Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 4 юли 2013, 19:27, 5886 прочитания

Цифровият ефир: Бъдещето е кодирано

Около 86 хил. социално слаби вероятно ще останат без устройства за приемане на безплатните телевизии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като месеци наред рекламата на цифровизацията на телевизионния ефир ни убеждава, че бъдещето е ясно и проблем с безплатния достъп до дигиталните канали след края на аналоговото излъчване няма, се оказа, че това просто не е вярно. Както новият министър на транспорта и съобщенията Данаил Папазов в четвъртък призна, заплаха за приключването на процеса на 1 септември продължава да има. И тя не се корени в сложни технологични въпроси около честотния ресурс или мултиплексите, а в далеч по-простата процедура за раздаване на декодери на социално слабите. Оказва се, че около 86 хил. души, които имат право на безплатни устройства, много вероятно няма да ги получат навреме. Причината е, че търгът за продажба на декодиращи устройства срещу ваучер за три района на страната - Северен централен, Югоизточен и Югозападен, стартира едва преди ден. Офертите на кандидатите ще се отварят на 13 август, а краят на аналоговия сигнал настъпва на 1 септември. Тоест дори при максимално експедитивна организация просто няма как физически декодерите да бъдат разпространени до края на същия месец. Което означава, че въпросните хора ще трябва или да изчакат пред черни екрани няколко месеца, или да си купят нови телевизори, или да платят за декодер.

Познатите лица


Право на безплатни декодери принципно имат социално слабите, които получават и целеви помощи за отопление. За хората от тази категория в останалите четири региона на страната - Южен централен, Северозападен, Североизточен и община "Оборище", гр. София, шансовете да се сдобият с нужните устройства до 1 септември са значително по-големи. Обществената поръчка за избор на търговски вериги, които да раздават декодери срещу ваучери, там беше пусната в края на ноември 2012 г. (индикативната стойност на ваучерите е 60 лева).
На 27 декември бяха отворени и офертите на кандидатите - веригите за техника "Зора", "Техномаркет" и "Технополис". Все още обаче няма подписан договор с никоя от тях, тъй като се чака Европейската комисия да одобри отпускането на държавната помощ за устройствата. Най-активна от веригите е "Техномаркет", собственост на "К енд К електроникс". През ноември мажоритарен акционер в дружеството стана регистрираната в Лихтенщайн компания Domtech Holding, свързвана с банката на Цветан Василев. КТБ влезе като кредитор в "Техномаркет" в началото на 2012 г. и впоследствие преобразува заемите си в собственост, като увеличи капитала на групата. "К енд К електроникс" кандидатства за т.нар. обособена позиция 2, която е за Северозападния район на България, включващ областите Видин, Враца, Ловеч, Монтана и Плевен. "Техномаркет" е единственият кандидат, подал оферта за тези населени места. За Южен централен район, в който влизат областите Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Смолян, Хасково (позиция 1), и за Североизточния район, в който са областите Варна, Добрич, Търговище, Шумен (позиция 3), кандидатите са два – "К енд К електроникс" и "Зора М.М.С.". Най-оспорвана е надпреварата за София (позиция 4), където оферти подадоха "К енд К Електроникс", "Зора М.М.С." и "Технополис България".

Нов търг на стар глас

"От 15 юли ще започнат да се разнасят ваучерите, с които гражданите ще могат да отидат в трите вериги за техника - "Зора", "Техномаркет" и "Технополис", заяви министър Данаил Папазов. Той допълни, че до края на следващата седмица ще се подпишат договорите за доставка на декодерите. Това обаче няма как да бъде сигурно предвид липсата на зелена светлина от Брюксел.
Проблемите около втория търг обаче са драстично по-големи поради липсата на време. Крайният срок за доставката на декодерите е 20 декември 2013 г. Те са за областите Велико Търново, Габрово, Русе, Разград, Силистра, Благоевград, Кюстендил, Перник, София, Софийска област, Бургас, Сливен, Стара Загора, Ямбол. Като се има предвид, че първият търг стартира през ноември 2012 г., а през юли 2013 все още няма договор с избраните вериги, изглежда почти невъзможно вторият такъв, обявен буквално вчера (в сряда, 3 юли), да приключи с разнесени ваучери преди 1 септември. Дори да приемем, че комисията по оценката на офертите светкавично избере кандидат и подпише с него, това решение би било атакуемо по съдебен ред, защото няма да са спазени сроковете за обжалване.



Много пари, малко цифровизация

Отпускането на средства става на етапи, като разяснителната кампания около цифровизацията привлече вниманието основно с високата си цена. През 2012 г. държавният бюджет отпусна на транспортното министерство 17.5 млн. лв. целево за реклама и декодери. За информационна кампания бяха предвидени 10 млн. лв. Останалите 7.5 млн. лв. трябваше да отидат за устройства за аналоговите приемници на социално слабите. Впоследствие обаче стана ясно, че търговете за декодерите ще се забавят и беше решено всичко да отиде за реклама, а за устройствата да се заделят пари през 2013 г. 

На 1 март правителството в оставка гласува нови 17.5 млн. лв. да бъдат отпуснати на транспортното ведомство именно за декодери. "За всеки от етапите се предвиждат до 7.5 млн. лв. Следователно общо на цялата територия на страната – до 15 млн. лв.", обясниха тогава от ведомството. Остатъкът от сумата ще отиде отново за целите на информационната кампания. Или общо за реклама: за радио и тв клипове, публикации в печатни издания, печатни информационни и разяснителни брошури около цифровизацията отидоха около 19 млн. лв. Сумата привече вниманието на новия министър на траспорта. На заседание на ресорната парламентарна комисия той обясни, че за реклама около bTV е получила 2.9 млн. лв. TV7 - 2 млн. лв., "Нова телевизия" - 2.5 млн. лв. Обществената поръчка за информационната кампания за цифровизацията пък бе спечелена от "Обединение Ти Си Ти Ви". Тя получи 8.311 млн. лв. без ДДС, за да я изпълни. В "Обединение Ти Си Ти Ви" влизат фирмите "Арчър айдиас" и "Пиеро 97 МД", зад които стои Красимир Гергов, и "Сова 5" на Васил Тончев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души 1 За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души

От тях пристигналите от чужбина са 640 души. Най-силно са засегнати туризъм, хотелиерство и рестораньорство

4 апр 2020, 2283 прочитания

Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане 14 Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане

Възстановяване на нормалния обществен живот и връщането към здрава и процъфтяваща икономика трябва да върви ръка за ръка с възстановяването на правовата държава

4 апр 2020, 3418 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Данък хазарт може да бъде намален

Правителството обмисля промяна в облагането на сектора заради онлайн букмейкърите

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10