Готов е идейният проект за третия лъч на метрото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Готов е идейният проект за третия лъч на метрото

Метростанцията на летище София ще има пряка връзка с корпуса на терминал 2

Готов е идейният проект за третия лъч на метрото

През следващия програмен период с еврофинансиране от над 1.4 млрд. лв. ще бъде реализиран участъка от "Ботевградско шосе" до "Овча купел"

Кристина Климентиевна
21176 прочитания

Метростанцията на летище София ще има пряка връзка с корпуса на терминал 2

© Капитал


По план метрото ще бъде готово през 2018 г. Половината от хората, които ползват градски транспорт, се очаква да го заменят с метро, след като бъде готов третият лъч.

Идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1.4 млрд. лв., като за финансирането Столичната община отново разчита на оперативна програма "Транспорт". "При осигуряване на финансирането третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16.5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).

С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 162 хил. дневно. Прогнозите на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%.

Трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.

След като бъде завършен и последният лъч на метрото, всички линии ще имат отклонение в периферията и по тях ще функционират шест маршрута, като по този начин общината се надява да постигне почти 70% обслужване на града.

На път към летището

По план метрото ще бъде готово през 2018 г. Половината от хората, които ползват градски транспорт, се очаква да го заменят с метро, след като бъде готов третият лъч.

Идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1.4 млрд. лв., като за финансирането Столичната община отново разчита на оперативна програма "Транспорт". "При осигуряване на финансирането третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16.5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

48 коментара
  • 1
    ceci_ avatar :-|
    ceci_

    красиво!

  • 2
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Не искам да съм черна станция, но ако наистина третия лъч струва 1,4 млрд. и снего ще се возят само 162 хил. души, то той е ненужен или по-точно е проект с много дълга възвращемост. Не би ли било по-логично да се инвестира в подобряването на съществуващите трамваи, като се подобри преминаването им през кръстовища, а за нови мотриса, така или иначе ще се дават пари?

  • 3
    finland avatar :-|
    Finland

    На първо четене, да пътуваш с куфари в метрото не е толкова вълнуващо, но имам страшно много приятели, които пътуваха за по няколко дни, с една раница на гърба и едно сакче в ръката до разни евро-дестинации, така че метрото да стигне до Летище София е добре :)

    [quote#2:"ivanko77"]Не искам да съм черна станция, но ако наистина третия лъч струва 1,4 млрд. и снего ще се возят само 162 хил. души, то той е ненужен или по-точно е проект с много дълга възвращемост. Не би ли било по-логично да се инвестира в подобряването на съществуващите трамваи, като се подобри преминаването им през кръстовища, а за нови мотриса, така или иначе ще се дават пари? [/quote]

    Не съм сигурен как са изчислени. Ако е само за трети метродиаметър наистина звучи малко, но ако се прикачат на втори и първи, е друга работа. Не знам... Като цяло ЕС дава пари за нови придобивки (метродиаметри, магистрали, нови мостове и т.н.). Не е проблем това да се построи на 80% с европари, а за трамваите да се бръкнем ние от други пера. Че винаги нещо може да е по-добре, винаги може да е по-добре.

  • 4
    sa6 avatar :-|
    sa6

    До коментар [#2] от "ivanko77":

    [quote#2:"ivanko77"]Не искам да съм черна станция, но ако наистина третия лъч струва 1,4 млрд. и с[/quote]

    По тази логика защо да караме кола, след като можем да си ходим пеш, безплатно. Големите инфраструктурни проекти не гонят бърза въвръщъемост, а имат социална и икономическа функция. Трети диаметър ще свързва задушаващите се откъм транспорт южни райони и бързо развиващите се северни, като дори се съмнявам дали влакчетата няма да са претъпкани..

  • 5
    bohrmottelson avatar :-|
    BohrMottelson


    "На" 50% ли е изграден?
    Вие 'Капитал' ли сте или 'Шок'?




  • 6
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    До коментар [#4] от "sa6":

    Не, логиката не е да не се изгражда нищо, а защо не се подобрява съществуващото. Да, може и да не съм прав, но смятам, че подобряването на трамваите би било доста по-удачно. Ако се подобри преминаването през кръстовищата на трамваите и се увеличи броя на мотрисите, няма ли да се получи същия ефект - по-добър и по-бърз транспорт. Просто имам усещането, че правим нещо просто, защото ни се иска без да се дава сметка защо.

  • 7
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Единственото реално постижение на Столична община по европейска линия.

  • 8
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#4] от "sa6":

    Точно така. Качеството на живот, спестеното време, нямат цена. Но това за някои хора е непонятно.

  • 9
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#4:"sa6"]По тази логика защо да караме кола, след като можем да си ходим пеш, безплатно. Големите инфраструктурни проекти не гонят бърза въвръщъемост, а имат социална и икономическа функция.[/quote]

    До коментар [#6] от "ivanko77":

    Той е прав. Историята на лондонското метро датира от 1863 г. Както виждаш все още си го ползват и го разширяват (за последната Олимпиада имаше удължение до Източен Лондон). Както виждаш е постигнат дълготраен ефект. Ползват го вече 150 г. ще го ползват още толкова.

  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz

    "дължината на участъка ще бъде 16.5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити)".

    за всичко това е предвидено финансиране от 1,4 милиарда лева, тоест под 1 милиард долара.

    Ако наистина успеят да се включат в тези цифри - паметник трябва да им се вдигне. За само две спирки удължение - по-малко от 2 км. на линия №7 в Ню Йорк (до центъра "Джейкъб Джейвиц" и след това до 34-та улица) са планирани 2,5 милиарда долара. В Ню Йорк обикновено сметката набъбва двойно докато всичко се приключи. Така, че български метросторители - дерзайте, дайте пример за икономии на американските си колеги!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK