Половината от безработните младежи нямат средно образование
17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Половината от безработните младежи нямат средно образование

През юни младежката безработица вече е 19.6%, като броят на регистрираните безработни младежи в бюрата по труда е 71 хил. души.

Половината от безработните младежи нямат средно образование

До края на септември ще е готов планът с мерки за насърчаване на младежката заетост, който да бъде финансиран с евросубсидии

5432 прочитания

През юни младежката безработица вече е 19.6%, като броят на регистрираните безработни младежи в бюрата по труда е 71 хил. души.

© Красимир Юскеселиев


Близо половината от безработните младежи са с основно или по-ниско образование, а делът на висшистите е около 10%. Това съобщи зам.-министъра на труда и социалната политика Росица Янкова по време на дискусия за младежката заетост. Последните данни на Агенцията по заетостта към края на юни показват, че през юни младежката безработица вече е 19.6%, като броят на регистрираните младежи в бюрата по труда е 71 хил. души.  

Държавната политика

Повече информация и консултации за безработните младежи, финансиране на обучения за придобиване или повишаване на квалификацията, както и на ключови компетенции, субсидиране на младежка заетост и насърчаване на предприемачеството сред младите хора. Това са 5-те основни приоритета на Министерството на труда и социалната политика (МТСП), които ведомството ще заложи при разработването на плана си с мерки за насърчаване на младежката заетост, съобщи Янкова. Мерките ще бъдат финансирани с договорените 100 млн. евро от структурните фондове на ЕС, като парите ще бъдат част от приемника на сегашната програма "Развитие на човешките ресурси".

Първото заседание на работната група, която ще обсъжда конкретните идеи за политики за насърчаване на младежката заетост, ще бъде утре. В групата влизат експерти от различни министерства, както и представители на неправителствения сектор. Планът трябва да бъде разработен до края на септември, за да бъде представен за одобрение и от Европейската комисия.

Идеите на младите

Ден преди заседанието на работната група държавните експерти изслушаха идеите на млади и активни хора, които се отзоваха на поканата за дебат. Основните им искания бяха за повече възможности за кариерните консултации и кариерно ориентиране, по-адекватно и практически ориентирано образование и държавна политика за насърчаване на предприемачеството сред младежите.

Много е важно да се засили кариерното ориентиране и консултации още в средното образование. Нужна е по-добра връзка между образованието и бизнеса, за да може учебната програма да бъде адаптирана съгласно нуждите на икономиката. И не на последно място - трябва да се помисли за цялостно подобряване на образованието и обучението. Това са част от конкретните предложения, представени по време на дебата от Мирчо Христов, който е член на УС на Националния младежки форум (НМФ). От НМФ предлагат и да се въведе регламент за почасово наемане на ученици и студенти. Училищата, центровете за професионално обучение и работодателските организации, както и службите по заетостта трябва да популяризират предприемачеството и самостоятелната заетост сред младите чрез специализирани курсове или просто напътствия, коментира още Христов.

Държавата трябва да приеме мерки насърчаване на младите предприемачи. Това също е начин да се реши проблемът с младежката безработица, тъй като се създава заетост за активните хора, които впоследствие също могат да създават нови работни места, коментира младият предприемач Евгени Лишев. Той настоява за повече възможности за достъп до финансиране на стартиращи бизнеси и за повече данъчни или административни облекчения.

Субсидиране на заетостта чрез финансиране на заплати, осигуровки или хонорари на хората, които обучават стажантите, бяха част от акцентите в коментара на Антон Велев, председател на Националната аптечна камара.

В университета учим по-скоро теоретични неща, когато навлезем на пазара на труда сме изправени пред истински шок, понеже виждаме разминаването с действителността, коментира един от участниците в дебата. Зам.-министър Янкова заяви, че за целта се работи по въвеждане на елементи от т. нар. "дуална система", т.е. половината от обучението да бъде теоретично, а останалата част да бъде обвързано с практика. Участниците в дебата коментираха и че образованието по ключови компетенции не е застъпено в образователната система. Ако има подобни случаи те са единични, а в същото време работодателите все повече държат на презентационни, организационни умения и т.н.

Друга идея от дебата е да се прави анализ на уменията на населението в конкретна област и впоследствие да се насърчава развитието на конкретен бизнес, свързан с използването на тези умения.

От МТСП съобщиха, че работят по механизъм за ранно прогнозиране на търсенето на работната сила, така че младежите да разполагат с навременна информация какви ще са търсените професии. "Кариерното развитие не трябва да е самоцелно. То трябва да е съобразено с реалната среда на пазара на труда. Младите хора трябва да се ориентират към нещо, което им дава реални шансове за развитие и кариера", коментира зам.-министър Янкова. Тя даде хипотетичен пример, който обаче е близко до реалността: Иван учи за готвач в средно-професионално училище по туризъм и впоследствие не продължава с висше образование. Мария завършва "Публична администрация". Впоследствие Иван ще работа като "обикновен" готвач, но много по-лесно ще може да стане помощник готвач, главен готвач или дори да си отвори собствен ресторант. Докато на Мария по-скоро ще й се наложи да се преквалифицира, ако действително държи да си намери работа.


7 коментара
  • 1
    osho avatar :-|
    osho

    Навсякъде по света хора без средно образование са почти сигурно безработни. В света, в който живеем това вече е по подразбиране, така че никой да не се чуди защо е на опашката и без доходи. При безплатно средно образование, гарантирано от държавата и дългогодишни добри традиции в това отношение, лична отговорност на всеки е да получи поне диплома за средна степен. Който не го е направил, увива врат и никой не му е виновен, нито пък длъжен!

  • 2
    ab.inferis avatar :-P
    Ab.Inferis

    тоест успехите в образоването, асимилирането или приобщаването на циганите, ромите, лингурите, цинцарите и другите племена граничат с пълен неуспех. Живи и здрави да са ни циганите, без тях накъде - те са нашата визитна картичка пред европа и дори света.
    П.С. има ли начин да си сменим визитната картичка ?

  • 3
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#1] от "osho":

    За съжаление семейната среда е основен фактор за това как и колко би могъл да успееш в училище. Това не си го измислям аз, правени са статистически изследвания в много и считащи се за развити държави.
    Това, че хората без клалификация, масово нямат работа, означава само едно - неработеща икономика. Чистачи, миячи, шофьори, хамали, и т.н. Щом няма работа за тях, това означава, че няма какво да се мие или не не мие изобщо (офис сгради, жилищни сгради, улици), няма какво да се превозва (суровини, хора, стоки...) и т.н. и т.н.

  • 4
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000

    Айде да направят една разбивка по етноси и да видим колко процента от етническите българи всъщност ще са с основно образование, защото силно подозирам, че процентът ще е минимален. Друг е въпросът, че образованието ни, особено във ВУЗ е изостанало в миналия век и се дирижира от група професори, обикалящи за лекции от град на град, чиято средна възраст е около и над 70 г., а сухите теории, които преподават сигурно са от времето на Аспарух. Реформа му е майката - на първо място образователна!

  • 5
    nogica avatar :-?
    nogica

    Каква бизнес инициатива? За човек с основно образование,което сигурно е фиктивно в по голямата си част.
    Политиката е да се дресират и създават неграмотници за да могат да се използват само по избори и даточат пари от проекти за тях

  • 6
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Ето зза това Адемов няма право да посяга на евросубсидиите за образование и развитие на човешките ресурси! Няма основание за прехвърляне на тези пари, които са отпуснати със специална цел за да покриват бюджетните си нужди и да поддържат електората си! Стига вече проби! Ясни са ни всичките ви "добри намерения"!!! Това не ви е социален фонд или какво - най-лесно е да ги откраднете ли? Никой не вярва на тези глупости, изглеждате жалики! Долу от власт, некадърници!

  • 7
    kefcho avatar :-|
    kefcho

    За мен ëдин ром не може да се води безработен! Безработен за мене е човек, който има ценз, търси работа (без капризи) и не намира. Ром да търси нормална работа - това е виц... Значи не са безработни. Само помощи цоцат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK