Не обещавай, помогни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не обещавай, помогни

Времето за доказване на добрите намерения е много кратко

Не обещавай, помогни

Каналите за натиск на държавата върху компаниите, които правителството може да затвори, ако иска

10466 прочитания

Времето за доказване на добрите намерения е много кратко

© Цветелина Белутова


"В България има два начина за правене на бизнес. Единият е да пуснеш кораб с големи бели платна. Другият - да го движиш като подводница. В момента по-добър е вторият." Изразът е на един от сравнително големите предприемачи в България. Поводът беше управлението на правителството на Жан Виденов и неговото отношение към бизнеса.

Въпреки изреждането оттогава на няколко правителства, влизането на България в Европейския съюз, хармонизирането на законите и подобрените условия, за повечето предприемачи правенето на бизнес в добрия случай става в полупотопено състояние. Редуването на партии с различна окраска на върха на управленската пирамида не разби схемите за натиск върху бизнеса, а като че ли ги направи още по-разнообразни и по-устойчиви. Резултатът е само, че понятията ляво и дясно вече са безпосочни. В момента се стига до парадокса едно правителство на левицата да печели позитиви от афиша, че ще облекчи условията за предприемачите и административния натиск върху компаниите.

Дали му вярваме?

Песимистът би казал, че става въпрос за някакъв нов вид популизъм. Оптимистът, може би, би го разчел като умен ход. Наблюдателят (каквито сме ние, медиите) е редно да даде шанс на управляващите да докажат, че наистина имат решимост да подобрят цялостния бизнес климат. За да се затопли той, трябват много и ключови промени, каквито няма как да бъдат завършени за няколко месеца. Но от друга страна, ако след дадената заявка за спиране на рекета няма видими промени скоро, стимулът те изобщо да започнат ще изчезне. Затова извън мащабните реформи - гаранции за работеща провоохранителна система, подобряване на образованието и намаляване на корупцията - за момента е важно да бъдат посочени конкретните проблеми, които изпълнителната власт може да реши. Резултатът ще бъде поне частично облекчаване на условията за бизнес.

Затова решихме да посочим пет от най-широките канали за натиск върху компаниите, без претенции за изчерпателност, които има как да бъдат запушени. Тези проблеми са стари и в тях няма нищо оригинално, което ги прави още по-дразнещи - повтаряни са до втръсване, но промяна няма.

1. Административен натиск

Когато се говори за по-добра бизнес среда, почти всяка нова власт незименно излиза с предложение да намали регулациите. Както и размерът на различните такси, които събират държавата и общините. Новото правителство не прави изключение – премиерът Пламен Орешарски заяви, че редуцирането на лицензионните и разрешителните режими за бизнеса ще е една от първите задачи в тази посока. И дори даде срок – до края на лятото работна група ще прегледа 1200 режима. Следващата крачка през есента ще е да се приемат нужните закони и наредби, с които административната тежест за новостартиращи и съществуващи фирми да се понижи.

А че има нужда от нейното разреждане – спор няма. Например изваждането на разрешително за строеж все още изисква цели 21 процедури и отнема средно 107 дни, според последното издание на класацията на Световната банка Doing business. Още по-зле държавата изглежда по показателя изпълнимост на договорите. На ощетената страна в търговски спор й трябват средно две години, за да изиска от своя партньор да изпълни поетия ангажимент.

Дългите срокове (а понякога и неясни), както и множеството режими всъщност са предпоставка за корупционни практики. И те, по думите на бизнеса, са често срещани – ако можеш да си решиш даден проблем бързо срещу малка комисиона, вместо да чакаш неопределено време – понякога рискът и цената си струват. В други случаи фирмите дори нямат избор.

Показателна е и бавната работа по създаването на електронно правителство, което би спестило значителни разходи на фирмите при работата им с държавната администрация. Сега при консултациите с премиера Орешарски през седмицата темата за електронното правителство е била засегната отново. Но както се изрази новият транспортен министър в интервю за "Капитал": "Проблемът е, че има много софтуери – кадастър, БУЛСТАТ, бази данни на общините. Съвместимостта между тях обаче трябва да бъде оправена."

"Редица режими са съпроводени със съответните такси, което трябва да се промени", отбелязва Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Проблемът тук също е ясен от години – част от таксите, които се определят от администрациите (без значение на ниво държава или общини) всъщност са вид скрита данъчна тежест. По закон техният размер трябва да е толкова голям, колкото да покрие разходите по предоставяне на услугата. На практика обаче той не се спазва. Един от примерите е Търговският регистър – всяка година приходите на Агенцията по вписванията, която го администрира, надхвърлят в пъти разходите за дейността й. "На практика държавни агенции се превръщат в приходни, какъвто е примерът с Агенцията по вписвания", допълват от Българската стопанска камара.

Изискването за преизчисляване на таксите, така че да отговарят на реално извършените разходи, беше въведено в закона за ограничаване на административната тежест още в средата на 2011 г. Самото изискване за изчисляване на таксите по нова методика влезе в сила от 1 януари 2012 г., а от януари тази година е задължително. До този момент не се е забелязало раздвижване сред държавните ведомства към намаление на сумите, които те събират за всеки подпис. 

2. Ролята на приходните агенции

В няколко свои изказвания премиерът Пламен Орешарски обеща Националната агенция за приходите (НАП) и агенция "Митници" да променят стила си на работа. "Често двете агенции бяха използвани за натиск върху фирмите с не много ясни мотиви, това ще го преустановим. Ще преустановим практиката за повсеместни ревизии за щяло и нещяло", каза премиерът. Изказването му е добър знак – стига да не е само за пред широката публика. Защото, каквото и да си говорим, до голяма степен администрацията е огледало на хората, които я управляват. Ако политическото послание е – работи се по правилата и не се разпъват чадъри, това неминуемо ще се почувства и от бизнеса.

Според данъчни експерти светлата част от икономиката е била под малко по-голямо напрежение при ГЕРБ основно заради проблемното събиране на приходите. "Наши клиенти - големи компании, твърдят, че понякога данъчната администрация е искала от тях да внесат допълнително пари в бюджета, те да си измислят на какво основание – за да се изпълни планът за годината", дава пример данъчният експерт.

По негово наблюдение останалите проблеми в приходната администрация от години са едни и същи, независимо кой цвят е на власт. Едното от тях е липсата на единна практика при ревизии – всеки екип тълкува определени данъчни разпоредби по различен начин. А дори и НАП да отговори на запитването на някоя фирма за приложението на дадена законова разпоредба, становището й няма силата на официално. А това означава, че при ревизия на съответната компания инспекторите може (а и в практиката се случва) да не признаят съвета на колегите си. Получава се нещо като "параграф 22".

Другият проблем е, че от години проверки се правят предимно на светлия бизнес. А администрацията все по-често чака фирмите да "се подхлъзнат" някъде из лабиринтите на данъчните правила (а те не са никак малко и са твърде неясни), за да ги накажат. А истината е, че бизнесът понякога има нужда от консултации и разяснения, за да продължи да работи на светло. Особено при тази честа смяна на законодателствотото и липса на разяснения след това как да се прилага то. Данъчни експерти отдавна предлагат и друг подход - да се премахнат глобите за фирми, които доброволно признават допуснатите грешки пред приходната администрация. Както и да има повече разяснителни кампании. Защото каквото и да си говорим, над 95% от данъците се плащат доброволно. И това е практиката по света, а не българска особеност.

Другото послание на премиера беше, че "нелоялните данъкоплатци ще продължат да изпитват натиск, а по отношение на акцизите дори мерките ще бъдат засилени. Държавата ще се фокусира върху дистанционния контрол и оценката на риска". Звучи обещаващо, стига да бъде изпълнено на практика. Защото това от години са и настояванията на бизнеса.

3. "Пъдарите" по сектори

В зависимост от това с какво конкретно се занимава дадена компания, дейността й зависи до голяма степен от определени ресорни институции, в чиято власт е контролът върху дадения сектор. Ако говорим за склад или магазин за хранителни стоки, това е агенцията по безопасност на храните, за транспортните фирми това е автомобилната администрация и ДАИ, за телекомуникациите - строителният контрол и съобщителният регулатор, за почти всички - трудовата инспекция и т.н.

Проблемът в дейността на всички тези комисии и агенции е, че правомощията им са доста обширни, а гаранциите за равнопоставеност на подопечните фирми - почти никакви. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране например поиска в началото на годината от ЧЕЗ да предостави няколко кашона с документи с факс от 10:20 сутринта и срок до 14:00 часа същия ден. Компанията успя да ги занесе едва в 17:20, което беше посочено като един от мотивите от регулатора за искане отнемането на лиценза на електроразпределителното дружество.

И ако за големите компании това поведение е дразнеща неприятност, за малки то може да се окаже фатално. "В града, в който работя, инспекторите от агенцията по безопасност на храните проверяват малките магазини често и внезапно. При мен например последната санкция беше за това, че продавам стока на един определен производител, който не е отбелязал върху етикета си номер на партидата. Стоката на същия производител е изложена на регалите на един от хипермаркетите на търговска верига пак в моя град. За веригата глоба няма, а инспекторът, който ми е съсед, твърди, че има разпореждане да не проверява реално нищо там."

Този разказ на търговец от провинциален град всъщност доста точно описва един от проблемите в работата на секторните "пъдари". Всъщност тази неравнопоставеност между малкия и големия бизнес пред контролните органи се вижда с просто око. Миналата година инспектори на същата агенция, придружени от телевизионни екипи, влизаха в заведения за бързо хранене и отваряха капаците на фритюрниците пред камерите, за да проверят стара ли е мазнината там. Със сигурност не сте забравили изплашените физиономии на съдържателите, подгонени от операторите. Горе-долу по същото време се оказа, че няколко тона старо месо е открито в обект на голяма верига. Но от проверяващото ведомство изобщо не съобщиха името й, да не говорим за съдействие медиите да заснемат обясненията на собственика.

Неравнопоставеност има на всички нива. Когато Комисията за регулиране на съобщенията издаде три лиценза за нови мобилни оператори - на "Макс телеком", "Булсатком" и "4 джи ком", и трите фирми не платиха таксите за тях, регулаторът стартира процедура за събиране на въпросните държавни вземания към първите две - "Булсатком" и "Макс телеком". Тоест, ако сателитният оператор не беше взел кредит, а Красимир Стойчев не беше намерил купувач за дружеството си, и двамата щяха да имат сериозни проблеми. Каквито нямаше как да сполетят никому неизвестната офшорка "4 джи ком" с капитала й от 5 хил. лв. и имуществото от няколко стола и бюро в един софийски офис.

Случаите са различни, защото секторите са различни. Общото е едно - определени компании понасят пълната строгост на закона, докато други работят под видим или невидим чадър. "Необходимо е по-широко включване на неправителствения сектор в управлението на съответните отрасли, включително и приемане на Закон за браншовите организации с ясен регламент за тяхното ангажиране в управлението на всички етапи – законодателство, предложения за промени на нормативните актове, предложения за усъвършенстване, оценка на въздействието им и т.н.", казва председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов.

Доколко това е най-правилният начин за решаване на проблема - със сигурност може да се спори. Очевидно в случая въпросът е да се намери баланс между ефективния контрол и свободата на бизнеса, при това без да се дава възможност за браншови линч на определени фирми.

4. Отново за монополите

"Изключиха ми тока. Просто се появи техник от ЧЕЗ, който си взе бушона. Обясни, че сме изведени от системата, защото не сме сменили партидата на обекта и тя се води на предишния наемател. Редовно плащаме сметките си за ток, а никой не ни беше уведомил, че ако не сменим партидата, ще ни изключат. Занесохме всички документи, които ни поискаха, а отговорът беше, че трябва да чакаме докато "системата" ги обработи. Никой не даде срок за това, а уверението на служителките беше, че по никакъв начин няма да стане за няколко дни. Производството беше спряно, а след седмица решихме проблема - с връзки."

"Пренесохме мобилните си номера от един оператор на друг, след като изтече договорът ни с първия. Въпреки това получихме фактура с неустойка за неспазен срок на договора. Бившият акаунт мениджър за фирмата ми в оператора твърди, че е станала грешка и ни увещава да не подаваме жалба в регулатора. А в същото време получаваме напомняне да платим санкцията", разказа друг предприемач.

Примери като този са много. Общото е, че правилата, по които работят т.нар. естествени монополисти, рядко се контролират от държавата. Много от практиките на ВиК операторите, телекоминикационните компании много често изглеждат безумни като те самите се оправдават с лошата среда в България. Например EОН (чийто наследник сега е "Енерго-про") постоянно се оплакваше от масовите кражби на електроенергия в Североизточна България. Но държавата малко помагаше те да спрат. И компаниите отговарят с методи за гарантиране на приходите си, които дразнят всеки изряден потребител.

Всъщност всички тези канали за рекет на бизнеса от страна на ютилити компаниите могат да бъдат решени чрез промяна на общите условия на договорите им и въвеждане на кратки срокове за решаване на споровете. На други места решенията са много по-сложни и скъпи (като при топлофикациите). Но след протестите от началото годината има натиск и правителството може да помогне за положителна промяна.

5. Обществените поръчки

Обществените поръчки винаги са били горещ сюжет, с охлаждането на който всяко ново управление с ентусиазъм се ангажира. Следват разговори с бизнеса, браншови и работодателски организации, а след тях обещания - за ако не нов закон, то поне за съществени промени в съществуващия. По този добре познат сценарий започна комуникацията си с бизнеса в сферата на обществените поръчки и новият кабинет.

"Правителството ще работи върху нов Закон за обществените поръчки (ЗОП), така че да осигурим по-голяма равнопоставеност на всички фирми и да разширим кръга на бизнеса, който има достъп до обществените поръчки", заяви министър-председателят Пламен Орешарски след среща с национално представителните организации на работодателите в началото на седмицата. А някои от бизнес организациите вече излязоха с конкретни предложения в каква посока да се развие Законът за обществените поръчки, така че процедурите да бъдат по-достъпни и прозрачни. И както винаги се получава, някои от исканията са конструктивни, други - спорни, а трети изобщо не попадат в обхвата на материята. Има и такива, които са свързани по-скоро с начина, по който се подготвят тръжните процедури от различните администрации – проблем, свързан с прилагането на закона, а не с неговите разпоредби.

Българска стопанска камара (БСК) например представи осем конкретни предложения, като едно от тях е да се намалят праговете, при които администрацията е длъжна да провежда процедури. Целта, от една страна, е да се направят публични повече от разходите на възложителите, а от друга - да се даде възможност повече компании да участват в търговете. Това предложение обаче е по-скоро протоколно и реално няма как да се случи. Определените прагове в Закона са съобразени с Европейските норми в това отношение и България трябва да се придържа към Директивата, разписала този регламент. От БСК настояват и за премахване на ограничителните условия към изпълнителите на обществени поръчки за реализирани обеми и настояват те да бъдат заменени с гаранции за добро изпълнение. Според организацията тези изисквания са непосилни за малките компании и ограничават възможностите им за участие в тръжните процедури. Това изискване обаче също кореспондира с европейската практика, като с него се гарантира, че изпълнението най-вече на големите и сложни проекти ще бъде поверено на стабилни компании, с опит. Ето защо тук, за да се разшири кръгът на възможните участници, е по-добре да се доразвият разпоредбите в закона, свързани с дейностите и обемите, възлагани на подизпълнители.

Това обаче е по-скоро техническа корекция и не променя като цяло принципните постановки в ЗОП.

"Нашата позиция е, че няма какво кардинално да му се променя на закона. Проблемът не е в него, а в прилагането му и подготовката на процедурите", коментира Иван Бойков изпълнителен директор на Камарата на строителите в България (КСБ). Това, което строителите намират за необходимо да се направи, е въвеждането на електронни търгове и досиета на обектите. Ако това бъде регламентирано, процедурите ще станат по-прозрачни, а изпълнението на поръчките – проследимо. "Според нас това трябва да се допълни в закона. В момента основните проблеми с търговете са не законодателни, а административни", допълва Бойков.

Друго решение би било да има държавна институция, която да прави проверки на отворени процедури, вместо да има само последващ контрол. В момента АДФИ и Сметната палата дават констатации, но това не спира нарушенията, някои от които могат да бъдат отстранени и без намесата на КЗК или на съда.

Източник: Shutterstock

 

Какво поиска бизнесът *

1 Предвидимост на нормативната уредба

Всички промени в законодателството, правилниците и наредбите да се правят след предварителна оценка за това как ще въздействат на частния сектор. Да се оставя достатъчно дълъг срок на фирмите да се подготвят за новите изисквания, ако те въвеждат нови изисквания.

2 Коректност при разплащанията от страна на държавата и общините

Става дума държавата да плаща в срок не само задълженията си към изпълнители на обществени поръчки, но и да не бави възстановяването на ДДС с цел да поддържа по изкуствен път по-високо ниво на нетните приходи от косвени данъци.

3 Пълен преглед на регулаторните режими

Премахване на онези регулации, които улесняват администрацията, но натоварват бизнеса с неколкократно деклариране на една и съща информация пред няколко ведомства.

4 Промяна в системата на административните такси

Уеднаквяване на общинските такси и въвеждане на принципа те да не са по-скъпи от разходите, за чието покриване се въвеждат. Обвързване на такса смет, с отпадъците, които една фирма или домакинство изхвърлят, а не с данъчната оценка на притежавания имот.

5 Промяна в системата за възлагане на обществени поръчки

Въвеждане на кандидатстване по електронен път, оценка, без да е известно кой подава офертите и публикуване на сключените договори и техните условия, като това важи за всички ведомства – правителствени и общински. Облекчаване на условията за кандидатстване, така че малките и микропредприятията също да имат възможност за участие.

6 Ненамеса на държавата в пазарни отношения

Либерализация на енергийния пазар, свободно ценообразуване без държавна намеса и неутрално законодателство. Което да се прилага по еднакъв начин в търговските спорове.

7 Данъци и осигуровки

Запазване на ниското данъчно облагане и системата на плосък данък, премахване на данъка върху лихвите, както и премахване на осигурителните привилегии за полицаи и военнослужещи. Възможност фирмите сами да определят кое задължение плащат при подаването на единно платежно нареждане, а не задълженията им да се погасяват след всяко плащане по ред на тяхното възникване.

8 Въвеждане на електронно управление

Електронно администриране не само на взаимодействието между бизнеса и домакинствата с държавните институции, но пълно автоматизиране на стандартните процеси в държавната администрация, така че публичните услуги да се извършват по-бързо, по-евтино и с минимална възможност за субективни чиновнически решения и корупция.

*Включени са искания на Българската стопанска камара, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, Асоциацията на индустриалния капитал в България

"В България има два начина за правене на бизнес. Единият е да пуснеш кораб с големи бели платна. Другият - да го движиш като подводница. В момента по-добър е вторият." Изразът е на един от сравнително големите предприемачи в България. Поводът беше управлението на правителството на Жан Виденов и неговото отношение към бизнеса.

Въпреки изреждането оттогава на няколко правителства, влизането на България в Европейския съюз, хармонизирането на законите и подобрените условия, за повечето предприемачи правенето на бизнес в добрия случай става в полупотопено състояние. Редуването на партии с различна окраска на върха на управленската пирамида не разби схемите за натиск върху бизнеса, а като че ли ги направи още по-разнообразни и по-устойчиви. Резултатът е само, че понятията ляво и дясно вече са безпосочни. В момента се стига до парадокса едно правителство на левицата да печели позитиви от афиша, че ще облекчи условията за предприемачите и административния натиск върху компаниите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Сега само да има непослушен бизнесмен, Пеевски ще го порази с цялата държавна мощ, ще го следят, подслушват, разследват, проверяват. И ще го пишат по вестниците и ще го дават по TV7, разбира се!

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Едва ли има обикновен, нормален българин, който да вярва, че премиера има дори бегли намерения да направи административни реформи в полза на бизнеса. Не и след днешното назначение. Да, ползи ще има гарантирано на 1000% но за приближените олигарси-комунисти в никакъв случай за някой друг. За всички други остава задължението да осигурят просперитета на червените мутри. Така беше и при беров и при виденов и при станишев.

  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#1] от "today":

    Разбирам иронията ви.
    Смятам, че БСП се самоуби с този акт, който аз не мога да си обясня, но сигурно затова не се занимавам с политика.
    Допускам, че г-н Пеевски трябва да свърши някаква мръсна работа и защото и така, и така е достатъчно омърлян като обществен образ, това няма да му се отрази много по-зле: например да арестува г-н Цветанов по недоказано обвинение и да го държи в ареста.
    БСП не се ползва с достатъчно обществена подкрепа, за да си позволи подобни самоунищожителни ходове.
    Изненадан съм от липсата на видима реакция на значими политически фигури в БСП като Стефан Данаилов, Янаки Стоилов, Младен Червеняков, които са личности с достойнство.

  • 4
    today avatar :-|
    today

    [quote#3:"Г-н D"]Смятам, че БСП се самоуби с този акт, който аз не мога да си обясня, но сигурно затова не се занимавам с политика.
    ......
    на значими политически фигури в БСП като Стефан Данаилов, Янаки Стоилов, Младен Червеняков, които са личности с достойнство.[/quote]
    Не е толкова сложно, БСП не са имали идея, че ще се самоубият с този акт, след изборите са направили договорка с ДПС и АТАКА за коалицията, и кой какви постове получава. След това променят закона, вкарват човека на ДПС за гласуване и резултата го видяхме. Просто никой не е допускал да има толкова сериозна обществена реакция. Явно са пропуснали факта, че народа вече е много изтормозен, психически и финансово, и на всички им е писнала политическата наглост и безочие.
    А значими политически фигури/личности с достойнство в БСП след днешното гласуване вече няма. Кой от тях ще стане да каже, че не го е срам от поведението на БСП? Единствено Георги Кадиев (тоя ме учуди, признавам).

  • 5
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#4] от "today":

    Току-що изпратих писмо до г-н Стефан Данаилов, че с това гласуване е загубил уважението ми.
    Всъщност всеки може да напише мнението си до публични личности за публичните им действия. Смятам, че ще има ефект.

  • 6
    jnt51309207 avatar :-|
    Лили Петрова

    Г-н Д, пишете ако искате до Патриарха и Папата! Достойните членове на Столетницата, които споменахте по горе на 14.06.20123г. гласуваха "ЗА" избирането на Д.Пеевски за Председател на ДАНС. Вие пишете писма и жалейки, а за останалите, които не са толкова пасивни:

    https://www.facebook.com/events/475048025915600/permalink/475817145838688/?notif_t=like

  • 7
    rhiad avatar :-|
    rhiad

    [quote#4:"today"]Просто никой не е допускал да има толкова сериозна обществена реакция[/quote]


    Не е така - това е все едно жена ми да ме хване на калъп с някоя мацка и аз въобще да не съм допускал, че всъщност това никак няма да й хареса. Не се изнизвай по партенки - вчера управляващите демонстрираха крайна арогантност и истинските си лица и намерения за управление

  • 8
    today avatar :-|
    today

    [quote#7:"rhiad"]Не е така - това е все едно жена ми да ме хване на калъп с някоя мацка и аз въобще да не съм допускал, че всъщност това никак няма да й хареса. [/quote]
    Всъщност ти си знаел много добре, че на жена ти няма да и хареса, и си и обещавал, че това няма да се случва, обаче веднага след обещанието си го сложил на другата мацка с идеята, че жената ти ще помърмори и ще забрави веднага.
    Ако управляващите знаеха, че веднага ще се съберат хиляди протестиращи, нямаше да сложат точно Пеевски, щяха да си наместят някоя пионка. За пореден път управляващите се държат невероятно нагло и безскрупулно, но точно от тия аз друго не съм и очаквал.
    Горе-долу като да назначим най-големия наркодилър в града за шеф на районното с обяснението, че той е навътре в нещата и ги разбира много добре тия работи.

  • 9
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#6] от "Лили Петрова":

    Госпожо Петрова,
    Не е справедливо да се ръсят обвинения и укори с лека ръка. Писмото написах след като се прибрах от протеста. Продължавам да смятам, че на депутатските банки седят и достойни хора, на които можем да им помогнем, заявявайки им позицията си, да надмогнат казармената партийна дисциплина.
    Поздрави.

  • 10
    trayan.petkov avatar :-|
    trayan.petkov

    Щом Герб ги е страх, значи е добър ход. ГЕРБ целят гражданска война, а така се махат провокаторите


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK