От нещо нищо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От нещо нищо

От нещо нищо

Или как от едно министерство да направиш две

Радостина Маркова, Бисера Станева
9370 прочитания

© Антония Тилева


Дайте ни малко време, около един месец, за да разпределим структурата на двете министерства. Вече има идея какво ще се прави, но сега не мога да ви го кажа. С тези думи Десислава Терзиева пое поста на министър на регионалното развитие на 29 май. Тя влезе в сградата на вече бившето Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), което при правителството на Пламен Орешарски беше разделено на две – на регионалното развитие (МРР) и на инвестиционното проектиране (МИП). Последното според анонса на министър-председателя "ще се заеме с координиращи функции".

Първият месец на новия кабинет вече мина. И на портала за обществени консултации действително бяха качени за обсъждане проекти за устройствени правилници на двете министерства – МИП и МРР. Вместо да се внесе яснота обаче, първите впечатления са по-скоро за хаос, раздута администрация и дублиране на функции между отделните дирекции.

Але, хоп

С предложения проект се цели оптимизиране на административните звена в МРР, прецизиране на техните характеристики, както и преодоляване на дублиращи функции. Това е записано в доклада на министрите Десислава Терзиева и арх. Иван Данов, с който са придружени двата проекта. От документа става ясно, че оптимизацията е с 38 бройки - с толкова по-малко ще са работните места в структурата на МРР, сравнено с досегашното министерство.

Ако се тегли чертата обаче, се вижда, че от разделянето на двете министерства чиновниците се увеличават с около 80 души, тъй като щатът на МИП ще е 125 души. От тях в дирекциите, определящи политиките в отделните области, ще работят 70 души. Всичко останало е т.нар. обща администрация.

"В разрез с обещанията за реформа и оптимизация администрацията се раздува – разделянето на две министерства означава два политически кабинета, както и двойно по-голяма обща администрация – финанси, човешки ресурси, връзки с обществеността", коментира пред "Капитал" министърът на регионалното развитие и благоустройството в кабинета на ГЕРБ Лиляна Павлова. Според нея това, което се случва, е изкуствено разделение с една-единствена цел - "да се угоди на коалиционния партньор".

В същото време правилниците на двете министерства ще влязат в сила от 1 август. А това означава, че повече от два месеца (откакто липсва Б-то в МРРБ) инвестиционният процес в държавата да е блокиран (виж карето). Това бе поводът представители на строителния бизнес да сигнализират, че са притеснени за изпълнението на някои от големите инфраструктурни проекти, чиито разрешения за строеж се бавят заради неясноти около правомощията на новите министри. Проблеми се появяват и при част от проектите, финансирани от оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР), където заради нужен подпис на министър дейностите не могат да продължат.

Едно за мен, едно за теб...

От публикуваните устройствени правилници става ясно, че в новото министерство - МИП, ще има шест дирекции. Четири от тях - "Устройство на територията", "Технически правила и норми", "Благоустройство и проекти" и "Жилищна политика", макар и с променени имена, са от досегашното министерство. Създават се и две нови - "Привличане на финансови ресурси, свързани с инвестиционните проекти" и "Инвестиционно проектиране". Към МИП преминават и Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) и Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК).

В МРР остава Агенция "Пътна инфраструктура". Също дирекциите, които отговарят за ВиК сектора, за управлението на търговските дружества, за държавната собственост, за концесиите... Министерството ще е ангажирано с програмирането и планирането на регионалното развитие. Неясно за момента е къде ще отиде Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която отговаря за реализацията на най-големите обекти – магистралите "Струма" и "Хемус". Тя не е спомената в нито един от двата устройствени правилника.

В огледалния свят

На пръв поглед разделението създава усещането, че МИП ще разработва политиките по сектори, а МРР ще движи реализацията им, както и усвояването на средства по програмите на ЕС. При внимателен прочит обаче функциите се размиват, а често се и дублират. Отделно от това променените имена на дирекциите засилват опасенията от чистки на неудобни за новата власт кадри.

Така например при министъра на инвестиционното проектиране отива устройственото планиране, включително възлагането и одобряването на устройствени схеми, общи и подробни устройствени планове. Издаването на разрешения за строеж на базата на тези планове обаче ще е в правомощията на министъра на регионалното развитие. За сметка на това контролът на строителството, за който отговаря ДНСК, минава под шапката на другия министър. А в определени случаи (бел. ред. - неуточнено какви) той също ще издава строителни разрешения.

Подобен е случаят с благоустройствените дейности. Дирекция "Благоустройство" минава в МИП и ще подпомага общините за подготовката и изпълнението на инвестиционни проекти с финансиране от бюджета. Проектите за градско развитие с европейско финансиране, например по ОПРР, също и по JESSICA и JEREMI, обаче ще се движат от МРР. Така в зависимост от това откъде идват средствата общините ще трябва да работят ту с едното, ту с другото министерство.

Механично разделяне има и при жилищната политика. В структурата на МИП минава дирекция "Жилищна политика", като към нейното наименование се добавя и "среда на обитаване". Тя ще разработва стратегиите и законодателството в тази област, а също така ще реализира и проекти за енергийна ефективност и обновяване на сградния фонд. В МРР обаче на нейно място се създава нова дирекция "Обновяване на жилищни сгради", която ще управлява програмата за саниране на жилищата със средствата по ОПРР, а в бъдещи и по следващата оперативна програма "Региони в растеж". Най-вероятно причината за това е, че досегашната дирекция "Жилищна политика" е директен бенефициент по програмата за обновяване на българските домове и ако тя смени "шапката си", проектът ще зацикли. И ако така съществуването на такава дирекция в МРР е оправдано, неясно остава основанието за огледалната й в МИП.

Изглежда обаче, логиката не е била същата при определянето на мястото на друга дирекция - "Технически правила и норми". Тя също е бенефициент на ОПРР и прехвърлянето й към МИП най-вероятно ще забави проекта, по който работи. "От управленска гледна точка всяко местене на един бенефициент на ново място коства между три и четири месеца несигурност", коментира за "Капитал" бившият ръководител на оперативната програма Деница Николова. По тази причина съществува риск от забавяне на проекта, който дирекцията изпълнява и чрез който трябва да бъдат създадени стандартите за енергийна ефективност за следващия програмен период.

Една от големите въпросителни обаче е с какво ще се занимава новата дирекция "Привличане на финансови ресурси, свързани с инвестиционните проекти" към МИП. Преди дни министър Иван Данов обясни, че министерството се създава с цел да се ускори привличането на инвестиции. От устройствения правилник обаче става ясно, че тази идея още не е изкристализирала. Там дейността на споменатата дирекция е формулирана с общи фрази, като "подготвя и управлява проекти, финансирани от европейските фондове" и "търси източници на финансиране". Как ще става това не е ясно, при положение че за момента самата дирекция не е бенефициент по нито една оперативна програма на ЕС.

 

Блокирани от буквата на закона

Текущ проблем от разделянето на МРРБ е блокирането на инвестиционни проекти. От строителния бранш сигнализираха за обекти от голямата инфраструктура, чието изпълнение не може да започне заради забавени разрешения за строеж. Сред тях е лот 2 на магистрала "Струма" (Дупница – Благоевград), ремонтът на виадуктите на магистралите "Хемус" и "Тракия", както и вторият етап от строителството на "Хемус" в частта Шумен - Белокопитово. Документите за тези обекти вече са готови, отчуждителните работи са приключили, осигурено е финансиране, но формално строителството не може да започне. Причина са текстове в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които изискват разрешителните за строеж на обекти от национално значение да се подписват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. А в структурата на новия кабинет неговите функции се разделят между двама нови министри, като още не е ясно кой какви от тях ще поеме. Очевидно е, че за да не се блокира процесът, са нужни бързи промени в ЗУТ, предложение за каквито не закъсня. Този четвъртък в Народното събрание депутатите от "Коалиция за България" и ДПС внесоха законопроект за изменение на нормативния акт. Според един от вносителите целта е именно разграничаването на функциите и правомощията на двамата министри.

Дайте ни малко време, около един месец, за да разпределим структурата на двете министерства. Вече има идея какво ще се прави, но сега не мога да ви го кажа. С тези думи Десислава Терзиева пое поста на министър на регионалното развитие на 29 май. Тя влезе в сградата на вече бившето Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), което при правителството на Пламен Орешарски беше разделено на две – на регионалното развитие (МРР) и на инвестиционното проектиране (МИП). Последното според анонса на министър-председателя "ще се заеме с координиращи функции".

Първият месец на новия кабинет вече мина. И на портала за обществени консултации действително бяха качени за обсъждане проекти за устройствени правилници на двете министерства – МИП и МРР. Вместо да се внесе яснота обаче, първите впечатления са по-скоро за хаос, раздута администрация и дублиране на функции между отделните дирекции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    ss avatar :-|
    SS

    На това се казва - да се изсереш на метеното !!!

    Накрая ще се окаже ,че в лакомията си кой да лапне повече БСП и ДПС заклаха една от последните кокошки снасящи златни яйца !

  • 2
    jtbg avatar :-|
    jtbg

    Нагли идиоти. По друг начин вече не мога да ги квалифицирам тези вредни за цялата държава нещастници.

  • mvv

    както винаги при комунистите и турците - красиви приказки с големи обещания, а действията нагли, меркантилни и катастрофални

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Обещали са да открият 250 000 места - действат си! Сутринта чух, че ще въстановяват селската болница в Девин, като за целта се отпускат 2 милиона лева, които да покрият в аванс очакваните загуби за първите няколко седмици. След което ще има нови траншове. Изрично беше казано, други отдавна фалирали болници са се свържат с МЗ, за да ги отвроят и тях...

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    А най-големият майтап беше изявлението на г-жа новата министърка, че се надява до края на лятото необходимите промени да минат през народното събрание, след което министерствата да придвижели въпросите в ускорен срок. Явно т.нар. "експерти" изобщо си нямат на представа що е "строителен сезон.".

    Пък не ме питайте, ако ще се правят споменатите 82 поправки в законите, как ще ги слушаме всеки ден една по една по радиото, и то на 2 четения. И после как слеващият парламент, който ще трябва да замете нацапаното, ще трябва да губи същото време, докато възстанови нормалното положение....

  • 6
    xmm avatar :-|
    xmm

    [quote#5:"cinik"] че се надява до края на лятото необходимите промени да минат през народното събрание,[/quote]
    Не виждам как ще минат - НС се готви за лятна ваканция...

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#6:"xmm"]Не виждам как ще минат - НС се готви за лятна ваканция...[/quote]

    Тогава минаваме на Вариант Б. Вестниците на нашето момченце ще почнат да пускат партенки, че разрешенията отдавна са подписани, но ББ е отклонил парите към подслушването и сега бюджетът е празен. Нарочно така си ги е сметнал, че при него да се режат по 3 ленти на ден и точно като дойде някое честно и принципно експертно правителство, за него да няма нито лев.

    :-)

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#1:"SS"]Накрая ще се окаже ,че в лакомията си кой да лапне повече БСП и ДПС заклаха една от последните кокошки снасящи златни яйца ![/quote]

    >>> Не изключвам това да е вторият съзнателно заложен капан от Доган, след случая Пеевски, предвиден да ожени БСП окончателно за него, пред алтернативата нови избори и 15% от гласовете.

  • 9
    han_kubrat avatar :-|
    han_kubrat

    хора , тука важи приказката разделяй и владей едно на теб две на мен и така нататък за съжаление !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK