С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 18 юни 2013, 15:05, 7070 прочитания

За "моженето" и "приемането" или как ще се работи в новия парламент

Новият правилник за работа на Народното събрание показва нежелание изборът на висши държавни длъжности да е прозрачен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Буквално преди минути беше обнародван и влезе в сила новият Правилник за организацията и дейността на народното събрание (ПОДНС) - http://www.parliament.bg/bg/rulesoftheorganisations. Още в началото на работата на 42-рото Народно събрание (НС), заместник-председателят и председател на временната комисия за изработване на правилника - г-жа Мая Манолова, изрази мнение, че новият правилник ще бъде изготвен след широк диалог с представители на гражданското общество, за да може НС "да върне престижа си на висш законодателен орган". Редица организации се включиха, Български институт за правни инициативи (БИПИ) също изпрати своите предложения, подчертавайки колко важна е нуждата от ясни правила за избор на висшите държавни длъжности (http://www.bili-bg.org/cdir/bili-bg.org/files/BILI_National_Assembly_Letter_29.05.2013.pdf).

Поредно бягство от отговорност


Резултатът е поредното бягство от отговорност и нежелание да се работи по процедури и правила, които да направят избора на висшите държавни длъжности прозрачен, обективен и достоен. Нещо повече, резултатът е дори по-лош и от начина, по който 41-рото НС избра представителите на парламентарната квота на Висшия съдебен съвет през есента на миналата година. Тогава поне имаше някакви правила, които макар и приети със скърцане на зъби и под натиска на гражданския сектор, осигуриха някаква привидна публичност. Сега дори и правила няма. Не, сега дори е обезсмислена нуждата от правила.


Някъде по пътя между пленарна зала и обнародване в Държавен вестник текстът от проекта за ПОДНС - "Чл. 80а. Когато Народното събрание избира изцяло или частично органи, съгласно действащото законодателство, то приема (подчертаването е на автора) процедурни правила за условията и реда за издигане на кандидатите, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в съответната комисия, както и процедурата за избирането им от Народното събрание. Проектите на правилата се изработват и внасят в Народното събрание от компетентната за всеки избор постоянна комисия. Изслушванията в комисиите са публични." Текстът на проекта може да бъде видян на - http://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/2060/documents

Се превърна в това - "Чл. 87. Когато Народното събрание избира изцяло или частично органи съгласно действащото законодателство, то може да приеме (подчертаването отново е на автора) процедурни правила за условията и реда за издигане на кандидатите, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в съответната комисия, както и процедурата за избирането им от Народното събрание. Проектите на правилата се изработват и внасят в Народното събрание от компетентната за всеки избор постоянна комисия. Изслушванията в комисиите са публични".

Една дума променя целият смисъл на текст, който е ключов за работата на Народното събрание като "висш законодателен орган" или поне би трябвало. Става ясно, че при всеки следващ избор, дори и при нов избор за шеф на ДАНС, НС удобно може и да не приеме правила ... А други важни избори тепърва предстоят – за главен инспектор на ИВСС, за председател и членове на Сметната палата, управител на НОИ и др.



Днес г-жа Мая Манолова отново беше събрала представители на гражданския сектор, за да изложат своите идеи и предложения за промени в Изборния кодекс. Ситуацията се повтаря. И докато депутатите оправдават длъжността си, ковейки най-вероятно нов Изборен кодекс, парламентът ще продължава на сянка, задкулисно и при пълна липса на правила да избира хората, които вземат решенията в държавата.

Биляна Гяурова-Вегертседер е директор на Български институт за правни инициативи

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1065 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 791 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кой атакува президента

Публикациите за "източване на фирма "Линднер" с 1 млн. долара" в съмнителни сайтове бяха опровергани от президентството

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма