Идеи за сърцето на София
Две архитектурни концепции залагат на повече археология, зелени площи и по-малко автомобили около "Света Неделя"


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Уникален за България, ако не и за света." Така описва в началото на годината анонимният архитектурен конкурс за нова визия на площад "Света Неделя" главният архитект на София Петър Диков. По негови думи целта е не просто да се подпомогне кандидатурата на България за европейска столица на културата, а да се придобие "съвременна концепция и визия за площада, която да развива и архитектурния му потенциал". Според условията на конкурса общината трябваше да подпише договор за изработване на детайлна разработка с излъчения победител, а той пък да получи права на консултант при възлагането на инвестиционния проект. Така по план всичко трябваше да бъде финализирано през настоящата година, за да може администрацията да кандидатства за европейско финансиране за него през следващия програмен период. До това обаче не се стигна - в края на май журито в конкурса не се произнесе категорично по проектите, а си остави вратичка за изход, като даде две втори награди на колективите на архитектите Лозан Лозанов и Дамян Томалевски и на арх. Димитър Младенов. Което автоматично дава правото на общината да не сключва договор с определен проектантски екип, а да вземе самостоятелно решение, различно от представените в конкурса.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
17 коментара
Чудесно е да се разширят централните градски части,които са за разходки и културни забележителности:)
Оставяйки настрана някои недомислици, гледам положително на такива проекти.
Само тоя преториум ми идва малко в повече, не разбирам - на Скопие ли искаме да заприличаме, с прословутия Дисниленд? Да не говорим, че нещо хиляди пъти по-ценно и интересно като античния амфитеатър е загубено, защото..... върху него построиха хотел!
Има какво да се мисли по детайлите, особено след зациментирането на цялото ларго трябва малко повече зеленина. Но като цяло идеята колите да бъдат изведени веднъж завинаги от тази зона заслужава 100+++ похвала.
От представените проекти за мен лично най-добре изглежда проекта на ЯРД, за който никой не говори. Все пак това пространство, веднъж оформено /или съсипано/, ще остане така векове и правнуците ни ще го ползват. Трябва нова визия, нова идея за излагане на археологията, която споменатите проекти не притежават. Видях номинираните за първите места проекти - тъпи, скучни, традиционни, соцреализам отвсякъде, нов седмоъгълен пето...ник, като че ли авторите им не са прескочили поне до Вергина, за да видят изключителния музей на Филип Македонски и да се засрамят.
Премахването на трамваите ще е грешка - Ботев в момента е ад и трябва да има второ трасе.
Изцяло ЗА пешеходна зона!
До коментар [#5] от "anihilator_jack":
И не само, Витошка е доста голяма - две спирки с трамвай. Ако си купиш нещо трябва да го мъкнеш или да вървиш пеша от единия край до другия на затворения участък.
До коментар [#1] от "xalikarans":
най-важното е стратегически центърът да се осовобождава от автомобили и да се превръща в удобно и БЕЗОПАСНО място за хората...
[quote#7:"Нефертити"]Витош ка е доста голяма[/quote]
10 мин пеша са предизвикателство вече ли? може би да слоцат от ония елеваторни лента, та да не се налага на никой да ходи изобщо.
Ужасни проекти тип скопие 2014. Пак правим неща, които западът се е отказал да прави защото саа грешни преди 30 години още. За да има живот на един голям площад той трябва да е транспортен възел. Така както този площад е бил преди 44-та и е бил сърцето на живота тогава. Така както сега е попа, орлов мост, университета - места където винаги има много хора, правят си срещи, събират се и тн. На ларгото пък е постоянно пусто - и след ремонта пак никой не се задържа там.
Св Неделя просто имаше нужда от освежаване и от махане на паркинга пред шератон. Трамваят не пречи, даже можеше да се засили като се пусне линия и по стамболийски. Повече трафик - повече живот за площада.
Публикувано през m.capital.bg
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.