу нейм", но останалите осем са отстранени от тръжната комисия. Комисията за защита на конкуренцията пък отказва да разследва конкурса, като приема изцяло мотивите на община Пазарджик за премахване на кандидатите, сред които са "М3 Комюникейшън", "Маркетор", "Мастър ПР", "Издателство Стандарт", "Прайм тайм", "Смартс" и др. "Ноу нейм комюникейшън" е избрана и от община Своге да промотира рибните продукти в поръчка за близо 270 000 лева без ДДС.

"Проектите са обявени непосредствено един след друг със сходна процедура, техническо задание и методология и фирмата ни е отговорила на всички критерии, обявени от възложителите, и е изпълнила всички технически и административни изисквания, поставени от съответните общини и по двата проекта", коментираха от "Ноу нейм".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 262 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 3 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук

15 дек 2019, 1330 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вътрешният министър Цветлин Йовчев става вицепремиер

Премиерът Орешарски ще предложи промяна в структурата на правителството

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10