Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 26 юни 2013, 19:01, 6250 прочитания

Въздушни пари за БДЖ

Транспортният министър се готви да "продаде" централата на железниците на РВД

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди време представител на железопътния сектор спомена пред "Капитал", че най-големият актив, с който разполагат изпадналите във финансов колапс Български държавни железници, е сградата на централното им управление в центъра на София на ул. "Иван Вазов" 3. По подобен начин, но не на шега, явно мисли и новият министър на транспорта Данаил Папазов. По време на злополучното си изказване пред медиите в Бургас в понеделник той съобщи, че се предвижда сградата на БДЖ да бъде продадена, а администрацията на превозвача - преместена на Централна гара. Тогава новината някак си потъна в сянката на другото му изявление: че еврокомисарят Йоханес Хаан лично е подкрепил избора на заместника му Петър Киров. Впоследствие това изречение предизвика искания за извинение от комисаря, обяснения на всякакви нива и изобщо - звучна разправия. Идеята за БДЖ обаче, макар и на втори план по блясък, няма как да бъде подмината. Най-малкото защото е колкото абсурдна, толкова и лесно изпълнима и означава преливане на държавни пари от пълния джоб в празния и не представлява никаква реална реформа.

Всъщност министерството планира не да продаде централата на БДЖ на пазарен принцип, а директно да я прехвърли на Ръководство на въздушното движение. Причините – РВД имали нужда от представителство в центъра.


Въпреки че държавната компания, обслужваща полети на самолетите, не работи с граждани, "клиентите" й са концентрирани около летището. При това РВД разполага с модерна, нова и скъпа сграда, станала в миналото един от символите за източване на държавни дружества. Така единственото логично обяснение на продажбата е, че с нея се преливат средства от едно стабилно дружество в друго с много проблеми. Със същия мотив може и летище Горна Оряховица да има представителство в центъра на София, ако пренебрегнем малката подробност – не разполага със средствата на ГВА.

Големият план

Макар и да е очевидно преточване и да вкарва буквално въздушни пари в БДЖ, идеята явно не битува сама. Тя пасва идеално на другите мерки, споменати от министър Папазов за оздравяване на БДЖ като алтернатива на приватизацията на товарното му звено. Част от тях предвиждат нещо подобно - прехвърляне на активи на БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура", за да се ликвидира дългът на превозвача към инфраструктурното дружество.



Перлата на транспорта

Конкретно за сградата на "Иван Вазов" 3 има и един технически проблем - имотът се поделя с НКЖИ. Но нека приемем, че тази "подробност" лесно може да бъде променена, тъй като всички споменати дружества са с един и същ принципал.

По-едрият проблем е друг. Продажбата на активи сама по себе си не е безсмислено упражнение. Но ако бъде направена пазарно - с търг и наддаване, за да се достигне и до по-добър резултат за железниците. В случая обаче купувачът очевидно е определен предварително, и то не на случаен принцип. РВД винаги е било финансово най-стабилната държавна транспортна компания. За 2012 г. тя има 17.5 млн. лв. печалба. Историята помни доста случаи, в които РВД е било използвано за ненужни за самото него покупки.

Но най-важното е, че продажбата на активите няма да реши основният проблем на БДЖ - как да работи по-ефективно и да привлича повече клиенти. Просто ще направи преливането на средства от здрав към болен бизнес - традиция в държавния мениджмънт. Ярък пример за такова действие е задлъжнелият оръжеен завод ВМЗ. На два пъти правителството на Бойко Борисов иззе милиони от заможния търговец "Кинтекс", без да го обяви публично, и ги даде в бездънната яма на сопотското предприятие. Сега икономическият министър заяви, че готви същата операция - заем от здрав държавен другар (вероятно отново "Кинтекс") към ВМЗ. Дотук вкарването на средства за изплащане на заплати не решава основния проблем - липсата на поръчки, но създава нов - друго държавно дружество се тласка към пропастта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Разпределението на дела: not great, not terrible Разпределението на дела: not great, not terrible

Независима проверка установи сериозни уязвимости в софтуера за случаен избор на съдии. Защо обаче шумът е повече от проблема

5 апр 2020, 66 прочитания

За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души 1 За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души

От тях пристигналите от чужбина са 640 души. Най-силно са засегнати туризъм, хотелиерство и рестораньорство

4 апр 2020, 2363 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Криза и в парламента

Управлението вече зависи от условията на Волен Сидеров

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10