Изборът на нов управител на НЗОК - парламентът като Бърза помощ, но уви, с обратен знак

Румяна Тодорова управляваше здратата каса при тройната коалиция

Изборът на нов управител на НЗОК - парламентът като Бърза помощ, но уви, с обратен знак

Правилата са формални и не гарантират прозрачен и справедлив избор

5068 прочитания

Румяна Тодорова управляваше здратата каса при тройната коалиция

© Асен Тонев


На 4 юли Народното събрание прекрати предсрочно мандата на управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Пламен Цеков - http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77259.

На същия ден в пленарната зала са приети и процедурни правила за избор на управител на НЗОК – http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77260. И двете решения по спешност са обнародвани в извънреден брой на Държавен вестник от 6 юли 2013 г. (събота). Прави впечатление фактът, че срокът за издигане на кандидатури се определя от 4 до 8 юли, 12:00 ч. Азбучно правило е, че сроковете започват да текат от момента на обнародване на решението за съответния избор в Държавен вестник, защото по този начин то става публично и достъпно за трети лица. Ако следваме приетия текст обаче, кандидатури могат да бъдат издигани още преди обнародването на решението, а това, разбира се, вече предполага наличието на предварителни уговорки и съглашения и още на този етап опорочава цялата процедура. Нещо повече, самите правила са повърхностни, формални и по никакъв начин не гарантират един обективен, прозрачен и в крайна сметка справедлив избор на висша държавна длъжност, от която зависи не какво да е, а здравето на милиони българи.

Ето само няколко елемента от "процедурата":

- Кандидати могат да бъдат издигани само от парламентарни групи. По този начин от реално участие и наблюдение на избора биват лишени редица неправителствени и съсловни организации. В това отношение сегашния парламент повтаря грешките на предишния.

- Изисканите от кандидатите документи са единствено автобиография; копие от диплома за завършено висше образование; документи за допълнителни специализации и квалификации. Текстът реферира и към чл. 21, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване, който урежда какви лица не могат да стават управител на НЗОК и поставя изискване към кандидатите да представят съответните документи за отсъствието на посочените пречки. Сама по себе си тази уредба не е лоша, но буквално отрицателните срокове за издигането и избирането на управител на НЗОК се явяват сериозна пречка за изготвянето на подобни документи и отново навеждат на мисълта, че изборът е предрешен и процедурата се прави за конкретен човек, когато очакванията са за процедури, които да работят независимо от обвързаности, зависимости и персонални желания.

- Липсва изрично изискване и задължение кандидатите да представят концепцията си за управление и развитие на НЗОК. Единственото, което присъства в правилата е в раздел ІІІ, уреждащ изслушването на предложените кандидати и по-специално т.4, която казва "Лично представяне на кандидата с възможност (подчертаването е на автора) за допълване на данни от професионалната му биография и визията (подчертаването е на автора) му за управлението на Националната здравноосигурителна каса".

- Липсва каквато и да било уредба на участие на представители на гражданското общество, съсловни организации и експерти в предвиденото изслушване в Комисията по здравеопазване, нито пък срок, в който те да могат да изпратят становища.

За понеделник (8 юли) в 15:00 ч. е насрочено заседание на парламентарната Комисия по здравеопазване, с единствена точка в дневния ред – проверка на документите на кандидатите за допустимост. За вторник - 9 юли, е насрочено публично заседание на здравната комисия, която да изслуша кандидатите - http://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/2077/sittings.

При цялата препирня, нарушение на срокове и пълно процедурно затъмнение, няма защо да се учудваме, че към момента има само една единствена кандидатура и тя е на г-жа Румяна Малинова Тодорова. Недоумение и усмивка будят и мотивите, с които тя е издигната: "Тя е единственият директор на Здравната каса, изкарал пълен мандат. По време на нейното управление НЗОК беше утвърдена като стабилна финансова институция. Ползва се и с подкрепата на съсловните организации". (До крайния срок - днес 12.00 часа ДПС номинира дългогодишния председател на Сдружението на общинските болници и директор на болницата в Харманли д-р Динчо Генев - бел. ред.)

Няма конкуренция, няма сблъсък на мнения, няма аргументирана защита на конкретна позиция и личност. Отново имаме състезание само с един кон ... И най-лошото е, че от това губят и самите кандидати, защото една порочна и фасадна процедура, хвърля петно и върху участниците в нея.

За пореден път този парламент се възползва от ситуацията в страната в момента и прокарва процедури и правила, които не водят до реално ИЗБИРАНЕ на най-добрия и достойния, а до цементиране на статуквото и мрежата от вътрешни зависимости. За пореден път този парламент демонстрира едно неуважително отношение към българския избирател, едно пренебрежение, което граничи с цинизъм.

А днес е ден 26 на протеста и навън всички ние искаме РЕАЛНИ правила и процедури, които да променят модела и възстановят демократичните правила и принципи. Този парламент не ги иска и за това е обречен.

Биляна Гяурова-Вегертседер е директор на Български институт за правни инициативи

На 4 юли Народното събрание прекрати предсрочно мандата на управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Пламен Цеков - http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77259.

На същия ден в пленарната зала са приети и процедурни правила за избор на управител на НЗОК – http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77260. И двете решения по спешност са обнародвани в извънреден брой на Държавен вестник от 6 юли 2013 г. (събота). Прави впечатление фактът, че срокът за издигане на кандидатури се определя от 4 до 8 юли, 12:00 ч. Азбучно правило е, че сроковете започват да текат от момента на обнародване на решението за съответния избор в Държавен вестник, защото по този начин то става публично и достъпно за трети лица. Ако следваме приетия текст обаче, кандидатури могат да бъдат издигани още преди обнародването на решението, а това, разбира се, вече предполага наличието на предварителни уговорки и съглашения и още на този етап опорочава цялата процедура. Нещо повече, самите правила са повърхностни, формални и по никакъв начин не гарантират един обективен, прозрачен и в крайна сметка справедлив избор на висша държавна длъжност, от която зависи не какво да е, а здравето на милиони българи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    zamen avatar :-P
    Чарли Мишкин

    Стаханов се е преродил и работи като дУпетат в българския парламент. Не е ясно от коя парламентарна група е, но има съмнения ...

    :-)

  • 2
    zpt31307581 avatar :-(
    Hristo Ivanov

    Хайде да си вървите, че това е безобразие просто!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход