Въздушни пари за БДЖ

Транспортният министър се готви да "продаде" централата на железниците на РВД

Преди време представител на железопътния сектор спомена пред "Капитал", че най-големият актив, с който разполагат изпадналите във финансов колапс Български държавни железници, е сградата на централното им управление в центъра на София на ул. "Иван Вазов" 3. По подобен начин, но не на шега, явно мисли и новият министър на транспорта Данаил Папазов. По време на злополучното си изказване пред медиите в Бургас в понеделник той съобщи, че се предвижда сградата на БДЖ да бъде продадена, а администрацията на превозвача - преместена на Централна гара. Тогава новината някак си потъна в сянката на другото му изявление: че еврокомисарят Йоханес Хаан лично е подкрепил избора на заместника му Петър Киров. Впоследствие това изречение предизвика искания за извинение от комисаря, обяснения на всякакви нива и изобщо - звучна разправия. Идеята за БДЖ обаче, макар и на втори план по блясък, няма как да бъде подмината. Най-малкото защото е колкото абсурдна, толкова и лесно изпълнима и означава преливане на държавни пари от пълния джоб в празния и не представлява никаква реална реформа.

Всъщност министерството планира не да продаде централата на БДЖ на пазарен принцип, а директно да я прехвърли на Ръководство на въздушното движение. Причините – РВД имали нужда от представителство в центъра.

Въпреки че държавната компания, обслужваща полети на самолетите, не работи с граждани, "клиентите" й са концентрирани около летището. При това РВД разполага с модерна, нова и скъпа сграда, станала в миналото един от символите за източване на държавни дружества. Така единственото логично обяснение на продажбата е, че с нея се преливат средства от едно стабилно дружество в друго с много проблеми. Със същия мотив може и летище Горна Оряховица да има представителство в центъра на София, ако пренебрегнем малката подробност – не разполага със средствата на ГВА.

Големият план

Макар и да е очевидно преточване и да вкарва буквално въздушни пари в БДЖ, идеята явно не битува сама. Тя пасва идеално на другите мерки, споменати от министър Папазов за оздравяване на БДЖ като алтернатива на приватизацията на товарното му звено. Част от тях предвиждат нещо подобно - прехвърляне на активи на БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура", за да се ликвидира дългът на превозвача към инфраструктурното дружество.

Перлата на транспорта

Конкретно за сградата на "Иван Вазов" 3 има и един технически проблем - имотът се поделя с НКЖИ. Но нека приемем, че тази "подробност" лесно може да бъде променена, тъй като всички споменати дружества са с един и същ принципал.

По-едрият проблем е друг. Продажбата на активи сама по себе си не е безсмислено упражнение. Но ако бъде направена пазарно - с търг и наддаване, за да се достигне и до по-добър резултат за железниците. В случая обаче купувачът очевидно е определен предварително, и то не на случаен принцип. РВД винаги е било финансово най-стабилната държавна транспортна компания. За 2012 г. тя има 17.5 млн. лв. печалба. Историята помни доста случаи, в които РВД е било използвано за ненужни за самото него покупки.

Но най-важното е, че продажбата на активите няма да реши основният проблем на БДЖ - как да работи по-ефективно и да привлича повече клиенти. Просто ще направи преливането на средства от здрав към болен бизнес - традиция в държавния мениджмънт. Ярък пример за такова действие е задлъжнелият оръжеен завод ВМЗ. На два пъти правителството на Бойко Борисов иззе милиони от заможния търговец "Кинтекс", без да го обяви публично, и ги даде в бездънната яма на сопотското предприятие. Сега икономическият министър заяви, че готви същата операция - заем от здрав държавен другар (вероятно отново "Кинтекс") към ВМЗ. Дотук вкарването на средства за изплащане на заплати не решава основния проблем - липсата на поръчки, но създава нов - друго държавно дружество се тласка към пропастта.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • За да останат ХОРА в България.

    25 г.. бавно и умишлено съсипване на БДЖ от некадърници.. Като почнете от вскакви специалисти, които после си направиха транспортни фирми, минете през В. Моллов и Ко, дето набутаха БДЖ с фалшиви вагони и стигнете до лицето на младежкия социализъм Владко Владимиров..

  • Elena_Trajanova

    Съжалявам много, аз не си давам парите за БДЖ.

    Като данъкоплатец си искам дивидента от РВД - иначе плащам заплати на администрацията да реши проблема с БДЖ, ако немогат - да си ходят...

    Много моля!

  • 3
    atc avatar :-|
    atc

    Докога? Докога РВД ще купува безмислени обекти на БДЖ като станцията на морето която е на сто години поне и понеже се издържа от таксите на авиокомпаниите ще трябва и да даде и същата сума на ИАТА

  • 4
    kons avatar :-P
    Viscount Ganyo

    До коментар [#2] от "Elena_Trajanova":

    Съжелявам много, но ще попитам, че този въпрос остана неизяснен в онзи "бесния" текст. ДОД в България ли плащаш? Или само за имот веднъж годишно? И в тази връзка, когато си идваш в България, колко пъти ползваш БДЖ?

  • 5
    sinergy avatar :-P
    Sinergy

    До коментар [#4] от "Neyk":

    Не знам за колежката под номер 2, но аз живея в България и от около 10 години не ползвам БДЖ и съм казал, че няма никога повече да пътувам с тях.

  • 6
    kons avatar :-P
    Viscount Ganyo

    До коментар [#5] от "Sinergy":

    Абе, ок, де. А какво да кажем на хората, които ползват БДЖ всеки ден, за да дойдат на работа до София и да се приберат? "Сори, оправяйте се?" Да не забравяме, че те все пак също са данъкоплатци. И те като тръгнат да си искат парите, какво правим?

    При положение, че държавата има решение, защо да не го приложи? Другият вариант, предложен от колежката, изтегляме дивидента, даваме й го, щом толкова си го иска, за да си реши може би някакъв свой битов проблем там, където си живее извън България.

    За да оправим БДЖ, вземеме държавно-гарантиран заем. По-късно, когато трябва да се плаща, ще плащат моите деца, а не на колежката, щото не е ясно дали те ще искат да имат нещо общо с България.

  • 7
    ilokay avatar :-|
    Iloslav Kaimakanov

    До коментар [#6] от "Neyk":

    И друг път съм коментирал, че БДЖ беше
    съсипано заради активисти на ДПС и БСП,
    които първи направиха автобусни фирми
    и ги оставиха да вземат всички печеливши
    дестинации без такси и без контрол. Освен
    това ЖП загубиха десетки милиони от
    Кремиковци и др. държавни мастодонти.
    От години имаха предложения да возят
    колите на турските гастарбайтери, но от
    лакомия и глупост и желание за комисионни
    и това пропадна... А за некадърното и
    безотговорно управление да не говорим...
    Спасението днес изисква изключителни
    усилия и морал...

  • 8
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#6] от "Neyk":

    Нещата са много прости - ако дадена линия работи на печалба или с МИНИМАЛНА загуба значи е икономически изгодно да се поддържа и остава. За конкретният пример, ако тези пътуващи са толкова много и СИ ПЛАЩАТ билети, а не пътуват гратис, значи линията ще си остане. Ако обаче става дума за 10-15 човека, за които е невъзможно да се поддържа цяла влакова композиция, то нека се спасяват. Има се автомобили, има си и автобуси. Както точно решение имала държавата, че не разбрах? Да не е наливане на пари от пусто в празно? 20 години вече плащаме дълговете за некадърното управление и разсипия в БДЖ. На мен отдавна ми е писнало, а на теб ?

  • 9
    engineer2004 avatar :-|
    Krasimir Petrov

    Споко ! Това е обикновено пренасочване на пари от едно предприятие към друго. Често правено по времето на Тодор Живков...Резултата от такива действия е ясен...
    Не е като да не знаем какво ще стане, та да му мислим...
    И БДЖ няма да се оправи, ама и РВД ще съсипем....защото както сега е на печалба, когато се появи необходимост от нови огромни инвестиции ( каквито са обикновено в авиацията) - БДЖ по никакъв начин няма да може да помогне....,но.... дотогава другарите може да са построили АЕЦ "Белене" и да са започнали да печелят от износа на евтин ток, ще вземат от там и ще дадат на РВД...лесно нали ?!

  • 10
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    До коментар [#9] от "engineer2004":

    да бе да! То така лесно става както си го описал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход