Изборът на нов управител на НЗОК - парламентът като Бърза помощ, но уви, с обратен знак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изборът на нов управител на НЗОК - парламентът като Бърза помощ, но уви, с обратен знак

Румяна Тодорова управляваше здратата каса при тройната коалиция

Изборът на нов управител на НЗОК - парламентът като Бърза помощ, но уви, с обратен знак

Правилата са формални и не гарантират прозрачен и справедлив избор

4418 прочитания

Румяна Тодорова управляваше здратата каса при тройната коалиция

© Асен Тонев


На 4 юли Народното събрание прекрати предсрочно мандата на управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Пламен Цеков - http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77259.

На същия ден в пленарната зала са приети и процедурни правила за избор на управител на НЗОК – http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77260. И двете решения по спешност са обнародвани в извънреден брой на Държавен вестник от 6 юли 2013 г. (събота). Прави впечатление фактът, че срокът за издигане на кандидатури се определя от 4 до 8 юли, 12:00 ч. Азбучно правило е, че сроковете започват да текат от момента на обнародване на решението за съответния избор в Държавен вестник, защото по този начин то става публично и достъпно за трети лица. Ако следваме приетия текст обаче, кандидатури могат да бъдат издигани още преди обнародването на решението, а това, разбира се, вече предполага наличието на предварителни уговорки и съглашения и още на този етап опорочава цялата процедура. Нещо повече, самите правила са повърхностни, формални и по никакъв начин не гарантират един обективен, прозрачен и в крайна сметка справедлив избор на висша държавна длъжност, от която зависи не какво да е, а здравето на милиони българи.

Ето само няколко елемента от "процедурата":

- Кандидати могат да бъдат издигани само от парламентарни групи. По този начин от реално участие и наблюдение на избора биват лишени редица неправителствени и съсловни организации. В това отношение сегашния парламент повтаря грешките на предишния.

- Изисканите от кандидатите документи са единствено автобиография; копие от диплома за завършено висше образование; документи за допълнителни специализации и квалификации. Текстът реферира и към чл. 21, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване, който урежда какви лица не могат да стават управител на НЗОК и поставя изискване към кандидатите да представят съответните документи за отсъствието на посочените пречки. Сама по себе си тази уредба не е лоша, но буквално отрицателните срокове за издигането и избирането на управител на НЗОК се явяват сериозна пречка за изготвянето на подобни документи и отново навеждат на мисълта, че изборът е предрешен и процедурата се прави за конкретен човек, когато очакванията са за процедури, които да работят независимо от обвързаности, зависимости и персонални желания.

- Липсва изрично изискване и задължение кандидатите да представят концепцията си за управление и развитие на НЗОК. Единственото, което присъства в правилата е в раздел ІІІ, уреждащ изслушването на предложените кандидати и по-специално т.4, която казва "Лично представяне на кандидата с възможност (подчертаването е на автора) за допълване на данни от професионалната му биография и визията (подчертаването е на автора) му за управлението на Националната здравноосигурителна каса".

- Липсва каквато и да било уредба на участие на представители на гражданското общество, съсловни организации и експерти в предвиденото изслушване в Комисията по здравеопазване, нито пък срок, в който те да могат да изпратят становища.

За понеделник (8 юли) в 15:00 ч. е насрочено заседание на парламентарната Комисия по здравеопазване, с единствена точка в дневния ред – проверка на документите на кандидатите за допустимост. За вторник - 9 юли, е насрочено публично заседание на здравната комисия, която да изслуша кандидатите - http://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/2077/sittings.

При цялата препирня, нарушение на срокове и пълно процедурно затъмнение, няма защо да се учудваме, че към момента има само една единствена кандидатура и тя е на г-жа Румяна Малинова Тодорова. Недоумение и усмивка будят и мотивите, с които тя е издигната: "Тя е единственият директор на Здравната каса, изкарал пълен мандат. По време на нейното управление НЗОК беше утвърдена като стабилна финансова институция. Ползва се и с подкрепата на съсловните организации". (До крайния срок - днес 12.00 часа ДПС номинира дългогодишния председател на Сдружението на общинските болници и директор на болницата в Харманли д-р Динчо Генев - бел. ред.)

Няма конкуренция, няма сблъсък на мнения, няма аргументирана защита на конкретна позиция и личност. Отново имаме състезание само с един кон ... И най-лошото е, че от това губят и самите кандидати, защото една порочна и фасадна процедура, хвърля петно и върху участниците в нея.

За пореден път този парламент се възползва от ситуацията в страната в момента и прокарва процедури и правила, които не водят до реално ИЗБИРАНЕ на най-добрия и достойния, а до цементиране на статуквото и мрежата от вътрешни зависимости. За пореден път този парламент демонстрира едно неуважително отношение към българския избирател, едно пренебрежение, което граничи с цинизъм.

А днес е ден 26 на протеста и навън всички ние искаме РЕАЛНИ правила и процедури, които да променят модела и възстановят демократичните правила и принципи. Този парламент не ги иска и за това е обречен.

Биляна Гяурова-Вегертседер е директор на Български институт за правни инициативи

Д-р Динчо Генев беше номиниран за управител на казаса от ДПС
Източник: Дневник

На 4 юли Народното събрание прекрати предсрочно мандата на управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Пламен Цеков - http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77259.

На същия ден в пленарната зала са приети и процедурни правила за избор на управител на НЗОК – http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=77260. И двете решения по спешност са обнародвани в извънреден брой на Държавен вестник от 6 юли 2013 г. (събота). Прави впечатление фактът, че срокът за издигане на кандидатури се определя от 4 до 8 юли, 12:00 ч. Азбучно правило е, че сроковете започват да текат от момента на обнародване на решението за съответния избор в Държавен вестник, защото по този начин то става публично и достъпно за трети лица. Ако следваме приетия текст обаче, кандидатури могат да бъдат издигани още преди обнародването на решението, а това, разбира се, вече предполага наличието на предварителни уговорки и съглашения и още на този етап опорочава цялата процедура. Нещо повече, самите правила са повърхностни, формални и по никакъв начин не гарантират един обективен, прозрачен и в крайна сметка справедлив избор на висша държавна длъжност, от която зависи не какво да е, а здравето на милиони българи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    zamen avatar :-P
    д р Чарли Мишкин от ГРУ

    Стаханов се е преродил и работи като дУпетат в българския парламент. Не е ясно от коя парламентарна група е, но има съмнения ...

    :-)

  • 2
    zpt31307581 avatar :-(
    Hristo Ivanov

    Хайде да си вървите, че това е безобразие просто!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK