Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 6 юли 2013, 13:26, 9182 прочитания

От нещо нищо

Или как от едно министерство да направиш две

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

В огледалния свят

На пръв поглед разделението създава усещането, че МИП ще разработва политиките по сектори, а МРР ще движи реализацията им, както и усвояването на средства по програмите на ЕС. При внимателен прочит обаче функциите се размиват, а често се и дублират. Отделно от това променените имена на дирекциите засилват опасенията от чистки на неудобни за новата власт кадри.

Така например при министъра на инвестиционното проектиране отива устройственото планиране, включително възлагането и одобряването на устройствени схеми, общи и подробни устройствени планове. Издаването на разрешения за строеж на базата на тези планове обаче ще е в правомощията на министъра на регионалното развитие. За сметка на това контролът на строителството, за който отговаря ДНСК, минава под шапката на другия министър. А в определени случаи (бел. ред. - неуточнено какви) той също ще издава строителни разрешения.


Подобен е случаят с благоустройствените дейности. Дирекция "Благоустройство" минава в МИП и ще подпомага общините за подготовката и изпълнението на инвестиционни проекти с финансиране от бюджета. Проектите за градско развитие с европейско финансиране, например по ОПРР, също и по JESSICA и JEREMI, обаче ще се движат от МРР. Така в зависимост от това откъде идват средствата общините ще трябва да работят ту с едното, ту с другото министерство.

Механично разделяне има и при жилищната политика. В структурата на МИП минава дирекция "Жилищна политика", като към нейното наименование се добавя и "среда на обитаване". Тя ще разработва стратегиите и законодателството в тази област, а също така ще реализира и проекти за енергийна ефективност и обновяване на сградния фонд. В МРР обаче на нейно място се създава нова дирекция "Обновяване на жилищни сгради", която ще управлява програмата за саниране на жилищата със средствата по ОПРР, а в бъдещи и по следващата оперативна програма "Региони в растеж". Най-вероятно причината за това е, че досегашната дирекция "Жилищна политика" е директен бенефициент по програмата за обновяване на българските домове и ако тя смени "шапката си", проектът ще зацикли. И ако така съществуването на такава дирекция в МРР е оправдано, неясно остава основанието за огледалната й в МИП.

Изглежда обаче, логиката не е била същата при определянето на мястото на друга дирекция - "Технически правила и норми". Тя също е бенефициент на ОПРР и прехвърлянето й към МИП най-вероятно ще забави проекта, по който работи. "От управленска гледна точка всяко местене на един бенефициент на ново място коства между три и четири месеца несигурност", коментира за "Капитал" бившият ръководител на оперативната програма Деница Николова. По тази причина съществува риск от забавяне на проекта, който дирекцията изпълнява и чрез който трябва да бъдат създадени стандартите за енергийна ефективност за следващия програмен период.



Една от големите въпросителни обаче е с какво ще се занимава новата дирекция "Привличане на финансови ресурси, свързани с инвестиционните проекти" към МИП. Преди дни министър Иван Данов обясни, че министерството се създава с цел да се ускори привличането на инвестиции. От устройствения правилник обаче става ясно, че тази идея още не е изкристализирала. Там дейността на споменатата дирекция е формулирана с общи фрази, като "подготвя и управлява проекти, финансирани от европейските фондове" и "търси източници на финансиране". Как ще става това не е ясно, при положение че за момента самата дирекция не е бенефициент по нито една оперативна програма на ЕС.
 
Блокирани от буквата на закона

Текущ проблем от разделянето на МРРБ е блокирането на инвестиционни проекти. От строителния бранш сигнализираха за обекти от голямата инфраструктура, чието изпълнение не може да започне заради забавени разрешения за строеж. Сред тях е лот 2 на магистрала "Струма" (Дупница – Благоевград), ремонтът на виадуктите на магистралите "Хемус" и "Тракия", както и вторият етап от строителството на "Хемус" в частта Шумен - Белокопитово. Документите за тези обекти вече са готови, отчуждителните работи са приключили, осигурено е финансиране, но формално строителството не може да започне. Причина са текстове в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които изискват разрешителните за строеж на обекти от национално значение да се подписват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. А в структурата на новия кабинет неговите функции се разделят между двама нови министри, като още не е ясно кой какви от тях ще поеме. Очевидно е, че за да не се блокира процесът, са нужни бързи промени в ЗУТ, предложение за каквито не закъсня. Този четвъртък в Народното събрание депутатите от "Коалиция за България" и ДПС внесоха законопроект за изменение на нормативния акт. Според един от вносителите целта е именно разграничаването на функциите и правомощията на двамата министри.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12490 прочитания

Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано 2 Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано

Авиокомпаниите от Близкия изток спират повечето от полетите си

28 мар 2020, 1144 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дезинфекция на здравната система

Управляващите отстраниха управителя на здравната каса, част от директорите на болници и предлагат да намалят парите за онкоболните

Още от Капитал
Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10